Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv pom når vi tar ting fra han


Charlotte Kalager
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en pomeranian hann på 1,5 år. Han er verdens skjønneste, veldig snill og kosete. MEN... som regel er han aldri aggressiv, hverken mot mennesker eller andre dyr, men når han tar ting som ikke er hans (f.eks. sokker) og vi skal ta det fra han, så blir han rasende. Han knurrer og glefser, og gir seg ikke. Selv etter at vi har tatt det fra han, så er han aggressiv og knurrer mot oss.

Hvordan skal vi håndtere slik atferd? Vi har brukt litt varierende metoder, noen ganger har vi en "byttehandel", der han får noe han heller vil ha mot at vi får det han har stjålet. På denne måten unngår vi konfrontasjon. Mens andre ganger kjefter vi på han for å liksom vise hvem som er sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fungerer jo å bytte, men da blir han jo på en måte belønnet for ugunstig atferd?!

Men da kan dere jobbe med adferden ellers, dvs FØR han tar ting. Når han er på tur til og gjøre noe, men ikke har tatt det enda, da kan du smelle til og si nei e.l., men om han blir usikker når han først har fått tak i det så skaper du nok bare mer problemer med og fremprovosere den aggressive adferden. Du kan også jobbe med og få inn en god slipp, men du kan ikke starte med ting han har stjålet, start med andre ting i en kontrollert situasjon og nærm deg gradvis. God slipp komando, hund som er trygg på dere og hund som ikke har negative opplevelser i slike situasjoner (bytte) vil nok minske problemene mye. Han er jo i rett alder for pubertet nå også, så det kan være en del av usikkerheten/problemet det også.

Du kan selvfølgelig kjøre hardt mot hardt, men jeg tror ikke det vil gi deg noe bedre resultat, men velger dere det så må dere hvertfall holde dere til bare det, ikke bytte noen ganger og "vise hvem som er sjefen" andre ganger, da ødelegger du bare.

Edit; slikt forsvar har gjerne ingenting med rang eller sjefen og gjøre, det går på usikkerhet, derfor vil det ofte ha god effekt og bytte og skape trygghet fremfor og sette hardt mot hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan dere jobbe med adferden ellers, dvs FØR han tar ting. Når han er på tur til og gjøre noe, men ikke har tatt det enda, da kan du smelle til og si nei e.l., men om han blir usikker når han først har fått tak i det så skaper du nok bare mer problemer med og fremprovosere den aggressive adferden. Du kan også jobbe med og få inn en god slipp, men du kan ikke starte med ting han har stjålet, start med andre ting i en kontrollert situasjon og nærm deg gradvis. God slipp komando, hund som er trygg på dere og hund som ikke har negative opplevelser i slike situasjoner (bytte) vil nok minske problemene mye. Han er jo i rett alder for pubertet nå også, så det kan være en del av usikkerheten/problemet det også.

Du kan selvfølgelig kjøre hardt mot hardt, men jeg tror ikke det vil gi deg noe bedre resultat, men velger dere det så må dere hvertfall holde dere til bare det, ikke bytte noen ganger og "vise hvem som er sjefen" andre ganger, da ødelegger du bare.

Edit; slikt forsvar har gjerne ingenting med rang eller sjefen og gjøre, det går på usikkerhet, derfor vil det ofte ha god effekt og bytte og skape trygghet fremfor og sette hardt mot hardt.

Takk for svar og info! Skal prøve dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt det med å smelle til å si nei før han får tak i noe...

Men resten over her hørtes fornuftig ut. Velg ut en leke/gjenstand som du gir til hunden og gi masse belønning for å gi den tilbake til deg. Gjør dette til en lek hunden synes er gøy. Dersom hunden stjeler noe og vokter over det ville jeg bare fortsatt med byttehandel så du ikke ødelegger treningen.

Fortsett med dette en god stund til du ser hunden har stor forventning til å få levere gjenstander til deg. Da kan du forsøke å få den til å gi fra en gjenstand den har stjålet. Ha en veldig god godbit på lur slik at hunden får stor belønning dersom han lykkes.

Lykke til:)

Lill-Iren

http://hundifokus.blogg.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt det med å smelle til å si nei før han får tak i noe...

Dvs at når man ser at hunden er på vei til og gjøre noe galt, i dette tilfellet stjele sokker e.l. så sier man nei etc og avbryter/stopper hunden FØR den får tak i tingen, så slipper man også og ta den tilbake, og man får kanskje lært hunden at det ikke er lov. Ikke noe man må gjøre, men som jeg sa, før hunden har tatt det går det an og si fra, når hunden først har fått tak i tingen så bør man la det være (hvertfall i tilfeller som her hvor hunden allerede er usikker og har forsvar).

Selvfølgelig gjerne også da legge til rette best mulig for at det ikke ligger fristelser og feller rundt om kring, bedre og ta vekk problemet før det oppstår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...