Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertler?


Recommended Posts

Mynte har akt seg litt på rumpa når hun får løpe løs. Da setter hun ser plutselig ned og aker skikkelig bortover. Hun gjør det litt nå og da etter avføring, men ikke ofte, bare når hun er løs. Spurte veterinæren om dette og det kunne være analkjertlene sa hun, men da viste de gjerne mye ubehag og aking. Tenkte ikke så mye mer over det, men nå i kveld lå jeg sammen med henne på gulvet og hun snudde bakenden mot meg og det kom en stygg lukt i fra det området. Sånn merkelig lukt, litt jernaktig og skarp. Hun slikket seg litt også bak.

Kan det være at hun plages med analkjertlene? Dyrlegen sa at på store hunden måtte de inn i tarmen for å trykke på dem, ikke utenpå, og det virker jo litt mer omfattende og krever dyrlegetime..

Hun virker ikke noe plaget og er helt normal, men vil jo ikke at det skal bli noe betent. Usikker. Har aldri ført vært borti noe slikt før på mine hunder.

Kom over et tips om å gi litt hvetekli, men jeg har havrekli, er det like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hjem i dusjen og se etter alienaktig stuff fra rompa! Kan jo bli interessant en mandags ettermiddag!

På seks hunder har jeg aldri tømt en eneste rumpeklump.

Jeg hadde bytta dyrlege, det der er mer enn hva jeg bettalte for å legge hund på drypp en hel natt, på en helligdag med tilsyn av vet hele natten.

Høres nøyaktig ut som vofsen min med analkjertlene. Aking = en eller to er tette. Få tatt de før de blir betente, ellers må dere på antibiotikakur. Ja, du må inn med en E.T.-finger. Siden jeg har dyrelege så nært drar jeg med hunden, men siden dere må så langt ville jeg tatt på meg plastikkhansen, smurt den inn med matolje og latt det stå til… Husk å ha noen til å holde hunden fast, min blir svært berørt av nedverdigelsen. Husk å ha et papir (størrelse stort, ikke bare en liten toalettfirkant) tilgjengelig. Og at området kan luftes etterpå. Er det som kommer ut grønt eller gulgrønt er det betent og dere må ha antibiotika, dyrelegen kan injisere dette rett inn i kjertelen for mer effektiv behandling. Bytt fór, da ordnet ting seg for oss :)

EDIT: ja altså for å understreke: dere bør gjøre det ASAP. Omså i kveld. På med the white gloves...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hun plages med analkjertlene? Dyrlegen sa at på store hunden måtte de inn i tarmen for å trykke på dem, ikke utenpå, og det virker jo litt mer omfattende og krever dyrlegetime..

Det er ikke på noen måte omfattende, og går nok under en relativt standard veterinærtime. Det gjøres som Kanger forklarer, og for alle veterinærer er dette ren rutine. Ikke noe operasjon eller lignende, bare at de stikker fingeren inn. Du klarer det nok selv også, men som allerede er nevnt er nok jern-lukta en indikasjon på betennelse, og antibiotika er nok ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, betennelse var ikke bra. Men hun har samtidig ikke vist så mye ubehag at jeg mistenkte det.. Må vel ringe veterinæren og få dratt innom for sjekk. Har veterinærer her i kommunen som jeg kan dra til, tar ikke sjangsen på å prøve ut det der på egenhånd første gang.

Min tispe viste ikke ubehag i det hele tatt, og hennes sprakk to ganger. Så det ikke før det var verk i pelsen. Det er vell ikke skummelt og prøve, men antagelig gjør det ikke så mye nytte om du ikke vet hva du gjør. Dessuten, om det allerede er betent så må du antagelig på antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som fylte analkjertler ja.

Ene min har hatt problemer med det i alle år og det ble ganske dyrt å gjøre det hele tiden hos dyrlegen, så da lærte jeg meg det selv tilslutt. Men anbefaler å få lært det av en veterinær først da.

Og som de andre sier: lurt å få gjort noe med det med en gang. Har hørt at betennelse bak der er ganske så ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke de som sier å klemme de utenfra, jeg? Jeg har liten hund og sjekker de ofte hos veterinær, bare fordi jeg får min faste vet. til å klippe klør da og har litt skrekken for at de skal fylle seg opp igjen etter at det en gang sprakk.

En flink veterinær sjekker og tømmer de med fingrene bare 2-3 sekunder inn i stussen. :-) Har derimot vært borti en som har fiklet veldig, og ba om å aldi få denne veterinæren igjen, unødvendig stress og vondt for hunden da det ikke skal være noen sak.

