Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor vaske hunden?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Ozu har en overraskende lettstelt pels - den er såkalt "selvrensende" og blir for det meste ren av seg selv. Er han skitten etter tur så er det bare å tørke over ham med et vått håndkle så er han ren.

Men når det går to-tre måneder uten at han får et skikkelig bad, så begynner han å bli grålig på undersiden. Ikke mye, men jeg ser det. Og det er et tegn på at han faktisk ER skitten. Når han da er badet så er han helt hvit igjen - og når han blir tørket over med et håndkle etter tur, så er han tilbake til å være hvit, ikke grålig. Så selv om han blir skitten igjen på tur dagen etter, så blir han likevel hvit og ren etter en runde med håndkleet.

Bading er også en grei måte å få ut død pels på. Ozu er jo ferdig med å røyte nå, men når jeg badet ham i går så var det fullt av små lodotter løse etter ham likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder med ganske så forskjellige pelstyper.

Cavalieren min må bades en gang i mnd. Han får fettete pels og lukter skikkelig ekkelt, imens Flaten min har iløpet av sitt 16 mnd lange liv bare dusjet en gang.

Jeg skyller beina og mage med vann når det er grisevær ute. Er mye bedre med en hund som er deilig å ta på og lukter godt enn en hund man helst ikke orker å kose med fordi den lukter så vondt. Så da gjør man det selv om de kanskje blir møkkete igjen neste dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

De bades ikke utover det de bader selv om sommeren. Kan godt hende de lukter hund og er fettete i pelsen, men det plager tydeligvis ikke meg nevneverdig siden jeg ikke har lagt merke til det. Jeg er sikker på at de har selvrensende pels, for så fort de tørker etter tur i skog og gørr er de helt hvite i det hvite igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min fikk sist en dusj når han var på napping hos en hundefrisør, dette er ca 2 mndr siden. Og han skal få en ny dusj i morgen så han lukter litt bedre når det blir julefeiring sammens med familien og ikke minst i hensyn til min bror som reagerer litt på hund.

Jeg har vel ingen regel på hvor ofte jeg dusjer og vasker ham skikkelig, men tar det etter behov, vinteren her har vært våt og møkkete så det er ikke så mye snø for hunden å vaske seg i, så derfor velger jeg å gå skikkelig over ham samt gre ut de flokene han har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyler med litt lunkent vann når det er snakk om sand og gjørme i pelsen. Bikkja er ikke nevneverdig glad i å bli børstet på beina og under magen hvor det setter seg, så mye lettere å bare spyle litt og fiks ferdig.

Vasking med sjampo etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med at jeg vasker hundene med shampoo og balsam en dag og dagen etter tar jeg de med ut i skogen og de blir like møkkete?

Tja. Hva er vitsen med å dusje, du er like møkkete om en dag eller tre :)

Jeg bader Nora fordi hun er allergisk og bør bades med jevne mellomrom, sånn i tillegg til at hun blir møkkete. Leah blir badet fordi hun er puddel, og alt setter seg fast i puddelpels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er støv problemet, og sand. Det kostes og børstes ut, vi har en kosestund hver kveld, må gå i gjennom pelsen også, for ugress med pigger som fester seg i pelsen. Er lagd for å transporteres med pelsdyr. Tover seg innover i pelsen. Hvis det ikke fjernes hver kveld, vandrer frøpiggene inni huden.

Schäferhannen som vi fikk 2,5 år gammel, dusjet aldri. En av første dagene, tok jeg ut vannslangen for å vanne blomster, han ble livredd. Vi var så glad, etter tid hos oss, lå han strekk ut og sov, vi kunne spyle og herje rundt han, så mye vi ville. Første gang når han ble så redd, sa jeg ikke tenk mer på det!! Fordi, resten av livet ditt, kommer du aldri mer til å bade!! ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da jeg var gutt hørte jeg ofte at hunder ikke skulle vaskes mer enn en til to ganger i året. De aller fleste vasker hunden mye oftere, men jeg vet det er et tema stadig oppe til vurdering. I perioder vasket jeg golden retrieveren min med shampoo i hvert fall annen til tredje hver uke. Golden får fort oljete/fettete pels og det skal være en fordel siden de er avlet til jakt i våtområder. Jeg kom ganske langt med å spyle henne grundig i lunket vann, men jeg brukte ofte shampo og balsam fordi hun ble så fin da. Var hun skitten og luktet våt hund måtte jeg shamponere og skylle henne to ganger for å få henne luktfri.

Nå har jeg dalmatiner og hun er lettere å holde, men selv hun lysner betraktelig etter en god vask med shampoo. Jeg leste en artikkel for mange år siden at hunder som vaskes og børstes regelmessig har mye bedre hud når de blir eldre. Jeg har aldri klart å holde meg til vask 2-3 ganger i året. Nå på vinteren har jeg også brukt balsam for å unngå statisk elektrisk pels selv om korthårede ikke trenger det av noen annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker dem når de begynner å slippe dotter fra lårene, for å kickstarte røytinga skikkelig. Vurderer å begynne å vaske Aiko ca en gang i uka nå for å slippe den groteske røytinga du får med en polar kastrat. Herregud. :(

Imouto vaskes noenganger før utstilling, men stort sett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min fikk sist en dusj når han var på napping hos en hundefrisør, dette er ca 2 mndr siden. Og han skal få en ny dusj i morgen så han lukter litt bedre når det blir julefeiring sammens med familien og ikke minst i hensyn til min bror som reagerer litt på hund.

Jeg har vel ingen regel på hvor ofte jeg dusjer og vasker ham skikkelig, men tar det etter behov, vinteren her har vært våt og møkkete så det er ikke så mye snø for hunden å vaske seg i, så derfor velger jeg å gå skikkelig over ham samt gre ut de flokene han har..

Man skal vel strengt tatt ikke vaske en terrierpels, før napping. Det fikk vi beskjed om at kunne gjøre trimmingen vanskelig. Det er riktignok noen år siden nå da, men jeg har alltid hatt inntrykk av for mye vasking av terrierpels ikke er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...