Gå til innhold
Hundesonen.no

Sultestreik!


ka9n4ever
 Share

Recommended Posts

Hei!

Valpen min på 10 mnd har fått for seg at han skal være i en sultestreik. Per i dag er vekten hans 19,7kg og han har vært hos dyrlegen for sjekk og hun sa han ser ut som et perfekt eksemplar av rasen (Toller). Jeg har gitt han Eukanubas fòr siden han var lite fordi det var det fòret oppdretter bruker. Jeg bruker også å ha kefir/kulturmelk på fòret for det var han vant med siden han var liten. Da spiste han alltid maten - men ikke nå lengre. Har en misstanke på at det kanskje kan vær fordi jeg gikk over til VOM og hundemat sitt valpefòr en stund nettopp pga dette sultestreik tullet. Når han fikk vom var han i 100, og spiste maten sin på 1minutt! Grunnen til at jeg gikk over til tørrfòr igjen var fordi jeg syntes personlig at det ble litt grisette med rått kjøtt på kjøkkenett. Angrer på det nå, for jeg vil jo det beste for Aspen. Så tenker jeg skal gå over til dette igjen, men jeg vil gjøre det enklere - om det går ann.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for få dette "griseriet" til å bli mindre grisette? Eller har andre fòr typer jeg kan prøve?

- Ellen Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du bruker pølser eller hva du gjør. Men det vi gjør er å ta opp pølsen fra fryseren, og legge den i vasken til tining. Når den er akkurat såpass tint at den kan knekkes i to, så tar vi av plasten og legger pølsen i en plastboks. Skjærer liksom et snitt nedover plasten, og vrenger pølsen oppi boksen. Da blir det ingen klin, ingen blodsøl, og jeg slipper også å ta på pølsen. Når hundene skal få maten sin tar vi opp med skje så mye som de skal få, og så setter vi lokket på igjen, og tilbake i kjøleskap. Maten holder seg ca 4 dager i kjøleskap.

Gjør du det på den måten så lukter det faktisk mindre enn tørrfor :)

Det er mange måter å gjøre det på. Måten over er den som funker best for oss :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg synes det høres fryktelig tungvindt ut med V&H... :P

Jeg skjønner at det kan virke sånn, men helt seriøst, så bruker jeg kanskje 3 minutter på å fordele mat for 4 dager i boksene.

Det er kanskje litt mer styr enn med tørrfor. Men når man kommer inn i rutinen er det minimalt med ekstra-arbeid. Dessuten er det verdt det, når man får gitt hundene et skikkelig godt for :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo styr, men er det det som er det beste for hunden og det eneste han spiser må jeg bare bite i det sure eplet :P

V&H kan porsjonsfryses og serves frossent eller halvtint, mindre gris da :)

Det jeg er redd for er at kjøttet blir fordervet... Hadde en fin idè om å sage til porsjonene når pølsene var fråsset, og så legge dem porsjonsvis i fryseren og så ta etter behov. Men jeg er ikke noe særlig sterk og klare tvilsomt å å sage gjennom en frossen pølse.

Bruker forresten den blå pølsa på 500gr som det står "Valpefòr" på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er redd for er at kjøttet blir fordervet... Hadde en fin idè om å sage til porsjonene når pølsene var fråsset, og så legge dem porsjonsvis i fryseren og så ta etter behov. Men jeg er ikke noe særlig sterk og klare tvilsomt å å sage gjennom en frossen pølse.

Bruker forresten den blå pølsa på 500gr som det står "Valpefòr" på :)

Det er absolutt ikke nødveldig og sage opp. Om du vil fryse halvparten av pølsen igjen, så er det ikke verre enn å tine pølsen så mye at du såvidt får knekt den, og så putte andre halvdel tilbake i fryseren. :)

En 500 grams pølse holder jo uansett ikke mange dagene med en toller? Kjøttet holder som sakt ca 4 dager i kjøleskap, hos oss holder det 5 dager uten problemer. Du trenger ikke være redd for at det blir fordervet, du lukter om det skjer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du bruker pølser eller hva du gjør. Men det vi gjør er å ta opp pølsen fra fryseren, og legge den i vasken til tining. Når den er akkurat såpass tint at den kan knekkes i to, så tar vi av plasten og legger pølsen i en plastboks. Skjærer liksom et snitt nedover plasten, og vrenger pølsen oppi boksen. Da blir det ingen klin, ingen blodsøl, og jeg slipper også å ta på pølsen. Når hundene skal få maten sin tar vi opp med skje så mye som de skal få, og så setter vi lokket på igjen, og tilbake i kjøleskap. Maten holder seg ca 4 dager i kjøleskap.

