Gå til innhold
Hundesonen.no

Nansen nomesele eller free motion?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Åh, blir så forvirret. Kikket altså på to av selene til Non Stop. Mange forteller meg at Nansen nomeselen er god nok, men de reklamerer selv for at den er til bruk ved rolig tempo/trav og ved lavt trekkpunkt. Vi skal bruke den til kickbike i ganske høyt tempo.

Bør jeg da heller ha free motion-selen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du velger den som sitter best på hunden :) Mange sprintkjørere bruker vanlig nomesele :) Jeg bruker vanlige nomeseler, også når jeg bruker kickbike (har en, men den er ikke så ofte i bruk. vi trener mest med vogn/slede)

Takk for svar :) Da gjelder det å finne noen som kan hjelpe meg med å finne en som passer, hehe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bjorkis sin vanlig nome. På vorstehhundene har vi vanlig nomen til Troll. Prøv ulike typer og kjøp en som passer :) Ta gjerne med deg en som kan litt, om du vet om en, for de i dyrebutikkene kan ofte veldig lite! Jeg skulle se på sele til N i fjor og ble helt rysta over all bullshitten de sa om trekkseler :P På XXL har jeg god erfaring med folk som kan sakene sine på hund :) Der selger de non stop.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det stå mellom de to? Jeg har ikke peiling på nansen selen da jeg ikke har sett den, men generelt sett så hadde jeg alltid valgt en vanlig nome sele fremfor free-motion selen så lenge det er mulig, fordi free motion selen ikke er en "free motion" sele. Den lligger på skuldrene, det er det første jeg kikker på, den er mindre stabil enn en god nome og det er få hunder den passer perfekt til. Jeg bruker free motion til Varga av en enkel grunn, og det er fordi hun ikke passer i nomeseler pga dårlig/rar kroppsbygning. Også er den ufattelig dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for alle tips:)

Hvorfor må det stå mellom de to? Jeg har ikke peiling på nansen selen da jeg ikke har sett den, men generelt sett så hadde jeg alltid valgt en vanlig nome sele fremfor free-motion selen så lenge det er mulig, fordi free motion selen ikke er en "free motion" sele. Den lligger på skuldrene, det er det første jeg kikker på, den er mindre stabil enn en god nome og det er få hunder den passer perfekt til. Jeg bruker free motion til Varga av en enkel grunn, og det er fordi hun ikke passer i nomeseler pga dårlig/rar kroppsbygning. Også er den ufattelig dyr..

Litt sent svar. Grunnen til at jeg vurderer de er at jeg har hørt mye godt om de. Og nå har jeg forhørt meg blant endel golden-folk som holder på med sånt aktivt og samtlige har faktisk sagt at den beste selen de har prøvd er free motion-selen? Hvorfor, om den er så håpløs?

Med det sagt så synes jeg kke 600-700 kr er ufattelig dyrt for en god sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips:)

Litt sent svar. Grunnen til at jeg vurderer de er at jeg har hørt mye godt om de. Og nå har jeg forhørt meg blant endel golden-folk som holder på med sånt aktivt og samtlige har faktisk sagt at den beste selen de har prøvd er free motion-selen? Hvorfor, om den er så håpløs?

Med det sagt så synes jeg kke 600-700 kr er ufattelig dyrt for en god sele.

Vet ikke, jeg hører mange som er fornøyd med free motion selen, men jeg hører ingen som sier hvorfor eller begrunner det på noe som helst vis så jeg har inntrykk av at det bare er en trend, en slags merke greie som er "in" akkurat nå. Dessuten så har jeg jo inntrykk av at folk flest ikke aner hvordan seler skal sitte og tar det meste de hører for god fisk.

Men mine argumenter, de to stolpene som går bakover langs ryggen er festet for langt ned og ligger og strammer over skulderen når hunden trekker, altså skaper det belastning og hindrer frie bevegelser. Det er for lite innstramming på siden, det er ikke innstillinger på stolpen som går mellom bena og i halsen (ergo må hunden din passe disse to for at selen skal passe så godt den kan). Pga utformingen med strikk i siden og lite innstilling blir den liggende veldig ustabilt. Ligger liksom bare oppå ryggen, den sitter ikke rundt kroppen. Og spenner osv går istykker raskt(ruster/ryker). Siste har ikke så mye med selen og gjøre, men til den prisen burde man i det minste få kvalitet i materialet.

Jeg hadde glatt betalt 6-700 for en god sele, men faktum er at man får gode seler(de beste på markedet) til 3-450 kr, med både kvalitet på materialer, slitestyrke og god passform og utforming, da er det dyrt med 6-700 for en sele som slett ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger liksom bare oppå ryggen, den sitter ikke rundt kroppen.

Det der var akkurat det jeg ikke likte med non stop til min hund ihvertfall, den satt greit ellers og hadde nok vært helt fin i bruk, men syns den var så veldig "oppå", ikke på som den burde vært. Nomeselen vi endte opp med (troll) virker liksom så veldig mye mer smidig og tilpasset kroppen hans, optimalt sett kunne den kanskje vært hakket tightere rundt kroppen, men det er så himla mye pels på dyret mitt, og den passer virkelig på en prikk ellers, syns jeg.

Pluss at jeg valgte nomesele fremfor free motion for at jeg lettere kunne ha kløv over selen, det er utrolig praktisk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd md sela fra www.vibri.com. De er ganske dyre men,jeg synes de er verd prisen. På tide med en ny her nå da gamla har blitt slitt etter mange års bruk. Har prøvd endel andre seler bare for se hvordan de blir. De fleste seler som selges blir rare på Labrador tønne fasongen til blandings dyret her :) Blir helt klart fra Vibri gjenn ja. Lages etter mål,y sele med festepunktet gannske så fint plassert synes jeg, kan velge farge,foring og om vil ha navn og tlf nr på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...