Gå til innhold
Hundesonen.no

Laptop til fotobruk (del 2)


Petra
 Share

Recommended Posts

For omtrent et år siden hadde jeg en tråd her hvor jeg ba om tips til PC eller laptop som kunne egne seg til fotografering. Jeg fikk mange gode råd, men dessverre fikk jeg ikke kjøpt noe den gangen, og maskinene det ble linket til er ikke lenger i salg.

Jeg drister meg derfor til å lage en ny tråd i håp om at dere fremdeles har noen gode råd til meg.

Jeg ønsker meg altså en laptop som fungerer til bilderedigering. Jeg vet at "alle" anbefaler Mac, men jeg orker ikke å bruke tid på å lære meg det når jeg ikke er vant med Apple-produkter fra før. Maskinen skal være "grei nok", dvs rask nok til at jeg kan få lastet opp og lekt meg litt med raw-filer uten å bruke en evighet på hver minste operasjon, men trenger ikke å være i proffsegmentet, akkurat. Sånn helt midt på treet.

Aller helst ønsker jeg windows 7, tror jeg. Har ikke testet windows 8, så mulig den er bedre enn jeg tror.

Noen tips? Spesielle spesifikasjoner jeg må se etter?

Kan også nevne at jeg har testet litt på en maskin som hadde mye av de spesifikasjonene jeg ble tipset om i forrige tråd; 8 Gb Ram, 1000 Gb harddisk og en eller annen firekjerners prosessor (i5?). Denne opplevde jeg som ulidelig treg. Antar det var prosessoren som var problemet da, eller, til tross for de fire kjernene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ta en titt på ASUS laptoper. De har gode skjermer. Jeg har jobbet på dette med både foto, video og produksjon av kataloger i flere år og er veldig fornøyd.

Hvilken du skal velge kommer jo litt an på hva slags budsjett du har, hvilken størrelse du vil ha på den ++

Kan anbefale en av disse:

http://www.komplett.no/asus-g750jw-173-full-hd/781756

http://www.komplett.no/asus-n550jv-156-full-hd-touch/793517

Men de noe billigere vil også fungere greit til fotoredigering.

De fleste nye maskiner leveres nå med Win8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Skal se nærmere på de to du nevner.

Ser at den ene heter Touch, regner med at det betyr touchscreen. Hvordan funker det til bilderedigering? Ipadskjermen min er i hvert fall ikke spesielt ren til en hver tid, vil fingeravtrykkene gjøre at man feilbedømmer skarphet og slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For the record - mac er overhodet ikke vanskelig. Stort sett det meste fungerer likt som på pc.

Ja. Er noen små forskjeller på ting men til foto hadde jeg glatt kjøpt Mac med retina skjerm...

Jeg sparer til det nå, jobber til daglig på Windows

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For the record - mac er overhodet ikke vanskelig. Stort sett det meste fungerer likt som på pc.

Ja. Er noen små forskjeller på ting men til foto hadde jeg glatt kjøpt Mac med retina skjerm...

Jeg sparer til det nå, jobber til daglig på Windows

Enig med disse to.

Har Macbook Pro og jeg irriterer meg grønn når jeg må bruke PC istedenfor til bildene mine... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... hva slags mac vil dere anbefale, da?

Veldig fornøyd med Macbook Pro med 15" skjerm, men det spørs jo hva du selv vil ha. Hadde jeg hatt råd hadde jeg oppgradert til retina skjerm. Jeg foretrekker aller mest 15", mens andre igjen vil ha den mindre og lettere. (f.eks Air eller bare pro 13") Andre igjen vil ha enda større skjerm og går for 17".

Eller ville jeg gått for mye ram/lagringsplass om du driver med bilder. Jeg har 8GB og det blir lite om jeg skal ha alle bildene mine innpå. (Men jeg har mange bilder, type mellom 10 000 og 30 000 på det meste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere det går greit å redigere på en såpass liten skjerm som 13 eller 15'', da?

