Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til depositum?


laikamor
 Share

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nix, depositum skal ikke brukes slik som eieren skisserer her. Beløpet skal settes inn på konto og der skal de stå. Link til DnB vedr depositumskonto. Eller google. https://www.dnb.no/privat/net

Ja, det er sant det. Ble veldig skeptisk selv etter visning. Både pågrunn av depositum, men også fordi strømutgifter ville bli regnet ut totalt for hele huset, for så å deles på to. Men vi er ikke vel

Depositum skal ikke stå på felles konto. Det skal stå på egen depositumskonto, som verken huseier eller leieboer disponerer. Så kan den løses ut, når man flytter. Sånn er det i hvert fall der jeg leie

På telefon så får ikke sitert flere... Men da utgår dette uansett ser jeg. Takk for svar alle sammen her ;)

Ikke finn på å gi han depositumspenger til hans egen konto!

Det du kan spørre om er om han er villig til å droppe depositum, og så betaler dere de to siste måneders husleie på forskudd. Dvs at når dere sier opp, bet dere ikke husleie de to siste månedene, for det har han fått nå. Om han så ønsker, kan han opprette en depositumkonto i deres navn og tilbakebet forskuddet dit, slik at dere likevel må bet husleie de siste to mnd om alt er innbetalt, og han har depositumsdekning for ev skader.

Her vi leier nå har vi ikke depositum, men vi har betalt en måned på forskudd i stedet. Kan jo høre med han om det vil være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med utleier nå, og han godtar ikke garanti. Han vil ha pengene inn på sin konto, fordi kjøkkenet i leiligheten skal fikses en del, pluss noe strøm som må fikses. Han trenger derfor depositumet for å dekke dette. Om vi klarer å skaffe pengene vil vi da skrive en kontrakt, slik at vi er sikret å få tilbake depositumet etter endt leieforhold. Han tenkte da å opprette en konto hvor han fører inn et fast beløp hver måned. Høres dette greit ut, eller bør vi si nei fordi det ikke blir en "depositumskonto", som er vanlig?

Lurer jo da også på om depositumslån fra banken utgår. Forstår det slik at ved depositumslån blir det opprettet en konto i den banken med disse pengene, altså at man ikke får dem utbetalt. Noen som kan si noe om dette?

Tenkte forøvrig å ringe banken etter skolen idag, men blir glad om noen vet hvordan det fungerer!

Nei, depositum skal ALDRI inn på hans konto. Dette er ikke en god plan. Har lest altfor mange historier om folk som ikke opprettet depositumkonto, som endte med at pengene ble tapt.

Generelt sett kan man si at utleiere som prøver seg på slikt, er utleiere du ikke vil ha noe med å gjøre. Dette høres ut som en fremtidig konflikt, når engang leieforholdet skal opphøre.

Det at han må fikse på huset skal han betale, ikke en evt leier.

Så selv om leiligheten høres bra ut, ringer altfor mange alarmklokker i mitt hode, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På telefon så får ikke sitert flere... Men da utgår dette uansett ser jeg. Takk for svar alle sammen her ;)

Her vi leier nå har vi ikke depositum, men vi har betalt en måned på forskudd i stedet. Kan jo høre med han om det vil være aktuelt.

Men du..... med fare for å male fanden på veggen.... når utleier er såpass ute på jordet og "vanskelig" sånn allerede i starten. Personlig ville jeg vært skeptisk å leie av vedkommende i det hele tatt jeg altså. Selv om leiligheten og alt virker ok. Men det er nå meg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du.... med fare for å male fanden på veggen.... når utleier er såpass ute på jordet og "vanskelig" sånn allerede i starten. Personlig ville jeg vært skeptisk å leie av vedkommende i det hele tatt jeg altså. Selv om leiligheten og alt virker ok. Men det er nå meg.

Ja, det er sant det. Ble veldig skeptisk selv etter visning. Både pågrunn av depositum, men også fordi strømutgifter ville bli regnet ut totalt for hele huset, for så å deles på to. Men vi er ikke veldig interessert i å betale for hans strømforbruk, som jeg er redd det ville blitt. Spurte hva strømmen ligger på ca hver måned. Siste tomånedersregning var på 4000, hvor han da sa 2000 var for leiligheten. Den hadde da stått tom, og jeg har ingen tro på at en tom leilighet står for halve strømutgiftene i huset. Men han gikk med på å sette inn minusmåler, da.

Kjenner jeg nok er veldig påvirket av at jeg virkelig vil ha med hunden og katten nå. Savner virkelig å bo med dem! Men bør vel legge det litt til side og høre på dere og tenke mer fornuftig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vi deler et abonemang her på bruket, men hver enhet har strømmåler så vi betaler hver for sitt forbruk også deles nettleia på tre. Hovedhuset, gården og kårboligen. Det blir enkleste og billigste måten å etale strøm på for oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant det. Ble veldig skeptisk selv etter visning. Både pågrunn av depositum, men også fordi strømutgifter ville bli regnet ut totalt for hele huset, for så å deles på to. Men vi er ikke veldig interessert i å betale for hans strømforbruk, som jeg er redd det ville blitt. Spurte hva strømmen ligger på ca hver måned. Siste tomånedersregning var på 4000, hvor han da sa 2000 var for leiligheten. Den hadde da stått tom, og jeg har ingen tro på at en tom leilighet står for halve strømutgiftene i huset. Men han gikk med på å sette inn minusmåler, da.

