Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet bekymret etter to mulig tilfeller av rabies


Justisia
 Share

Recommended Posts

artikkel

Mattilsynet er bekymret etter å ha mottatt varsel om to mulige rabies-tilfeller på kort tid. - Det er en skikkelig vekker med to slike saker så tett på hverandre. Heldigvis har vi rutiner for å håndtere slike situasjoner, og vi ser nå at rutinene våre fungerer godt, sier Kristina Landsverk, tilsynsdirektør i Mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabies er drittskummelt. I Ungarn i år er det funnet tre rever som testet positivt for rabies, de er antatt å ha vandret inn fra Romania. Siste par årene har Ungarn vært rabiesfritt, men disse dumme revene har visst ikke lært seg hvor landegrensen går. Denne uken var det en katt på isolatet på skolen med symptomer på rabies, men den er ikke død enda så har ikke fått svar på om det virkelig var rabies den hadde. Håper ikke det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynt eller ikke, det viser idiotien i å importere gatehunder fra andre land.

Why? Har noen av disse hundene beviselig rabies? Chihuahuaen som var mistenkt rabies, var det en gatehund? Det står det ingenting om..

Min hannhund som jeg importerte fra Russland, var det dumt da, fordi jeg ikke har vært og sett hvordan han bodde før jeg fikk ham/ikke så at han fikk en gyldig rabiesvaksine/ikke så at ormekuren ble dyttet nedi halsen på ham før jeg fikk ham/osv? Skal man ikke kunne ta inn noe som helst til Norge, kun avle på det materialet vi har her? Eller er det ok med rasehunder, og ikke ok med blandinger? Eller er det ok med hunder fra folk vi kjenner og vet at gjør ting ordentlig, og ikke andre? Eller? Hva er det som er kravet, egentlig?

Nei, jeg er ikke for å importere alt av gatehunder til Norge. Men jeg skjærer ikke alle over en kam heller. Og når den ene hunden fra Romania biter et barn og da med en gang er mistenkt rabiessmittet (noe som forsåvidt er veldig positivt da man får startet forebyggende behandling på barnet med en gang), men hunden som har vært på utstillinger i både det ene og det andre landet som biter et barn er ikke mistenkt smittefarlig? Eller rasehunden som er importert? (Hypotetisk sett, de to siste tilfellene..)

Alle hundebitt burde behandles som potensielt rabiessmittede så lenge hunden har vært i land med ukjent/positiv rabiesstatus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Why? Har noen av disse hundene beviselig rabies? Chihuahuaen som var mistenkt rabies, var det en gatehund? Det står det ingenting om..

Min hannhund som jeg importerte fra Russland, var det dumt da, fordi jeg ikke har vært og sett hvordan han bodde før jeg fikk ham/ikke så at han fikk en gyldig rabiesvaksine/ikke så at ormekuren ble dyttet nedi halsen på ham før jeg fikk ham/osv? Skal man ikke kunne ta inn noe som helst til Norge, kun avle på det materialet vi har her? Eller er det ok med rasehunder, og ikke ok med blandinger? Eller er det ok med hunder fra folk vi kjenner og vet at gjør ting ordentlig, og ikke andre? Eller? Hva er det som er kravet, egentlig?

Nei, jeg er ikke for å importere alt av gatehunder til Norge. Men jeg skjærer ikke alle over en kam heller. Og når den ene hunden fra Romania biter et barn og da med en gang er mistenkt rabiessmittet (noe som forsåvidt er veldig positivt da man får startet forebyggende behandling på barnet med en gang), men hunden som har vært på utstillinger i både det ene og det andre landet som biter et barn er ikke mistenkt smittefarlig? Eller rasehunden som er importert? (Hypotetisk sett, de to siste tilfellene..)

Alle hundebitt burde behandles som potensielt rabiessmittede så lenge hunden har vært i land med ukjent/positiv rabiesstatus..

Kommer jo helt an på hvem og hvor du importerer fra, mer enn en gang er det bevist juks med vaksinering, ormekur og helsesjekk, så vet man ikke selv at det er gjort og tar inn dette individet fra et land med rabies (eller andre ekle sykdommer/parasitter) så er det ganske dumt, ja. Fordi med det KAN man ta med seg ekle ting som vi ikke vil ha her og smitte mange andre hunder (og villt). Og jo mer slike sykdommer og parasitter blir spredt, jo større er sjansen for at det blir vanskeligere og reise med hund og importere/eksportere hunder.

