Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til hundeseng!


Guest Sunspring
 Share

Recommended Posts

Guest Sunspring

Hei!

Om tre uker kommer en cocker spaniel valp til meg, og jeg prøver å finne ut hva slags seng den skal sove på. Har noen krav:

  • Den må være enkel å få vasket. Enten et trekk man kan ta av, eller en overflate som man kan tørke av.
  • Den skal ikke være fristende å tygge på for valpen.
  • Og helst ikke alt for dyr!

Setter veldig pris på tips til hundeseng! :D

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biabed er bra iallefall :) Veldig enkel å rengjøre, bare å tørke over. Men de er litt dyre da, spørs hvor stor man skal ha. Ligger vel på 500-800 tror jeg. Biltema har noen billige kopier. Aner ikke hvordan holdbarheten er på disse i forhold til biabeden. Min hund har hatt sin i 2 år nå, ser ikke brukt ut i det hele tatt. Men nå er han ikke den som graver og styrer i den heller da (og stort sett ligger han i sengen min uansett :P )

Hadde tatt en titt på europris f.eks, kjøpt en deilig, billig seng ett eller annet sted, og hatt den til valpen var ferdig med tannfelling osv. Eller hvis du har en gammel madrass liggende går det an å klippe den opp i passende størrelse :) Ville ikke investert i en dyr seng enda iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Bia bed fra Melvin var 8 uker gammel, like fin fortsatt den :) Men nå beit ikke han noe i den da, så vet ikke hvordan den hadde sett ut om han hadde vært en rampete valp! Men har inntrykk av at den er vedig solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

jeg har etter hvert sett at det enkle er det beste. Her bruker dem ullteper fra forsvaret og dørmatter ala det som finnes i inngangsdøra til butikken til å ligge på og hundene trekker dit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema sine senger er veldig lik Biabed sine, og sikkert like enkel å tørke over om den blir skitten.

Ellers har IKEA billegdyner til 19,- så ei slik dyne + trekk og evt teppe oppå igjen funkar jo fint. Enkelt å hive i maskina også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt slike hardplast senger rundt om kring, kan lett vaskes med en oppvaskskost eller kluter. (Søk på dog bed plastic så ser du noen versjoner av typen jeg tenker på) Fyll med tilhørende pute som fås kjøpt sammen med dem eller bruke en gammel dyne, filttepper fra biltema/Europris, generelt tepper etc. Det du måtte ønske. Noen liker også å bruke bur som seng. (Fjerner døra) Personlig syns jeg det blir for stort og i veien i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Får kjøpt slike hardplast senger rundt om kring, kan lett vaskes med en oppvaskskost eller kluter. (Søk på dog bed plastic så ser du noen versjoner av typen jeg tenker på) Fyll med tilhørende pute som fås kjøpt sammen med dem eller bruke en gammel dyne, filttepper fra biltema/Europris, generelt tepper etc. Det du måtte ønske. Noen liker også å bruke bur som seng. (Fjerner døra) Personlig syns jeg det blir for stort og i veien i hverdagen.

Takk for tips :)! Inbilder meg at en sånn seng kanskje er mer fristende å bite på enn en slik Biabed seng som ikke virker så lett å få "tak i" kanten på, for valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)! Inbilder meg at en sånn seng kanskje er mer fristende å bite på enn en slik Biabed seng som ikke virker så lett å få "tak i" kanten på, for valpen?

Aner ikke, men de tåler nok valpetenner mye bedre :P Vi hadde slik flettet pil seng til vår når han var liten, den levde ikke lenge for å si det slik. Etterpå hadde vi en tøyseng i skinn og fuskepels, den ble bitt noen hull i den også :P Slutta å bite i ting etterhvert da, plastsenga er for øyeblikket ikke i bruk da den står på feil kant av landet på lager. Håper dog å få den hjem snart, nåværende seng består av filtteppe fra biltema/Europris og en gammel dyne som da ligger direkte på betonggulv. I stua har han en gammel pute å ligge på. :)

Ellers selger biltema div billige senger som er enkle å bytte ut når ivrige valpetenner har ødelagt.

Og nå er det også salg hos www.arivo.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Biabed på soverommet til begge mine sheltier, og de har hatt dem fra de var valper, begge to. Ingen av dem prøvde å ramponere den når de var små, fikk være i fred for små valpetenner, faktisk.

