Gå til innhold
Hundesonen.no

Drøssevis med nye champions i 2015?


Anilex
 Share

Recommended Posts

Men er det garantert at denne hunden som er eneste i sitt kjønn er god nok til CK og automatisk kunn få cert?

Noen raser er det bare 1-2 stykker av, selv på NKK utstillinger. Og hvorfor skal en hund som bare klarer å få to små cert ikke være bra nok til å få stor cert? Det blir jo som å si at hunden din er av champion kvalitet, men ikke god nok til å bli champion. Da burde jo ikke hunden være god nok til å kunne få cert i det heletatt, selv som eneste representant av sin rase. Sånn sett er cert et cert, det skal henge høyt, uansett.

Et cert skal henge høyt og et cert fra internasjonal utstilling bør henge enda høyere. Selv om det finnes raser som bare har et par påmeldte på NKK-utstillinger så er dette unntakene. De bør derfor ikke være et argument for at det skal bli enklere å oppnå championat for andre raser. En champion skal ha det lille ekstra, for å skille klinten fra hveten.

Dette er da min mening, og heldigvis så er flertallet i min raseklubb enige i det. Derfor vil det ikke bli noen endring i championatkravet for vår del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nja, championatet skal henge litt høyere enn et cert. Og det er unektelig forskjell på et cert man har "sloss" med mange andre om enn det man fikk på den utstillingen det var 3 påmeldte.

Hvis man ikke gidder å sjekke, enten om man er oppdretter eller valpekjøper, så våger jeg å påstå at enten så er man ikke så himla interessert eller veldig uerfaren. Men hva så om eier har brukt

Det er jeg skrekkelig uenig med deg i, kjenner jeg. En del spesialdommere fokuserer så mye på type i vår rase at de glemmer helheten på hunden. Jeg har feks sett hunder med så dårlig front at de veive

Et cert skal henge høyt og et cert fra internasjonal utstilling bør henge enda høyere. Selv om det finnes raser som bare har et par påmeldte på NKK-utstillinger så er dette unntakene. De bør derfor ikke være et argument for at det skal bli enklere å oppnå championat for andre raser. En champion skal ha det lille ekstra, for å skille klinten fra hveten.

Dette er da min mening, og heldigvis så er flertallet i min raseklubb enige i det. Derfor vil det ikke bli noen endring i championatkravet for vår del.

Helt og fullstendig enig. Og for min del kan det gjerne bli brukskrav på aussien, men det er opp til raseklubben å avgjøre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Jaktkrav er vel og bra, men mange jakthundraser kan med fordel forbedre konstruksjonen. Det er ikke en god hund om den bare tåler å jakte til den er 4-6 år heller, og en g eller very good på utstilling bør forbedres dersom man ønsker at hundene skal bli bedre. Det går an å avle på både mentalitet og konstruksjon nemlig.

Dette blir vel ot, men jeg er ikke enig :) De jakthundrasene som har jaktkrav (rasene under fkf, hkf og ekf) er jevnt over svært sundt og godt konstruert ;)

Red; selvsagt er jeg enig i at man skal avle på mentalitet og konstruksjon, men der er alt jakthundavlen på den bedre siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt og fullstendig enig. Og for min del kan det gjerne bli brukskrav på aussien, men det er opp til raseklubben å avgjøre.

Enig!

Jeg tenker med skrekk på mange gårdshunder som kommer til å bli champions neste år, fordi det ikke kreves stor cert lenger. Jeg kan sikkert nevne ti stk i farten som ALDRI klarer å få storcertet, men som alikevel har klart å karre med seg småcert nok til å gjøre dem champions om de får ett til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel ot, men jeg er ikke enig :) De jakthundrasene som har jaktkrav (rasene under fkf, hkf og ekf) er jevnt over svært sundt og godt konstruert ;)

Red; selvsagt er jeg enig i at man skal avle på mentalitet og konstruksjon, men der er alt jakthundavlen på den bedre siden...

