Gå til innhold
Hundesonen.no

Apport, en umulighet?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Kua hater apport. Hun H A T E R det.. Bare spør @Borderen ....

Hun var relativt lite leken før og det eneste hun plukket opp var tyggebein. Nå har hun heldigvis (etter å ha fått valper) blitt ekstremt leken og elsker baller. Hun løper etter, henter og tar med tilbake. Dette har bitt en morsom lek, hun er ekstremt dårlig på å slippe men står foran meg og ser forventingsfult på meg mens hun tviholder på ballen og slipper etter en stund. Belønner jeg dette slutter hun å hente ballen. Ballen i seg selv virker ikke til å være god nok motivasjon til å slippe, for det tar like lang tid hver gang og det er ingen progresjon.

Så fort hun forstår at det er en treningssituasjon med godbiter slipper hun ballen, men vil ikke hente den på nytt for hun er supergira på godbiter. Hun venter da heller på ny godbit og forstår ikke glemmer hele ballen.

Jeg prøver altså å lære inn apport via andre ting en selve apportbukken som hun virkelig hater. Legger jeg fram den blir hun helt apatisk, kikker alle andre veier enn på meg eller på den og ser misshandla ut. (Dette fra første gang hun noen gang så en, merkelig nok). Hun prøver alt annet hun kan men apporten, nei æsj.

Jeg tror at jeg med tid å stunder kan få hun til å i hvertfall ta i den, da jeg har den liggende og flere ganger omdagen ser på den og "koser" og snakker til den (apportbukken altså). Hun begynner bli nyskgjerrig på den, hun får nemlig ikke være nær den. Den er MIN og innmari spennende (haha).

Tilbake til ballen, som hun velvillig henter, men ikke slipper, for å så hente den igjen.

Har prøvd å først kaste mange ganger og virkelig gire henne på den, før jeg gjør godbiten så kjedelig som mulig og "leker" henne opp med ballen før jeg på nytt kaster. Da kikker hun den veien ballen går og ser på meg med blikket "godbit??????".
Hvorfor jeg gjør godbiten kjedelig? Fordi jeg vil at ballen skal være morsommere. De få gangene hun faktisk henter den gang nr 2 vanker det supergodbit. Denne jenta elsker mat over alt. Seriøst, hun får omtrent epileptisk anfall av tørrfor om hun må vente på maten.

Jeg gir snart opp. Hun er en morsom hund å trene, men får vi ikke til apport er det ikke vits føler jeg. Jeg sliter med motivasjon selv og trener egentlig bare fordi Kua syns det er morsomt (hun er morsom å trene med altså så tror ikke hun merker at jeg heller ville gå spor liksom). Men for at jeg skal gidde over tid trenger jeg ett mål!

O store sonen. Hvordan få en eksepsjonell teit hund til å hente en ball mer enn en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se hva du får til tips. Har også en 100% nektende apportør (som tilhører apporterende fuglehund-gruppa og har RETRIEVER i navnet sitt liksom, nesten litt flaut) - som igjennom 5 års trening enda ikke har hatt noen framskritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se hva du får til tips. Har også en 100% nektende apportør (som tilhører apporterende fuglehund-gruppa og har RETRIEVER i navnet sitt liksom, nesten litt flaut) - som igjennom 5 års trening enda ikke har hatt noen framskritt.

Det er til å dra seg i håret av.

Dro jo på kurs, til en veldig veldig veldig flink frøken som hjalp oss milevis på alle områder. Men akkurat her måtte flere klø seg i håret. Denne hunden HATER virkelig apport. Rart er det, for hun elsker jo alt annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg dro på rent apport kurs i regi av lokal hundeklubb med en god instruktør, det var lærerikt. Der var det en retriever som nektet å holde bl.annet osv.

Forøvrig så syntes Pi at apportbukker er stort og fælt, så vi har begynt med neseprøvepinner, for de var mye kulere,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg dro på rent apport kurs i regi av lokal hundeklubb med en god instruktør, det var lærerikt. Der var det en retriever som nektet å holde bl.annet osv.

