Gå til innhold
Hundesonen.no

Helsetest hos whippet


Recommended Posts

Hvor vanlig er det å teste/sjekke whippeters helse?

Et kjapt søk på forumet viste meg at det i starten av 2013 var HD-røntget seks whippeter, alle frie.

Jeg har hørt lite og ingenting om at det er vanlig å HD/AD-røntge whippeter, ei heller MH. Dette er ting jeg har lyst til å gjøre på min whippet, både for å sjekke hvordan bikkja mi faktisk er skrudd sammen, men også for å kanskje bidra til å gjøre helsetesting på rasen mer vanlig.

Såvidt jeg har forstått er whippet en veldig frisk rase, og det tenkes kanskje da at det ikke er "viktig" å sjekke, for de er friske i kroppen og mentalt stabile uansett?

Dere som har whippet, har dere røntget, gått MH el.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg fikk tilbakemelding om at eldstemann var konstantert frisk og rask, og at man ikke røntget whippeter da jeg spurte om HD-status ved overtakelse. så tror ikke det er særlig vanlig for rasen, dessverre. :) jeg trodde det var standard prosedyre, er jo vant med det fra terrieren, så tenker det kan være lurt å gjøre uansett! kan ikke se at det negativt for rasen å bli sjekket noe grundigere i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat samme på greyhound. Fikk høre at det var bortkastet penger å hd rønke for eksempel. Men hadde jeg skulle ha avlet, ville jeg vurdert å tatt de vanligste testene, som hd, rønke knær, ultralyd av hjerte for å nevne noe. Jeg mentaltester alle mine hunder uansett. Tror det er bare 2 greyhounds som har tatt FA i Norge, Nitro inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH er noe jeg personlig mener alle hunder bør gjøre, minimum de som går i avl.

Det er en missforstått greie at alle hunder skal havne på samme beskrivelse på MHen, det har aldri vært tanken bak MH.

Når det kommer til helse så hadde jeg undersøkt om det er noe som har plaget noen innen en viss alder (ung?) og evt undersøkt for dette, også evt hva som er dødsårsaken normalt for rasen.

Og Whippet er heldig som evt er den eneste rasen hvor alle er stabilt mentalt :D (det var ironisk og en god hvilepute, kjenner ingen rase jeg som ikke har kull/individer hvor ting er negativt utenfor normen for rasen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en frisk rase, ikke så mye å si på det. Men det dukker selvsagt opp ting innimellom. Ikke så lett å ordlegge seg på mobil, men som Astrid Inderbø sier, så skal man ikke lete seg ihjel etter sykdommer på en rase som er klinisk frisk. Det er en balansegang selvfølgelig.

Jeg kommer til å gå MH med mine, samt sjekke andre ting ved behov/mistanke. PL vil bli sjekket ved standard undersøkelse, og har blitt sjekket to ganger allerede. PL er vel det som har dukket opp "oftest" på rasen i det siste(?), men det er heldigvis enkelt å undersøke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er FA og PL? @Djervekvinnen @Elisabeth00

Ekke så stødig på disse forkortelsene alltid :whistle:

FA = funksjonsanalyse, en mentaltest.

PL = patellaluksasjon, en arvelig sykdom som basically går ut på at patellaen, kneleddet, går ut av ledd. Varierende alvorsgrad, i de verste tilfellene er kneet aldri i leddet. Kan opereres, men ikke alltid det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FA = funksjonsanalyse, en mentaltest.

PL = patellaluksasjon, en arvelig sykdom som basically går ut på at patellaen, kneleddet, går ut av ledd. Varierende alvorsgrad, i de verste tilfellene er kneet aldri i leddet. Kan opereres, men ikke alltid det trengs.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du vil helseteste og gå MH med whippeten din @ingvildoline :)

Takk for det, jeg vet ikke hverken hvor eller hvordan man kan gjøre det men det finner jeg nok ut av. Litt usikker på når det er vanlig/best å gå MH, kanskje når hunden er litt over året og ferdig med de verste "periodene" sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, jeg vet ikke hverken hvor eller hvordan man kan gjøre det men det finner jeg nok ut av. Litt usikker på når det er vanlig/best å gå MH, kanskje når hunden er litt over året og ferdig med de verste "periodene" sine?

Jeg er ingen ekspert på det område, men Harly (og hele kullet hans) gikk ihvertfall MH når de var 13 mnd :)

Lykke sitt kull skal gå når de er ca 16 mnd.

