Gå til innhold
Hundesonen.no

"De må jo få hilse!"


Thea
 Share

Recommended Posts

Det er èn fordel med at mange har fordommer mot schäfere. Jeg regner med det er færre som "må hilse" når jeg en dag får meg en schäfer fremfor den lille pelsdotten jeg har nå. :P

Word. Skulle hatt en pitbull istedet for den lille dukkevalpen jeg har nå :lol:

Man kan ikke gjøre noe med de andre menneskene man treffer her i verden. Man kan kun gjøre noe med sine egne reaksjoner på det.

Så det har liten praktisk hensikt å klage over alle de "andre fæle hunde-eierne".

De er mest sannsynlig helt vanlige og hyggelige folk med sine syn og oppfatninger av hva en hund trenger.

Og det aller meste går faktisk bra, til tross for stadige krisemaksimeringer i forkant. :ahappy: Så syns man passeringer av de andre man deler jordklode med er vanskelig, må man sørge for å jobbe med seg selv og hunden sin slik at det blir mindre vanskelig. Andre får man rett og slett ikke gjort noe med. :lol:

Jeg har ikke lyst til å gjøre noe med mine egne reaksjoner på det, om "alle" vil sende sin hund bort til min så gidder jeg ikke begynne å synes det er greit bare fordi mange av de vi møter synes det er ok. De er sikkert kjempetrivelige folk, men jeg har dessverre liten interesse av å bli kjempekjent med dem :P Og selv om min hund oppfører seg i passeringer, for det gjør han i de aller fleste tilfeller, er det likevel himla kjipt når vi møter de hundene (eierne) som ikke oppfører seg i passeringer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg sitter på knerne langt uti grøfta og jobber med min hannhund som klikker i møtesituasjoner... Han bjeffer som søren og jeg har alt mitt fokus på han.. Så ser jeg opp og ser to damer som har tat

Det er jo nettopp de en prøver å gjøre da, når en trener passering. Få kontroll på egen hund så passeringene går mest mulig avslappet for seg. Jeg kan jo ikke kontrollere andre og deres hunder, så jeg

Han er ikke særlig lekemotivert... Prøver å få ham mer interessert i leker, men det går sakte. Han er bedre nå enn da han var mindre, så det bedrer seg sikkert Men snusing er alltid en vinner. -

Det er èn fordel med at mange har fordommer mot schäfere. Jeg regner med det er færre som "må hilse" når jeg en dag får meg en schäfer fremfor den lille pelsdotten jeg har nå. :P

Hjelper å gå tur sammen med en schæfer også :lol: Det var spesielt behagelig da valpen var mindre og så ut som en disneyfigur. Plutselig skulle ikke hele verden bort til ham likevel :Grin:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke gjøre noe med de andre menneskene man treffer her i verden. Man kan kun gjøre noe med sine egne reaksjoner på det.

Så det har liten praktisk hensikt å klage over alle de "andre fæle hunde-eierne".

De er mest sannsynlig helt vanlige og hyggelige folk med sine syn og oppfatninger av hva en hund trenger.

Og det aller meste går faktisk bra, til tross for stadige krisemaksimeringer i forkant. :ahappy: Så syns man passeringer av de andre man deler jordklode med er vanskelig, må man sørge for å jobbe med seg selv og hunden sin slik at det blir mindre vanskelig. Andre får man rett og slett ikke gjort noe med. :lol:

Det er jo nettopp de en prøver å gjøre da, når en trener passering. Få kontroll på egen hund så passeringene går mest mulig avslappet for seg. Jeg kan jo ikke kontrollere andre og deres hunder, så jeg får ta kontroll på min :) Må jo legge til at her i strøket er de alle fleste møtende hundeeierne greie og fornuftige. Ser de at jeg tar min hun i "fot" så korter de inn båndet på sin egen og passerer, uten diskusjon eller ufinheter. Og nå som min hund stort sett klarer passeringer uten problemer, gjør det ikke noe veldig ille de få gangene noen slipper sin bort.

Og det er jo ikke slik at vi aldri kan omgås andre hunder og eiere. Det er jo ingenting som er koseligere enn at hundene kan hilse pent, slippes og leke fint sammen. Jeg vil bare ha et ord med i laget på å bestemme når og hvis det skal skje :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hund som er ekstremt interessert i å hilse, både på mennesker og dyr. Nå går menneskene stort sett greit, men vi sliter litt mer med hundene. Stort sett bare drar jeg ho med meg videre og roser når hun får fokus fremover/på meg igjen.

Jeg går relativt ofte på tur på en stor gressmatte hvor "alle" har hundene løse og "alle" hilser på alle. Det går stort sett veldig greit, men jeg må innrømme at jeg ikke er så himla glad i de løse hundene når min har løpetid f.eks. Eller hvis vi skulle trene på noe.

Her om dagen trente vi litt apportering på sletta og brått kom det to hunder løpene mot meg. Eieren var kanskje 300 meter unna. Jeg fikk min (som da har løpetid) til å sitte på plass, mens vi avventa at de passerte. Problemet er jo at de løse hundene kommer bort og hilser. Min hund blir da hundre.. Eieren av de andre hundene gidder ikke å rope på sine engang, selv om hun ser at jeg har satt min i ro hos meg. Det jeg kanskje syns var mest interessant var at den ene av disse hundene hadde blitt angrepet av en staff uka før og blitt bitt ganske hardt. Likevel velger hun å slippe bort begge hundene til en totalt fremmed hund.. *oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med løpetid er ikke lett. Det er en fyr her som går med ei ung jrt-tispe. Hun og Ozu leker når de treffes (tispa går alltid løs, og jeg slipper Ozu når vi møtes).

