Gå til innhold
Hundesonen.no

Boston valp e rød på øynene!?


Martina Hansen
 Share

Recommended Posts

Det komme og går.. Men mest komme! Eg spurte vetrinæren når me va og tok vaksine, men egsyns det va et uprofesjonelt svar! Hu sa bare at det va vanlig på sånne raser og at de har utestående øyne derfor e de bare sånn!! Blei litt sint... Oppdrettaren min syns o det va rart og ingen av hennas har det, lure på om noen har erfaring? Skal til vetrinæren og spør igjen i mårå men greit å forhøre seg her o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det komme og går.. Men mest komme! Eg spurte vetrinæren når me va og tok vaksine, men egsyns det va et uprofesjonelt svar! Hu sa bare at det va vanlig på sånne raser og at de har utestående øyne derfor e de bare sånn! Blei litt sint... Oppdrettaren min syns o det va rart og ingen av hennas har det, lure på om noen har erfaring? Skal til vetrinæren og spør igjen i mårå men greit å forhøre seg her o

post-12672-0-54407800-1389654654_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke veldig ut på det bildet der da, men sånn generelt så er det mye som kan forårsake irriterte slimhinner, bla anatomi, allergi, temperatur og luftfuktighet osv... Forsøk og skyll med saltvannsampuller (kjøpes på apotek) når det er irritert. Ellers så er det noen som bare har rødere slimhinner enn andre, men da er de jo ikke mindre røde i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hva vet sier neste gang.

Kommer det noe ekstra øyegugge enn vanlig? Som feks er gråish eller hvit/grønn? Da kan det være betennelse. Skyll i så måte med sterilisert saltvann (Sånn man bruker til linser funker også gull, mye billigere i lengden enn ampullene man får kjøpt om det er et vedvarende problem. Forhør deg på apoteket før du kjøper noe) noen ganger daglig, eventuelt kok kamillete og la den kjøle av og bruk den som øyedråper. Funker gull begge deler. *hilsen hun med hund med kronisk øyesykdom som ofte fører til betennelser*
Om det er betennelse får man muligens også øyedråper av dyrelegen. :) (Varierer fra plass til plass og fra tilfelle til tilfelle hva som er nødvendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en valp fra mitt oppdrett. Og det jeg syntes var uprofesjonelt, var at vet ikke så på øynene, bare kom med et standard svar om at det kunne være dette eller hint... Hva om det var en betennelse han burde hatt behandling for?

Jeg har opplevd rødhet i øynene på mine, spesielt den med rundest øyne, hvis det blåser mye, men ikke som er nærmest permanent. Hadde dette vært min dyrlege, hadde han i det minste undersøkt hunden før han avfeide meg med et slikt svar.

Ps, Martina, jeg så ikke dette på treffet i går, men det har jo vært mye vind i dag, kan han ha fått mye trekk/vind på øynene? Kan det være så enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en valp fra mitt oppdrett. Og det jeg syntes var uprofesjonelt, var at vet ikke så på øynene, bare kom med et standard svar om at det kunne være dette eller hint... Hva om det var en betennelse han burde hatt behandling for?

Jeg har opplevd rødhet i øynene på mine, spesielt den med rundest øyne, hvis det blåser mye, men ikke som er der stort sett permanent. Hadde dette vært min dyrlege, hadde han i det minste undersøkt hunden før han avfeide meg med et slikt svar.

Ps, Martina, jeg så ikke dette på treffet i går, men det har jo vært mye vind i dag, kan han ha fått mye trekk/vind på øynene? Kan det være så enkelt?

Nå skal ikke jeg fortelle hva dyrlegen gjorde eller ikke gjorde, men jeg har alltid opplevd at en dyrlege sjekker slimhinner osv når det skal settes en vaksine. Kan det være mulig at dyrlegen allerede hadde sett over slimhinner osv før feks vaksinen og spørsmålet kom og derav det raske svaret uten noe mer undersøkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene boston blir raskt litt rød på øynene når hun stresser, herjer villt og/eller har det skikkelig morsomt. Jeg behandler ikke dette, og det forsvinner like fort som det kommer.

(Det gjør kanskje beardisene også - men det er jo umulig å se, da...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg fortelle hva dyrlegen gjorde eller ikke gjorde, men jeg har alltid opplevd at en dyrlege sjekker slimhinner osv når det skal settes en vaksine. Kan det være mulig at dyrlegen allerede hadde sett over slimhinner osv før feks vaksinen og spørsmålet kom og derav det raske svaret uten noe mer undersøkelse?