Biabeder er glatte og fine i skai (kunstig blankt "skinn") og jeg tror materialet er vanntett. Oppi hver av sengene har jeg lagt noe "rede-materiale" som er mykt; et fleece-pledd til hver (type 50 kr på Kid Interiør), og en syntetisk babydyne til hver. Babydynen er brettet èn gang, og det hele gjør det veldig mykt og godt å legge seg i. Hannhunden legger seg rett på det sånn som det er, men tispen min driver og "rer opp" senga si hver kveld og styrer veldig for å få haugen akkurat så rotete som HUN mener er bra nok. Så legger hun seg med et fornøyd grynt til slutt. Det er helt klart at de elsker "sengetøyet" sitt, de koser seg med å ligge ekstra mykt.

Biabedene kan vaskes med våt/fuktig klut, og det løse myke materialet du selv velger å legge i (hvis noe i det hele tatt), kan fint tas ut og vaskes i vaskemaskinen. Jeg gjør det jevnlig med det jeg har lagt i mine Biabeder. Veldig enkelt og greit å holde sengene deres rene.

Å kjøpe seng som ikke kan vaskes til en valp er bortkastet.

Den nettbutikken jeg kjøpte mine Biabed'er i er nedlagt, ellers skulle jeg linket til sengen. Men mange som selger dem da, de er lett å finne. Lønner seg sikkert å ta litt research på nett, kanskje prisene kan variere noe og det er penger å spare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Jeg har Biabed på soverommet til begge mine sheltier, og de har hatt dem fra de var valper, begge to. Ingen av dem prøvde å ramponere den når de var små, fikk være i fred for små valpetenner, faktisk.

Biabeder er glatte og fine i skai (kunstig blankt "skinn") og vanntette. Oppi hver av sengene har jeg lagt noe "rede-materiale" som er mykt; et fleece-pledd til hver, og en syntetisk babydyne til hver. Babydynen er brettet èn gang, og det hele gjør det veldig mykt og godt å legge seg i. Hannhunden legger seg rett på det sånn som det er, men tispen min driver og "rer opp" senga si hver kveld og styrer veldig for å få haugen akkurat så rotete som HUN mener er bra nok. Så legger hun seg med et fornøyd grynt til slutt.

Biabedene kan vaskes med våt/fuktig klut, og det løse myke materialet du selv velger å legge i (hvis noe i det hele tatt), kan fint tas ut og vaskes i vaskemaskinen. Jeg gjør det jevnlig med det jeg har lagt i mine Biabeder. Veldig enkelt og greit å holde sengene deres rene.

Å kjøpe seng som ikke kan vaskes til en valp er bortkastet.

Den nettbutikken jeg kjøpte mine Biabed'er i er nedlagt, ellers skulle jeg linket til sengen. Men mange som selger dem da, de er lett å finne. Lønner seg sikkert å ta litt research på nett, kanskje prisene kan variere noe og det er penger å spare?

Det er vel forskjellig fra valp til valp, men gnagde/bet dine valper på sengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjellig fra valp til valp, men gnagde/bet dine valper på sengene?

Jeg redigerte inn det nå nettopp i teksten ovenfor, sorry glemte det først :) Men svaret er nei, de gnagde ikke på Biabedene, ingen av mine to hunder. Det er sikkert fordi sengen er så glatt og ikke særlig "gripevennlig" for små tenner. Dessuten passet jeg nøye på å ha fullt av bite-lovlige ting i hus, som tyggepinner med smak osv, som valper foretrakk de heller det.

REDIGERT;

ser ut som prisene ligger mellom 740 og 800 for Biabed nr 3, som er str 60 x 70 cm. Det er størrelsen jeg har til mine shelties, som har mankehøyde 38-40 cm. Er din kommende spaniel omtrent det samme, evt...?

Sjekket 4 nettbutikker, og her selges den billigst Biabed nr 3 for 741 kr; Bristols (nettbutikk beliggende i Fredrikstad) Det var bare noen tiere å spare da, men...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Jeg redigerte inn det nå nettopp i teksten ovenfor, sorry glemte det først :) Men svaret er nei, de gnagde ikke på Biabedene, ingen av mine to hunder. Det er sikkert fordi sengen er så glatt og ikke særlig "gripevennlig" for små tenner. Dessuten passet jeg nøye på å ha fullt av bite-lovlige ting i hus, som tyggepinner med smak osv, som valper foretrakk de heller det.

REDIGERT;

ser ut som prisene ligger mellom 740 og 800 for Biabed nr 3, som er str 60 x 70 cm. Det er størrelsen jeg har til mine shelties, som har mankehøyde 38-40 cm. Er din kommende spaniel omtrent det samme, evt...?

