Gå til innhold
Hundesonen.no

Forstuet tå blir ikke bra...


Thea
 Share

Recommended Posts

Godgutten er 8,5 mnd, og i november forstuet han ei tå i høyre frambein. Jeg så ikke helt hva som skjedde, men jeg tror det bare var at han skled på glatt gulv i for stor fart. Vi var hos veterinær rett etterpå, som garanterte at det ikke var brudd. Hun sa det nok var forstuelse i en tå, og at vi skulle ta det med ro noen dager. Vi gjorde så, og han virket bedre. Men i det siste har jeg og samboeren lagt merke til at han ikke går helt rent i skritt. Han ser helt fin ut i trav, og vil gjerne løpe og leke. Vi var hos veterinær igjen på tirsdag, og hun kjente og klemte så mye på han at han ble veldig lei. Han er også veldig drama queen, så han er litt vanskelig å lese (en gang hylte han da jeg skulle klippe klørne hans og jeg ikke var borti ham, bare i tilfelle jeg hadde tenkt å klippe... Sånn er han).

Jeg vet ikke hvorfor, men veterinæren begynte å kjenne på ham i "feil ende", i stedet for å sjekke tåa før han ble veldig lei. Så den fikk hun aldri sett på. Men hun mente han hadde vondt i venstre skulder, og hun ga ham resept på en ukes kur med NSAIDs og sa han skal være mest mulig i ro. Det er jo lett med en polarhund som opplever vinter og snø for første gang... Han går jo på veggen, stakkars. Det kan vel ikke være gunstig at han er HELT i ro heller?

Uansett, han halter på høyre frambein i skritt. Ikke mye, men nå som jeg ser etter det ser jeg det godt. Så han legger mer vekt på venstre bein, og så klart også skulderen. Kan det "bare" være derfor veterinæren fant skuldersmerter, fordi han avlaster det andre? Og hvis det er som jeg mistenker, at tåa skaper problemene, hva kan man gjøre med det? Har forstuelsen blitt til senebetennelse? Hvor lang tid kommer det til å ta før det leges? Har noen opplevd noe lignende? Veterinæren sa at hvis det ikke ble bra til neste uke, burde vi dra til ortoped, som de har på samme veterinærkontor (Oslo Dyreklinikk). Er de noe tess? Eller burde vi heller dra til veterinærhøyskolen?

Han virker ikke plaget av det i hverdagen, og hvis han hadde fått lov, ville han spurta rundt i snøen akkurat nå. Det er tydeligvis ikke veldig vondt, det bare blir aldri helt bra... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig røntge ham med en gang på tirsdag, jeg ble jo livredd... :icon_cry: Men veterinæren anbefalte å vente ei uke for å se hvordan han responderte på betennelsesdempende og hvile først. Siden han allerede var SÅ stressa av veterinærbesøket den dagen var vi enige i at han skulle slippe å stresses ytterligere, når hun sa det var mulig det ordna seg kun med medisinkur. Hun mente at vi burde røntge tåa, skuldra OG albuer, noe jeg syns hørtes litt voldsomt ut... Det var vel fordi vi nevnte at han hadde en periode han virket stiv etter hvile for noen måneder siden. Men AD og HD-røntgen får man vel uansett ikke sett ordentlig resultat på før hunden er to år, så jeg skjønner ikke helt vitsen med å røntge albuene nå, når det virker som de er helt fine... Men det med røntgen: Hvis han har betennelse i skuldra og/eller tåa, så burde han vel heller få MR eller CT enn røntgen? Man ser vel ikke sener og muskelvev på røntgen... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mistanke er som sagt at tåa er problemet, ikke skuldra eller albuene. Og så syns jeg det er vanskelig å sitte her og bare vente med en hund som vibrerer av ubrukt energi, og håpe at medisinkuren skal fikse det... Han har blitt bedre (dog ikke helt bra) av betennelsesdempende, men det kan jo være fordi det er smertestillende også. Men jeg vet ikke helt hva som skal være planen fremover:

1. Ringe Oslo Dyreklinikk på mandag og få full pakke med røntgen som de sa vi kunne. Måtte dope ned vofsen og la ham gå gjennom den anstrengelsen og betale mange tusen vi sikkert ikke får igjen på forsikringa siden det ikke er strengt nødvendig. Få time hos ortopeden, Thomas Sissener, som høres veldig kompetent ut på nettsiden i hvert fall. Er han det? Har noen vært borti ham?