Voss HK arrangerer MH i mai mener jeg å huske, såvidt jeg vet er de flinke arrangører. Dersom jeg ikke skulle reist å gått MH med resten av kullsøsknene i Sverige, så hadde jeg nok reist til Voss :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en frisk rase, ikke så mye å si på det. Men det dukker selvsagt opp ting innimellom. Ikke så lett å ordlegge seg på mobil, men som Astrid Inderbø sier, så skal man ikke lete seg ihjel etter sykdommer på en rase som er klinisk frisk. Det er en balansegang selvfølgelig.

Det argumentet hører man ofte på raser som ikke blir helsesjekket i større grad, og jeg skjønner det ikke, for å være helt ærlig. Når jeg helsesjekker mine hunder, så er det for å bekrefte at de er friske, ikke for å leite etter feil. Jeg syns det er et større problem alt det vi ikke veit om dårlige gener som blir videreført til neste generasjon hund enn omvendt.

Nå driver jeg og planlegger mellompuddel-kull til neste år, det er også en rase der det ikke har vært vanlig å røntge. Om vi tar statistikken for de siste 10 årene, så har det blitt registrert 1900 avkom, 243 av disse er røntget, og av de 243 så har 30 % av de HD C eller mer (55 stk eller 22.6 % HD C, 16 stk eller 6.6 % HD D og 5 stk eller 2.1 % HD E). Tallene for i år er nesten deprimerende. 43 mellompudler er røntget for HD, 13 av de har HD C, 2 har HD D og 4 HD E. De fri fordeles sånn at 18 har HD A og 6 har HD B. Dvs at det er 1 mellompuddel mer som har HD som mellompudler som har A på hoftene.

Poenget mitt her er at man har kalt mellompuddelen en "klinisk frisk" hund, de er små, de plages ikke av HD, derfor har man ikke sett noe større behov for å røntge de. Det er ikke noe poeng i å leite etter feil, ikke sant. Helt til noen måtte avlive sin hund pga HD E nå i år. Legg merke til at 4 pudler har HD E i år - og legg merke til at på 10 års statistikken er det "bare" 5 som har HD E. Det er innført et krav om kjent status på hoftene (legg merke til kjent status, ikke nødvendigvis fri.. Hadde man forlangt fri status på hofter, ville nok genpoolen blitt passe innsnevret) på avlsdyr i år, så det blir spennende å se statistikken fremover.

For meg som ser etter en hannhund til mitt første puddelkull, så er det klin umulig å finne hanner som er HD-røntget selv, har HD-røngtede foreldre, HD-røntgede søsken osv, og at flesteparten av de er fri. Hanner som er HD-røntget er ikke et problem, men du kan vedde på at hverken foreldre eller søsken er røntget, og heller ingen av evt. avkom. La oss nå si at man hadde røntget og ikke brukt hunder med D og E på hoftene i avl disse 10 årene statistikken er fra, kanskje man ikke hadde hatt nesten 50 % HD i år. Det legger en langt større begrensning i hannhund-leitinga enn om det f.eks var sånn som på belgeren, der 50 % røntges, og 95 % av de er fri, enn på puddelen, der 12.8 % røntges og bare 68 % av de er fri.. Man har mye større grunnlag for å uttale seg om HD-forekomsten på belgeren enn man har på puddelen, nettopp fordi at tallmaterialet er så lite. Det kan godt være at de 87 % som ikke røntges er fri alle sammen, men bør man ta sjansen på det?

(Samme tall for AA de siste 10 årene er forøvrig 19 hunder røntget, 18 hunder fri, 1 med AA E. 1 % er røntget for AA på 10 år, men 94 % av den 1 % er fri, om ikke noe annet..).

Akkurat HD er en så enkel undersøkelse at jeg ikke skjønner poenget med å la være å ta den (og når man førstes tar den, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke sjekker albuene samtidig - det er 250 kr mer å betale, liksom). De dopes ned, tas bilde av, vekkes opp igjen. Det trenger man stort sett bare å gjøre 1 gang i løpet av hundens liv. På friske hunder er ikke dette et problem - og er den mot all formodning ikke så frisk at den tåler å bli dopet ned, så er det jo greit å vite det før hunden går i avl, ikke sant?

Dette med MH er også noe jeg ikke skjønner. Det er en standarisert bane der man får se ting som hvor sosiale de er, hvor god avreagering de har og hvor lydberørte de er. At man ikke nødvendigvis trenger brukshund-"resultater" på en selskapshund er helt forståelig, jeg syns ikke pudler skal ha belgerreaksjoner jeg heller, men det er ingen rase eller noe bruksområde jeg veit om der det er en nødvendighet at hunden ikke lar seg håndtere av fremmede, at den skal bruke lang tid på å avreagere eller være redd for høye og/eller skarpe lyder. De trenger ikke å elske folk for at de skal klare å få noe annet enn 1 på kontaktmomentet på MH, liksom. Dårlig avreagering, lydberørthet og redsel for folk er noe som påvirker hunder i hverdagen.

