Gå til innhold
Hundesonen.no

Skulle aldri lært valpis å gi den %#/¤! labben!


Alvira
 Share

Recommended Posts

Jeg lærte ikke Arthur å gi labb med en gang, lærte ham bla "legg seg" først. MEN så lærte jeg ham å gi labb som ett ledd i andre triks, skulle jeg aldri gjort gitt...

Nå gir han labb uansett hva jeg sier! :P

Meg: "Legg seg".

Arthur "Du sa labben sant mamma? Her er labben min! Se så flink jeg er, her er labben min en gang til! Får jeg ikke godbit? Her er labben min i ansiktet ditt! Får jeg godbit nååå?"

Nå ignorerer jeg når jeg han gir labben og jeg ikke har bedt om det, men problemet er at det ofte blir dobbel, trippel og kvadruppelkommandoer på feks "legg seg" og det liker jeg ikke! Er håpløøøs jeg :P Ikke gjør det saken særlig bedre heller.

Han er 16 uker forresten.

Noen andre som har opplevd dette? Og har noen ideer til å bedre dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, har en som har tatt dette med å gi labb litt for seriøst selv. Han klasker labben overalt hvis han ikke får oppmerksomhet. Angrer kjempe mye på at jeg lærte han å gi labb :hmm:

Lærte han å gi labb når han var rundt 3 måneder og han bruker den for alt det er verd. Han er nå 4 år og jeg klarer ikke å venne han av med det :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja har slutta å nevne "gi labb" tro meg :) Men vi trener på triks som å "vinke hadet" og "pote over snute" med tanke på fremtidig terapihundutdannelse - da må de kunne slike triks. Og dette innebærer jo å løfte labben, så må tenke på om jeg skal kutte ut de triksene der også en stund.

Ellers er vi tilbake på "legg seg" grunntrening - og labben kommer fremdeles...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som kommer med labben når han vil noe, og han har aldri lært det :P Og en som har lært å gi labb som et ledd for å vinke og halte. Han bruker aldri labben til masing, men plutselig halter han hvis han vil noe, hehe :)

Ville gjort som de andre sier, ikke gi oppmerksomhet på labben og begynne litt på nytt med det andre :) Kan jo hende han velger bort å gi labb når han feks kan å legge labben på snuta, at han heller gjør det om han er typen som tilbyr atferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må de kunne vinke for å bli terapihund? *føler seg litt dum*

Det skjønte ikke jeg heller, har aldri hatt behov for det når Chicka har besøkt de eldre.

Kanskje for å vise triks?

Dersom han henger seg helt opp ved aktiviteter med labb, så hadde jeg droppet de øvelsene, de blir vel terapihund uten triks, som jeg mange ganger føler blir litt kleint.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må de kunne vinke for å bli terapihund? *føler seg litt dum*

Men fram til du får alt det andre på plass, så hadde jeg nok droppa labbetricks overhode.

Mange som syns det er fryktelig søtt, så jeg har lært vinke til min, men det er et triks jeg trener veldig lite på, nettopp for å unngå labbetigging siden det er dritplagsomt :P Jeg nekter å lære ham gi labb.

Nei, ville bare sluttet å be om gi labb, og kanskje satt andre labbeøvelser på vent imens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som syns det er fryktelig søtt, så jeg har lært vinke til min, men det er et triks jeg trener veldig lite på, nettopp for å unngå labbetigging siden det er dritplagsomt :P Jeg nekter å lære ham gi labb.

Nei, ville bare sluttet å be om gi labb, og kanskje satt andre labbeøvelser på vent imens :)

Så dersom hunden din ikke kan vinke, så stryker den som terapihund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom hunden din ikke kan vinke, så stryker den som terapihund?

Haha, nei, på ingen måte, men min erfaring på sykehjemmet er at mange syns det er et veldig søtt triks, så det er mange som velger å lære det inn. Grunnen til at det er litt fokus på triks er at det ikke er alle som er interessert i kos og nærhet (f.eks. hvis de er litt redde for hunder, som noen er), men syns det er veldig fint å få se noen triks. Samtlige pleide å smelte når vi avsluttet med å vinke før vi gikk :) Derfor er det fint å ha noen triks i reportoaret på besøk.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal kunne 5 triks. Så da velger mange å lære hunden å vinke, gi high five e.l. som et av dem.