2. Ringe veterinærhøyskolen på mandag og få utredning, røntgen osv, i håp om at de har høyere kompetanse der.

3. I første omgang få ultralyd eller MR på tåa, siden man vel ikke ser seneskader på vanlig røntgen?

Hva ville dere gjort?

Sjekka det med røntgenalder nå, det skal registreres etter han er ett år. Så hvis vi skal røntge for HD og AD nå, må han gjennom det samme om noen måneder... Og han har alt blitt røntget for å sjekke at han ikke hadde spist plast en gang han var liten. Håper ikke det blir for mye stråling og kan skade ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mocca forstuet en tå for en stund siden, den var hoven som fy og vetten kunne ikke si om den kun var forstuet eller brukket nettopp pga den store hevelsen. Ro, ro og atter ro, kun båndtur, og Rimadyl, til hevelsen gikk ned, minst en uke, da fikk vi sjekket igjen og heldigvis, ikke brudd. Men forstuing tar tid, ref erfaring egen fot, og eneste som hjelper er ro og ingen belastning på gjeldende tå. Ikke mye gøy for en løpeglad saluki, men hva er et par uker i bånd mot en tå som aldri blir bra? Så hvis du er sikker på at det er tåen, og ikke skulder/albue, ta det med ro og la den få hele seg selv.

Thomas Sissener er veldig dyktig og anerkjent i sitt fag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstuelser kan i mange tilfeller ta lengre tid før de blir bra enn en bruddskade. Rett og slett fordi forstuelser er vridning/stekking av ledd og det da er flere faktorer involvert, mens et brudd i beste fall bare er en sprekk i skjelettet. Jeg kjenner for eksempel enda de fingrene jeg har forstuet kraftig for over 10 år siden, men merker ingenting til de som jeg har hatt bruddskade i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mocca forstuet en tå for en stund siden, den var hoven som fy og vetten kunne ikke si om den kun var forstuet eller brukket nettopp pga den store hevelsen. Ro, ro og atter ro, kun båndtur, og Rimadyl, til hevelsen gikk ned, minst en uke, da fikk vi sjekket igjen og heldigvis, ikke brudd. Men forstuing tar tid, ref erfaring egen fot, og eneste som hjelper er ro og ingen belastning på gjeldende tå. Ikke mye gøy for en løpeglad saluki, men hva er et par uker i bånd mot en tå som aldri blir bra? Så hvis du er sikker på at det er tåen, og ikke skulder/albue, ta det med ro og la den få hele seg selv.

Thomas Sissener er veldig dyktig og anerkjent i sitt fag :)

Takk for svar, fint å høre andres erfaringer :) Så dere fikk gå turer i bånd, altså? Vi fikk egentlig beskjed om å bare gå rett utenfor blokka og inn igjen, men han gjør ikke fra seg om vi ikke går bittelitt. Og man skulle tro det ville stivne om han holdes hundre prosent i ro... Men det er vanskelig å holde ham helt i ro, selv innendørs. Han hopper opp og ned fra sofaen, kaster leker rundt, løper rundt og er skikkelig frustrert til tider. Prøver å holde ham opptatt med mental trening så godt det lar seg gjøre. Han som vanligvis er så rolig inne...

Jeg er ikke sikker på noe, jeg, nervøs førstegangseier som jeg er :teehe: Men magefølelsen sier det er tåa. Og det passer med beinet han halter på også. Hvorfor halter han på høyre og ikke venstre frambein, hvis venstreskuldra er vond? Fordi det kommer av tåa på høyre frambein. Tror jeg. Men som sagt, jeg tviler meg i hjel her.

Godt å høre, da holder vi oss til Oslo Dyreklinikk!

Forstuelser kan i mange tilfeller ta lengre tid før de blir bra enn en bruddskade. Rett og slett fordi forstuelser er vridning/stekking av ledd og det da er flere faktorer involvert, mens et brudd i beste fall bare er en sprekk i skjelettet. Jeg kjenner for eksempel enda de fingrene jeg har forstuet kraftig for over 10 år siden, men merker ingenting til de som jeg har hatt bruddskade i.

