Gå til innhold
Hundesonen.no

Flat dekk


AussieAllTheWay
 Share

Recommended Posts

Fant ikke noe emne på dette så da lager jeg ett ;)

Jeg vil ha flat dekk på Taco. Hun tilbyr flat dekk om vi trener på dekk/bli og om jeg trener avstand og sitter foran henne (vi er ikke kommet såå langt i treningen- hun er 8 mnd) og venter henne ut litt.

Har ikke gjort så mye med det, men nå vil jeg sette litt fokus på det.

Litt usikker på hva som er best: At hun legger seg selv ned i flat dekk konsekvent på "dekk" kommandoen, eller at hun får en ekstra kommando, Litt usikker på hvordan gjøre det praktisk på konkurranser..

Hun tilbyr som sagt flat dekk når hun blir liggende litt. Men hvordan skal jeg f,eks lære henne flat dekk fra utgangsstilling? Om man skal ha det slik at "dekk" betyr "legg deg ned med hodet på bakken" så må vel det gjelde alle øvelsene som har dekk? Eller?

Hvordan få henne rett ned i flat dekk på en kommando, hvordan- ja jeg lurer egentlig på hvordan dere har lært inn flat dekk, fra første økt til ferdig fellesdekk med flat dekk :Grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flatdekk på min ene hund og har trent det inn slik at dekk = flatdekk uansett om det er fellesdekk, dekk undermarsj, avstand eller what ever.

I høyere klasser i LP vil du nok få trekk for dobbeltkommando om du har to kommandoer på dekken. ;)

Jeg trente inn direkte flatdekk med Jimmy foran meg. Når det satt uten hjelp begynnte jeg å flytte meg rundt han og trene det på ulike steder og settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flatdekk på min ene hund og har trent det inn slik at dekk = flatdekk uansett om det er fellesdekk, dekk undermarsj, avstand eller what ever.

I høyere klasser i LP vil du nok få trekk for dobbeltkommando om du har to kommandoer på dekken. ;)

Jeg trente inn direkte flatdekk med Jimmy foran meg. Når det satt uten hjelp begynnte jeg å flytte meg rundt han og trene det på ulike steder og settinger.

hmm Jeg tenkte at BLI kommandoen kunne byttes ut med f.eks NED. Så man sier NED idet man går ifra. Men det blir kanskje trekk om hunden legger ned hodet da? Nå tenker jeg Elite dømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm Jeg tenkte at BLI kommandoen kunne byttes ut med f.eks NED. Så man sier NED idet man går ifra. Men det blir kanskje trekk om hunden legger ned hodet da? Nå tenker jeg Elite dømming.

I fellesdekk kan du jo si bli/ned whatever, da kand u fint kommandere hodet ned. MEN om du vil ha flatdekk i alt kan du jo ikke kommandere dekk-ned i dekk under marsj osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har bare to forskjellige kommandoer jeg. Vanlig dekk med høyt hode heter dekk og brukes i alle andre øvelser enn fellesdekk. I fellesdekk sier jeg bø og da skal hunden falle rett ned i flatdekk og ha hodet nede til jeg har kommet inntil og sier på plass i oppsitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fellesdekk kan du jo si bli/ned whatever, da kand u fint kommandere hodet ned. MEN om du vil ha flatdekk i alt kan du jo ikke kommandere dekk-ned i dekk under marsj osv.

Er kun i fellesdekk jeg vil ha flat dekk. Ser ikke noen grunn til å ha det ellers, om det ikke kommer som en bivirkning av at jeg har det på fellesdekken. Så det blir IKKE trekk om hunden legger ned hodet etter den alt har dekket?

(jeg aner ikke hvor pirkete de er i Elite jeg altså- de trekker for at den flytter en labb, så hvorfor ikke ett helt hode :P )

Men hvorfor skal du si "Bli"? Hihihi!

For meg er dekk dekk og betyr dekk til annen beskjed blir gitt. ;)

Men for å gjøre det enkelt for hunden bør du nok bestemme deg for å kjøre flatdekk 100% eller droppe det.

Fordi jeg alltid har brukt bli og trives med det.