Men da er det jo ikke noe krav om å kunne noe med potene overhode. Med tanke på så mange tricks man kan lære hunden sin som overhode ikke har noe i likhet med å gi labb, så er jo problemet løst sånn sett. Man lærer inn 5 andre tricks som garantert også er søte eller morsomme, og når alt sitter på en skikkelig måte, så kan man starte å lære den å vinke senere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo ikke noe krav om å kunne noe med potene overhode. Med tanke på så mange tricks man kan lære hunden sin som overhode ikke har noe i likhet med å gi labb, så er jo problemet løst sånn sett. Man lærer inn 5 andre tricks som garantert også er søte eller morsomme, og når alt sitter på en skikkelig måte, så kan man starte å lære den å vinke senere.

Ikke noe krav om det nei, men folk velger det vel på bakgrunn av de erfaringene som Aslan kommer med. Pluss at folk kanskje er litt uoppfinnsomme? Ikke vet jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for at jeg leste denne tråden nå, da jeg startet å lære "labb" (legge labb i flat hånd) til valpis i dag uten at han skjønte greia at all. Så det er kanskje like greit :D

Alle mine kan gi labb, og ingen av dem bruker det til tigging. Har jo litt med å gjøre hva man forsterker. :)

Tigger mine ber vi dem gå og legge seg, problem løst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo ikke noe krav om å kunne noe med potene overhode. Med tanke på så mange tricks man kan lære hunden sin som overhode ikke har noe i likhet med å gi labb, så er jo problemet løst sånn sett. Man lærer inn 5 andre tricks som garantert også er søte eller morsomme, og når alt sitter på en skikkelig måte, så kan man starte å lære den å vinke senere.

Ikke noe krav om det nei, men folk velger det vel på bakgrunn av de erfaringene som Aslan kommer med. Pluss at folk kanskje er litt uoppfinnsomme? Ikke vet jeg ;)

Ja, sånn ca. Vi ble direkte frarådet gi labb av vår kursleder, nettopp fordi at det er en atferd som lett tilbys i tide og utide av litt overivrige hunder, nettopp fordi mange i tillegg gjør det naturlig for å tigge. Men vinke eller lignende er litt bedre :) For enkelte hunder er det mer enn nok å lære å ha alle labbene i bakken på besøk når det er litt synlige godbiter liksom :P

Som sagt, vi sto fritt frem til å lære hundene hva slags triks vi ville, men hun frarådet oss gi labb. Jeg har heller lært inn ting som å vinke, bukke pent, sitte bamse etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe krav om det nei, men folk velger det vel på bakgrunn av de erfaringene som Aslan kommer med. Pluss at folk kanskje er litt uoppfinnsomme? Ikke vet jeg ;)

Ja, det er i hovedsak fordi det å vinke hadet er et triks de aller fleste setter veldig stor pris på, uoppfinnsom eller ei.

Det er mange andre kule triks som kan læres, og som jeg har tenkt å lære ham. Men nå er det nå en gang slik at å vinke er et veldig lett triks å lære inn og derfor begynte jeg med det mtp mestring og gode erfaringer med trening :)

Har uansett tatt en pause fra denne treningen for å prøve å luke vekk all labbingen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er i hovedsak fordi det å vinke hadet er et triks de aller fleste setter veldig stor pris på, uoppfinnsom eller ei.

Det er mange andre kule triks som kan læres, og som jeg har tenkt å lære ham. Men nå er det nå en gang slik at å vinke er et veldig lett triks å lære inn og derfor begynte jeg med det mtp mestring og gode erfaringer med trening :)

Har uansett tatt en pause fra denne treningen for å prøve å luke vekk all labbingen :)

Det var virkelig ikke meningen å virke nedlatende altså, men jeg ser at det kunne se sånn ut. Tenkte uoppfinnsomt fordi det står listet opp som et forslag hos svenske terapihundskolen, ikke noe annet :) (og jeg har selv lært hundene mine "labbekunster" fordi jeg selv er uoppfinnsom;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var virkelig ikke meningen å virke nedlatende altså, men jeg ser at det kunne se sånn ut. Tenkte uoppfinnsomt fordi det står listet opp som et forslag hos svenske terapihundskolen, ikke noe annet :) (og jeg har selv lært hundene mine "labbekunster" fordi jeg selv er uoppfinnsom;)).

Går helt fint :) Men lett for å lære de enkleste triksene ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som syns det er fryktelig søtt, så jeg har lært vinke til min, men det er et triks jeg trener veldig lite på, nettopp for å unngå labbetigging siden det er dritplagsomt :P Jeg nekter å lære ham gi labb.

Nei, ville bare sluttet å be om gi labb, og kanskje satt andre labbeøvelser på vent imens :)

Hihi, å slutte å be om labb var det første jeg gjorde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...