Jeg er ikke helt enig, det er forskjell på rasene også innad i jaktmiljøet. Jeg ser mange settere som er helt j...overvinklet med GRUSOMME fronter, hvordan tror du de skuldrene ser ut på innsiden etter 5 sesonger i høyfjellet? Konstruksjon er viktig for et langt, godt og ikke minst aktivt liv. Fungerer ikke bikkja lengre får den en kule på jakt, det er ikke så mange av hundene som er over 10 år der i gården. Mange jaktfolk er veldig flinke, men mange driter totalt i hvordan bikkja er bygget opp så lenge mentaliteten er der. For meg blir det like feil som det motsatte (f eks når man utelukkende selekterer valper på bakgrunn av farger og ikke på mentalitet).

Og man kan nesten ikke sammenligne disse med raser som ikke får puste, har så korte rygger at de ikke kan snu seg skikkelig osv.. De er jo bare ihjelavlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Jeg tenker med skrekk på mange gårdshunder som kommer til å bli champions neste år, fordi det ikke kreves stor cert lenger. Jeg kan sikkert nevne ti stk i farten som ALDRI klarer å få storcertet, men som alikevel har klart å karre med seg småcert nok til å gjøre dem champions om de får ett til...

Dere kunne vært føre var som snuser og collie som vedtok endring innad i klubben.

Da hadde dere unngått et slikt problem.

Uansett, hunden blir champion, du kan fortsatt lett se om den har fått storcert eller ikke ved å se på DogWeb.

Jeg håper virkelig ingen sonenoppdrettere bruker en utstillingschampion i avl kun pga det, uten å se på resten av pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vel alltid være mulig å få et championat på "feil" hund uansett krav. Min har tatt alle sine cert,også storcertet og dansk cert fra bruksklasse men han burde aldri fått titlene han har om rett skulle vært rett. Så der var hverken brukskrav eller storcert noen hindring :D Men jeg syns allikevel storcertet skulle bestått for alle raser. Jeg vet ikke om raseklubbene får se dommeralternativene før de takker ja til småutstillingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om raseklubbene får se dommeralternativene før de takker ja til småutstillingene?

Nei, det får de nok ikke. Man må takke ja over et år før utstillingen avholdes, og så tidlig har vel de færreste klubbene sine dommerlister klare :).

Nå skal spørsmålet om stor-cert eller ikke opp igjen på RS om ikke så lenge, så før man skriker og bærer seg, så får man bare avvente resultatet videre. Kanskje blir innføringen av stor-cert utsatt i påvente av ytterligere utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kunne vært føre var som snuser og collie som vedtok endring innad i klubben.

Da hadde dere unngått et slikt problem.

Uansett, hunden blir champion, du kan fortsatt lett se om den har fått storcert eller ikke ved å se på DogWeb.

Jeg håper virkelig ingen sonenoppdrettere bruker en utstillingschampion i avl kun pga det, uten å se på resten av pakken.

Nå står det i saksutredningen fra NKK til representantskapsmøtet, at administrasjonen ikke er utelukkende positiv til å la raseklubbene ha ulike regler, da det kompliserer jobben for championatavdelingen - så det er ikke sikkert det lar seg gjøre at raseklubbene ber om rasespesifikke championatregler likevel. Min raseklubb har også et årsmøtevedtak om at vi ønsker å søke NKK om i prinsippet å beholde storcertet, men NKK kan fremdeles avvise saken. Så en er ikke sikret noe selv om en var føre var.

Men det kan være at NKK kan nedsette to-tre ulike modeller som klubbene kan velge mellom (ulike klubber har hatt ulike ønsker for sine raser, så det kunne blitt mange variasjoner. Vår egen klubb vurderte et helt annet alternativ, men landet på å beholde dagens ordning), hvor fjerning av storcert er en av dem og dagens system er et annet alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det i saksutredningen fra NKK til representantskapsmøtet, at administrasjonen ikke er utelukkende positiv til å la raseklubbene ha ulike regler, da det kompliserer jobben for championatavdelingen - så det er ikke sikkert det lar seg gjøre at raseklubbene ber om rasespesifikke championatregler likevel. Min raseklubb har også et årsmøtevedtak om at vi ønsker å søke NKK om i prinsippet å beholde storcertet, men NKK kan fremdeles avvise saken. Så en er ikke sikret noe selv om en var føre var.

Men det kan være at NKK kan nedsette to-tre ulike modeller som klubbene kan velge mellom (ulike klubber har hatt ulike ønsker for sine raser, så det kunne blitt mange variasjoner. Vår egen klubb vurderte et helt annet alternativ, men landet på å beholde dagens ordning), hvor fjerning av storcert er en av dem og dagens system er et annet alternativ.