Jeg traff ham igjen her om dagen, og i det hundene løper og leker så spør jeg "Hun har ikke løpetid enda?", sånn bare for å starte en konversasjon.

"Jo, det har hun faktisk", var svaret. :|

Fikk Ozu med meg temmelig kjapt etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til et visst punkt er jeg enig med deg, men hvordan skal man få jobbet med hunden sin når man til tider kun møter folk uten kontroll på sin hund?

At det skjer en gang i blant er jo umulig å forhindre, men når det skjer til stadighet så blir det ekstremt irriterende. Ber man hundeeier om å holde sin hund vekk får man spydigheter trøkt langt ned i halsen!? Altså, Hundeloven er jo meget konkret på det punktet med at hunden skal være under kontroll...

Jo hundeloven er da "klar nok" uansett hvilket syn man har, men mitt poeng er bare: Du får aldri noengang gjort noe som helst med de som irriterer deg. Det eneste du har mulighet til å endre på, er deg selv. Og dine reaksjoner - les; irritasjon, over andre. (som kun du kjenner på og blir sliten av - de andre er jo ikke irritert og lar seg neppe endre ved at du blir det). Enten man liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre som resten, HVORFOR skal de lære seg å sniffe på hverandre? Det gagner jo ingen.... Annet enn kanskje behovet en og annen eier har for at hunden deres skal snuse på alle andre sine.

Det øker jo smittefare og alt, og nå er vi vel snart på vei inn i kennelhoste og nesemidd tiden.

Det der er så latterlig at det ikke går an, hvor blir det av hodet til folk. Det er lov å spørre i det minste?

Men tro meg, det er lurt å lære seg å være i forkant. Altså at med engang du ser de to damene så roper du bort at hunden din er ikke grei, ikke kom bort til oss. Det er ihvertfall mitt tips.

Nå er vel ikke problemet de man stopper og hilser og prater med. Men de som slitter den løse hunden, eller flexibåndet bort til en hund i bånd. Tetris er ekstremt interessert i andre hunder, mistenker at mye av grunnen er fordi han er alenehund. Vi er i en fase der vi jobber med hvem som bestemmer, og hvis han "får viljen" sin hver gang så skjønner han nok fort at han bare kan hoppe som en kenguru i båndet for den andre hunden kommer jo bort til slutt.

Men han forstår da hva DU vil, uavhengig av hva andre gjør?

Jeg regner med at mine utsagn provoserer litt, men ærlig talt: mine to småttiser her kan jeg la gå løs i gata ned til skogen her, og vi passerer ca 4 boliger med hund, derav en der hunden står ute i kjetting og en der hunden (som er lekekompis ved avtalte anledninger) står i vinduet i gatenivå og gneldrer. Men de vet at jeg ikke tillater at de løper bort dit. For de gangene de har gjort det, har jeg bare rolig hentet dem, koblet dem og "straffen" ble en stund i kobbel. Nå holder det at jeg sier strengt "Nei", og de kommer ilende til mor. Jeg forventer ikke at andre skal "fikse" problemet for meg ved å holde hundene sine unna vinduene og unna gata. Jeg fikser dem selv. Bia lystrer alltid. Bella må jeg jobbe litt mer med. Men hun er og blir MITT ansvar hva gjelder å jobbe med det jeg anser som "problem" (og i mine øyne er ikke slikt et problem en gang, bare naturlig hundeadferd/valpeadferd som jeg vil modulere).

Du kan ergre deg til du blir grønn over alle som "slipper hundene bort til", eller ikke bare passerer uten å snakke til deg/stoppe osv. Det hjelper ikke deg, og det endrer ikke de andre.

Så ergo - du har igjen EN mulighet: Du må endre DIN adferd i disse situasjonene.

Og valpen din er bare 4 mnd. Du må nok jobbe med slikt i ca 2 år før det sitter som et skudd og spikra. Så Bia er langtfra "ferdigjobba", ho har bare "en god periode". Inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype hva du mener? :) Jeg går rolig, oppfører meg rolig, hunden min sier ikke et pip og jeg sier bare "så flink gutt" osv når han er rolig, og kontaktlyd for å få ham til å se på meg, og belønningslyd når han gjør som jeg sier. Når han ikke gjør som jeg sier, aka står i selen og prøver å dra ryggen min ut av ledd, bare går jeg rolig på mens jeg kjenner blodtilførselen i hånda svinne hen. Når jeg får kontakt med ham igjen, forteller jeg ham igjen hvor flink han er som går rolig.

Jeg går ikke akkurat og nøkker og drar i hunden mens jeg skriker "NÅ HØRER DU HER ELLERS FÅR DU BANK"...

Han var rolig på passeringer før, og det var ingenting som endra seg i min adferd heller. Det eneste jeg kan komme på som endra seg var at han begynner å bli tenåring og at han fant ut at å møte hunder er dritartig. Og det var da han begynte å stresse veldig når han så andre hunder, spurter mot dem uansett om han prøver å spurte rett inn i en møtende lastebil, at jeg prøvde å komme på en løsning for at han skulle stresse mindre. Siden han har bygd seg opp forventninger av å hilse på andre hunder, virka det naturlig å begrense det :) Hva mener du jeg bør gjøre annerledes? Jeg tar gjerne i mot tips :yes:

Vel, jeg kan bare si hva JEG gjør. Jeg verken skriker, roper , banner eller røsker i kobbelet. Jeg bare trekker hunden min inntil meg, ev kommanderer på plass om hunden har lært det og det er spikra (noen ganger må man trene inn noen grunnleggende ting først, FØR man kommer seg videre med neste steg), og så bare går jeg raskt og bestemt i den retningen jeg skal. Uten å verken føle meg stressa eller gi uttrykk for noe slikt.