Kjenner jeg nok er veldig påvirket av at jeg virkelig vil ha med hunden og katten nå. Savner virkelig å bo med dem! Men bør vel legge det litt til side og høre på dere og tenke mer fornuftig.

Hørtes meget rart ut.... Vi betaler strøm for hele huset her mot billigere leie. (leier av familie, mormor til sambo) og vi hadde den dyreste regningen hittil i vinter denne måneden. Den havnet på 2900,- (og det inkluderer også telefon/nett)

Vi har haugevis av datautstyr som står mye på samt en oljeovn som står på 24/7. Prisen har dog gått ned en del etter at onkel til sambo flyttet ut og vi flyttet inn. Så tydelig at han brukte mye mer strøm enn oss.

Så er det en mulighet, krev egen strømmåler for leiligheten! Og depositumskonto må du ikke finne deg i å ikke gjøre på korrekt måte!

All oppussing skal skje fra utleiers lomme, med mindre dere pusser opp for ham mot å slippe å betale leie en måned eller to etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt for godtroende om folk :P Strømmen skulle ordnes, så vi kunne få egen måler. Men med tanke på hva dere sier om depositumet og sjansen for å bli lurt, vil vi nok si fra oss denne leiligheten. Kjipt, men enda kjipere OM vi skulle bli lurt og ikke få tilbake pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt for godtroende om folk :P Strømmen skulle ordnes, så vi kunne få egen måler. Men med tanke på hva dere sier om depositumet og sjansen for å bli lurt, vil vi nok si fra oss denne leiligheten. Kjipt, men enda kjipere OM vi skulle bli lurt og ikke få tilbake pengene...

Da spør du Sonen for vi er definitivt ikke godtroende :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre leier ut og de får alltid pengene inn på egen konto (aner ikke hvorfor), de betaler ihvertfall ammtid tilbake og prøver ikke å lure noen.

Jeg leier også ut og har ikke tatt noe depositum i det hele tatt...ja jeg vet det er idiotisk, men stoler veldig på gutta som leier. Skal få fikset det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt for godtroende om folk :P Strømmen skulle ordnes, så vi kunne få egen måler. Men med tanke på hva dere sier om depositumet og sjansen for å bli lurt, vil vi nok si fra oss denne leiligheten. Kjipt, men enda kjipere OM vi skulle bli lurt og ikke få tilbake pengene...

Hva sier magefølelsen? Føler dere fyren er til å stole på? Er han villig til å gjøre som det skal gjøres med depositum? Eventuelt gjøre slik som noen andre her foreslo. (Betale inn 2 siste måneders leie på forskudd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre leier ut og de får alltid pengene inn på egen konto (aner ikke hvorfor), de betaler ihvertfall ammtid tilbake og prøver ikke å lure noen.

Jeg leier også ut og har ikke tatt noe depositum i det hele tatt...ja jeg vet det er idiotisk, men stoler veldig på gutta som leier. Skal få fikset det snart.

Jeg leier også ut og har av praktiske grunner egen leiekonto. Derifra trekkes også lånet som er på leiligheten samt felles utgifter for bygget. (Etasje leiligheter, så vaktmester, byggforsikring mm) og en fast sum i måneden til meg og min søster slik at lånekontrakten er gyldig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt for godtroende om folk :P Strømmen skulle ordnes, så vi kunne få egen måler. Men med tanke på hva dere sier om depositumet og sjansen for å bli lurt, vil vi nok si fra oss denne leiligheten. Kjipt, men enda kjipere OM vi skulle bli lurt og ikke få tilbake pengene...

Han har hvertfall misforstått konseptet med depositum. Jeg har leid tre plasser hvor jeg betalte en mnds forskudd på leie i stede for depositum, aldri vært noe problem. Og en plass med depositumskonto. Og en plass helt uten depositum/forskudd osv.

Men om du kan stille med 16000 og krever å sette dem på depositumskonto, så vil jo etter det han sier, han ikke godta det. Så da er det jo ikke så skrekkelig mye å lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre leier ut og de får alltid pengene inn på egen konto (aner ikke hvorfor), de betaler ihvertfall ammtid tilbake og prøver ikke å lure noen.

Jeg leier også ut og har ikke tatt noe depositum i det hele tatt...ja jeg vet det er idiotisk, men stoler veldig på gutta som leier. Skal få fikset det snart.