¨Så med det synes jeg det er helt greit og ha fokus på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Why? Har noen av disse hundene beviselig rabies? Chihuahuaen som var mistenkt rabies, var det en gatehund? Det står det ingenting om..

Min hannhund som jeg importerte fra Russland, var det dumt da, fordi jeg ikke har vært og sett hvordan han bodde før jeg fikk ham/ikke så at han fikk en gyldig rabiesvaksine/ikke så at ormekuren ble dyttet nedi halsen på ham før jeg fikk ham/osv? Skal man ikke kunne ta inn noe som helst til Norge, kun avle på det materialet vi har her? Eller er det ok med rasehunder, og ikke ok med blandinger? Eller er det ok med hunder fra folk vi kjenner og vet at gjør ting ordentlig, og ikke andre? Eller? Hva er det som er kravet, egentlig?

Nei, jeg er ikke for å importere alt av gatehunder til Norge. Men jeg skjærer ikke alle over en kam heller. Og når den ene hunden fra Romania biter et barn og da med en gang er mistenkt rabiessmittet (noe som forsåvidt er veldig positivt da man får startet forebyggende behandling på barnet med en gang), men hunden som har vært på utstillinger i både det ene og det andre landet som biter et barn er ikke mistenkt smittefarlig? Eller rasehunden som er importert? (Hypotetisk sett, de to siste tilfellene..)

Alle hundebitt burde behandles som potensielt rabiessmittede så lenge hunden har vært i land med ukjent/positiv rabiesstatus..

Ja, jeg mener det gjelder alle hunder som importeres som man ikke vet noe om fortiden til, uavhengig av om det er blanding, rase eller "rase". Om du ikke vet noe om fortiden til din hund og ikke vet om den har blitt behandla med ormekurer, rabies osv (akkurat hva avhenger av hvor den importeres fra), så mener jeg at den hunden ikke burde vært tatt inn til Norge ja (men det er vel ikke tilfelle med din hund, er det?).

Om dette viser seg å være falsk alarm ang rabies endrer ikke det noe som helst med tanke på hvor mye småkryp som har blitt dratt inn i landet her de siste årene med disse gatehundene som skal reddes ved å sendes til Norge, som vi ikke vet noen verdens ting om. Hvor lenge til det er rabies som kommer istedenfor husflått eller nye innvoldsormer er helt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener det gjelder alle hunder som importeres som man ikke vet noe om fortiden til, uavhengig av om det er blanding, rase eller "rase". Om du ikke vet noe om fortiden til din hund og ikke vet om den har blitt behandla med ormekurer, rabies osv (akkurat hva avhenger av hvor den importeres fra), så mener jeg at den hunden ikke burde vært tatt inn til Norge ja (men det er vel ikke tilfelle med din hund, er det?).

Om dette viser seg å være falsk alarm ang rabies endrer ikke det noe som helst med tanke på hvor mye småkryp som har blitt dratt inn i landet her de siste årene med disse gatehundene som skal reddes ved å sendes til Norge, som vi ikke vet noen verdens ting om. Hvor lenge til det er rabies som kommer istedenfor husflått eller nye innvoldsormer er helt tilfeldig.

Selvsagt om du ikke VET om den er behandlet så bør man jo absolutt ikke ta den inn! Men når VET man at hunden er behandlet for det den skal behandles for? Når det står i passet? Når man har sett behandlingen utføres med egne øyne? Jeg måtte jo stole på damen jeg skulle kjøpe hund fra. Jeg sendte over veterinærattester og info om behandlinger som skulle utføres osv osv. Men for alt jeg VET, om jeg hadde stolt på feil dame, så kunne hun fint ha kjent en veterinær som bare signerte på alt uten å gjøre noe som helst.. Sant? Og det gjelder ALLE som importerer hund. Ikke bare de som importerer blandingshunder/gatehunder/puppymill-hunder/whatever. Jeg KUNNE ha fått en hund med rabies. Men jeg følte jeg kunne stole på damen. Og jeg fikk en frisk hund med alle papirer i orden som er oppegående, veloppdragen og alt jeg kunne ønske meg i en 3 år gammel hannhund (som nå forøvrig er 4,5 år) :ahappy:

Jeg tror ikke NOEN tar inn hunder uten å tro det de blir fortalt. Å ikke ha kunnskap nok om hva som bør gjøres/man må være obs på er jo en helt annen sak, og å bli lurt kan faktisk skje alle.