Jeg overtok en hund som utagerte mot andre småhunder. Den brukte jeg BAT-trening på, og det tok meg ca to treninger a ca 20 minutter, der jeg fikk hjelp av en med en liten hund (en fremmed - jeg stoppa og spurte høflig om hun ville hjelpe meg…man kommer langt med å spørre høflig). Etter dette var problemet løst, jeg bare minnet hunden på "løsningen" sånn dann og vann ved å belønne den adferden jeg ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hundeloven er da "klar nok" uansett hvilket syn man har, men mitt poeng er bare: Du får aldri noengang gjort noe som helst med de som irriterer deg. Det eneste du har mulighet til å endre på, er deg selv. Og dine reaksjoner - les; irritasjon, over andre. (som kun du kjenner på og blir sliten av - de andre er jo ikke irritert og lar seg neppe endre ved at du blir det). Enten man liker det eller ikke.

Det er jeg enig i, men det er litt deilig å få ut litt irritasjon/oppgitthet her på sonen. Det får meg til å føle meg bedre, særlig at man ikke er alene. Men jeg har blitt mye flinkere til å takle slike situasjoner.

Om folk mener jeg er dyreplager fordi jeg ikke lar hunden min hilse på alt som kryper og går, så får de mene som de vil :)

Men han forstår da hva DU vil, uavhengig av hva andre gjør?

Jeg regner med at mine utsagn provoserer litt, men ærlig talt: mine to småttiser her kan jeg la gå løs i gata ned til skogen her, og vi passerer ca 4 boliger med hund, derav en der hunden står ute i kjetting og en der hunden (som er lekekompis ved avtalte anledninger) står i vinduet i gatenivå og gneldrer. Men de vet at jeg ikke tillater at de løper bort dit. For de gangene de har gjort det, har jeg bare rolig hentet dem, koblet dem og "straffen" ble en stund i kobbel. Nå holder det at jeg sier strengt "Nei", og de kommer ilende til mor. Jeg forventer ikke at andre skal "fikse" problemet for meg ved å holde hundene sine unna vinduene og unna gata. Jeg fikser dem selv. Bia lystrer alltid. Bella må jeg jobbe litt mer med. Men hun er og blir MITT ansvar hva gjelder å jobbe med det jeg anser som "problem" (og i mine øyne er ikke slikt et problem en gang, bare naturlig hundeadferd/valpeadferd som jeg vil modulere).

Du kan ergre deg til du blir grønn over alle som "slipper hundene bort til", eller ikke bare passerer uten å snakke til deg/stoppe osv. Det hjelper ikke deg, og det endrer ikke de andre.

Så ergo - du har igjen EN mulighet: Du må endre DIN adferd i disse situasjonene.

Og valpen din er bare 4 mnd. Du må nok jobbe med slikt i ca 2 år før det sitter som et skudd og spikra. Så Bia er langtfra "ferdigjobba", ho har bare "en god periode". Inntil videre.

Det blir så individuelt fra hund til hund, og ikke minst eier til eier. Jeg kan ikke fange inn Tetris uten videre, altså bare gå å hente ham inn. Dessuten ønsker jeg å legge opp treningen slik at han feiler minst mulig, altså 80/20. Han lykkes 80% av gangen og kan feil 20% av gangene.

Også eksisterer jo ikke jeg når det er en hund i lekeposisjon halvmeter unna, så nei, han forstår foreløpig ikke hva jeg vil.

Dessuten syntes jeg det er flaut med manglene kontroll på hunden som da løper inn i andres hager, og uten mulighet til å kalle inn. Dette må Tetris lære seg før han får lov å løpe løs. Men igjen, min måte å trene hund på er helt sikkert annerledes fra andres måter.

Dette er også første gang jeg skal ha stor hund, og det frister lite med 25kg som kaster seg i båndet.

Endret av Siri Eveline
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han forstår da hva DU vil, uavhengig av hva andre gjør?

Nå var ikke dette til meg, men jeg svarer likevel :)

Han forstår nok hva jeg vil ja. Problemet er at å gjøre som jeg vil ikke har noen verdi for ham i seg selv. Om han gjør det kommer helt an på om det lønner seg for han selv. Valget hans kan ikke være "gå pent og få godbit eller hopp og sprett og få hilse". Det må være "gå pent og få godbit eller hopp og sprett og oppnå ingenting". Det er ingenting jeg kan gjøre eller tilby som har større verdi for han enn å hilse på andre hunder. Når noen da slipper hunden sin bort til oss mens han hopper og spretter blir det jo i hans hode belønning for mas, og skjer det ofte nok vil det ødelegge treningen vår. Derfor må jeg hindre andre hunder i å komme bort når vi trener passering.

Jeg går jo ikke rundt og er forbanna på andre hundeiere, hehe, det hadde jo vært veldig slitsomt :P Men det er jo frustrerende i siuasjonen når trening blir ødelagt, når det kunne vært unngått med noe så enkelt som å spørre først.

Edit: Jeg kan jo lære han at det ikke er lov, dvs nekte han, korrigere hvis han prøver, å hilse selv om den andre hunden kommer bort. Men det er svært vanskelig og nekte hunden å hilse når en annen står å snuser han i rompa eller hopper på han og inviterer til lek. Vi er ikke helt der enda :P

Endret av Krelise
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men det er litt deilig å få ut litt irritasjon/oppgitthet her på sonen. Det får meg til å føle meg bedre, særlig at man ikke er alene. Men jeg har blitt mye flinkere til å takle slike situasjoner.