Men rådene her gjelder ikke månedlig leie, men depositum.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier magefølelsen? Føler dere fyren er til å stole på? Er han villig til å gjøre som det skal gjøres med depositum? Eventuelt gjøre slik som noen andre her foreslo. (Betale inn 2 siste måneders leie på forskudd)

Han virket veldig grei altså, men jeg aner jo ikke hvordan folk oppfører seg om de vil lure noen :P Men han la veldig vekt på at vi skulle skrive kontrakt på depositumet, og at han ikke var ute etter å lure noen (har visst selv blitt svindlet, derfor han trenger depositumet for å fikse kjøkkenet.. han som skulle fikse stakk visstnok. Ble betalt før jobben ble gjort).

Har ikke spurt han om å heller betale to mnd forskuddsleie, men kan jo alltids høre med han! Ellers snakket han om å opprette egen konto hvor han setter inn et fast beløp i mnd, til hele depositumet er dekket.

Ellers virker han også veldig grei med tanke på dyr. Han ringte oss fordi han selv vet hvor vanskelig det er å finne leilighet å leie med hund.

Veldig usikker merker jeg.. Men vi har jo uansett problemet med å skaffe nok penger i første omgang. Så mest sannsynlig blir det uaktuelt på grunn av dette, så får vi heller bli flinkere å sette av penger til depositum fremover, så vi får nok når vi skal leie et nytt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det dreier seg om hvor mange alternativer man har da. Det er ikke så mange steder man har lov til å leie med hund. Og hadde jeg vært desp etter et sted å bo så hadde jeg tatt sjangsen. Har du mange flere alternativer så er det jo greit. Her jeg bor er fol helt desperate etter et sted det er lov å ha hund. Jeg fikk 50 tlf på noen timer da jeg la ut leiligheten Red: la til litt Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det dreier seg om hvor mange alternativer man har da. Det er ikke så mange steder man har lov til å leie med hund. Og hadde jeg vært desp etter et sted å bo så hadde jeg tatt sjangsen. Har du mange flere alternativer så er deg jo greit.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Har ikke funnet andre steder foreløpig. Men der vi leier nå har vi frem til sommeren, mulig for lengre leie.

Grunnen til vi vil flytte er å få litt større plass (bor nå på 25kvm med typen, ettroms), og at jeg vil ha med meg dyrene. De bor hos foreldrene mine nå, så det er jo ikke krise. Helst for min del jeg vil ha dem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet andre steder foreløpig. Men der vi leier nå har vi frem til sommeren, mulig for lengre leie.

Grunnen til vi vil flytte er å få litt større plass (bor nå på 25kvm med typen, ettroms), og at jeg vil ha med meg dyrene. De bor hos foreldrene mine nå, så det er jo ikke krise. Helst for min del jeg vil ha dem her.

Hadde ikke jeg fått ha dyrene mine hadde jeg flyttet fortere enn svint.

Om jeg så måtte kaste bort de 16000. Men det er meg, klarer meg ikke uten skattene mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke jeg fått ha dyrene mine hadde jeg flyttet fortere enn svint.

Om jeg så måtte kaste bort de 16000. Men det er meg, klarer meg ikke uten skattene mine

Jeg har ikke råd til å kaste bort 16000, så om sjansen er stor for at vi blir svindlet er det ikke et alternativ. Klarer meg dårlig uten dyrene mine, men jeg klarer meg da. Hadde alternative vært at jeg måtte omplassere dem hadde jeg ikke nølt, da.

Men nå bor de hos mine foreldre og jeg vet de har det bra. Jeg tilbringer mest mulig tid med dem når jeg er hjemme, får bilder og videoer osv. Så sånnsett er det ikke noe hastverk, men vil jo helst ha dem med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du. Har du sagt til utleieren at du vil sette depositumet inn på depositumskonto slik som er vanlig ved utleie? Hva sa h*n da? Eller nå har dere kanskje slått den fra dere da, men uansett.

Jada, etter visning ble vi litt skeptiske. Sendte han ei lang melding hvor jeg spurte om han godtok sånn husleiegaranti, eller om det da ville bli opprettet egen depositumskonto. Spurte da også om strømmen. Igår var vi hos han igjen for å snakke om dette. Han forklarte da hvorfor han trengte depositumet på egen konto (fordi han var blitt lurt av tidligere leietaker som skulle fikse kjøkkenet, men så stakk av). Deretter sa han at vi ville skrive egen kontrakt, slik at vi var sikret å få tilvake depositumet, ogaå skulle han føre inn en månedlig sum på egen konto som vi får igjen etter endt leieforhold (3år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, etter visning ble vi litt skeptiske. Sendte han ei lang melding hvor jeg spurte om han godtok sånn husleiegaranti, eller om det da ville bli opprettet egen depositumskonto. Spurte da også om strømmen. Igår var vi hos han igjen for å snakke om dette. Han forklarte da hvorfor han trengte depositumet på egen konto (fordi han var blitt lurt av tidligere leietaker som skulle fikse kjøkkenet, men så stakk av). Deretter sa han at vi ville skrive egen kontrakt, slik at vi var sikret å få tilvake depositumet, ogaå skulle han føre inn en månedlig sum på egen konto som vi får igjen etter endt leieforhold (3år).

Men du har mulighet til å si opp før 3 år har gått? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...