Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?


Henriette
 Share

Recommended Posts

Heisann :)

Er på utkikk etter min neste hund, men er veldig usikker på rase. Har for øyeblikket en golden tispe på 8,5 år.

Har tidligere hatt, dachs, blanding, Border Collie,Cairn og Flat Coat.

Flatten er nok den som står hjertet nermest, men kunne kanskje tenkt meg noe som ikke er fullt så hypersosial som Retrieverne er.

Litt om livet hunden vil få:

Den vil bo inne og være familiehund(her sover de i både seng og sofa)

Jeg trener så å si hver dag, varierer litt, men som oftest minimum en klikker økt

Tur ca 30-60 min hver dag.

Jeg vil ha en hund jeg kan konkurrere med, da spesielt i lydighet, men liker å prøve andre ting også

Det jeg ser etter i en hund:

Trenbar og førerorientert

Gjerne en rase som ikke er kjent for å stikke av

Pels stell har ikke noe å si(men kanskje ikke terrier napping typen)

Kan gjerne tåle treningsfrie dager uten å rive ned hus.

Kommer ikke på mer å skrive, er egentlig åpen for de meste forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig begrenset erfaring med toller, og har min første nå - men har du vurdert den rasen? Du er kjent med retriverne fra før, men ønsker en som ikke er så sosial og happy-go-lucky? Mitt inntrykk er iallefall at tolleren er den retrieveren som er mest nedpå jorda når det gjelder å være sosial, selv om det naturligvis også kan bikke litt andre veien mot at de blir reserverte. Som med alle andre raser så har jo foreldredyr og miljø mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på feks springer spaniel?

Springer er faktisk på lista mi ja, liker utseende og lynne på dem, og har likt godt det jeg har sett når jeg har møtt dem

Jeg har veldig begrenset erfaring med toller, og har min første nå - men har du vurdert den rasen? Du er kjent med retriverne fra før, men ønsker en som ikke er så sosial og happy-go-lucky? Mitt inntrykk er iallefall at tolleren er den retrieveren som er mest nedpå jorda når det gjelder å være sosial, selv om det naturligvis også kan bikke litt andre veien mot at de blir reserverte. Som med alle andre raser så har jo foreldredyr og miljø mye å si.

Toller har jeg også kika litt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Er på utkikk etter min neste hund, men er veldig usikker på rase. Har for øyeblikket en golden tispe på 8,5 år.

Har tidligere hatt, dachs, blanding, Border Collie,Cairn og Flat Coat.

Flatten er nok den som står hjertet nermest, men kunne kanskje tenkt meg noe som ikke er fullt så hypersosial som Retrieverne er.

Litt om livet hunden vil få:

Den vil bo inne og være familiehund(her sover de i både seng og sofa)

Jeg trener så å si hver dag, varierer litt, men som oftest minimum en klikker økt

Tur ca 30-60 min hver dag.

Jeg vil ha en hund jeg kan konkurrere med, da spesielt i lydighet, men liker å prøve andre ting også

Det jeg ser etter i en hund:

Trenbar og førerorientert

Gjerne en rase som ikke er kjent for å stikke av

Pels stell har ikke noe å si(men kanskje ikke terrier napping typen)

Kan gjerne tåle treningsfrie dager uten å rive ned hus.

Kommer ikke på mer å skrive, er egentlig åpen for de meste forslag :)

Korthåret collie :sleep:

Tricolor:

9037973428_b187cfca1e.jpg

Sobel:

8465465703_018f98bc5a.jpg

Blue Merle:

558158_10150963128641761_353651435_n.jpg

Denne blå frøkna bor ikke så langt unna deg, så om du vil hilse på kan jeg sette deg i kontakt med eieren, som pt har denne pluss en sobel.

268313_10150963130186761_1539571681_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobel:

8465465703_018f98bc5a.jpg

er dette Noia?

Ja :ahappy:

Er det stor forskjell i lynne og sånn på lang og korthåret collie? Ser ofte bare den korthårede er foreslått.

Sorry for å kuppe, men ble litt nysgjerrig :innocent:

Den korthårede er ofte etter manges oppfatning, mer robust enn den langhårede. De har også bedre statistikk på helseparametre som feks HD. På individnivå vil du selvfølgelig finne langhår som er like robuste som korthår, men i snitt er den korthårede mindre belastet med feks gulvredsel, skyhet, engstelse osv. Har ikke tall per i dag, men de kommer så snart helseundersøkelsen er ferdig gjort opp.

I Sverige har de i flere år gjort MH på collier, så om du kjøper fra Sverige kan du sjekke MI (mentalindex) på de det avles på. Og gå etter de egenskapene du ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell i lynne og sånn på lang og korthåret collie? Ser ofte bare den korthårede er foreslått.

Sorry for å kuppe, men ble litt nysgjerrig :innocent:

I tillegg til det Amenity skriver så er vell kortisen ansett for og være "brukshunden" av de to, altså litt mer futt og arbeidskapasitet, men her vil det gå mye på linjer, så det er ikke helt svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...