Om folk mener jeg er dyreplager fordi jeg ikke lar hunden min hilse på alt som kryper og går, så får de mene som de vil :)

Det blir så individuelt fra hund til hund, og ikke minst eier til eier. Jeg kan ikke fange inn Tetris uten videre, altså bare gå å hente ham inn. Dessuten ønsker jeg å legge opp treningen slik at han feiler minst mulig, altså 80/20. Han lykkes 80% av gangen og kan feil 20% av gangene.

Også eksisterer jo ikke jeg når det er en hund i lekeposisjon halvmeter unna, så nei, han forstår foreløpig ikke hva jeg vil.

Dessuten syntes jeg det er flaut med manglene kontroll på hunden som da løper inn i andres hager, og uten mulighet til å kalle inn. Dette må Tetris lære seg før han får lov å løpe løs. Men igjen, min måte å trene hund på er helt sikkert annerledes fra andres måter.

Dette er også første gang jeg skal ha stor hund, og det frister lite med 25kg som kaster seg i båndet.

Du forstår ikke helt hva jeg mener ser jeg. Hvis du ikke kan fange han inn (og jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare kan gå og hente han…) så er jo kobbel en mulighet de stedene du vet du treffer folk. Det gjør jeg med setteren, og det gjør vel de fleste med sine hunder som de vil ha kontroll på.

Og du kan altså ikke forvente at andre skal bry seg med dine mål om 8 av 10 suksesser i treningen. Hvis du forventer at andre skal bry seg legger du opp treningen feil.

Mine får ikke hilse på alt og alle om du tror det.

Og jeg har da aldri nevnt noe om dyreplageri?? DET er vel å dra det vel langt å ilegge andre slike holdninger….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke dette til meg, men jeg svarer likevel :)

Han forstår nok hva jeg vil ja. Problemet er at å gjøre som jeg vil ikke har noen verdi for ham i seg selv. Om han gjør det kommer helt an på om det lønner seg for han selv. Valget hans kan ikke være "gå pent og få godbit eller hopp og sprett og få hilse". Det må være "gå pent og få godbit eller hopp og sprett og oppnå ingenting". Det er ingenting jeg kan gjøre eller tilby som har større verdi for han enn å hilse på andre hunder. Når noen da slipper hunden sin bort til oss mens han hopper og spretter blir det jo i hans hode belønning for mas, og skjer det ofte nok vil det ødelegge treningen vår. Derfor må jeg hindre andre hunder i å komme bort når vi trener passering.

Jeg går jo ikke rundt og er forbanna på andre hundeiere, hehe, det hadde jo vært veldig slitsomt :P Men det er jo frustrerende i siuasjonen når trening blir ødelagt, når det kunne vært unngått med noe så enkelt som å spørre først.

Edit: Jeg kan jo lære han at det ikke er lov, dvs nekte han, korrigere hvis han prøver, å hilse selv om den andre hunden kommer bort. Men det er svært vanskelig og nekte hunden å hilse når en annen står å snuser han i rompa eller hopper på han og inviterer til lek. Vi er ikke helt der enda :P

Trening er en prosess :ahappy:

Jeg ber setteren min sette seg og bli sittende i slike situasjoner der jeg ikke vil ha snusing. Og sørger for å stå mellom min hund og den andres hund mens jeg prater med eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh :gaah: min store frustrasjon av å bo i Oslo :lol:

Men siden vi har tråden kan jeg lufte dagens, Pi går i langline to meter forran meg, jeg ser det står en hund rundt svingen så jeg korter henne inn så hun kan gå i grøfta. Når jeg er hunden tydeligere ser jeg den er helt stiv, heeelt stiv og senket og ni stirrer Pi ned, jeg har levd nok med BC til å kjenne igjen det blikket så jeg tasler videre rolig. Hører den kommer bak meg og snur meg brått, den kvepper til litt og dulter i Pi før den står helt stram over henne, tok tak i kreket og holdt den godt unna meg og pi (og den ble så blid :P ) også kom eieren bort og bare neida,komme her lille venn, Går videre og de skal samme vei (YAY), merker bak meg ni bjeffing og stirring men da klarte eier å hanke inn hunden da. Men altså, om du ser at hunden din er stiv ala jeg skal ta deg stiv så rop nå for guds skyld på den :gaah:

Men sånn ellers har jeg et veldig avslappet forhold til å passere ting, det hjelper å bo midt i et boligfelt hvor alle hater hund og alle ungene løper om de ser en :P Mennesker går pi rett forbi (YAY), mens hunder er litt mer jobb. Men jeg har måtte jobbe med meg selv fordi jeg hadde to stk som utagerte noe vilt og de kavet hverandre oppe og jeg lå i grøfta med to hunder hver gang vi møtte 1 hund.., så det sitter litt i fortsatt, ÅH SHIT EN HUND *BEINE UT I GRØFTA* :P

Issi og Amiga kunne passere alt på tur, Doffen og Issi ble til et skrikende monster haug av hund, Doffen, Issi og Amiga kunne passere alt, for da diltet alle etter Amiga.