Det var jeg ikke klar over, men takk for opplysningen. Jeg fikk det forstått at raseklubben kunne bestemme.

Men enig at det er mye bedre alternativ om man f.eks. får velge mellom to-tre forskjellige modeller så det ikke blir veldig forskjellig fra rase til rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over, men takk for opplysningen. Jeg fikk det forstått at raseklubben kunne bestemme.

Men enig at det er mye bedre alternativ om man f.eks. får velge mellom to-tre forskjellige modeller så det ikke blir veldig forskjellig fra rase til rase.

Raseklubbene ble oppfordret til å se på det, men administrasjonen ser nå - slik jeg leser sakspapirene - at det blir kronglete om det skal være 17 ulike sett med måter å bli champion på, avhengig av rase.

Men det er veldig mange raseklubber som har sendt inn søknad om rasespesifikke championatregler, så det tyder jo på at det er en stor andel av de stemmeberettigede som ønsker å beholde storcertet. Og om de rasene som har jaktkrav i tillegg ønsker å opprettholde fjerning av storcertet, kan jo en todelt modell fungere fint til det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at storcertet for elghundene forsvinner i hvertfall. Konkurransen på de vanlige utstillingene er gjerne høyere enn på NKK-utstillingene, sånn sett er storcertet det certet som har lavest status, og da ser jeg ikke helt vitsen. Vi har kun spesialutstillinger, og er ikke med på disse småutstillingene rundt omkring.

En todelt modell hadde jo kanskje fungert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt og fullstendig enig. Og for min del kan det gjerne bli brukskrav på aussien, men det er opp til raseklubben å avgjøre.

Enig!

Er forsåvidt enig jeg, fordi aussie er en brukshund. Men hva det går ut på er jeg usikker på, så dere som vet, hva går brukskrav ut på? Det er rødsløyfe i en annen hundsport enn utstilling, såpass vet jeg, men hvilke? Spor? Lp? Ag?

Jeg håper virkelig ingen sonenoppdrettere bruker en utstillingschampion i avl kun pga det, uten å se på resten av pakken.

Antakeligvis ikke. Men majoriteten av oppdettere er ikke på sonen...

Nore er det et av få lang med stor-cert ordning. Hvordan får andre land systemet til å fungere uten? Hvorfor skulle ikke Norge klare det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig jeg, fordi aussie er en brukshund. Men hva det går ut på er jeg usikker på, så dere som vet, hva går brukskrav ut på? Det er rødsløyfe i en annen hundsport enn utstilling, såpass vet jeg, men hvilke? Spor? Lp? Ag?

Det kommer vel an på raseklubben? F.eks kelpie får jo nå brukskrav i 2015, og de har satt det som krav at hundene må ha opprykk til neste klasse (bruks) eller godkjent gjeting/kåringsprøve av noe slag før de kan begynne å samle på cert. Brukskravet ville forhåpentligvis blitt ganske likt hos aussien, de måtte altså ha hatt IPO/RIK/NBF opprykk eller gjeting/kåringsprøve. Men om man tenker på hva majoriteten av aussieklubben driver med, så er det vel ikke akkurat noe å håpe på at vil bli stemt frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at storcertet for elghundene forsvinner i hvertfall. Konkurransen på de vanlige utstillingene er gjerne høyere enn på NKK-utstillingene, sånn sett er storcertet det certet som har lavest status, og da ser jeg ikke helt vitsen. Vi har kun spesialutstillinger, og er ikke med på disse småutstillingene rundt omkring.

En todelt modell hadde jo kanskje fungert :)

Samme for min rase.

Å bli NUCH når man har fuglehund betyr 1 premie på jakt og tre cert for ulike dommere. Så det kreves en del. Man får det ikke kastet etter seg.

At storcertet blir borte betyr ikke så mye. Ofte er det lettere å få storcertet siden NKK ofte bruker allround dommere på min rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på raseklubben? F.eks kelpie får jo nå brukskrav i 2015, og de har satt det som krav at hundene må ha opprykk til neste klasse (bruks) eller godkjent gjeting/kåringsprøve av noe slag før de kan begynne å samle på cert. Brukskravet ville forhåpentligvis blitt ganske likt hos aussien, de måtte altså ha hatt IPO/RIK/NBF opprykk eller gjeting/kåringsprøve. Men om man tenker på hva majoriteten av aussieklubben driver med, så er det vel ikke akkurat noe å håpe på at vil bli stemt frem..