Forøvrig så syntes Pi at apportbukker er stort og fælt, så vi har begynt med neseprøvepinner, for de var mye kulere,

Ja vurderer det når apportbukken ikke sees på som mannen med ljåen lenger :P

Har prøvd alt fra miniapport til pinner og faktisk fyrstikker. Nope, hun VET hva jeg skal ha henne til å gjøre, og hun liker det ikke. Smarte jævel.

Jeg gav forøvrig apportbukken en klem da jeg gikk forbi den i sta, da var den ganske interessant. Men hun får ikke hilse på den riktig enda!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vurderer det når apportbukken ikke sees på som mannen med ljåen lenger :P

Har prøvd alt fra miniapport til pinner og faktisk fyrstikker. Nope, hun VET hva jeg skal ha henne til å gjøre, og hun liker det ikke. Smarte jævel.

Jeg gav forøvrig apportbukken en klem da jeg gikk forbi den i sta, da var den ganske interessant. Men hun får ikke hilse på den riktig enda!

OT;

Alt vi hundefolk gjør :lol: :lol: Klemmer en rundtrepinne med noen klosser på siden randomly :lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke prøvd med å ha to like drakamp-sau greier istedet for ball? Hva heter de? Kampleker? Jeg brukte to sånne med min, da kaster jeg en og når han (forhåpentligvis) kommer tilbake med den drar jeg litt kamp med den slik at det er gøy å komme tilbake, og så tar jeg frem den andre og bytter med han. Min er ikke sååå gira på ball men disse sau-kamp-lekene er skikkelig gøy å springe etter og hente (ikke bestandig så gøy å avlevere men har jeg en til å bytte med er det ikke noe problem lengre :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke utvikle det med ballen ved at du har en annen, identisk ball, som du kaster idet hun slipper den hun har i kjeften?

^

Kaste en andre ball motsatt vei (ball #2<--- du <--- Kua m/ ball #1), prøve å se om hun slipper. Hvis ikke, få henne 'inn', slippe, kaste ball motsatt retning, altså uten noen godbiter. Kan hende det bare funker i veldig små økter for at hun ikke skal syntes det er kjedelig med en gang.

Liker hun drakamp? Evt. ha to baller med tau i (eller fille av noe slag), enklere for deg å få tak i, artig å dra i (for noen, selvfølgelig).

Target på post-it, etterhvert på bukk eller annet for gjenstandsinteresse.

*skyter bare ting ut, ikke ta meg veldig seriøst* :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville starte heeeelt basic jeg da. Bruk gjerne klikkertrening/targetstick prinsipper. Finn en gjenstand (samme hva) og legg den på gulvet. Belønn når hun ser på den først og gradvis belønn for at hun er borti den med labb eller snute. Gå så videre til kun snute, så over til å bite i den, så til å løfte den, så til å gi den til deg f.eks eller holde den. Og så til slutt begynn å kast den litt i fra deg. Belønn da når hun bringer den til deg.

Slik jeg lærte inn apport på dyret her. Fungerte gull for oss, han kan nå hente omtrent hva som helst så sant jeg hiver det først eller peker på noe som allerede ligger på gulvet. Han slipper dog veldig fort, greit å fokusere på å holde gjenstanden også. Gjerne det som er vanskelig med apport ifølge det jeg har hørt. :P

Når dette sitter skikkelig kan du begynne å fase ut godbit. :) Husk 80% regelen i begynnelsen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kaja Jeg tar utfordringen jeg ;) Kom på kurs, så skal jeg gjøre alt som står i min bok for å få hunden til å apportere.

Skal svare alle bedre senere, gidder ikke fra tlf!

@Rocket det funker ikke, prøvd men hun forstår hva jeg vil men misliker det.

Gråtass; det må jeg få til ila neste år! Jeg følger med på facesiden, kurs legges ut der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Skal svare alle bedre senere, gidder ikke fra tlf!

@Rocket det funker ikke, prøvd men hun forstår hva jeg vil men misliker det.

Gråtass; det må jeg få til ila neste år! Jeg følger med på facesiden, kurs legges ut der?

Ja, det legges ut på FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...