Men når jeg hadde de to som ble til levende stress monstre så hjalp det ikke å brøle at bikkja hadde rabies, for da fikk jeg til svar at dens var vaksinert :fish:

Men ytterst få et par ganger så møtte jeg en dame med to schafere, hun tok sine inn i fot og gikk forbi oss og mine klarte å passere som normale hunder. Men alt for ofte kom det løse hunder bort til oss og ødela det jeg hadde fått til. Folk i marka hadde ekstremt liten respekt for at mine ikke skulle hilse på andre hunder, iallefall ikke før jeg hadde kontrollen :P

Men å gå i frognerparken var en ny opplevelse, alle hundene gikk løse, ingen hilste på noen og alle bare travet forbi :blink: jeg stod igjen midt i parken og bare shit, hvordan skjedde dette :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan bare si hva JEG gjør. Jeg verken skriker, roper , banner eller røsker i kobbelet. Jeg bare trekker hunden min inntil meg, ev kommanderer på plass om hunden har lært det og det er spikra (noen ganger må man trene inn noen grunnleggende ting først, FØR man kommer seg videre med neste steg), og så bare går jeg raskt og bestemt i den retningen jeg skal. Uten å verken føle meg stressa eller gi uttrykk for noe slikt.

Jeg overtok en hund som utagerte mot andre småhunder. Den brukte jeg BAT-trening på, og det tok meg ca to treninger a ca 20 minutter, der jeg fikk hjelp av en med en liten hund (en fremmed - jeg stoppa og spurte høflig om hun ville hjelpe meg…man kommer langt med å spørre høflig). Etter dette var problemet løst, jeg bare minnet hunden på "løsningen" sånn dann og vann ved å belønne den adferden jeg ville ha.

Høres jo veldig likt ut som sånn jeg gjør. Jeg gjør heller ikke noe av det du nevnte (roper og røsker), jeg går rolig og prøver å få ham til å gjøre det samme. Med mennesker klarer han nå å gå fot forbi hvis jeg ønsker det. Med hunder er det noe helt annet... Men jeg føler meg ikke spesielt stressa. Han står på to og drar likevel. Bat-trening virker spennende! Det ligner litt på sånn mange (inkludert meg) båndtrener. Drar han, stopper jeg, når båndet er slakt er belønningen at han får gå framover, som han gjerne vil. Men jeg vet ikke helt hvordan man skal bruke det i denne situasjonen? Han står jo på to bein og hopper i selen, med fullt fokus på den andre hunden, helt til vi er forbi. Belønningen for ham ville vært å komme bort til den andre hunden, noe man prøver å unngå i passeringstrening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh :gaah: min store frustrasjon av å bo i Oslo :lol:

Men siden vi har tråden kan jeg lufte dagens, Pi går i langline to meter forran meg, jeg ser det står en hund rundt svingen så jeg korter henne inn så hun kan gå i grøfta. Når jeg er hunden tydeligere ser jeg den er helt stiv, heeelt stiv og senket og ni stirrer Pi ned, jeg har levd nok med BC til å kjenne igjen det blikket så jeg tasler videre rolig. Hører den kommer bak meg og snur meg brått, den kvepper til litt og dulter i Pi før den står helt stram over henne, tok tak i kreket og holdt den godt unna meg og pi (og den ble så blid :P ) også kom eieren bort og bare neida,komme her lille venn, Går videre og de skal samme vei (YAY), merker bak meg ni bjeffing og stirring men da klarte eier å hanke inn hunden da. Men altså, om du ser at hunden din er stiv ala jeg skal ta deg stiv så rop nå for guds skyld på den :gaah:

Men sånn ellers har jeg et veldig avslappet forhold til å passere ting, det hjelper å bo midt i et boligfelt hvor alle hater hund og alle ungene løper om de ser en :P Mennesker går pi rett forbi (YAY), mens hunder er litt mer jobb. Men jeg har måtte jobbe med meg selv fordi jeg hadde to stk som utagerte noe vilt og de kavet hverandre oppe og jeg lå i grøfta med to hunder hver gang vi møtte 1 hund.., så det sitter litt i fortsatt, ÅH SHIT EN HUND *BEINE UT I GRØFTA* :P

Issi og Amiga kunne passere alt på tur, Doffen og Issi ble til et skrikende monster haug av hund, Doffen, Issi og Amiga kunne passere alt, for da diltet alle etter Amiga.

Men når jeg hadde de to som ble til levende stress monstre så hjalp det ikke å brøle at bikkja hadde rabies, for da fikk jeg til svar at dens var vaksinert :fish:

Men ytterst få et par ganger så møtte jeg en dame med to schafere, hun tok sine inn i fot og gikk forbi oss og mine klarte å passere som normale hunder. Men alt for ofte kom det løse hunder bort til oss og ødela det jeg hadde fått til. Folk i marka hadde ekstremt liten respekt for at mine ikke skulle hilse på andre hunder, iallefall ikke før jeg hadde kontrollen :P

Men å gå i frognerparken var en ny opplevelse, alle hundene gikk løse, ingen hilste på noen og alle bare travet forbi :blink: jeg stod igjen midt i parken og bare shit, hvordan skjedde dette :lol:

:lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo veldig likt ut som sånn jeg gjør. Jeg gjør heller ikke noe av det du nevnte (roper og røsker), jeg går rolig og prøver å få ham til å gjøre det samme. Med mennesker klarer han nå å gå fot forbi hvis jeg ønsker det. Med hunder er det noe helt annet... Men jeg føler meg ikke spesielt stressa. Han står på to og drar likevel. Bat-trening virker spennende! Det ligner litt på sånn mange (inkludert meg) båndtrener. Drar han, stopper jeg, når båndet er slakt er belønningen at han får gå framover, som han gjerne vil. Men jeg vet ikke helt hvordan man skal bruke det i denne situasjonen? Han står jo på to bein og hopper i selen, med fullt fokus på den andre hunden, helt til vi er forbi. Belønningen for ham ville vært å komme bort til den andre hunden, noe man prøver å unngå i passeringstrening...