PS: Det skal ikke gjøre noe særlig vondt å tømme dem altså, med mindre det er betent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsku her, det trenger IKKE å være betent sjøl om det lukter metallisk fiskeslo, altså. Det er liksom bare sånn analsekret lukter. :P Inn med fingern og melk det ut. Jeg har aldri klart å tømme analkjertlene hennes utenfra.

Edit: Jeg har aldri klart å tømme dem innenfra heller, så her får det bare stå til med kvartalsvis todråpers lekking.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke de som sier å klemme de utenfra, jeg? Jeg har liten hund og sjekker de ofte hos veterinær, bare fordi jeg får min faste vet. til å klippe klør da og har litt skrekken for at de skal fylle seg opp igjen etter at det en gang sprakk.

En flink veterinær sjekker og tømmer de med fingrene bare 2-3 sekunder inn i stussen. :-) Har derimot vært borti en som har fiklet veldig, og ba om å aldi få denne veterinæren igjen, unødvendig stress og vondt for hunden da det ikke skal være noen sak.

PS: Det skal ikke gjøre noe særlig vondt å tømme dem altså, med mindre det er betent.

Hva er det du ikke skjønner? Man klemmer/maserer utenpå så de tømmes.. Ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har en kjetel som fylles hele tiden og jeg tømmer selv utenifra. Klarer ikke inni.

Jeg "spenner opp" halen, altså, legger den i stram bue over ryggen, for da kommer kjertlene mer ut, og så tar jeg tak under den med papir, og gnir opp hardt og gjentar denne "melkingen". Får alltid en stor sprut og mindre dråper. Lukter ******..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å ta dem innvendig, men det går like bra utvendig, det er bare lettere å kjenne om de er tomme når man gjør det innvendig.

Ville fått dyrlegen til å vise deg første gangen dersom du er usikker.

Dersom du ser på rompehullet som en klokke, så skal kjertlene ligge ved kl 16 og kl 20, det er veiledende altså, men da vet du sånn ca hvor de ligger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke time før uti uka (han skulle ringe når han fikk tid). og dyrlegen som har vakt er ikke en av mine favoritter.. huff, håper ikke hun vil få dårlig erfaring med en knøvlete fyr. Tror jeg skal prøve å massere og trykke litt bak der selv og se. Kan jo hende det går.

Bare sånn hvis du blir frustrert; for oss funker det ikke fra utsiden overhodet. Jeg tror hunder har forskjellig anatomi og på noen er det enklere å nå kjertlene utenifra enn hos andre. På min hund er de godt pakka inn sånn at de kun nås fra innsiden (lulz :aww: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn hvis du blir frustrert; for oss funker det ikke fra utsiden overhodet. Jeg tror hunder har forskjellig anatomi og på noen er det enklere å nå kjertlene utenifra enn hos andre. På min hund er de godt pakka inn sånn at de kun nås fra innsiden (lulz :aww: ).

Utsiden fungerer ikke så bra på Chicka heller, så jeg bruker heller innsiden, da vet jeg at jeg har tømt dem skikkelig også, kjenner at de er tomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal prøve fra utsiden og klemme, tør ikke gå inn. Men samtidig har jeg SÅ lite lyst å dra til den dyrlegen ,for han har så dårlig håndlag med hund, og skal de gjøre noe ubehagelig på en valp er det fint at de kan være litt hensynsfulle syns jeg. Min første hund ble veldig skremt som valp av en "brutal" veterinær av samme sort og ble redd i ettertid. Dårlig psyke ja, men vet jo ingenting om hvordan Mynte vil takle noe lignende. Vil jo at de skal ha så mye positiv erfaring som mulig det første året.

*prøve å ikke bli en sånn hysterisk hundeeier * :P hehe. det går sikkert bra. Det viktigste er at hun ikke skal ha noen plager.

Tusen takk for alle erfaringene og tips. Setter stor pris på det! :Snowman:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min akte kanskje 1 gang om dagen i 2-3 sekunder. Kjente ikke lukt engang (jeg sier det, de er skikkelig langt inne :lol: ) men de var betente allikevel. Den gulgrønne gugga som kom ut glemmer jeg aldri, så helt unaturlig og alienaktig ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har aldri akt, men slikka/bitt seg manisk ved rompa og innerst på halen. Får slike "anfall" hvor hun holder på til den store gullmedalje, legger seg utslitt på gulvet peser, og begynner igjen. Må enten stoppe henne, om jeg har tømt, eller tømme.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...