Gjør du det på den måten så lukter det faktisk mindre enn tørrfor :)

Det er mange måter å gjøre det på. Måten over er den som funker best for oss :)

Så du bare legger en hel pølse oppi en boks og inn i kjøleskapet? Tiner du den i vasken med varm vann da? Det jeg har gjort. og når den er passe tint har jeg delt pølsen opp i 200gr, 200gr, og 100gr (siden min hund skal ha 200gr morgen og 200gr kveld). Tenker også på dette bakterie styret. Er ikke heeelt galen på det, men når jeg skal vaske kniven jeg bruker og sjærebrettet med det, og bruker det hver dag legger jeg det til side. Vasker det med èn av oppvaskkostene, og så legger jeg kniven og skjærebrettet ved vasken. De små plastboksene jeg oppbevarer kjøttet i vasker jeg også utav for hånd hver gang den tømmes og legges vedsiden av vasken. Derfor jeg synes dette kanskje er litt stress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg V&H er veldig grisete. Om jeg skal fôre med kjøtt foretrekker jeg Norwegian Polar som er dampkokt. Dermed har det en helt annen konsistens enn V&H. Holder seg lengre i kjøleskapet også. Og av det jeg har av erfaring vil jeg si at begge fôrene er kvalitetsfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg V&H er veldig grisete. Om jeg skal fôre med kjøtt foretrekker jeg Norwegian Polar som er dampkokt. Dermed har det en helt annen konsistens enn V&H. Holder seg lengre i kjøleskapet også. Og av det jeg har av erfaring vil jeg si at begge fôrene er kvalitetsfôr.

Jeg syns NP er grisete jeg. Seig og rar konsistens, med ekkel lukt.

Tror vi kan konkludere med at folks opplevelse av forskjellige for er veldig forskjellige :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får hunden din per dag?

Kjøttet holder seg noen dager i kjøleskapet. Finn ut hvilken "intervall" maten tines i også som passer din hund best, så har du alltid noe til tining i tillegg til noe som er ferdigtint (kommer litt an på hundene, men mine kan ikke få ting som ikke er tint, siden de innhalerer maten og vil da sette i halsen, og hønefar tar ikke sjansen på slikt).

Fjern plasten på pølsa mens den er frossen, og tin den i en boks av noe slag. Så samler alt blodet seg i den, du kan ta ut maten med skje når du posjonerer den og blir mindre gris. Alltid en og annen pølse som lekker litt blod er min erfaring. Så jeg har alltid tint de i bokser.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bare legger en hel pølse oppi en boks og inn i kjøleskapet? Tiner du den i vasken med varm vann da? Det jeg har gjort. og når den er passe tint har jeg delt pølsen opp i 200gr, 200gr, og 100gr (siden min hund skal ha 200gr morgen og 200gr kveld). Tenker også på dette bakterie styret. Er ikke heeelt galen på det, men når jeg skal vaske kniven jeg bruker og sjærebrettet med det, og bruker det hver dag legger jeg det til side. Vasker det med èn av oppvaskkostene, og så legger jeg kniven og skjærebrettet ved vasken. De små plastboksene jeg oppbevarer kjøttet i vasker jeg også utav for hånd hver gang den tømmes og legges vedsiden av vasken. Derfor jeg synes dette kanskje er litt stress...

Jeg tiner den i vasken, uten noe vann. Legger pølsen i vasken, og etter en time (eller når jeg husker), så tar jeg av plasten og legger pølsen i boksen.

Det høres ut som unødvendig mye arbeid slik du gjør det, og det er absolutt ikke noe poeng og gjøre det på den måten. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt opp 2 pølser på en gang, da har hunden din mat for tre dager. Tin pølsene og legg dem samlet i en boks, og putt boksen i kjøleskapet. Første dag får han halvtint mat, og neste dagene blir den mere tint. Du vet at maten skal vare i 3 dager, og da gir du sånn ca på "gefylen" hvor mye han skal ha morgen og kveld.

