Gå til innhold
Hundesonen.no

Floker i barten


buddy13
 Share

Recommended Posts

Har en mix av jack russell, puddel og bichon som får lett floker i pelsen. Vi børster og napper jevnlig, og han er flokefri og fin - med unntak av i barten!

Han har noen små floker på begge sider av munnen, men jeg får ikke løst de opp når han bades, og - dum som jeg er - har jeg ikke børstet like nøye i ansiktet da han misliker det (har liten myk børste for ansiktet). Har nappet litt i barten, men føler meg litt uerfaren og vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det best, og flokene er altså der.

What to do?

- La de være, de plager ikke hunden ser det ut til, men jeg vil gjerne ha en velstelt hund i pelsen, og bruker mye tid på pelsstell og på å lære mer.

- Vaske de med såpe, har mild valpesjampoo og - balsam som han vaskes med en gang i blant.

- Klippe de av, Flokene er små, men jeg er for det første livredd for værhårene hans, og for det andre redd det ikke vokser ut igjen!

Noen andre med bartehunder (dog bare kort bart) som kan gi meg noen tips til flokefri bart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke hjelpe så veldig men da j hadde bartehund så gredde jeg snute med kamm og hunden måtte sitte til jeg var feridg. værhårene vokste ut og jeg nappa aldri min baretehund i sjegget. det var ikke det morsomste dem vist men bedre enn å ha tugger der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikkje så veldig smart å bade før alle flokar er ute? Og det er heller ikkje smart og vente med å fjerne dei, då blir dei større og etterkvart vonde. Så ville klipt dei vekk, eller skaffa ein liten kam og fjerna dei. Sjølv har eg ein liten slik eg brukar på flokar, lugg, bein og bart til bomullsdotten. Funkar nok på barten til din også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å klipp litt inn i floken, så den løsner seg lettere opp ved børsing. Går ikke det, bare klipp av, hunden skal ikke lide for å få ut floker på grunn av at eier ikke har vært flink nok med pelsstellet er det jeg mener. :)

Prøv å unngå værhårene, men må du klippe en eller to, så vokser det jo ut igjen, så får du heller være flinkere til å gre kjapt gjennom barten i etterkant, en gang hver dag helst, så du slipper å ta børstingen i store tak.

Vanlig hundeshampoo og balsam skal ikke brukes i ansiktet på hunden btw., pass iallefall på at ingenting kommer i øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mistenkte at man ikke skal ha noen form for såpe i trynet på hunden, og jeg er veldig dum som har lukket øynene for ansiktet, for han hater å bli børstet der, resten av kroppen er helt alright. Tenkte å ta han med til en hundefrisør og få de til å vise meg hvordan man best kan ta barten, men kan prøve selv også, takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mistenkte at man ikke skal ha noen form for såpe i trynet på hunden, og jeg er veldig dum som har lukket øynene for ansiktet, for han hater å bli børstet der, resten av kroppen er helt alright. Tenkte å ta han med til en hundefrisør og få de til å vise meg hvordan man best kan ta barten, men kan prøve selv også, takk for tips :)

Jeg har en som generelt ikke er så glad i pelsstell selv, dvs. han blir fort ukonsentrert så jeg burde bare ta litt og litt. Og selvsagt børste uten floker som ikke veldig enkelt går opp, for ellers gjør det vondt. :) Så om det skulle komme andre floker, blir de klippet vekk hos meg.

Jeg har en liten/medium naturbust-børste, kjøpt på Vita. Den har jeg blitt veldig glad i, fordi den har myke tagger og lugger minimalt og fungerer bra på det daglige pelsstellet, også på barten. Så den bruker jeg også der i motsetning til kam som jeg har erfaring med at kan lugge lett (kanskje dyre kammer lugger mindre, ikke vet jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er barten flokefri, etter en omgang med saks. Jeg klipte et lite "snitt" i flokene, og deretter avr de enkle å børste ut. Mye hyl fra divaen, men han tok neppe skade av det. Masse ros og godbiter, så mot slutten brydde han seg ikke. Nå må mor bli flinkere til å vedlikeholde nå da…

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men hva er egentlig problemet med å klippe værhårene? På puddel og portis feks blir jo disse barbert vekk?

De har værhår av en grunn og de har en funksjon, og synes ikke noe om å klippe de vekk dersom man ikke må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...