Gå til innhold
Hundesonen.no

Sier hunden din i fra når den må på do?


Orca
 Share

Recommended Posts

Blaze har oppdratt deg bra :lol:

Det er vel sjelden behov for å si fra om at man må ut her i heimen også, men OM det er krise, så vandrer Willy litt rastløst rundt, stirrer på meg og peser litt.... tror jeg iallefall - jeg husker faktisk ikke helt. Det skjer ytterst sjelden. Da han var liten valp, lærte han fort at han kunne gå til døra, og så gikk den av en eller annen merkelig grunn opp :).

Ikke verst at man på 2 år har endret sin tone i svaret på samme spørsmål... http://hundesonen.no/forum/topic/55742-hvordan-sier-hunden-din-i-fra-om-at-den-maa-paa-toalettet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har en bjelle(PoochieBell) hengende ved døra, hvis dyra må ut ringer de bare i bjella. Fungerer veldig fint

Jeg hadde strengt tatt tenkt å skrive det samme nå som den gangen, men jeg tenkte jeg skulle forsøke å være litt mindre hoverende og litt mer hyggelig... . For ja, jeg lufter fortsatt min hund så ofte

Pga denne tråden lot jeg meg lure av Aiko da vi var på jobb i går! Den slue sniken stønna, la seg demonstrativt på strategiske plasser, lage små, ynkelige pipelyder, stirra mot døra osv, inntil j

Ikke verst at man på 2 år har endret sin tone i svaret på samme spørsmål... http://hundesonen.no/forum/topic/55742-hvordan-sier-hunden-din-i-fra-om-at-den-maa-paa-toalettet/

Det er mye som forandrer seg på 2 år. Mange av oss som svarte i den tråden, har ikke de samme hundene da som vi har nå, f.eks. Kanskje man har flytta i mellomtiden, kanskje man har en annen jobb/andre jobbetider osv. Hun sier noe av det samme da som hun gjør nå - det er sjeldent behov for å si fra, hun husker ikke helt hvordan han sier fra, det skjer ytterst sjeldent. Kanskje det har vært bare en gang han har sagt i fra på disse 2 årene?

Jeg har vært på sonen her nå i 8 år, tror jeg det er? Jeg har mista 3 hunder på den tiden, jeg er på hund 4 (og en halv) bare på disse 8 årene, og i løpet av det neste året blir det et rasebytte. Selvsagt vil svarene forandre seg litt i løpet av noen år, selvsagt vil ikke riktig svar for 1 hund være det samme som for en annen. Når man snakker om et liv man deler med andre levende vesener ville det jo vært merkelig om man ikke forandret holdning, mening, innstilling, whatever noe i løpet av noen år. Å prøve å bruke et gammelt svar sånn som du gjør nå, er snålt. Mener du at man bør være fastlåst i hva nå man enn har svart før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst at man på 2 år har endret sin tone i svaret på samme spørsmål... http://hundesonen.no/forum/topic/55742-hvordan-sier-hunden-din-i-fra-om-at-den-maa-paa-toalettet/

Jeg hadde strengt tatt tenkt å skrive det samme nå som den gangen, men jeg tenkte jeg skulle forsøke å være litt mindre hoverende og litt mer hyggelig... :whistle:. For ja, jeg lufter fortsatt min hund så ofte at den ikke trenger å måtte si fra når den må ut - men det ville antakeligvis blitt ansett som så nedlatende å si, at jeg tenkte jeg skulle spare enkelte for innspillet :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som forandrer seg på 2 år. Mange av oss som svarte i den tråden, har ikke de samme hundene da som vi har nå, f.eks. Kanskje man har flytta i mellomtiden, kanskje man har en annen jobb/andre jobbetider osv. Hun sier noe av det samme da som hun gjør nå - det er sjeldent behov for å si fra, hun husker ikke helt hvordan han sier fra, det skjer ytterst sjeldent. Kanskje det har vært bare en gang han har sagt i fra på disse 2 årene?

Jeg har vært på sonen her nå i 8 år, tror jeg det er? Jeg har mista 3 hunder på den tiden, jeg er på hund 4 (og en halv) bare på disse 8 årene, og i løpet av det neste året blir det et rasebytte. Selvsagt vil svarene forandre seg litt i løpet av noen år, selvsagt vil ikke riktig svar for 1 hund være det samme som for en annen. Når man snakker om et liv man deler med andre levende vesener ville det jo vært merkelig om man ikke forandret holdning, mening, innstilling, whatever noe i løpet av noen år. Å prøve å bruke et gammelt svar sånn som du gjør nå, er snålt. Mener du at man bør være fastlåst i hva nå man enn har svart før?

