Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennelig hunderase?


vildegk
 Share

Recommended Posts

Det finnes ingen allergivennelige raser.

Hvordan og hvor mye reagerer du på hunder?

Er det så lurt å skaffe en hund, dersom du får sterke rekasjoner?

Dette skriver jeg ikke for å være kjip, er selv allergiker (på papiret, reagerer skjeldent på annet enn prøver mtp hund) og har to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk,men har veldig lyst på en hund. Har dere noen forslag til allergivennlige hunderaser?

Det finnes flere allergivennlige hunderaser, men allergivennlig er ikke det samme som allergi fri. Noen mennesker reagerer mindre/ingenting på disse rasene, mens for andre så reagerer de like mye. Kommer litt an på hva man er allergisk mot. Så før du evt velger og anskaffe en så prøv og hils på noen med slike raser og se hva som evt skjer om du klapper på dem og omgåes dem inne og ute :)

Puddel, bedlington terrier, bichon havanaise/frise (tror jeg) er ihvertfall allergivennlige, finnes nok flere og, men jeg er litt usikker på hvem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv allergiker og kan, som @Red Merle bekrefte at det ikke er noe som heter allergivennlige raser. Om du er veldig allergisk vil du reagerer over tid uansett, men er du mindre allergisk og f.eks. reagerer mest når pelsen felles, hunden er oppi ansiktet ditt eller på spesielle typer hunder så ville det enkleste om du er ute etter hund kanskje å finne den rasen du vil trives best med og prøve å få en hund på prøveperiode 1 måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da ikke helt enig, Red Merle. Det er da noen raser som er kjent for å være bedre for allergikere enn andre? Dette er typisk raser som røyter lite, men som krever en del pelsstell, slik som for eksempel puddel. Det er uansett ingen garantier, og absolutt individuelle forskjeller blant allergikere. Jeg har blant annet en venn som er allergisk mot gordon setter, men ikke mot irsk setter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forstand at det er individuelt hva en reagerer på, og hvordan man reagerer, så kan men ikke si at det finnes allergivennelige hunder.Det som fungerer for den ene, fungerer ikke for den andre -ergo ikke allergivennelig.

Jeg reagerer skjeldet på hund, men jeg har reagert på ''allergivennelige'' raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergivennlig finnes definitivt, men det vil selvfølgelig ikke hjelpe med hår isteden for pels om vedkomende ikke reagerer på pels, men på proteiner i spyttet.. Men for de som reagerer på pels så vil en hund med den type hår som de røytefri hundene har kunne være helt uproblematisk. Allergivennlig betyr jo ikke at man ikke kan reagere, det ligger jo ikke i ordet at det er fritt for allergener.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med helt andre kriterier for så å se om raser som passer de kriteriene kan være noe du tåler. F.eks. er aktivitetsnivå, størrelse, bruksområde, din erfaring, barn/ikke barn osv. viktige faktorer som avgjør hva som passer til deg.

Min far er allergisk mot absolutt alle hunder uten unntak. For ham finnes det ingen allergivennlige hunder what so ever. Andre tåler noen, men ikke andre raser. Noen tåler bare en rase, noen tåler de som ikke røyter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som reagerer på pelsdyr, som ikke reagerer på de røytefrie hundene som ikke har pels, men hår.

Men som sagt er det ingen garanti, det kommer an på hva det er man reagerer på som andre har påpekt.

Noen hunder som regnes for å være allergivennlige er:

Alle Bichon-rasene (Frisè, Havanais, Coton de Tulear, Løwchen, Malteser, Bolognese)

Pudlene.

Bedlington Terrier.

Tibetansk Terrier.

Wheaten Terrier.

Portugisisk Vannhund.

Lagotto Romagnolo.

Chinese Crested Powder Puff.

Pumi, og Puli også?

Lhasa Apso.

Shih Tzu.

Enkelte reagerer heller ikke, eller mindre på napperasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergivennlige raser er typisk raser som ikke mister pels, røytefrie raser. Med dem følger en større mengde pelsstell. Det er heller ikke sikkert at du tåler dem, allergi er svært individuelt. Allergivennlige raser er altså bare raser som allergikere er kjent for å tåle bedre enn andre raser, men de er ikke allergisikre/frie.