Sjekket 4 nettbutikker, og her selges den billigst Biabed nr 3 for 741 kr; Bristols (nettbutikk beliggende i Fredrikstad) Det var bare noen tiere å spare da, men... :)

Tusen takk for masse god hjelp! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett etter en god seng til min hund i en liten evighet. Jeg vil at den skal være myk som min egen seng, men så fast at han ikke går igjennom til gulvet. Helst litt fluffy også, og ikke minst pen å se på. Har funnet ut at hundesenger er enten a) stygge, b) stive i stoffet, c) hard å ligge på, d) for tynn i gulvet, eller e) for dyre.

Løsningen ble Molly Mutt med flere lag ullpledd og puter inni, samt saueskinnsfell og to sofaputer oppå der igjen. I dag kom kronen på verket, en billig fiberdyne til inni trekket. Funker som bare det, ble vel tatt imot!

Molly Mutt er lette å vaske og er av ganske grov bomull, så det tåler en del, uten å være ubehagelig. Så kan du fylle med hva du vil. Men vet ikke hvor mye som står imot valpetenner, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Bia bed til Nuffen min når han var valp, første og siste gang jeg har kjøpt så dyr seng :P Den ble fillebiter på kort stund. Etter det så bruker jeg bare billig løsninger. På kjøkkenet har vi en Bia bed kopi med en dyne opp, i stua har vi en stor svart/rød tøyseng fra Plantasjen tror jeg (vant den på utstilling) og en grå madrass seng fra Rusta litt oppi høyden. Oppe har vi en plastseng med litt tepper oppi + en billig pote seng fra Biltema. Herregud så mange senger vi har...

De mest populære er den på kjøkkenet (som de ligger oppi når vi spiser eller lager mat) også den grå litt oppi høyden, fordi den ligger i blåsten til varmepumpa :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har etter hvert sett at det enkle er det beste. Her bruker dem ullteper fra forsvaret og dørmatter ala det som finnes i inngangsdøra til butikken til å ligge på og hundene trekker dit

Vi er ganske like der :)

Her går det i to dyner brettet oppå hverandre og enten saueskinn/ullpledd og magnetmadrasser (hun har to "dynesenger".

Hun ELSKER sengene sine, så jeg får meg liksom ikke til å fjerne dem til fordel for litt penere senger, men jeg har pene dynetrekk til dynene så det iallefall blir så pent som mulig.

Har også en liten seng mellom soverommet og badet (har en av dynesengene hennes inne på soverommet), fordi hun liker å ligge der når jeg er på badet, og noen ganger om natten så legger hun seg på den.

Den består av et ullteppe nederst, så to madrasser (ved siden av hverandre), den største madrassen med poter fra biltema og en madrass jeg vannt i en fotokonkurranse som det står Friskies på, den er litt mykere enn den fra biltema.

Oppå madrassene har jeg lagt et teppe jeg kjøpte på KID, det er et sånt pelsteppe som er mykt og godt, Chicka virker å være veldig glad i det :)

For utseende i leiligheten, så burde jeg kjøpt feks biabed eller noe i den duren, men når Chicka trives så godt med sengene sine så får hun bare beholde dem, blir litt vasking av dynetrekk (4stk hver gang), men det overlever jeg.

Chicka er litt morsom når jeg tar av dynetrekkene, hun sitter og ser på meg med DET bekymrede blikket, og blir med på badet og ser at jeg legger dem i vaskemaskinen.

Hun er VELDIG opptatt av sengene sine og jeg tror hun syntes det er bekymringsfullt at jeg tar av trekkene, kanskje de dør??? Ha ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorvald utviklet raskt en forkjærlighet for luddesaueskinnet vi hadde på soverommet, så han har i dag to slike han kan sove på. Nå er han jo en polarhund med tjukk pels, men det er fascinerende hvor mye han orker å ligge på de :lol: Tidligere bodde vi i en ganske gulvkald kjellerleilighet, så da var det mer forståelig. Han bytter mye på da, og sover nok egentlig aller mest på gulvet, men er synlig veldig glad i ludden sin :P

1525382_10153699873585341_115792967_n.jp

Både tallerken og seng :P Ja, den blir litt ekkel i lengden, men trodde det skulle være verre. Spiser sjeldent sølete ting der og han vasker den nøye selv, og hjelper godt å ta den med ut og børste igjennom med en vanlig karde. Vaske har jeg ikke turt :P Det er kun Thorvald som bruker ludden for å si det sånn :lol:

MEN, Thorvald har aldri vært en tygger, han hadde fleeceteppe som seng som helt ung valp, men tygde verken på det eller når han senere fikk luddeskinnet.

242585_10150647932665341_2541634_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...