Det er opp til raseklubbene å finne en mal på hva de ønsker av en MH. Har man en rase som skal være kjempesosial, så ønsker man hunder som har over 3 på kontaktmomentene, ikke sant. Har man ikke en rase som trenger å være kjempesosial, så syns man at 2 og 3 er greit, men 1, da vil virkelig ikke hunden la seg håndtere - dvs å bli med et fremmed menneske på tur 10 meter unna fører, og få tenner sjekket og bli strøket over kroppen, det er det vi gjør på det momentet. Jeg skjønner ikke at det skal være ønskelig i noen rase å få 1 på kontaktmomentet (men jeg har muligens dårlig fantasi?). Jeg skjønner ikke hvorfor en hund skal trenge å ha dårlig avreagering, og jeg skjønner ikke hvorfor en hund skal være skuddredd (og da snakker jeg om redsler, ikke nødvendigvis reaksjoner som jakthunder og apporterende hunder har, der de ser etter viltet som er skutt). Det har ingen praktisk nytte i det hele tatt, ikke for eier, og helt klart ikke for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poengene dine 2ne, og det er jo her det blir vanskelig. Når skal man begynne å kreve helsetester? Skal det kreves på alle raser uansett? Skal det dukke opp flere syke individer før man setter igang tiltak?

Jeg mener det på oppdretterskolen ble snakket om at det i noen tilfeller kunne være vel så gunstig at raseklubbene med jevne mellomrom foretar screeninger av rasen. På den måten vil man hele tiden ha god kontroll på hvordan rasen ligger an.

Både øyenlysning, HD/AD og PL er jo enkelt og gjenmonføre. MH krever litt mer planlegging, men er fullt mulig å få til det også. Skulle jeg valgt bare en ting på whippet så ville det helt klart blitt MH.

Sitter på mobil fremdeles, så ble veldig knotete dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten min er ikke sjekket for noe, men jeg begynte å tenke litt nå. Hvorfor er det en selvfølge for meg å hd/aa-røntge sheltien, men ikke whippeten? Som nevnt før så er det svært uvanlig å gjøre det, og de fleste oppdrettere vil nok mene at det er unødvendig. Jeg har ennå ikke hørt om en whippet med symptomer på hd eller aa, men det kan jo finnes, så det er en enkel måte å forebygge på.

Skulle whippeten min gått i avl hadde jeg nok sjekket ut slike ting, men nå skal han ikke det pga forkalkninger i tå-leddene bla. Jeg hadde også gått MH med han, for en selskapshund har like mye bruk for et stabilt og godt temperament som en brukshund. Dessuten har jeg hørt om fler og fler som har eller treffer whippser med ymse gemytt og redsler. Sist i helga møtte jeg en som utagerte mot Felix (som utagerte tilbake..) og eierne var nesten glade for å se enda en med samme problem...Så grums finnes det på denne rasen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må begynne så tidlig som mulig, for å forsikre oss om at rasen fortsetter å være frisk. Jeg, som Tonje, har aldri hørt om noen whippeter med symptomer på dårlig kropp og det eneste jeg har hørt at kanskje kan være en sykdom de muligens kan få (if u catch my drift) er noe med hjertet som jeg ikke husker navnet på nå.

Men plutselig er det én hund som har en feil, også blir det to, så blir det 10. Og så videre.

Jeg ønsker å bruke hannhunden min i avl etterhvert dersom han viser seg å gjøre det godt på utstilling, men da skal han som et minimum røntges i albuer og knær + gå MH først. Og sistnevnte vil jeg gjøre uansett for å vite at hunden min er i god stand evt. ikke i så god stand.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart, men noen kanskje kvier seg til å begi seg ut på en "stor" test, når de ikke vet hva det går ut på. Bedre at de prøver litt, og kanskje blir bitt av basillen. Da jeg tok min første K-test, ble jeg skuffet når den var over og ville se mer :)

Jeg selv velger nå K-test pga alder. Hun er for ung til å ta FA. (og MH har vi ikke i området)

Håper du får plass @Elisabeth00 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går der jo an for valpekjøper å gjøre en innsats da. Besøke foreldre, foreldres søsken, tidligere kull fra oppdretter, snakke med tidligere valpekjøpere, osv :)

Det er klart, men det hadde jo vært ålright å kunne sjekke ut noen MH-tester også feks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...