Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder av sele-prøving

Tonje
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært å prøvd forskjellige seler på Blaze i dag, men blir ikke helt enig med meg selv. De to jeg synes så ok ut er av merket non-stop, alt annet jeg prøvde satt helt feil (den skal brukes på skiturer og han trekker en del). Noen som kan komme med tips? Andre sheltieeiere som har hunder som trekker?

Ka dåkker trur?

Non stop nomesele:

20131223_162103_zps3c4b7ee4.jpg

20131223_162108_zps94f7f629.jpg

20131223_162039_zps47c0f652.jpg

20131223_162048_zpsfeee72f4.jpg

20131223_162127_zps996ed2f8.jpg

Non stop halvnome:

20131223_162346_zps73820037.jpg

20131223_162335_zpsaf00b8fe.jpg

20131223_162329_zps6130b02a.jpg

20131223_162317_zps5e49428d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nomen litt langt oppe i halsen? Det ble den på N. "Kvelte" henne med kraft i. Også var den for lang/stor, så den skrå side"søylen" kom over låret bak og hindra bevegelse. Ser ut til at det kan skje her og? Husk å dra godt bak når dere prøver! :)

Synes av de to halven så best ut :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta med deg hunden bort til Troll- kanskje de har noen seler som passer? http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageid=32919

Det kan jeg gjøre, takk for tips :)

Dem øverste ser litt stor ut, ser ut som de på siden blir liggende bak ribbeina. Halv nomen til non stop aner jeg ikke hvordan er ifht trekk osv, men str messig ser den grei ut på bilde.

Ja, det var det jeg lurte litt på for jeg huska du sa noe om disse ribbeina, og den lå bak og klemte på buken. Hun i butikken kom først med den størrelsen Felix har og syntes den passa perfekt...Da konkluderte jeg med at hun faktisk hadde enda mindre peiling enn meg :P

Halv-nomen så ok ut, men jeg er litt usikker på om den blir for stor i halsen og dermed får feil trekkpunkt. Så vanskelig det skal være å finne ei god og rimelig sele altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvnomen ser utvilsomt best ut IMO, og det er jo begrenset hvor mye en liten lett hund på noen få kilo (5-8 kg?) klarer å trekke uansett, i tillegg til at trekkpunktet blir høyt siden hunden er lav - ergo er halvnome også korrekt for trekkpunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvnomen ser utvilsomt best ut IMO, og det er jo begrenset hvor mye en liten lett hund på noen få kilo (5-8 kg?) klarer å trekke uansett, i tillegg til at trekkpunktet blir høyt siden hunden er lav - ergo er halvnome også korrekt for trekkpunktet.

En liten hund vil jo trekke like mye i forhold til sin størrelse som en stor hund. Så det argumentet syns jeg er litt dumt. Der er like viktig å finne gode seler til små hunder, som store. :)

Min 4 kgs hund trekker meg på sparkesykkel og ski på flat mark. Sier seg selv at hun bruker seg maks, og at det er viktig hun har god sele.

Syns halvnomen så best ut. Jeg vet at noen slike halvnomer ikke fungerer når det blir trekk i dem, så ta å dra i selen og sjekk om båndet rundt brystet strammer seg under trekk, eller om det holder seg som det skal.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Elisabeth00 skriver så synes jeg det er viktig at sela sitter godt, selv om han er liten. Kan ikke skjønne annet enn at det vil bli like ubehagelig for han å trekke i ei sele som ikke passer som for whippeten.

Er enig med deg i at trekkpunktet vil bli bedre med ei halvnome, så jeg tror vi må satse på å finne ei slik som sitter godt. Han har jo halvnome nå, men den er blitt for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke free motion såg så ille ut :-) Men kanskje noe sydd til din hund hadde vært bedre? f.eks fra seleverkstedet?

Det skal jeg sjekke ut, takk for tips :)

Ingen av dem ser helt passe ut- om hunden trekker mye, skal den jo ha en god trekksele selv om den er liten :)

God jul forresten :)

Enig med deg, han må få ei god sele. Merket det godt på whippeten da han fikk ny nå i vinter, han trekker bedre og det tror jeg er fordi den er mer behagelig å trekke i enn den forrige. Blaze er sånn passe ivrig også og ligger nesten hele tiden foran med stram line så det ser hvertfall ut som han trekker mye, selv om det ikke merkes :P

God jul til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spor/trekk sela fra norskhundeutstyr og er ikke fornøyd -det skjer det samme som nevnt med halvnomen til Non-Stop - reimene krøller seg og gnager på hunden.

Har fått ei sele fra Troll, halvnome fra Zero (Zero short heter den: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=88531#products) Har akkurat fått den i posten og desverre ble størrelsen for stor men skal sende inn og få i rett størrelse nå for den sela likte jeg veldig godt!! Den har solide gode reimer, god polstring og virker som en behagelig og god sele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spor/trekk sela fra norskhundeutstyr og er ikke fornøyd -det skjer det samme som nevnt med halvnomen til Non-Stop - reimene krøller seg og gnager på hunden.

Vi har norsk hundeutstyr-seler til 4 hunder, aldri opplevd at reimene har krøllet seg. Brukt daglig i flere år.

Har du versjonen til stor eller liten hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg som bare har vært uheldig, var veldig fornøyd med den i starten men nå plages eg med at det blir en "brett" der jeg fester båndet i sela som gjør at reima krøller seg litt på hver side av festet og ligger ubehagelig - hvis du skjønner min elendige forklaring ;) usikker på hvilken det er jeg har men den er i str elghundtispe eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg som bare har vært uheldig, var veldig fornøyd med den i starten men nå plages eg med at det blir en "brett" der jeg fester båndet i sela som gjør at reima krøller seg litt på hver side av festet og ligger ubehagelig - hvis du skjønner min elendige forklaring ;) usikker på hvilken det er jeg har men den er i str elghundtispe eller noe sånt :)

Ja skjønner. Jeg ville tatt kontakt med han fyren jeg altså. Mulig det er reklamasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...