Gå til innhold
Hundesonen.no

Mindfulness, stressreduksjon, meditasjon - where to start?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Litt inspirert av den ene foreleseren vår som driver med mindfulness, så har jeg innsett at jeg trenger noen verktøy for å redusere stress i livet. Har skole oppetter ørene og sliter med å ikke ha hjernen på høygir både dag og natt :) . Har vært hos legen og har ikke noe fysisk i veien med meg, så da tenkte jeg at det kanskje sitter i hodet? Hadde "stressnakke" i sommer og har i bunn og grunn ikke lyst til å dra på meg det igjen, selv om jeg merker at det er en annen type stress nå.

Så ja, har dere noen erfaringer med dette, eller tips til hvor jeg kan begynne? Har dessverre ikke et rødt øre å bruke på å kjøpe meg hverken bok eller cd, men noe må da gå an å få til på egenhånd? :) Er forberedt på at det kan ta tid å komme inn i.

mindfulness-istock-prv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er vel å dra på kurs? Ved UiB hadde de mindfulness-kurs, for studenter som slet med stress og eksamensangst, osv. Har ingen erfaring med det selv, men tenker et kurs er beste måten å komme inn i det. (Mener til og med kurset var gratis, fordi man samtidig deltok i en studie på mindfulness, men skal ikke si noe sikkert.)

Kombinert med pilates eller lignende, er sikkert ikke dumt.

Min mindfullness er skogsturer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirert av den ene foreleseren vår som driver med mindfulness, så har jeg innsett at jeg trenger noen verktøy for å redusere stress i livet. Har skole oppetter ørene og sliter med å ikke ha hjernen på høygir både dag og natt :) . Har vært hos legen og har ikke noe fysisk i veien med meg, så da tenkte jeg at det kanskje sitter i hodet? Hadde "stressnakke" i sommer og har i bunn og grunn ikke lyst til å dra på meg det igjen, selv om jeg merker at det er en annen type stress nå.

Så ja, har dere noen erfaringer med dette, eller tips til hvor jeg kan begynne? Har dessverre ikke et rødt øre å bruke på å kjøpe meg hverken bok eller cd, men noe må da gå an å få til på egenhånd? :) Er forberedt på at det kan ta tid å komme inn i.

mindfulness-istock-prv.jpg

Har du smarttelefon så laster du ned appen til Glenn Harrold som heter relax/sleep well. Han har en gratis og en som koster et par kr. Det er ikke all verdens, men det er en fin plass og starte. Synes den hjelper fint her i alle fall, man får en stemme og fokusere på og starter med noen pusteøvelser og jeg kjenner i hvert fall at jeg er mye mindre stresset etter den halvtimen. Last den ned, legg deg på sofaen med øreplugger og trykk play. :) Bruker og ta meg tid til en halvtime ila dagen for og stresse ned samt før jeg legger meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er mye på nett om ulike teknikker/øvelser, feks "klippet inn":

Her er noen tips til enkle øvelser å begynne med:

  • Kjenn hendene dine når du vasker hender.
  • Opplev vannet når du dusjer.
  • Kjenn varmen av koppen når du drikker kaffe.
  • Se solen skinne.
  • Skru av mobilen, om det så bare er i 15 minutter.
  • Øvelser for deg selv
    • Dusjøvelsen er fin for småbarnsforeldre som vanligvis ikke tar seg tid til å ta vare på seg selv. Kjenn vannet mot kroppen, kjenn temperaturen og styrken på vannet, håndbevegelsene når du vasker deg og duften fra såpen.
    • Når du går tur, kjenn på følelsen i kroppen. Hva lukter du der du er? Hva slags lyder hører du? Legg merke til når du tenker på noe annet, og vend tilbake til «bare å gå».
    • Det er vel en selvfølge å være til stede når man kjører bil, men oftere enn du tror er du ikke med i tankene når du sitter bak rattet. Prøv å fokusere på kroppslige fornemmelser, hendene på rattet og girspaken, foten mot gasspedalen og hvordan du bruker øynene.
    • En kjedelig oppgave som å vaske opp, er en god anledning til å utforske forskjellige fornemmelser og hele tiden vende tilbake til nået: vannet som renner, å skylle en tallerken, temperaturen og luktene.
  • Fra helsebiblioteket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er mye på nett om ulike teknikker/øvelser, feks "klippet inn":

Her er noen tips til enkle øvelser å begynne med:

  • Kjenn hendene dine når du vasker hender.
  • Opplev vannet når du dusjer.
  • Kjenn varmen av koppen når du drikker kaffe.
  • Se solen skinne.
  • Skru av mobilen, om det så bare er i 15 minutter.
  • Øvelser for deg selv
    • Dusjøvelsen er fin for småbarnsforeldre som vanligvis ikke tar seg tid til å ta vare på seg selv. Kjenn vannet mot kroppen, kjenn temperaturen og styrken på vannet, håndbevegelsene når du vasker deg og duften fra såpen.
    • Når du går tur, kjenn på følelsen i kroppen. Hva lukter du der du er? Hva slags lyder hører du? Legg merke til når du tenker på noe annet, og vend tilbake til «bare å gå».
    • Det er vel en selvfølge å være til stede når man kjører bil, men oftere enn du tror er du ikke med i tankene når du sitter bak rattet. Prøv å fokusere på kroppslige fornemmelser, hendene på rattet og girspaken, foten mot gasspedalen og hvordan du bruker øynene.
    • En kjedelig oppgave som å vaske opp, er en god anledning til å utforske forskjellige fornemmelser og hele tiden vende tilbake til nået: vannet som renner, å skylle en tallerken, temperaturen og luktene.
  • Fra helsebiblioteket.

Bare det der gjør faktisk en stor forskjell i hverdagen, jeg lover! Jeg har blitt mer bevisst på sansene mine det siste året, og jeg har blitt generelt lettere til sinns, mer avslappa og jah. Lettere. Tenne god røkelse/duftolje, kjenne ordentlig på varme og lys (for min del det viktigste siden jeg har tendenser til høst/vinterdepresjon), og egentlig alt det som er ramset opp der. Det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...