Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte trener du med din hund?


Krilo
 Share

Recommended Posts

 

Ja brått ble mine knøttsmå økter svært lite!

Din plan kontra min er fortsatt ekstrem. Haha.

Jeg har ingen plan eller målfast jeg. Trener lp i hall når vi leier og da får pi fire fem økter på to timer. Hjemme trener vi når hun har mye energi. Ellers går det i skogsturer :-P men jeg føler jo at alt vi gjør er jo en form for trening. Jeg tenker aldri nå skal vi øve på å passere, når hun går pent forbi brøler jeg og vi løper og herjer osv. Og innkalling er jo alltid og oppføre seg og følge hus reglene :-P

F. Ex idag skal vi hverken gå tur eller trene da hun har herjet et par timer hos tantebarn. Pluss det var vanskelig at den sofaen ikke var lov å være i altså!

Men som Ingvild så variere alt med motivasjon, vær og form.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til. En god økt for meg kan være en rå bra Apport. Eller tre små bra søk ol. Når det virkelig går bra gir jeg meg med maks motivasjon for hunden og meg. Jeg synes det er nesten ekstremt hva folk skriver her jeg :-P men er vel forskjell på økter osv.

Får pi til en ting drit bra to ganger så belønner jeg masse og gir meg for den økta.

Alt med måte :-D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lydighetstrening på hundeklubben en kveld i uka, og jeg drar dit de gangene jeg har humør og ork til det. Ellers trener vi bittelitt hver eneste tur vi går, enten det er kontakt, fvf, sitt/bli, enkeltdekk o.l. som ikke krever stort. Som regel prøver jeg å legge inn litt morsomme "agility-øvelser" der hvor vi kan; ber henne hoppe opp/ned, hoppe over, gå under, løpe rundt, balansere osv. Prøver også å få til litt "miljøtrening" om jeg kan kalle det det, ved å få henne til å oppsøke skumle steder/gjenstander, lage rare lyder, få henne til å gå på/i terreng/gjenstander hun ikke er vant med. Enkle søksoppgaver som å lete etter godbiter, pinner i vanskelig terreng osv. er ting som jeg alltid gjør, i tillegg til at vi prøver litt forskjellige triks.

Jeg setter med andre ord sjeldent av tid til trening, men tar ihvertfall et par-tre elementer hver gang vi er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til. En god økt for meg kan være en rå bra Apport. Eller tre små bra søk ol. Når det virkelig går bra gir jeg meg med maks motivasjon for hunden og meg. Jeg synes det er nesten ekstremt hva folk skriver her jeg :-P men er vel forskjell på økter osv.

Får pi til en ting drit bra to ganger så belønner jeg masse og gir meg for den økta.

Alt med måte :-D

Jeg er også litt sånn. Men det kommer vel også an på hva slags rase man har - en japaner har ikke samme konsentrasjonsevne og jobbevilje som enn BC eller schäfer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er dette tida på året folk får dårlig samvittighet? Hehe det har plutselig dukka opp så mange tråder med hvor mye tur går du, hvor langt og hvor ofte trener du :P

Jeg trener med mine et sted mellom 7 dager i uka og en gang i måneden :/ Veldig variabelt.For øyeblikket 1-2 ganger i uka. Blir nok litt mer fremover nå som jeg ikke har jobb på kvelden også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er også litt sånn. Men det kommer vel også an på hva slags rase man har - en japaner har ikke samme konsentrasjonsevne og jobbevilje som enn BC eller schäfer.

Nå blir det dobbelpost, men får ikke redigert på mobil.

Jeg trener heller et par timer når jeg først trener enn mange småøkter i uka. Så det spiller kanskje ikke så stor rolle hvor ofte man trener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det dobbelpost, men får ikke redigert på mobil.

Jeg trener heller et par timer når jeg først trener enn mange småøkter i uka. Så det spiller kanskje ikke så stor rolle hvor ofte man trener :)

Ja, jeg vil tro det kommer an på både en selv og hva slags hund en har. Når jeg er to timer på fellestrening, så er det økter på tre minutter før jeg setter Ozu i bilen igjen og min partner tar sin hund for tre minutter osv. Etter ca fire slike økter, kommer litt an på hva vi gjør, så er Ozu allerede litt kokt mellom ørene og sliter med å konsentrere seg om meg fremfor alt annet spennende. Så for oss, slik det er nå, så passer det best med mange små økter i hverdagen fremfor lange treninger i ett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite! Nettopp ferdig med valpekurs hvor vi var to ganger i uka over en mnd. Trener enkel lydighet når voffen har mye energi (både ute og inne), trener sporadisk "sitt" før jeg åpner ei dør og "vent" før han får mat (Meesha har det noen ganger litt travelt :P), også innkalling når han er løs.