Jeg har brukt en PC på 17 komma noe og syntes det var lite... Kanskje ikke skjermen i seg selv, men fordi bilderedigeringssoftwaren jeg brukte (flere typer) bare viste selve bildet på en liten del av skjermen mens resten av skjermen ble fylt av diverse menyer, spaker og greier. Men det er kanskje bare en vanesak?

Egentlig ønsker jeg meg et oppsett med en god nok bærbar maskin og en god og passe stor ekstern skjerm. Men da må man vel ha docking, og det er det vel ikke så mange som har. Har ikke sett det på noen av de maskinene det ofte tipses om på div fotofora i hvert fall. Dessuten blir det jo dyrt med maskin + docking + skjerm + tastatur + mus...

Vet dere noe om de stasjonære iMac'ene, da? Ser man kan få dem fra 10-12 tusen og oppover, kan det være greit nok?

Edit:

Og funker en Mac til annet bruk enn foto? Jeg har en ipad fra før som irriterer vettet av meg fordi det er så mye jeg ikke kan gjøre på den. Ikke støtter den java så jeg kan gå på nettbanken, ikke får jeg sett diverse filmsnutter pga manglende flash player, ikke kan jeg scrolle meg nedover lengre meldinger på facebook... Dette er sikkert sånn som andre fikser ved å laste ned en alternativ software/app, men sånn har jeg lite peiling på.

Endret av Petra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere det går greit å redigere på en såpass liten skjerm som 13 eller 15'', da?

 

Jeg har brukt en PC på 17 komma noe og syntes det var lite... Kanskje ikke skjermen i seg selv, men fordi bilderedigeringssoftwaren jeg brukte (flere typer) bare viste selve bildet på en liten del av skjermen mens resten av skjermen ble fylt av diverse menyer, spaker og greier. Men det er kanskje bare en vanesak?

 

Egentlig ønsker jeg meg et oppsett med en god nok bærbar maskin og en god og passe stor ekstern skjerm. Men da må man vel ha docking, og det er det vel ikke så mange som har. Har ikke sett det på noen av de maskinene det ofte tipses om på div fotofora i hvert fall. Dessuten blir det jo dyrt med maskin + docking + skjerm + tastatur + mus...

 

Vet dere noe om de stasjonære iMac'ene, da? Ser man kan få dem fra 10-12 tusen og oppover, kan det være greit nok?

Når jeg redigerer på laptop tar jeg bildet i fullskjerm, også må man begynne å huske snarveier for å åpne panelene. Istedenfor å ha alt oppe hele tiden. Jeg sitter til vanlig på 24" men bruker 15" uten problemer.

Imac er fine de, men skjermene er ikke retina ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg redigerer på laptop tar jeg bildet i fullskjerm, også må man begynne å huske snarveier for å åpne panelene. Istedenfor å ha alt oppe hele tiden. Jeg sitter til vanlig på 24" men bruker 15" uten problemer.

Imac er fine de, men skjermene er ikke retina ;-)

Høres jo ut som en grei løsning :-) I min alder er det lettere å lage en huskelapp over snarveiene enn å sitte og myse på et bittelite bilde :-)

Kan jeg spørre hva slags redigeringsprogram som dere bruker? Er f.eks. Aperture (er vel apple sitt?) noe bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Høres jo ut som en grei løsning :-) I min alder er det lettere å lage en huskelapp over snarveiene enn å sitte og myse på et bittelite bilde :-)

 

Kan jeg spørre hva slags redigeringsprogram som dere bruker? Er f.eks. Aperture (er vel apple sitt?) noe bra?

Mac sitt er knallbra. På Windows bruker jeg lightroom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Lightroom som Anette over her.

Når det kommer til PC har jeg valgt stasjonær med to skjermer. Da åpner jeg bildet i full størrelse på en egen skjerm.

Jeg syntes også det er lettere å få nok lagringsplass når man tar masse bilder siden man kan ha flere harddisker i PC'en (har selvfølgelig back-up i tillegg på en extern harddisk).