Uff.... :no: Fælt at du har hatt problemer med fingrene i over 10 år :shocked: Er det ingenting å gjøre med det? Kanskje ikke når du har hatt det så lenge... Håper virkelig ikke det her er noe han må slite med i årevis... Går det ikke an å behandle med kortison, som på mennesker? Men da blir kanskje sena svakere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problemer med dem altså, men jeg kjenner det innimellom (litt redusert bevegelighet i leddet, og så kan jeg få litt ubehag ved kulde/anstrengelser, altså kjenner at det er "noe rart" med leddet). Det er ikke noe å gjøre med det nei, i alle fall ikke noe som er noe poeng å gjøre noe med for min del :)

Håper dere finner ut av hva det er, og at det ikke er noe alvorlig. God bedring til voffsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problemer med dem altså, men jeg kjenner det innimellom (litt redusert bevegelighet i leddet, og så kan jeg få litt ubehag ved kulde/anstrengelser, altså kjenner at det er "noe rart" med leddet). Det er ikke noe å gjøre med det nei, i alle fall ikke noe som er noe poeng å gjøre noe med for min del :)

Håper dere finner ut av hva det er, og at det ikke er noe alvorlig. God bedring til voffsen :)

Bra det ikke plager deg så mye, da :)

Tusen takk!

Thomas Sissener er helt fantastisk, på NVH er det tidvis mye rot og myye venting, så jeg hadde dratt til Thomas, var jeg deg.

Hilsen en som har vært hos begge maaaange ganger (tre ganger bare denne uka :P)

Åh, så godt å høre! Da ringer vi dyreklinikken igjen på mandag og spør om de syns vi bør komme. Han halter mindre nå, men det er noe som ikke er helt som det skal være. Så får vi se om de anbefaler time hos Thomas først eller røntgen først. Håper ikke det er lang ventetid på time :)

Oi, tre ganger på ei uke, håper alt er bra med bofsene dine nå, og god bedring til de som måtte trenge det! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, fint å høre andres erfaringer :) Så dere fikk gå turer i bånd, altså? Vi fikk egentlig beskjed om å bare gå rett utenfor blokka og inn igjen, men han gjør ikke fra seg om vi ikke går bittelitt. Og man skulle tro det ville stivne om han holdes hundre prosent i ro... Men det er vanskelig å holde ham helt i ro, selv innendørs. Han hopper opp og ned fra sofaen, kaster leker rundt, løper rundt og er skikkelig frustrert til tider. Prøver å holde ham opptatt med mental trening så godt det lar seg gjøre. Han som vanligvis er så rolig inne...

Jeg er ikke sikker på noe, jeg, nervøs førstegangseier som jeg er :teehe: Men magefølelsen sier det er tåa. Og det passer med beinet han halter på også. Hvorfor halter han på høyre og ikke venstre frambein, hvis venstreskuldra er vond? Fordi det kommer av tåa på høyre frambein. Tror jeg. Men som sagt, jeg tviler meg i hjel her.

Godt å høre, da holder vi oss til Oslo Dyreklinikk!

Turer i bånd ja, men ikke lengre enn at hun fikk gjort det hun skulle. Ro er cluet, ingen belastning. Det stivner ikke om han holdes i ro, det leges. Og hopp og sprett opp og ned av sofa, kaste leker og løpe rundt er ikke ro.

Han kan godt halte på omvendt bein av hva som er skadet, da han evt avlaster vondten og får mer belastning på motsatt side, som igjen kan gi halting.

Thomas Sissener er helt fantastisk, på NVH er det tidvis mye rot og myye venting, så jeg hadde dratt til Thomas, var jeg deg.

Hilsen en som har vært hos begge maaaange ganger (tre ganger bare denne uka :P)

Helt uenig ref egen erfaring på x ant hunder over mange år. NVH er min guru på det meste, men jeg har ingen prob med å se ekspertise også på andre klinikker og Thomas Sissener er en av de som virkelig er anbefalt på sitt område, totalt uavhengig av hvilken klinikk han er tilknyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turer i bånd ja, men ikke lengre enn at hun fikk gjort det hun skulle. Ro er cluet, ingen belastning. Det stivner ikke om han holdes i ro, det leges. Og hopp og sprett opp og ned av sofa, kaste leker og løpe rundt er ikke ro.

