Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder ved kull


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Jeg mener å ha hørt seks år. Men man må selvsagt se an hunden og helsa dens. Det er mye man skal tenke over før man setter første kull på en godt voksen tispe. Det er i alle fall slik at du må søke om å få ha kull på ei tispe over 8 år (hvis jeg husker rett?), men det gjelder vel hvis hun har hatt kull fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt første kull på en tispe over 5 år.

I utgangspunktet ikke jeg heller. Men det er klart at rase, størrelse, helse osv. spiller en viktig rolle i vurderingen. Men det er jo så absolutt en fordel at tispa selv er ung og sprek ved første valpekull. Det er jo egentig en fin balansegang her - ikke bør hun være for ung og uutviklet, men ei heller for gammel. Hva som er riktig tidspunkt er nok veldig forskjellig fra hund til hund. Men en hund på 5 år er jo bortimot 40 år i menneskeår, så det vil jo kunne sammenliknes med å være førstegangsfødende 40 år gammelt menneske..

Jeg synes alt for mange tispe går i avl litt vel tidlig, så igjen - balansen i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ikke jeg heller. Men det er klart at rase, størrelse, helse osv. spiller en viktig rolle i vurderingen. Men det er jo så absolutt en fordel at tispa selv er ung og sprek ved første valpekull. Det er jo egentig en fin balansegang her - ikke bør hun være for ung og uutviklet, men ei heller for gammel. Hva som er riktig tidspunkt er nok veldig forskjellig fra hund til hund. Men en hund på 5 år er jo bortimot 40 år i menneskeår, så det vil jo kunne sammenliknes med å være førstegangsfødende 40 år gammelt menneske..

Jeg synes alt for mange tispe går i avl litt vel tidlig, så igjen - balansen i det.

Nei, det var bare min mening til TS sitt spm, hadde ikke noe med det du skrev og gjøre, og personlig ser jeg svært få grunner til og pare en tispe over 5 år for første gang, uansett rase eller helse. Det kommer som regel flere mulige avlshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var bare min mening til TS sitt spm, hadde ikke noe med det du skrev og gjøre, og personlig ser jeg svært få grunner til og pare en tispe over 5 år for første gang, uansett rase eller helse. Det kommer som regel flere mulige avlshunder.

Som sagt - enig med deg. Ville bare nyansere svaret litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du sier, men poenget med svaret mitt var nettopp at det ikke er nyansert.

Så du mener at man kan si at maks 5 år er en absolutt grense for alle hunder? Så rigid ser ikke jeg på det, selv om jeg i prinsippet ville sagt at maks 5 år er en bra hovedregel å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man kan si at maks 5 år er en absolutt grense for alle hunder? Så rigid ser ikke jeg på det, selv om jeg i prinsippet ville sagt at maks 5 år er en bra hovedregel å ha med seg.

Jeg sa akkurat at for meg så er 5 år maks, uansett. Jeg sier ikke at jeg dømmer hva andre gjør, eller at det er skadelig eller noe som helst, men jeg personlig ser så få grunner (om noen) til at man MÅ ha valper på en 6+år gammel hund som ikke har hatt kull før. Derfor er min mening (min personlige) relativt rett frem at 5 år er maks, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...