Hvorfor blir det enklere for hunden om flatdekk er noe den må gjøre hele tiden eller om den gjør det på kommando på lik linje som andre kommandoer?

Ser for meg at om man kjører flatdekk 100% så er sjansen mye større for at de feiler den biten i en ellers super øvelse. Utrolig dumt om en flott innkalling går på dunken fordi hunden glemte å legge ned hode..

haha BØ var jo genialt Snusmumrikk :GrinBlue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

haha BØ var jo genialt Snusmumrikk :GrinBlue:

Hehe det letter ihvertfall litt på stemninga rundt ringen og folk begynner å flire litt. Spesielt siden de tror jeg sier dø og hunden faller sammen som en sekk og blir liggende flatt :lol:

Men hvorfor bruker du ikke bare to forskjellige kommandoer i neddekken og får henne til å legge hodet direkte ned? Det ser ryddigere ut enn at du må kommandere hodet ned i det du går i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hodet blir det mye enklerer for pelsen (og meg) å kun ha EN kommando.

Men liker Snusmumrikk sin variant av å ha to ulike kommandoer på to ulike dekker - bruker jo det selv i skogen da dekk der heter ligg (hvor hodet er lov til å holdes opp).

Jeg shapet inn flatdekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det letter ihvertfall litt på stemninga rundt ringen og folk begynner å flire litt. Spesielt siden de tror jeg sier dø og hunden faller sammen som en sekk og blir liggende flatt :lol:

Men hvorfor bruker du ikke bare to forskjellige kommandoer i neddekken og får henne til å legge hodet direkte ned? Det ser ryddigere ut enn at du må kommandere hodet ned i det du går i fra.

Jeg har ikke tenkt at to kommandoer er mulig :icon_redface: i denne sammenhengen. Absolutt noe jeg skal vurdere. men da er jeg jo tilbake til HVORDAN GÅ JEG FRAM :icon_confused:

Nå bruker jeg jo dekk, så da må jeg enten si bø/dø eller noe så enkelt som ligg ;) legge på den nye kommandoen når hun har hodet i bakken? Og satse på hun kobler den fra sitt etterhvert- eller ?

Hvordan trener dere inn flatdekk? Jeg ønsker også dette på fellesdekken.

Akkurat det jeg lurte på :-) effektiv innlæring??

Jeg fikk den gratis med Taco. Da jeg satt foran henne på kne da hun var valp (mindre valp en nå ;) ) og vi trente på frivillige dekk/stå/sitt, så la hun hodet ned selv.

Med mine to andre voksne så har jeg brukt hånden med godbiten under og lagt den flat på gulvet. Klikket for første "haken i bakken" tegn. Det virket på den ene, den andre skjønte aldri bæret. jeg har ikke gått noe videre med innlæring på de to, derfor er jeg fortsatt like blank i innlæringen selv :P

I mitt hodet blir det mye enklerer for pelsen (og meg) å kun ha EN kommando.

Men liker Snusmumrikk sin variant av å ha to ulike kommandoer på to ulike dekker - bruker jo det selv i skogen da dekk der heter ligg (hvor hodet er lov til å holdes opp).

Jeg shapet inn flatdekken.

Ja to kommandoer kan jeg leve med. Så da blir det EN kommando på fellesdekk, og EN på alle andre dekker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare to forskjellige kommandoer jeg. Vanlig dekk med høyt hode heter dekk og brukes i alle andre øvelser enn fellesdekk. I fellesdekk sier jeg bø og da skal hunden falle rett ned i flatdekk og ha hodet nede til jeg har kommet inntil og sier på plass i oppsitten.

Jeg gjør det samme. Sier "dekk" på fellesdekken som betyr det samme som snusmumrikk sin Bø kommando, og "ligg" på de andre, som jeg helst ikke vil ha flat. (Da det tar lenger tid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet litt og viser med film her hvordan jeg har lært det inn :)

Takk Marthe, det ga meg noen tips videre :)

Kanskje litt lurt å bare trene litt og se hva Taco gir av "tilbakemeldinger". Siden det var hun selv som "foreslo" at det var lurt å ligge i dekk med hode det, så kan det jo hende hun har noen gode ideer på fortsettelsen også :thumbsup:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...