Grunner til dette var at jeg syntes laptop ble for lite og klumpete og aldri raske nok osv (uten å spytte ut en formue).

Men det begrenset redigering til hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å ha en eksternskjerm man kan koble til når man skal jobbe med bilder.....

Problemet er nok mer kvaliteten på pc skjermer. Jeg har to like skjermer, men fargeforskjellen er stor. jeg har kalibrert de begge men fortsatt så falmner de MYE mer enn en retina skjerm.

Å kjøpe BRA skjerm til pc koster svineflesk, så da kan man likegodt ha en retina mac liksom :P

en Eizo coloredge koster 13 tusen kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til at Mac for mitt bruk kostet mer enn det smakte og dette kommer fra en mangeårig macbruker.

Software og utstyr til annet bruk ble rett og slett for dyrt for meg.

For min del orker jeg ikke jobbe på mindre skjerm enn 17" og da bruker jeg hurtigtaster aktivt. Mindre skjerm blir for meg veldig knotete. Jeg bruker Photoshop. Kobler opp laptopen til ekstern skjerm når jeg er hjemme. Dette mest fordi det er praktisk med to, slik at jeg kan ha alle bilder i en mappe åpent ( i mitt tilfelle bruker jeg Bridge til det) på den ene skjermen og redigere bildene på den andre. ASUS sine laptopskjermer bør holde fint til hobbyredigering, som de fleste av oss bruker det til. Selvfølgelig er retinaskjermene mye bedre, men etter min mening, ikke så mye bedre at det er verdt alle tusenlappene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg lurer litt på også... Jeg kan jo ingenting om fargestyring og slik, og jeg er litt redd for at jeg ville bli mer forstyrra av en skjerm som jeg oppfatter som liten og knotete, enn en som ikke er perfekt fargemessig.

Men en ekstern skjerm må vel kobles til pc'n via en docking, må den ikke det? Eller finnes det skjermer som kobles rett til laptopen? For jeg har fått inntrykk av at det er svært få maskiner som kan kobles mot en docking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg lurer litt på også... Jeg kan jo ingenting om fargestyring og slik, og jeg er litt redd for at jeg ville bli mer forstyrra av en skjerm som jeg oppfatter som liten og knotete, enn en som ikke er perfekt fargemessig.

 

Men en ekstern skjerm må vel kobles til pc'n via en docking, må den ikke det? Eller finnes det skjermer som kobles rett til laptopen? For jeg har fått inntrykk av at det er svært få maskiner som kan kobles mot en docking?

Så lenge den har hdmi ut eller dvi utgang. Eventuelt display port får du koblet til ekstern skjerm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, er det så enkelt? Da har jeg misforstått.

Blir ikke noe mindre forvirret av skjermer, da...

Kan noe slik som dette

http://www.komplett.no/asus-24-led-pa248q/772490

være greit nok til mitt behov? Eller er det andre spesifikasjoner jeg må se etter?

Alle Asusene har mulighet for skjermtilkobling. Ikke noe problem

Den vil være bra, men også disse er gode skjermer:

http://www.komplett.no/benq-27-led-gw2760/790578

http://www.komplett.no/philips-27-led-274e5qhab00/780925

http://www.komplett.no/asus-24-led-pb248q/774682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempe fornøyd med min asus. Jeg har gaminglaptop, kraftig. Kjempe god vifte, og blir aldri varm. Jeg bruker min til bilderedigering (hobby bruk), og gaming. Kan også kobles opp til TV, dersom tven har hdmi utgang :)

Samboer har samme PC. Han har vært mangeåring mac-bruker, men foretrekker den asus-pcen vi begge har nå.

Så lenge du bare driver med bilderedigering til privat bruk, hobby, så ser jeg ikke helt behovet for å absolutt må ha det beste innen skjerm? Man betaler mye for merkenavnet mac, så har man en sum å bruke får man normalt "mer pc" for pengene om man velger et annet merke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...