Allergien kan også utvikles over tid, så det kan gå fint det første tiden, og så plutselig går det ikke mer. Det er også noe å ta med i betraktningen. Der er ufattelig trist å måtte omplassere dyr man utvikler allergi for. Jeg har selv måttet gjøre det med rottene mine, hadde hatt dem i et år, vært med dem hele tiden, og så i løpet av en-to uker slo plutselig allergien ut for fullt. Nå er jeg kjempe allergisk mot rotter, kan ikke være i samme rom som dem uten å bli skikkelig dårlig.

Jeg står i samme situasjon som deg når det gjelder katt. Jeg har ufattelig lyst på katt, men er allergisk. Jeg har inntil videre lagt det på hylla, rett og slett fordi jeg ikke orker tanken på å måtte omplassere et dyr. Jeg er av dem som faktisk ikke orker å leve med allergiske symptomer daglig, da mine gjør at jeg føler meg konstant forklølet og "influensaete". I tillegg risikerer jeg også at min katteallergi forverres, slik at jeg ikke lenger kan være hos folk som har katt.

Når det er sakt, så kan du f.eks kikke på:
Chinese crested (varianten med pels (powder puff) er kjent for å være mer allergivennlig enn nakenvarianten).

Yorkshire terrier

Bichon-rasene

Pudlene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som er superallergisk mot type schäfer/buhund pels, men som eier en JRT som hun ikke reagerer på i det hele tatt.

Hunder som ikke røyter pleier å være relativt safe, men anbefaler deg absolutt å teste ut allergien din først. Lån noen hunder av forskjellige raser som du kunne tenke deg og se hva du reagerer på og ikke.

Selv har jeg en beagle, men reagerer minimalt på ham selv om han røyter litt hele året. Vasker dog alltid hender etter å ha klødd på ham eller om jeg får spytt på meg. (reagerer hovedsaklig på spytt, flass/fett fra hund og katt og eventuelt støv de drar med seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at allergien kan forverre seg etterhvert, men mange med allergi klarer å leve med hunden da ved å ta noen forhåndsregler. Mye bading, børsting utendørs, hund ikke opp i møblene, holdes utenfor soverommet, osv. Så bør du teste alle rasene, gjerne lån deg en hund en helg og sjekk hvordan det går.

Syntes Havanaislove (får ikke til å mentione på tlf) ga en fin liste. Men har hørt at noen mynder, da spesielt italiensk mynde og greyhound er allergivennlig. Har også hørt at cairn terrier er allergivennlig. Også er jo basenjien allergivennlig. Noen reagerer mindre på raser som er strihårer også, men det er igjen individuelt.

Skal du teste deg for en bichon-rase kan du ikke møte en frisé, reagere på den og da krysse ut resten av bichonene. Faren min reagerer på både malteser og coton men ikke på havanais.

Det som du må regne med når du vil ha en allergivennlig rase er at de fleste av dem trenger en god del pelsstell, bortsett fra CC (de nakne) som krever noe hudstell.

Edit:

Jeg er selv allergiker og kan, som @Red Merle bekrefte at det ikke er noe som heter allergivennlige raser. Om du er veldig allergisk vil du reagerer over tid uansett, men er du mindre allergisk og f.eks. reagerer mest når pelsen felles, hunden er oppi ansiktet ditt eller på spesielle typer hunder så ville det enkleste om du er ute etter hund kanskje å finne den rasen du vil trives best med og prøve å få en hund på prøveperiode 1 måneds tid.

Det er mulig faren min er et unntak, men det du sier om at hvis man er veldig allergisk vil man reagere over tid uansett. Vi har hatt vår hund på 8. året, og han tåler hunden like fint nå som i 2006. Og faren min er VELDIG allergisk. Veldig følsom og allergisk mot det meste.

Men det er mange som får forverrede symptomer etterhvert ja! Det er sant, men tror det er litt mer individuelt enn at det er de som er veldig følsom(altså har en sterk allergi som du kaller det) :)

Søsteren min feks fikk seg katt, hadde den en uke, og ble verre og verre for hver dag. Etter en uke med nærgående katt måtte den tilbake den kom fra. Og hun reagerer nå ved å være i samme rom som en katt, noe hun ikke gjorde før..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...