Jeg skyller boksene kjapt, og vasker boksene i oppvaskmaskinen. V&H er vanlig kjøtt, det er ikke noe farlig, oppvaskmaskinen vasker bedre enn du gjør for hånd. :)

Eventuelt kan du tine pølsene og fordele i poser. Noen liker den måten bedre, men for meg blir det mere styr enn bokser (det blir mer styr fordi jeg bruker pølser, hadde jeg kjøpt hele blokker hadde jeg porsjonsfryst det).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo styr, men er det det som er det beste for hunden og det eneste han spiser må jeg bare bite i det sure eplet :P

Det jeg er redd for er at kjøttet blir fordervet... Hadde en fin idè om å sage til porsjonene når pølsene var fråsset, og så legge dem porsjonsvis i fryseren og så ta etter behov. Men jeg er ikke noe særlig sterk og klare tvilsomt å å sage gjennom en frossen pølse.

Bruker forresten den blå pølsa på 500gr som det står "Valpefòr" på :)

Jeg kjøper 20 kilos blokker som jeg lar halvtine før jeg deler den opp, har enda ikke opplevd at kjøttet blir fordervet :)

Vet at noen bruker øks for å dele opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo styr, men er det det som er det beste for hunden og det eneste han spiser må jeg bare bite i det sure eplet :P

Det jeg er redd for er at kjøttet blir fordervet... Hadde en fin idè om å sage til porsjonene når pølsene var fråsset, og så legge dem porsjonsvis i fryseren og så ta etter behov. Men jeg er ikke noe særlig sterk og klare tvilsomt å å sage gjennom en frossen pølse.

Bruker forresten den blå pølsa på 500gr som det står "Valpefòr" på :)

Kjøttet blir ikke fordervet på så få dager. VI bruker 500gr pølser på vår lille japaner, og det blir ikke dårlig den tiden det tar ham å spise den opp.

Vi gjør tilsvarende som Elisabeth00. Når vi tar siste porsjonen av en pølse, så tar vi opp en ny og legger i kjøleskapet. Den er da tint til neste måltid (Ozu får mat morgen og kveld). Jeg kutter av en porsjon og legger resten i en tupperware-boks i kjøleskapet. Er fort gjort å ta ut så mye som han skal ha per måltid, og det er lite søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke nødveldig og sage opp. Om du vil fryse halvparten av pølsen igjen, så er det ikke verre enn å tine pølsen så mye at du såvidt får knekt den, og så putte andre halvdel tilbake i fryseren. :)

En 500 grams pølse holder jo uansett ikke mange dagene med en toller? Kjøttet holder som sakt ca 4 dager i kjøleskap, hos oss holder det 5 dager uten problemer. Du trenger ikke være redd for at det blir fordervet, du lukter om det skjer. :P

Ja du sier noe der. 2 pølser holder i 3 dager for min toller. Så kanskje jeg bare skal tine etpar om gangen og så fordele dem? Haha. Tenker høyt her. Føler fortsatt det er litt stress.. men men.

Kan ikke knekke dne i 2, da han skal ha 200gr morgen og kveld ikke 250gr :P

Men hvor lenge skal jeg bruke valpepølsen? Var en dame jeg kjenner som snakket om at den med laks er veldig bra. Da er det egg og andre proteiner, vitaminer og mineraler i den. Hvilke bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste han tørrfor før du byttet til Vom og Hundemat?

Om du ikke ønsker å fore med VH, så kan du jo prøve et annet tørrfor.

Jeg har brukt VH, men gikk tilbake til tørrfor da jeg synes dette var enklere. Ikke merket noe forskjell på hundene heller.

Bruker Pro Plan og veldig fornøyd med det foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sier noe der. 2 pølser holder i 3 dager for min toller. Så kanskje jeg bare skal tine etpar om gangen og så fordele dem? Haha. Tenker høyt her. Føler fortsatt det er litt stress.. men men.

Kan ikke knekke dne i 2, da han skal ha 200gr morgen og kveld ikke 250gr :P

Men hvor lenge skal jeg bruke valpepølsen? Var en dame jeg kjenner som snakket om at den med laks er veldig bra. Da er det egg og andre proteiner, vitaminer og mineraler i den. Hvilke bruker dere?

Altså, jeg knekker dem i to for å få plass i boksen, har ingenting med fordeling og gjøre. Bare nevnte det sånn at du skulle få en følelse for hvor tint de ble før jeg la dem i boksen :)

Du trenger heller ikke fordele foret, men legg alt sammen i samme boks. Det sparer deg for arbeid. Det er det samme for hunden om den får 150 gram et måltid, 250 gram neste, 129 gram et måltid, osv, så lenge den får riktig mengde totalt sett (for deg blir det da 3 dager).

Det går også an å gjøre som Tabris skriver, bare tine dem direkte i fryseren.