Når han blir større vil jeg gå på mer kurs med han, også håper jeg at jeg finner noen fellestreninger i lydighet, ringtrening og agility etterhvert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lydighet på tirsdager og agility på søndager :) Er på utkikk etter et kurs vi kan melde oss på også, men foreløpig har jeg ikke funnet noe interessant :P

Red: Næmmen, fant triksekurs! DET må vi nesten melde oss på tror jeg :D Starter ikke før i mars 2014, men har sett at de blir fylt opp kjempefort, så jeg skriver meg opp med en gang jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet blir fort 5-7 dager i uka. Fra 15 min til et par timer. Spor trener vi mest på våren når snøen har gått og på høsten før snøen kommer. Da kan vi fort trene spor tre ganger i uka eller en gang i måneden. Det varierer veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lydighet på tirsdager og agility på søndager :) Er på utkikk etter et kurs vi kan melde oss på også, men foreløpig har jeg ikke funnet noe interessant :P

Red: Næmmen, fant triksekurs! DET må vi nesten melde oss på tror jeg :D Starter ikke før i mars 2014, men har sett at de blir fylt opp kjempefort, så jeg skriver meg opp med en gang jeg :lol:

Nå ble jeg nesten nysgjerrig på hvor du bor og hos hvem du skal på triksekurs hos. Kjenner ei superflink ei som blant annet holder slike kurs, og hun er eneste jeg vet om som holder det, men hjn bor ikke her jeg bor da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nesten nysgjerrig på hvor du bor og hos hvem du skal på triksekurs hos. Kjenner ei superflink ei som blant annet holder slike kurs, og hun er eneste jeg vet om som holder det, men hjn bor ikke her jeg bor da :P

Jeg bor i Ski og kurset holdes på Rosenholm av Din beste venn hundeskole :)

http://www.dinbestevenn.no/hundeskole/kurs/triksekurs

Hvis personen du kjenner holder til i nærheten av meg og holder kurs før mars må du gjerne fortelle meg hvem det er, hadde vært fint å kunne starte litt før mars, egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Nora "pensjonert", i og med at hun har slitt med kløe og sopp i lang tid, og for tiden står på kortison, så da har det ikke blitt noe konkurranserettet trening i større grad heller. Men hun liker jo å jobbe, så vi tar små-økter nå og da, ca 5 minutter pr dag eller noe sånt, tenker jeg? Det blir det samme med Leah, hun er egentlig ikke min hund, så jeg smugtrener henne litt på å gå fvf og stå pent og bli-øvelser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi flytta langt til skogs på landet, så har det bare blitt sporadisk trening av lp- og bruksøvelser egentlig (og det er jo litt paradoksalt, siden vi har DEN flotte sporskogen rett utafor liksom...). Vi har ikke deltatt på noen organiserte treninger det siste året, men det har vel blitt desto mer fysisk fostring (skjønt ikke hver eneste dag).

Når alt er på stell, så har det blitt jevnlig joggeturer 2-3 ganger i uka, en sykkeltur, en langtur til fots kanskje, eller en "måfåtur" i skogen uten mål og mening, evt tur med saccovogn (men det er ekstra slitsomt for en enslig hund, så de turene blir ikke lange). Nei, vi har ikke mye plan over hva vi gjør annet enn de faste joggeturene vi har hatt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hundeklubben har vi ikke vært på en evighet. Den ligger jo langt pokkern i vold. Det går ikke buss dit, og å sitte på med andre kan man bare drømme om. Antakeligvis blir det bedre når vi har flyttet, der går det iallefall buss til hundeklubben, sånn frem til jeg har fått tatt lappen.

Forutenom det så trener jeg LP-øvelser og freestyle-triks med Jatzy minst annenhver dag. Spor går vi så ofte vi har mulighet til (umulig når man bor i byen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig lite for tiden. Motivasjonen har blitt sugd inn i et ormehull. Jeg synes det er kjedelig å trene seriøst uten et mål. Ergo blir det korte fjolleøkter her og der, for at bikkja skal bli glad. Ingen ting fast lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener litt sånn sporadisk og satser ikke på noe som helst. Men vi legger ned noen timer i løpet av uka på jakttrening eller lp.

Nå er det løpetid på gang, så akkurat nå er det mer eller mindre ingenting, bortsett fra litt i forbindelse med turgåing.

Til vanlig prøver jeg å få med meg litt jakttrening på tirsdager (ca 1,5t), muligens miljøtrening på onsdager og lp på torsdager. Nå som "vintersesongen" har begynt har jeg mulighet for å være med på lp på tirsdag og torsdag og miljøtrening og jaktlydighet på onsdager. Har store planer om å prøve to dager i uka, men det er ikke alt tiden strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...