Han kan godt halte på omvendt bein av hva som er skadet, da han evt avlaster vondten og får mer belastning på motsatt side, som igjen kan gi halting.

Helt uenig ref egen erfaring på x ant hunder over mange år. NVH er min guru på det meste, men jeg har ingen prob med å se ekspertise også på andre klinikker og Thomas Sissener er en av de som virkelig er anbefalt på sitt område, totalt uavhengig av hvilken klinikk han er tilknyttet.

Ja, jeg vet at det ikke er ro, men det er litt vanskelig å få til å fange ham i lufta når han spretter ned fra sofaen og jeg er i et annet rom... :hmm: Jeg er vant til hest, og med halt hest fikk jeg ofte beskjed om å leie rolig tur, og at å stå i ro var det verste, det er vel derfra jeg har bekymringen om at det skal stivne hvis det er helt i ro. Men jeg prøver å gjøre som veterinæren sa, det er bare litt vanskelig med en som prøver å løpe stua rundt fordi han er frustrert. Han har ikke gjort noe som helst siden tirsdag, så han er ikke seg selv om dagen.

Hm. Altså at han kan ha en skade i venstreskulderen som har gjort at han har fått vondt i høyrelabben som gjør at han belaster venstrebeinet mer? Det hadde jeg ikke tenkt på...

Ser ut til at full pakke med røntgen er det lureste... Får se hva de sier på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig ref egen erfaring på x ant hunder over mange år. NVH er min guru på det meste, men jeg har ingen prob med å se ekspertise også på andre klinikker og Thomas Sissener er en av de som virkelig er anbefalt på sitt område, totalt uavhengig av hvilken klinikk han er tilknyttet.

Men vi har jo kronisk uflaks, vet du! :P Men ting TAR tid der, det er jo en undervisningsklinikk. Så går man til Thomas så slipper man alle "mellomledda" og rotet som kan oppstå som følge av det (og Thomas er virkelig fantastisk, han opererte ene bikkja mi som ble dømt til døden av NVH tidligere i høst med et meget godt resultat, så vi tilber egentlig grunnen har går på :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått beskjed om ro, så skal han være i ro, du kan bare gjøre skaden verre ved å ikke følge rådet.

Dersom han hopper opp og ned sofaen så må du gjøre sånn at han ikke får tilgang til sofaen, du må evt ta han med til det andre rommet.

Det er SLITSOMT å ha syk hund, men du må ikke la hunden bestemme aktivitetsnivået, da han nå går på NSAIDs så vil han nok ikke føle smerter, da er det super viktig at du holder han i ro ;)

Jeg er fysioterapeut for hunder og har sett mye langvarige skader som kunne vært leget på mye kortere tid, hadde eier holdt hunden i ro, som de fikk beskjed om.

I verste fall kan han få flere skader hvis han får lov til å være aktiv, han har som du sier sannsynligvis vondt i skulderen pga avlastning av høyre beinet, og da bør du iallefall holde han i ro.

Mange hunder blir som små djeveler i ro perioder, for noen har bur hjulpet så de ikke får sjansen til å spinne rundt som noen galinger.

Og som sagt ikke la han være igjen i et annet rom om han finner på ramp når du har gått fra rommet, da må du ta han med, slitsomt, men du får igjen for det ved at han blir fortere frisk og slipper å gå og ha det vondt ;)

Håper dere finner ut av skaden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Som andre ahr sakt skaden kan ha forårsaket at han harfeilbelastet og fått ny skade. Og hold hunden i ro er noe du bare må. Vi gjorde det ehr mend en BC valp på 6 mnder. Det ble mye å gnage på og bur og godbitsøk inne. Hun fikk bare gå ut og tisse pga brekt tå i 6 uker og ja vi overlevde. Etter at de seks ukene var over så måtte vi trene opp hunden. Ja og mye greiing børsting su hun ble faktisk veldig glad i å bli børstet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...