Forene fra V&H er så like, så det er egentlig ikke så nøye hvilket du bruker. Jeg bruker nr 33, og gir selolje i tillegg. Nr 25 (den med fisk) syns jeg lukter ekkelt (jeg er ekstremt sensitiv på fisk, og lukten, så det er nok bare derfor). :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får hunden din per dag?

Kjøttet holder seg noen dager i kjøleskapet. Finn ut hvilken "intervall" maten tines i også som passer din hund best, så har du alltid noe til tining i tillegg til noe som er ferdigtint (kommer litt an på hundene, men mine kan ikke få ting som ikke er tint, siden de innhalerer maten og vil da sette i halsen, og hønefar tar ikke sjansen på slikt).

Fjern plasten på pølsa mens den er frossen, og tin den i en boks av noe slag. Så samler alt blodet seg i den, du kan ta ut maten med skje når du posjonerer den og blir mindre gris. Alltid en og annen pølse som lekker litt blod er min erfaring. Så jeg har alltid tint de i bokser.

Var noen som sa at den skulle ha 2% av vekten sin eller noe. Så siden har veier ca 20kg så skal han ha 400gr per dag, gir ham 200gr morgen og 200gr kveld.

Skal prøve tipset ditt. Hørtes lite grisette ut om den tines selv i en boks. Så kan jeg heller porsjonere selv og veie opp. Yay! Føler meg litt dum som ikke har kommet på dette selv..

Skulle til å svare på noe du skrev, men fant ut at det svarte jeg på en måte på over her. Men får ikke vekk boksen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen som sa at den skulle ha 2% av vekten sin eller noe. Så siden har veier ca 20kg så skal han ha 400gr per dag, gir ham 200gr morgen og 200gr kveld.

Skal prøve tipset ditt. Hørtes lite grisette ut om den tines selv i en boks. Så kan jeg heller porsjonere selv og veie opp. Yay! Føler meg litt dum som ikke har kommet på dette selv.

Jupp, det som er så genialt med boks, det blir liksom ikke noe gris. Tin pølsen akkurat så mye at plasten slipper taket, og legg pølsen i boks.

Det holder å veie opp første gangen, etterhvert ser du jo sånn ca hvor mye han skal ha, og totalt sett får han da riktig mengde :)

2% er bare veiledende, se an hvilket hold hunden er i. Tynn -> øk mengden, tykk -> reduser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 500 grams pølser ville jeg tatt to like bokser og to pølser som passer. i den ene boksen er tint fores med og i den andre er det pøle som er på gang med tining hiv begge i kjøleskapet og det skal være klart til oppdeling etter en natt tipper ejg.

Bruker selv 20 kg blokker og bajonettsag i frossen V&H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tar en frossen pølse ut av fryseren å legger den i en eske med servietter som står i kjøleskapet(servietten suger til seg alt gørr og byttes ca hver andre dag). Når det er tid for mat tar jeg en pølse(det ligger til enhver tid tre pølser i ekska) legger den inmatskåla, deler pølsa på midten, rister ut begge delene, plukker opp den ene med plastpose(på samme måte som med bæsj:p), serverer ene halvdelen og den andre legges i eska igjen til neste måltid!

Det tar 2sek å ordne maten, jeg slipper å ta i maten, å kjøleskapet lukter ikke!

Skjønner ikke at folk syns v&h er stress:p

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på det med typene lengre oppe, på forrige side :)

Jeg har tar en frossen pølse ut av fryseren å legger den i en eske med servietter som står i kjøleskapet(servietten suger til seg alt gørr og byttes ca hver andre dag). Når det er tid for mat tar jeg en pølse(det ligger til enhver tid tre pølser i ekska) legger den inmatskåla, deler pølsa på midten, rister ut begge delene, plukker opp den ene med plastpose(på samme måte som med bæsj:p), serverer ene halvdelen og den andre legges i eska igjen til neste måltid!

Det tar 2sek å ordne maten, jeg slipper å ta i maten, å kjøleskapet lukter ikke!

Skjønner ikke at folk syns v&h er stress:p

Og hvorfor gidder du bryet med servietter? Blodet er jo næring, som hunden har godt av å spise :) Ta heller av plasten så snart det lar seg gjøre, så slipper du klinet i forbindelse med den, slipper å styre med poser også :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker Norwegian polar, det er mer som leverpostei i konsistens så det renner ikke blodvann osv fra det. Men NP selges ikke i pølser da så du mister den fordelen. NP er et kjøttrikt for som er varmebehandlet, og ikke rått som V&H. Også er det vell noe mais i det tror jeg, ikke helt rent kjøtt/organer som V&H, men et godt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...