Du må ha hjelp av en annen med en hund som du regner med han reagerer på. Og starte i en slik avstand at han ennå ikke rekker å reagere. Sørg for at han gir deg kontakt mens den andre er på "sikker avstand", og belønn med GOD belønning. Gjenta med stadig mindre avstand, og sørg alltid for at progresjonen er slik at hunden din heller ser på deg idet den andre hunden "blir synlig", for å få belønning. En slags sladretrening rett og slett. Der poenget er at hunden din skal forbinde den andre hunden med belønning fra DEG. Og dermed ta kontakt med deg istedetfor å "utagere" eller bråke osv.

Det vil variere hvor mange økter som trengs. Min kunne til slutt bli ridd på av de små hundene hun tidligere hadde villet myrde, hun bare så på meg for å få pølse….og brydde seg katten om de andre hundene.

Boken kan bestilles på nettsiden som linkes til over, og den anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at mange virker ikke som ser noe problem i det hele tatt med at den løse hunden deres springer bort til alt og alle. Jeg har opplevd en smilende eier som kommer tuslende etter en løs hund og syns det er så koooselig at hundene hilser. Nesten så jeg skulle ønske hunden min så skummel ut :P I går så jeg noen i en lignende situasjon, og de som fikk den løse hunden mot seg prøvde å få med seg hunden sin, i bånd, videre. Kroppsspråket deres var ganske tydelig, "få den bikkja bort". Eieren av den løse hunden gjorde absolutt ingenting. Ikke bare er det fullstendig respektløst mot de som hadde hund i bånd, men han som hadde løs hund aner jo ikke hvorfor de ikke vil ha ham nær. Kanskje er den andre hunden skikkelig aggressiv, eller syk? Jeg har hørt om folk som har fått skikkelig skadet hund pga eiere som mener at "hundene må få hilse". Jeg liker ikke alle andre folk, jeg tror heller ikke at alle hunder går godt sammen med alle andre hunder. Og valpen her er 6 måneder og rimelig irriterende for eldre hunder... De sier "gi F og kom deg vekk" og han sier "Leke? Kom igjen daaa, leke! Værsåsnill!". Han kan ende opp med å få skikkelig bank hvis han treffer feil hund.

Det er èn fordel med at mange har fordommer mot schäfere. Jeg regner med det er færre som "må hilse" når jeg en dag får meg en schäfer fremfor den lille pelsdotten jeg har nå. :P

Haha, you wish... Jeg har ridgeback, det hjelper ihvertfall ikke.

Problemet er at de som ikke har kontroll ikke velger hvilke hunder deres løper bort til. Jeg ble skjelt ut her om dagen og bedt om å få kustus på hundene mine. Odin hang i selen og kjeftet mens Kovu bare stod med stramt bånd, mot en løs golden som kom løpende rett mot og bort til oss...

I sommer møtte jeg også en dame med fire løse hunder, hvorav tre kom bort til oss. Det var da meg og en venn med hver av våre to hunder. Jeg ba først høflig om hun kunne kalle inn hundene, med min vanlige argumentasjon om at jeg har en unghund som trener på å ikke hilse. Det sarkastiske svaret var "bra du har hunden i bånd da, som ikke har kontroll". Jeg blir fortsatt så sint at det knyter seg i magen på meg når jeg tenker på situasjonen, hun kunne ikke brydd seg mindre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en hannhund som ble angrepet av en større hund da han var noen år mindre. Min gikk i bånd den andre ikke, hva skjer? Jo den store hunden går bort tar tak i min hund slenger han i bakken, knurrer og flekker tenner. Jeg står der helt lamslått. Eieren kommer små løpende og sier; oi, det har han aldri gjort før, før hun går videre.. Igjen står jeg og min lille dachs rimelig forvirret over hva som skjedde.. Resultat: Han har blitt et mareritt å gå på tur med. Han tror at alle hundene han møter skal ¨ta¨ han og blitt super agressiv når vi møter andre hunder på tur. De vil gjerne at hundene skal hilse, men når de kommer ca 2 m unna starter jo min å lage det rabalderet. De andre går bare forbi, hedighvis.

Prøver å trene og han har blitt litt bedre helt til vi møter folk som skal la hundene hilse uansett, fordi de er jo så søøøøte og småååå og det kan da umulig gjøre skade…?? Det skader faktisk min hund.. og all den treningen jeg har lagt inn forsvinner rimelig kjapt.

Helt for at de kan hilse, men da må det være greit for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke helt hva jeg mener ser jeg. Hvis du ikke kan fange han inn (og jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare kan gå og hente han…) så er jo kobbel en mulighet de stedene du vet du treffer folk. Det gjør jeg med setteren, og det gjør vel de fleste med sine hunder som de vil ha kontroll på.

Og du kan altså ikke forvente at andre skal bry seg med dine mål om 8 av 10 suksesser i treningen. Hvis du forventer at andre skal bry seg legger du opp treningen feil.

Mine får ikke hilse på alt og alle om du tror det.

Og jeg har da aldri nevnt noe om dyreplageri?? DET er vel å dra det vel langt å ilegge andre slike holdninger….

