Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hvilken størrelse er den? :)

40 Liter :) skal passe til hunder mellom 30 og 40 kg står det. Så er nok gode justeringsmuligheter

• Like 1
Skrevet

Ja floyd brukte den i sine yngre dager, litt nettere då ;) men står på siden til produsenten at den skal passe hund mellom 30 og 40 ;)

• Like 1
Skrevet

= for stor for min langbente frøken? :P

Kanskje. Jeg kan prøve den på Montien en dag. Han er jo litt kraftigere, men litt bedre pekepinn enn svære Floyd :)

• Like 1
Skrevet

Min erfaring er at den størrelsen passer best for de nærmere 40 kg. Har selv hatt den og den var i største laget til min boxer hanhund. Nå bruker jeg den på 30 liter til tispa mi som er 30 kg. Den samme størrelsen vet jeg fler med hanhunder av samme rase bruker.

Skrevet

Min erfaring er at den størrelsen passer best for de nærmere 40 kg. Har selv hatt den og den var i største laget til min boxer hanhund. Nå bruker jeg den på 30 liter til tispa mi som er 30 kg. Den samme størrelsen vet jeg fler med hanhunder av samme rase bruker.

Lenge siden eg har prøvd den på. Men når den var i bruk var sikkert min hannhund 45 kg. Så kan godt stemme :)

Skrevet

Hvis den kan passe Action så vil jeg gjerne se på den :)

Edit: Altså hvis den er litt liten til Monti, men det tviler jeg på ;)

Kanskje. Jeg kan prøve den på Montien en dag. Han er jo litt kraftigere, men litt bedre pekepinn enn svære Floyd :)

Heil i orden det Marthe ;) Monti klar Anette?

• Like 1
Skrevet

Hvis den kan passe Action så vil jeg gjerne se på den :)

Edit: Altså hvis den er litt liten til Monti, men det tviler jeg på ;)

Evt så kan eg ta den med til stavanger, skal jo på kurs med Siwi. så kan hu prøve den på zuki ;)

• Like 1
Skrevet

Legges kløven på gulvet men baksiden opp og måles fra taskebund til taske bund. Hunden måles da fra albu til albu og er hunden lik eller større på mål er det god sjanse for at kløven skal passe. Så klart finnes unantak men denne skulle hvist ære et godt utgangspunkt

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med ausse, mener du da australsk gjeterhund? I Norge finner vi australsk kelpie, working kelpie, australsk gjeterhund og australsk cattledog. I tillegg er australsk gjeterhund delt i show- og arbeidslinjer. Alle er gjeterhunder med litt forskjellig opprinnelse og bruksområder. Den beste måten å finne informasjon om en rase på er å sjekke raseklubben i hjemlandet dens.  Begge kelpierasene vil jeg si er en del mer energisk og både fysisk og mentalt mer krevende enn australsk gjeterhund. Working kelpie mer enn australsk kelpie. Australsk gjeterhund er mildere og mer brukt som familiehund, men krever fortsatt en del aktivisering.
    • Ja og nei. De har medfødte instinkter, men de lærer masse kommunikasjon de første 8-10 ukene i valpekassa med mor og søsken. Etter det er det også viktig med sosialisering med voksne, trygge hunder som viser dem hva som er normal oppførsel.
    • Er de ganske like i gemytt og væremåte?
    • Kan en hund fødes uten hint til hvordan den oppfører seg til andre hunder? Spør for en jeg kjenner.
    • Skye terrier skiller seg jo en del ut fra de andre her, både i utseende og type. Jeg kjenner de ikke veldig godt, så anbefaler å sjekke raseklubben i hjemlandet. De andre har jeg møtt en del av. De er jevnt over ganske egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Hvis du er vant til gjeterhund så tror jeg det kan bli en ganske brutal overgang. Det er ikke bare å "jobbe mer og hardere", det er rett og slett en helt annen type hund og mye som ikke vil kunne fungere på samme måte. En utfordring er for eksempel å ha de løse. Pinscher er vagt mildere enn terrierene. Dansk-svensk gårdshund er også en pinscherhund, som er veldig lik brasiliansk terrier og parson russel, men mildere i gemyttet. Jeg har kjent folk som har kunnet kalle inn sine pinschere og dsg fra jakt på vilt. Pinscherene er også større enn manchesterterrier. Det er nok i stor grad trenbarhet, jaktinstinktet og selvstendigheten som skiller terrierene fra gjeterhundene, og i litt ulik grad. De er ikke interessert i å gjøre deg til lags eller høre på hva du sier, de er avlet for å jobbe selvstendig og jakte på og drepe smådyr. Du kan ikke regne med å kunne ha dem løs utenfor inngjerdede områder eller under tett kontroll. Jeg har f.eks. sett mange i konkurranse- og treningssammenheng, men veldig sjelden løse i skogen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...