Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør jeg få sjekket hva som er galt?


camillaviborg
 Share

Recommended Posts

Jeg har en chihuahua valp på 14 uker, og hær i trondhelag har det begynt og blitt mye snø...
Når vi er ute i litt lengre tid og skal leke litt i snøen så tror jeg kanskje at han begynner og fryse så mye til slutt at han får vondt?
Han har på seg en strikka genser men han står å syter som om han har det veldig vondt...

Er det noen som har litt peiling på hva det kan være?
Har hatt 2 hunder før men aldri opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kle godt på han og ta gjerne på potesokker. Husk at potene er rett ned på den kalde snøen. Chi-valper er bittesmå med dårlig pels og små så de holder ekstremt dårlig på varmen. Så at han fryser så han får vondt når det er skikkelig kaldt og han er lenge ute er ikke så rart :) Tenk på deg selv uten votter i kulda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar!

Fikk anbefalt og ikke bruke sko/sokker til han, men kanskje jeg skal vurdere det nå likevell :)

For det er bare på fotene han fryser har jeg merket.

Hvorfor i all verden? Hvem anbefalte det? Det er vel tvertom som jeg har hørt :) Det skal ikke være nødvendig å fryse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har hunder som elsker snø og kulde begynner altid med potesokker først når det blir kaldt ute og dem likekr det godt Når det gjelder påkledning begynner jeg altid med potesokker for så når det er kaldere å ta på dekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille papillon frøs og frøs og mistrivdes skikkelig ute den vinteren vi fikk henne. Hun hatet å være ute og jeg var skikkelig frustrert. Det endte med at hun fikk korte tisseturer den vinteren og at vi lekte og aktiviserte henne masse innendørs. Det fungerte mye bedre for henne. I fjor og hittil i år har hun ikke vært berørt av kulde på samme måte. I fjor gikk hun tidvis med fleecedekken og potesokker, men var masse ute og koste seg skikkelig. Så det kan hende det går over, rett og slett. Klart de fryser, men valper er alltid mindre hardføre enn voksne. ;) Kle på masse når dere er ute og vær i ordentlig aktivitet. Løp og tull og kast ball. Gå inn eller ta valpen i jakka før det blir altfor kaldt, så blir det mer trivelig for alle :) Det er heller ingen skam å gå tur med valp i jakka! Leja satt og så ut fra jakka mi masse første vinteren. Vi gikk lange turer, hun satt og kikket. Bedre enn ikkeno! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker potesokker før dekken, for det er jo beina som er borti snøen/isen, og når det smelter pga kroppsvarmen blir potene våte, og enda kaldere... Tenk deg selv å gå barføtt ute men med masse klær på. Jeg tror du hadde frøsset ganske så godt etter få minutter ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille papillon frøs og frøs og mistrivdes skikkelig ute den vinteren vi fikk henne. Hun hatet å være ute og jeg var skikkelig frustrert. Det endte med at hun fikk korte tisseturer den vinteren og at vi lekte og aktiviserte henne masse innendørs. Det fungerte mye bedre for henne. I fjor og hittil i år har hun ikke vært berørt av kulde på samme måte. I fjor gikk hun tidvis med fleecedekken og potesokker, men var masse ute og koste seg skikkelig. Så det kan hende det går over, rett og slett. Klart de fryser, men valper er alltid mindre hardføre enn voksne. ;) Kle på masse når dere er ute og vær i ordentlig aktivitet. Løp og tull og kast ball. Gå inn eller ta valpen i jakka før det blir altfor kaldt, så blir det mer trivelig for alle :) Det er heller ingen skam å gå tur med valp i jakka! Leja satt og så ut fra jakka mi masse første vinteren. Vi gikk lange turer, hun satt og kikket. Bedre enn ikkeno! :)

Det går i skikkelig aktivitet hær inne også nå som det er kaldt og guffent ute :)

Ja det kan jo hende, valpene er jo så små så blir vell bedre til neste år.

Men jeg skal nåkk gå til innkjøp av sokker/sko nå ja så både jeg og valpen blir fornøyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke noe vits i å la valpen fryse unødvendig. Folk kan si hva de vil, men om hunden fryser eller ikke er ikke opp til oss. Det er det hunden som avgjør. Og alle hunder er ulike. Så om din fryser - kle på og ha gode potesokker.

Kan anbefale de minste fleecesokkene til Trine hundeartikler. De er bittesmå og holder potene varme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke noe vits i å la valpen fryse unødvendig. Folk kan si hva de vil, men om hunden fryser eller ikke er ikke opp til oss. Det er det hunden som avgjør. Og alle hunder er ulike. Så om din fryser - kle på og ha gode potesokker.

Kan anbefale de minste fleecesokkene til Trine hundeartikler. De er bittesmå og holder potene varme. :)

Er det noe man bestille eller får man kjøpt det i dyrebutikk/hundebutikk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi solgte dem der jeg jobbet før. Dyrebutikken på Ski storsenter. Vet mange Buddy-butikker har dem også. Hør med din lokale dyrebutikk om de kan ta inn feks. Mulig det finnes på nett, men vet ikke. De produseres i Østfold og er av merket "Trine hundeartikler" i alle fall :) Strl XS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bestille fleece-sokker herfra nå, hun syr etter mål og er godt vant med å sy til småttiser siden hun er yorkie-dame :) Møtte henne på D4A og prøvde et par sokker i ca yorkiestr, og de passet bedre enn sokkene jeg har kjøpt fra før i dyrebutikk, i tillegg til at de er forsterka under og ikke blir like fort våte som de jeg har fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to vintere med boston terrier (frysepinner av rang!), så er det helt klart veldig viktig å sette på sokker! Min Moxy er med og "plumser" i snøen sammen med beardisene mine, og jeg har prøvd det meste av dekken, genser og sånt - men det var et HAV av forskjell når jeg skjønte at frysingen hennes så absolutt hadde med føttene å gjøre.

Fleecesokker ble innkjøpt - og hun løp som villmann igjen, leeeenge.. (Og med litt "oppvarming" innenfor jakken med jevne mellomrom så er hun så absolutt klar for lengre snøbadesesjoner igjen)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år er kanskje ikke behovet der, men nå veier han vel under 1 kg? Det er ikke mye vekt til å holde på varmen, så potesokker, gjerne de som er fôret (plastgreiene er bikkjekalde), er essensielt. Spesielt i Trøndelag som er kjent for finfin kulde til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...