Mulig du har vært veldig heldig med dine valper, men jeg har i alle fall måttet løpe etter min valp noen ganger. Er ikke bare å "gå og hente" når valpen beiner etter det spennende og driter i deg... :P

(For the record har dette skjedd ute én gang da jeg mistet båndet idet jeg åpna døra og hunden så en pinne, utover dette har det kun skjedd inne så det er ikke noe som skjer ofte akkurat, for jeg har alltid min i bånd med mindre jeg er på et sikret sted)

Høres jo veldig likt ut som sånn jeg gjør. Jeg gjør heller ikke noe av det du nevnte (roper og røsker), jeg går rolig og prøver å få ham til å gjøre det samme. Med mennesker klarer han nå å gå fot forbi hvis jeg ønsker det. Med hunder er det noe helt annet... Men jeg føler meg ikke spesielt stressa. Han står på to og drar likevel. Bat-trening virker spennende! Det ligner litt på sånn mange (inkludert meg) båndtrener. Drar han, stopper jeg, når båndet er slakt er belønningen at han får gå framover, som han gjerne vil. Men jeg vet ikke helt hvordan man skal bruke det i denne situasjonen? Han står jo på to bein og hopper i selen, med fullt fokus på den andre hunden, helt til vi er forbi. Belønningen for ham ville vært å komme bort til den andre hunden, noe man prøver å unngå i passeringstrening...

Jeg synes sladretrening (som jeg selv aldri har prøvd) høres ut som en god treningsmetode. Dersom du havner i en situasjon hvor det ikke går (at den andre hunden er kommet så nærme og din allerede står på to) ville jeg bare ropt ut "vi trener, ikke ta hunden din bort til min" eller noe sånt og latt hunden bare stå på to for belønningen (hilse) får den ikke uansett. Det krever jo at det andre mennesket ikke er idiot riktig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo veldig likt ut som sånn jeg gjør. Jeg gjør heller ikke noe av det du nevnte (roper og røsker), jeg går rolig og prøver å få ham til å gjøre det samme. Med mennesker klarer han nå å gå fot forbi hvis jeg ønsker det. Med hunder er det noe helt annet... Men jeg føler meg ikke spesielt stressa. Han står på to og drar likevel. Bat-trening virker spennende! Det ligner litt på sånn mange (inkludert meg) båndtrener. Drar han, stopper jeg, når båndet er slakt er belønningen at han får gå framover, som han gjerne vil. Men jeg vet ikke helt hvordan man skal bruke det i denne situasjonen? Han står jo på to bein og hopper i selen, med fullt fokus på den andre hunden, helt til vi er forbi. Belønningen for ham ville vært å komme bort til den andre hunden, noe man prøver å unngå i passeringstrening...

Jeg vet ikke helt hvordan du trener og hva som vil funke for dere, men her er mitt tips :)

Når du ser en annen hund, stopp, fest båndet i halsbånet i stedenfor i sela om du bruker det. Plasser hunden på utsiden av deg, slik at du er mellom hundene. Da har du fysisk kontroll. Bruk kroppen til å blokkere synslinja hans slik at han ser minst mulig av den andre hunden mens dere passerer. Det er selvforsterkende for han å dra mot og se på den andre hunden. Hvis han tilfeldigvis ser på deg, belønn øyeblikkelig. Evt bruk klikker eller et belønningsord for å gjøre det ekstra tydelig hva det er du belønner.

Du kan også plassere hunden i sitt og bruke kroppen på samme måte for å blokkere synslinja hvis det er lettere enn å gå forbi.

Hvis han ikke klarer å gi deg kontak i passeringen, ignorerer du og kontrollerer han fysisk forbi, evt til den andre har passert. Vent til han gir deg kontakt, belønn det og avslutt passeringen med å koble over i sela og la han gå normalt. Rinse and repeat ved neste passering :P

Der er slik jeg har gjort det, og det har fungert bra :) Kluet er å hindre han i å belønne seg selv med å tulle. Etter hvert lærer han at tull ikke oppnår noe og det er like greit å gå pent og få belønning fra deg. Forhåpentligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke helt hva jeg mener ser jeg. Hvis du ikke kan fange han inn (og jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare kan gå og hente han…) så er jo kobbel en mulighet de stedene du vet du treffer folk. Det gjør jeg med setteren, og det gjør vel de fleste med sine hunder som de vil ha kontroll på.

Og du kan altså ikke forvente at andre skal bry seg med dine mål om 8 av 10 suksesser i treningen. Hvis du forventer at andre skal bry seg legger du opp treningen feil.

Mine får ikke hilse på alt og alle om du tror det.

Og jeg har da aldri nevnt noe om dyreplageri?? DET er vel å dra det vel langt å ilegge andre slike holdninger….

Tror du misforsto meg, det er de på gata som kan finne på å lire av seg sånne kommentarer om dyreplageri. Jeg har ihvertfall opptil flere ganger hørt at det er dyreplageri at hunden min ikke får hilse på andre (det igjennom hele tiden jeg har hatt hund).

Og nei, jeg tror ikke dine får hilse på alt og alle. Men det kan virke som om du ikke bryr deg om løse hunder som kommer bort til dine.

Jeg kan gå mot han for å hente ham, men det er jo kjempemorro å smette unna og leke med meg. Da funker det heller ikke å rope på ham, og de siste ukene har det også begynt å gjelde i sammenhenger når han er i lek med andre hunder.

For to uker siden kom han som et olja lyn uansett hva det var, men som du selv sikkert forstår, vi har valper de endrer seg jo stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har vært veldig heldig med dine valper, men jeg har i alle fall måttet løpe etter min valp noen ganger. Er ikke bare å "gå og hente" når valpen beiner etter det spennende og driter i deg... :P

(For the record har dette skjedd ute én gang da jeg mistet båndet idet jeg åpna døra og hunden så en pinne, utover dette har det kun skjedd inne så det er ikke noe som skjer ofte akkurat, for jeg har alltid min i bånd med mindre jeg er på et sikret sted)

Jeg synes sladretrening (som jeg selv aldri har prøvd) høres ut som en god treningsmetode. Dersom du havner i en situasjon hvor det ikke går (at den andre hunden er kommet så nærme og din allerede står på to) ville jeg bare ropt ut "vi trener, ikke ta hunden din bort til min" eller noe sånt og latt hunden bare stå på to for belønningen (hilse) får den ikke uansett. Det krever jo at det andre mennesket ikke er idiot riktig nok.

