Gå til innhold
Hundesonen.no

Billig storbyferie?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Vi planlegger å dra vekk 4-6 dager i sommer, og vi ser etter noe som kan minne oss litt om hvordan Riga var: storby hvor man får MYE for pengene.

Det jeg likte med Riga var at man hadde penger til å skjemme seg skikkelig bort. Vi spiste ute på fine restauranter hver dag, dro på spa, shoppet og drakk til en brøkdel av prisene i Norge.

Men å velge Riga som reisested igjen blir for kjedelig, så vi vil gjerne dra til et nytt sted.

Er det noen som har erfaring med Praha og Lisboa?

Eventuelt andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og jeg har vært i Polen to ganger, en gang i Gdansk og en gang i Krakow. Krakow kan jeg virkelig anbefale, utrolig pen by og veldig billig sammenlignet med Norge. Vet ikke hvor stort spatilbud det er der, men det er nok av andre ting å finne på også :)

I Gdansk brukte vi endel mer tid på spa og prisnivået er enda litt lavere enn i Krakow, men byen er ikke særlig pen synes jeg.

Redigert: Og det er vel kanskje bare Krakow som regnes som en storby av disse to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisboa er en kjempeflott by, men jeg mener å huske at jeg ikke syntes at de var kjempebillig der. Litt billigere enn spanske byer. Jeg synes berlin er blillig, det er overflod av hoteller så prisen er lav og det er ofte rimelig å komme seg dit. Maten er fantastisk god, enorme mengder og veldig billig på tyrkiske restauranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var innom Krakow en liten tur i påsken i fjor (og jeg har vært der tidligere også). og fra sist husker jeg at det var billig å spise ute. Fra forrige gang jeg var der så husker jeg at det var en del shoppingmuligheter :) Så Krakow er ingen dum by (og om dere i tillegg er interessert i historie, så har man Auschwitz et lite stykke unna, også har man salvtgruvene. Sånn om man ønsker noe annet også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krakow høres mer og mer ut som noe for oss :)

Mener vi betalte drøyt 200kr for en enkel forret, biff til hovedrett, og drikke - til to personer.

Edit:

Det er slott i nærheten av Krakow og vakre kirker inni byen også! Ville heller dratt på det enn konsentrasjonleirene, men hver sin smak. :)

Ja, helt klart. Vi dro innom flere slott på denne turen, men i/rundt Krakow prioriterte vi den delen av historien - noe jeg ser på som viktig. Ikke bare se på alt som er fint og flott, men få litt realitet også. Men ja, hver sin smak :)

Men med andre ord - Krakow er har noe å tilby til de fleste :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Krakow(+Berlin, Warzava osv) med De hvite bussene da jeg gikk på ungd. skole. Veldig fint der, billig og veldig mye og se/oppleve. Vi var i saltgruvene og i tre konsentrasjonsleirer. Auswitch 2(Birkenau) sacksenhausen(?) og en til jeg ikke husker navnet på. Anbegaler veldig å dra i på guidet tur i en leir og dra til saltgruvene :) Edit: Siste vi var i var Ravensbruch. En konsentrasjonsleir bare for kvinner. Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Krakow høres spennende ut :) Personlig har jeg ønsket å dra til konsentrasjonsleir i mange år, fordi jeg aldri har sett noen. Jeg tror kanskje valget faller på Krakow altså, dersom Anders er enig :)

De ligger et lite stykke unna 1-2t. Vi hadde forhåndsbestilt guidet tur til Auswitch og Birkenau, så ble plukket opp utenfor hostelet ( :lol: ). Litt trangt på bussen, men var en grei måte å gjøre det på! Vi hadde leiebil, men valgte å heller bli med på en guidet tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også Krakow på det varmeste.

Var der for et par år siden, og vil absolutt si at Krakow oppfyller kravene dine.

Vi var på sommern, og det var litt vel mye folk når vi var på guidet tur i fangeleirene.

Ble mye kø.

For deg som likte Riga, så kan jo også Vilnius i Litauen være noe.

Også en flott by, billig å leve og masse å shoppe.

Nå er det vel bare Litauen igjen av de Baltiske statene som ikke har Euro og dermed fortsatt er billig å reise til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart. Vi dro innom flere slott på denne turen, men i/rundt Krakow prioriterte vi den delen av historien - noe jeg ser på som viktig. Ikke bare se på alt som er fint og flott, men få litt realitet også. Men ja, hver sin smak :)

Men med andre ord - Krakow er har noe å tilby til de fleste :)

Takk for den. :P Jeg har alt vært i en konsentrasjonsleir da jeg var i München, derav null behov for noengang å besøke flere. Dersom folk aldri har sett det før, bør de selvsagt få det med seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den. :P Jeg har alt vært i en konsentrasjonsleir da jeg var i München, derav null behov for noengang å besøke flere. Dersom folk aldri har sett det før, bør de selvsagt få det med seg.

hehe, ikke sånn ment :P Men er man litt interessert i historie, så mener jeg det er et must. Det er noe spesielt med å gå rundt der, gå i trappene som viser tydelig "spor" etter alle som trampet opp og ned, og se hvor all grusomheten foregikk. Jeg har vært der tidligere (på ungdomsskolen), men ønsket å reise tilbake. Men sånt er hver sin smak. Jeg ønsket bare å tipse om det når Krakow blir nevnt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg hjelpe. Nærmeste jeg kom, se de for deg sammen:

Men altså, hva er galt med det?

Haha, tenkte mer ala:

nag.gif

Hva som er galt med det - se tråden "sosial dumping i lufta". Jeg skulle bare være litt morsom og legge inn en sånn truende smiley :P

Jeg har dessverre lite tips til billig storbyferie, av min egen erfaring koster det meste det samme over hele fjøla. Hellas har vært det billigste jeg har vært borti i Europa :)

Flybilletten skal koste litt mer enn 25kr, et fly går ikke på luft og kjærlighet :P Et hotell skal også koste litt med mindre man vil ha veggedyr i kofferten med seg hjem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Praha, og bortsett fra at jeg ble dritsyk, storkoste jeg meg.

Vakker by for en som elsker gamle bygninger, kirker, slott, ruiner og historie - mye jødehistorie også. Fantastisk slott på toppen av byen, som da også hadde et leketøysmuseum.

Vi besøkte konsentrasjonsleir med guide, det var busstur en time eller så unna. Vi var på klassisk konsert i en meget lekker arena med overdådige gulldekorasjoner i kuppetaket og nedover veggene, og avslørte fortidens luksuriøse rikdom.

Vi var på elvekrus med guide, som føltes som litt bortkasta penger, bortsett fra at det var godt å sitte litt stille etter flere dager med mye trasking :D

Vi kjørte hest og kjerre rundt i gamlebyen, og det er jo superromantisk.

T-banen mener jeg var lett å forstå, vi bodde litt utenfor byen for å spare penger på overnatting.

Vi fant et dildomuseum, det var hysterisk morsomt!

En super ferie, og jeg anbefaler gjerne Praha. Det var også veldig billig da, men det var pre-euro, jeg tror vi var der i 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...