Edit: og med tanke på de andre tingene som er blitt "dratt inn" så er det vel snakk om 1 tilfelle av tungeorm, som ikke er smittsomt her i landet pga mangel på vertsdyr for parasitten i larvestadiet eller no sånt, 1 eller 2 tilfeller av brunflått (som man like gjerne kan få dersom man reiser med hunden til utlandet og ikke behandler mot flått, noe det ikke er krav om innen EU, og som dessuten har vært påvist på rev mener jeg å huske?), noen tilfeller av hjerte/lungeorm, som heller ikke smitter her i landet etter det jeg vet (annet enn muligens via brunsnegler? Var det noe snakk om det?), og så er det EN ting som har skremt meg, og det er smittsom hundekreft, som det MULIGENS har vært ett tilfelle av. (Og som da like gjerne kan smitte en hund som parres i utlandet)

De jeg kjenner med importerte gatehunder har behandlet og testet hundene i huet og ræva før import. De har også vært med på testing her i landet for å kartlegge helsestatus på importerte hunder. Og alt har vært i orden..

Edit 2: jeg er for å hjelpe hunder der de er, sånn at det er sagt. Og for å gjøre oppmerksom på dyrevelferd i landene som trenger å få mer informasjon om dette. Men å si at alle som importerer gatehunder er fæle mennesker fordi de utsetter våre hunder for smitte, synes jeg er for dumt. (Og mange mennesker sier nettopp det..) Så lenge man tar sine forholdsregler og gjør det man kan for å sikre at hunden har en god helsestatus ser jeg ikke noe verre i å importere en gatehund enn i å importere en "ny og spennende linje" på en rasehund.

Jeg er absolutt for å beskytte våre hunder for de skumle sykdommene som fins der ute. Men da må det fokuseres på hvilke behandlinger og helsetester som MÅ gjøres på ALLE hunder som skal inn i landet, ikke bare på at gatehunder er skumle og fæle og at de har skylden for all sykdom..

Jeg kunne gjort mer skade ved å importere en renraset hund fra noen som jukset med papirene for å spare penger, enn ved å importere en gatehund fra noen som virkelig er idealistisk og som gjør alt riktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil mer åpne grenser og økt import fra risikoland, øke risikoen for å få drit hit til landet også. Jeg fatter ikke at det er noe å diskutere jeg.

Selvfølgelig gjør det det? Men at de fornuftige (som det er flest av her i landet) som importerer velsjekkede gatehunder skal få masse pes i media, kontra de som importerer drittbikkjer fra masseprodusenter med ræva helsestatus både arvelig og miljøpåvirket mtp parasitrer og drit for å få seg en billig veskehund, synes jeg ikke er greit. -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør det det? Men at de fornuftige (som det er flest av her i landet) som importerer velsjekkede gatehunder skal få masse pes i media, kontra de som importerer drittbikkjer fra masseprodusenter med ræva helsestatus både arvelig og miljøpåvirket mtp parasitrer og drit for å få seg en billig veskehund, synes jeg ikke er greit. -.-

Rett skal være rett - både gate og puppymill importører fortjener pes.

Og sånn utifra rapporten utabeidet på Vet.inst i mai, så ser det virkelig ikke ut som om det er så fryktelig mange fornuftige gatehundimportører..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør det det? Men at de fornuftige (som det er flest av her i landet) som importerer velsjekkede gatehunder skal få masse pes i media, kontra de som importerer drittbikkjer fra masseprodusenter med ræva helsestatus både arvelig og miljøpåvirket mtp parasitrer og drit for å få seg en billig veskehund, synes jeg ikke er greit. -.-

Jeg tror ikke at folk flest veit hvor viktig det er med disse helsesjekkene jeg. Det er bare å lese hvilken som helst tråd om kravet om markkur for en Sverige-tur det, der folk syns det er verre at de må fysisk til en veterinær for å gi hunden en markkur enn at vi drar inn revens dvergbendelorm til landet. Hva var reaksjonene når det ble stopp på å importere valper under 3 mnd fra Nederland?