Nei, akkuratt i disse dager er aussie en showhund og en deltaker i lavere klasser LP og Agility. Synd, men jeg er gald de blir brukt til noe, de fleste av de. Men, bruks premie er bruks premie, samme om en går spor eller LP3... Så jeg håper det åpner seg for 1.premie i andre hundesporter enn bare bruks og gjeting. Det er ikke alle hundeklubber som har bruks, og det er ikke alle som har muligehet til å gjete heller. Her jeg bor f.eks er det hverken mulighet for bruks eller gjeting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg skrekkelig uenig med deg i, kjenner jeg. En del spesialdommere fokuserer så mye på type i vår rase at de glemmer helheten på hunden. Jeg har feks sett hunder med så dårlig front at de veiver sirkler med frambeina, bli plassert på spesialer. Så hvem er det som ikke skulle hatt certet? Den som ikke kan bevege seg normalt, men som har et vakkert hode - eller den som er godt konstruert hele veien, beveger seg flott, men mangler noe av rasedetaljene i hodet el? Det er slett ikke sikkert at et cert utdelt på spesialutstilling sier at hunden er bedre eksteriørt enn et cert utdelt på en hvilken som helst annen utstilling.

Mente ikke at alle spesialdommere er like gode. Uttrykket meg feil der. Beklager virkelig.

Det jeg mener er at dommere bør se på, som du sier, hele hunden. Den skal være i henhold til standarden. Problemet er at forskjellige dommere tolker det forskjellig.

Og jeg syntes det er fælt hvis det er som du sier, at de som blir plassert ikke beveger seg skikkelig eller har andre skavanker.

Har sett en positiv linje i det siste. Hos noen dommere ihvertfall. De setter ned beina på de hundene som ikke har stopp, de som er for steile, de som er småagressive osv.

Jeg mener dette er et positivt skritt, men det er ikke ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har storcert fra spesialutstilling. Det gjør henne ikke til en penere hund det, og hun tar like gjerne en flat rød som et cert - begge deler er fortjent. Tiltroen til spesialdommere og storcert-systemet slår meg som overdrevent høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det i saksutredningen fra NKK til representantskapsmøtet, at administrasjonen ikke er utelukkende positiv til å la raseklubbene ha ulike regler, da det kompliserer jobben for championatavdelingen - så det er ikke sikkert det lar seg gjøre at raseklubbene ber om rasespesifikke championatregler likevel. Min raseklubb har også et årsmøtevedtak om at vi ønsker å søke NKK om i prinsippet å beholde storcertet, men NKK kan fremdeles avvise saken. Så en er ikke sikret noe selv om en var føre var.

Men det kan være at NKK kan nedsette to-tre ulike modeller som klubbene kan velge mellom (ulike klubber har hatt ulike ønsker for sine raser, så det kunne blitt mange variasjoner. Vår egen klubb vurderte et helt annet alternativ, men landet på å beholde dagens ordning), hvor fjerning av storcert er en av dem og dagens system er et annet alternativ.

Jepp, og dette har NDF tydeligvis fått vite på forhånd... Det som ble stemt igjennom på deres RS var nemlig å søke om å beholde storcert for championat for Dachshundrasene, slik som en del andre klubber har gjort... Men så har de åpenbart blitt tipset om at det ikke vil nytte i første omgang, og slenger i steden inn et forslag om å endre vedtaket fra i fjor :P

Obs. Brukskrav for championat må ikke forveksles med å skulle ha ulike certkrav fra rase til rase. Poenget fra NKK er at alle raser skal ha samme certkrav i bunn for championatet. Evt. To modeller å velge i, som de er åpne for. Men at ikke hver rase skal ha hver sin modell (plutselig vil noen ha 7 cert, liksom) SÅ kommer brukskrav oppå certkravet, og det er NKK positive til, og det er lett å innføre (stem i gjennom på klubbens årsmøte/RS og send inn søknad, fort gjort)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...