Å løpe etter valper er bortkastet - det ser de på som lek. Jeg snakker om å gå rolig og bare hente dem.

Og da er ikke "brannslukking" regnet med, om man feks skulle være så uheldig å miste taket i en valp som stuper rett mot trafikken el…. DET er en helt annen situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener passering med Ozu på hver tur. Her en dag hadde vi en god tur hvor vi hadde fått til noen rolige passeringer. Jeg ser det kommer enda en hund mot oss. Heldigvis er vi på en vei som er såpass bred at jeg fint får Ozu på min "innside", vekk fra hunden, og det er godt over en meter og vel så det mellom oss og dem. Jeg har Ozu i kort bånd ved min side, følger med ham og prater rolig mens vi går fremover. Ozu følger den andre nøye med blikket, men er rolig. Dette går strålende, enda en god erfaring i treningen!

Vi er nesten forbi, jeg småprater videre med Ozu i en rolig stemme. Plutselig ser jeg noe som nærmer seg i øyekroken. Jeg ser den andre hunden komme nærmere og nærmere til den er så nær at Ozu ikke lenger klarer å holde seg rolig og det ender med stress og kav. Jeg ser på eieren av den andre hunden som står med - selvsagt - det forb. flexibåndet i lang, løs line mens han gir meg et fårete smil.

Èn ting er kunnskapstest for å ha hund, men man burde hatt IQ-test også. :gaah: Der røk en PERFEKT anledning til å gi Ozu en god erfaring, i stedet ble det bare innprentet enda mer i hodet hans at yes, andre hunder må vi virkelig følge med, de kan jo komme bort når som helst!

Og, ja, jeg vet jeg ikke kan endre andre mennesker og blablabla. I don't care, slike opplevelser gjør meg sint og frustrert, og det er godt å kunne ha i hvert fall et sted hvor man kan få ut litt frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto meg, det er de på gata som kan finne på å lire av seg sånne kommentarer om dyreplageri. Jeg har ihvertfall opptil flere ganger hørt at det er dyreplageri at hunden min ikke får hilse på andre (det igjennom hele tiden jeg har hatt hund).

Og nei, jeg tror ikke dine får hilse på alt og alle. Men det kan virke som om du ikke bryr deg om løse hunder som kommer bort til dine.

Jeg kan gå mot han for å hente ham, men det er jo kjempemorro å smette unna og leke med meg. Da funker det heller ikke å rope på ham, og de siste ukene har det også begynt å gjelde i sammenhenger når han er i lek med andre hunder.

For to uker siden kom han som et olja lyn uansett hva det var, men som du selv sikkert forstår, vi har valper de endrer seg jo stadig vekk.

Nei jeg bryr meg ikke om løse hunder kommer bort til meg og mine, så lenge de ikke er aggressive. For jeg takler fint mine egne hunder uansett HVA andre gjør. Og om dette skjer 2 − 5 gg i løpet av en uke, så er ikke det nok til å ødelegge min dressur av mine valper. Jeg legger opp treningen slik at jeg slipper å være sårbar ift hva andre måtte finne på.

Og om jeg mot formodning ikke vil at den løse hunden skal hilse på mine, så tar jeg den bare i kobbelet, roper på eieren og ber denne hente hunden sin, og forklarer hvorfor. Verre er det faktisk ikke….

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krelise: Åå, takk! Herregud, så teit jeg er. Har ikke tenkt på at det er selvforsterkende for ham bare å se den andre hunden. Skal prøve å blokkere synslinja. Hvis jeg får til, 25 kg som hopper er ganske mye kraft. Men det hørtes ut som en god metode du beskrev der.

Du må ha hjelp av en annen med en hund som du regner med han reagerer på. Og starte i en slik avstand at han ennå ikke rekker å reagere. Sørg for at han gir deg kontakt mens den andre er på "sikker avstand", og belønn med GOD belønning. Gjenta med stadig mindre avstand, og sørg alltid for at progresjonen er slik at hunden din heller ser på deg idet den andre hunden "blir synlig", for å få belønning. En slags sladretrening rett og slett. Der poenget er at hunden din skal forbinde den andre hunden med belønning fra DEG. Og dermed ta kontakt med deg istedetfor å "utagere" eller bråke osv.
Det vil variere hvor mange økter som trengs. Min kunne til slutt bli ridd på av de små hundene hun tidligere hadde villet myrde, hun bare så på meg for å få pølse….og brydde seg katten om de andre hundene.
Boken kan bestilles på nettsiden som linkes til over, og den anbefales.

Aha, takk :) Det høres ut som det ligner veldig på "vanlig" passeringstrening :) Trodde poenget med bat var at belønningen skulle ligge i noe annet enn godbit, en funksjonell belønning, type snusing, i stedet. Men dette blir kanskje OT :) Som det er nå, når vi bare prøver å trene på passering med tilfeldige på tur, spiller det ingen rolle hvor gode godbiter jeg har (vi snakker skinke, pålegg, ost, osv). Den andre hunden er mye kulere enn hvilken som helst godbit, fra veldig stor avstand. Får alliere meg med noen med hund og få til noen treninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...