Jeg tror at vi mennesker generelt syns det er helt greit med regler, så lenge det ikke er oss det går utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør det det? Men at de fornuftige (som det er flest av her i landet) som importerer velsjekkede gatehunder skal få masse pes i media, kontra de som importerer drittbikkjer fra masseprodusenter med ræva helsestatus både arvelig og miljøpåvirket mtp parasitrer og drit for å få seg en billig veskehund, synes jeg ikke er greit. -.-

Var det ikke linket til en artikkel tidligere på forumet, hvor noen hadde importert en slik "velsjekket " gatehund, hvor papirene viste seg å ikke stemme i det hele tatt? Hvor blant annet blodprøver ikke kunne vise spor av en rabiesvaksine, som stod i pass og helseattest?

Hjelp meg gjerne de som er flinkere på å søke, eller har bedre hukommelse. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke linket til en artikkel tidligere på forumet, hvor noen hadde importert en slik "velsjekket " gatehund, hvor papirene viste seg å ikke stemme i det hele tatt? Hvor blant annet blodprøver ikke kunne vise spor av en rabiesvaksine, som stod i pass og helseattest?

Hjelp meg gjerne de som er flinkere på å søke, eller har bedre hukommelse. :P

Joda, av de hundene vet.inst sjekket (70-80 hunder var med, gatehundmiljøet mobiliserte mot dette her, MT er jo ute etter dem, må vite), hadde kun en av fem tilfredstillende dokumentasjon på revens lille, 18,7% hadde ingen antistoffer mot rabies i det hele tatt og mange hadde altfor lave titerverdier til å kunne gi en tilfredstillende beskyttelse, høy forekomst av uvanlie tarmparasitter og hjerteorm samt påvisning av antistoffer mot babesia og leptospira (rapporten finner du på vet.inst sine sider)

Dette var gatehunder som hadde papirene i orden og som hadde vært igjennom helsesjekker..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, av de hundene vet.inst sjekket (70-80 hunder var med, gatehundmiljøet mobiliserte mot dette her, MT er jo ute etter dem, må vite), hadde kun en av fem tilfredstillende dokumentasjon på revens lille, 18,7% hadde ingen antistoffer mot rabies i det hele tatt og mange hadde altfor lave titerverdier til å kunne gi en tilfredstillende beskyttelse, høy forekomst av uvanlie tarmparasitter og hjerteorm samt påvisning av antistoffer mot babesia og leptospira (rapporten finner du på vet.inst sine sider)

Dette var gatehunder som hadde papirene i orden og som hadde vært igjennom helsesjekker..

Skummelt at man kan ta ta helse og smitte så useriøst :( Men det med rabiestiteren mener jeg EU har ganske stor skyld i som fjernet kravet om titertest etter 120 dager. Kjenner til ei her nede som måtte ta rabieskjøret på nytt igjen etter at titeren var for lav 120 dager etter vaksinasjonen. Jeg tviler sterkt på at hennes hund er den eneste som trengte det, så jeg fatter ikke hvorfor det kravet ble fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fjernet vel titertesten fordi den ikke er noen spesielt god indikator for immunitet? Lave titerverdier trenger ikke betyr dårlig immunitet, på samme måte som høye titer verdier ikke nødvendigvis betyr god immunitet.

Med forbehold om at min kunnskap er utdatert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fjernet vel titertesten fordi den ikke er noen spesielt god indikator for immunitet? Lave titerverdier trenger ikke betyr dårlig immunitet, på samme måte som høye titer verdier ikke nødvendigvis betyr god immunitet.

Med forbehold om at min kunnskap er utdatert da.

Jeg er heller ikke helt sikker på det, men da er det jo dårlig gjort av mattilsynet å nevne at det er en del med for lav titer om det er urelevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke helt sikker på det, men da er det jo dårlig gjort av mattilsynet å nevne at det er en del med for lav titer om det er urelevant?

Tja, dårlig gjort og dårlig gjort. Det handler vel om at Mattilsynet ønsker å ha mest mulig ansvarlig innførsel av hunder, slik at de muligens pynter litt her og der for å få fram poenget. Sånt er ganske vanlig vil jeg tro.

Men igjen, det kan hende jeg tar feil om titers og at ting har endret seg siden jeg sist gjorde research på emnet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...