Etter hva jeg forstod på TS da hun tok kontakt med meg etter vaksinasjonen, hadde dyrlegen lyttet på hjertet og kjent på lymfekjertler ETTER at vaksinen var satt. Det syntes jeg også var veldig rart, da var det liksom for sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg forstod på TS da hun tok kontakt med meg etter vaksinasjonen, hadde dyrlegen lyttet på hjertet og kjent på lymfekjertler ETTER at vaksinen var satt. Det syntes jeg også var veldig rart, da var det liksom for sent...

Ja, det var litt merkelig, for det pleier å være motsatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Gåttfred blir litt rød i øynene om han har hatt en lang dag med uvante aktiviteter.

For eksempel når vi er på reisefot, med fly og lange dager.

Eller på utstilling.

Da kan han se litt sliten ut i øynene, men som SusanneL også opplever på sin boston, så forsvinner det fort uten behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Nei an Elliot har ikkje hatt noe som helst gugge eller noe.. Det e bare rødt, komme og går veldig.. Den dagen me va på sandane då va det heilt borte.. Men nå e det tebake igjen.. Kan godt vær det skyldes stress eller lignande, men eg sku likt å visst heilt sikkert så eg sleppe å uroa meg. Syns dyrelegen va voldsomt merkelig og ja hu hørte på hjerta og slimhinner etter sprøyten var tatt.. Det va då eg spurte om øynene då satt hu seg ned for å skrive på dataen og gidde meg det svaret .. Men me ska bort der idag så får me hørra ka dei seie, takk for svar alle sammen :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takk for svar alle! Nei an Elliot har ikkje hatt noe som helst gugge eller noe.. Det e bare rødt, komme og går veldig.. Den dagen me va på sandane då va det heilt borte.. Men nå e det tebake igjen.. Kan godt vær det skyldes stress eller lignande, men eg sku likt å visst heilt sikkert så eg sleppe å uroa meg. Syns dyrelegen va voldsomt merkelig og ja hu hørte på hjerta og slimhinner etter sprøyten var tatt.. Det va då eg spurte om øynene då satt hu seg ned for å skrive på dataen og gidde meg det svaret .. Men me ska bort der idag så får me hørra ka dei seie, takk for svar alle sammen :))

Men hun har jo rett, det er relativt vanlig på raser med utstående øyne. De blir ofte tørre pga. vind osv. - de er utsatt og da blir de røde - enkelt og greit. Synes ikke svaret var noe rart i det hele tatt jeg.

Og vær grei å skrive enden NORSK eller NYNORSK - dropp dialekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei ! Jeg ville sjekket med en annen veterinær, helt enig i at det var et useriøst svar.

Ja, hunder med utestående øyne er mer "utsatt" med tanke på renning og rødhet uten at det trenger bety noe.

Mener ikke å skremme deg nå, dette kan være helt harmløst.

Skal korte ned på historien, for den er lang.

I mitt tilfelle kjøpte jeg en 6 mnd gammel Bostonterrier. Rød på øynene, noe oppdretter sa var helt vanlig med Bostonvalper, det var noe alle visste. (Hun hadde ørebetennelse også, det var visst også helt vanlig)

Klarte ikke slå meg til ro med svaret, gikk til dyrlegen og fikk omtrent samme svaret som deg.

Klarte ikke slå meg til ro med svaret, magefølelsen sa meg at her er det noe annet.

Ny dyrlege, og nå er hun operert på begge øynene pga innoverrullede nedre øyelokk, dvs masse pels inn på øyet.

Etter operasjonen er hun på mange måter uendelig mye bedre, men fortsatt rød, og i skrivende stund venter jeg på prøveresultater ang allergi/atopi, etter anbefaling fra en dyrlege jeg stoler blindt på. Flere symptomer på akkurat dette har dukket opp etterhvert.

Du virker som du tar dette alvorlig og det er kjempebra.

Som sagt, det trenger ikke være noe farlig i det hele tatt, men dyrleger som sier at "sånn er det bare" har jeg lyst å filleriste, dobbeltsjekk med en annen! (Gjerne en du får anbefalt av andre hundeeiere)

Lykke til, håper det er en filleting! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...