Nå har du tolka meg rimelig langt vekk fra hva jeg mente, men takk for mange selvfølgeligheter :P

Lar det bli med det, jeg har en del ting å ta tak i utover å flisespikke på det. Linken til den gamle tråden står vel greit på egne bein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collien sier bare i fra om han er dårlig i magen, og da høres det! Han har et eget bjeff når han har vondt i magen.

Huskyfrøkna jeg hadde måtte ofte ut på do, selv om hun(og karen over) ble/blir blitt luftet mange ganger hver dag. Hennes måte å gi beskjed på var å stille seg ved utgangsdøren. Hvis jeg ikke la merke til det så kom hun tilbake og så på meg før hun gikk til døren igjen. Hun hadde ikke partyblære av noe slag, og måtte tisse hele tiden. Og hvis hun spiste noe rart (hun klarte alltid å spise noe rart) så ble hun dårlig i magen også.

Selv har jeg nulltoleranse for tassing, men når de må på do så er det selvfølgelig helt i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste hund, tispe, går til døren og står der og stirrer og venter på at noen skal se henne. Ikke en lyd. Men grunnen til at hun går dit, kan være så forskjellig. Som regel er grunnen bare at hun vil ut i hagen, løpe litt rundt der for å kjefte på folk og dyr som går forbi; ikke fordi hun må gjøre fra seg. Derfor har vi i blant oversett henne med vilje når hun går og steller seg ved døra der, spesielt hvis det ikke er så lenge siden siste tur ut. Det straffet seg en gang for noen mnd siden, da det plutselig viste seg at hun faktisk måtte tisse, så hun gjorde det inne. Det er den eneste gangen hun har gjort noe inne siden hun ble husrein.

Hannhunden, som er et år yngre, vet jeg ikke om han sier fra, han har aldri gjort det. Han har vel aldri hatt behov for å si fra heller, for begge mine to hunder blir sluppet ut så ofte i løpet av dagen at de sannsynligvis ikke rekker å få trang til å si fra. Vi har inngjerdet hage, så det de ikke gjør fra seg på tur, gjør de i hagen. De blir sluppet ut ganske mange ganger pr dag, i tilfelle de må noe (jeg er hjemmeværende, så de trenger aldri holde seg en hel arbeidsdag f.eks heller). Hvis jeg vet at en av hundene er løs i magen, er jeg ekstra påpasselig med å slippe ut ofte, men det er så sjelden de er det at jeg husker ikke sist. Det har heldigvis ikke skjedd inne.

Tispen min har litt fikse ideer om tissing. Regner det eller er veldig vått etter nylig regnvær ute, er hun meget kritisk til å bevege seg ut. Hun snur i døra, eller snur etter et par meter og smetter inn igjen. I går morges tisset hun ute i hagen i 6-tiden på morgenen. Det var mannen min som tok henne ut før jobb. Deretter tilbød jeg henne turer ut i hagen for å tisse ca hver annen eller tredje time hele dagen, men det regnet og hun nektet å huke seg ned i det våte gresset. Løp bare tilbake og stilte seg på dørmatta utenfor døra for å bli sluppet inn igjen. Først 13 timer senere, i 19-tiden på kvelden, gikk hun med på å tisse igjen. Og da, da tisset hun leeeenge, skal jeg si deg :) Så hun er en merkelig skrue. Vil ikke bli våt i baken av regnvått gress og sånt, så hun kan holde seg en hel dag for å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis sier begge mine tydelig ifra og ulykker innendørs forekommer aldri.

De går begge til døra og piper og "henter" oss dersom vi ikke er kjappe nok til å reagere.

BC'en begynte å skjønne poenget med å varsle allerede andre dagen vi hadde ham (godt det var noe han skjønte fort :lol:).

SH'en overtok vi først da hun var rundt 5 mndr gammel, men vi ble fortalt at hun brukte lenger tid på dette og hun hadde også noen ulykker innendørs de første ukene vi hadde henne.

Det er deilig å ha det slik og jeg tror jeg ville blitt smårar av å ha stadige ulykker inne.

Bare synd de ikke lærer alt annet like greit... :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tur før de rekker å bli skikkelig tissatrengte, så eneste de varsler om er når de må bommelomme.

Shibaen setter seg ved døra helt stille, så ikke alltid jeg oppdager det før etter en stund. Litt sånn "hvor er Kuma? Åh, du må bæsje ja... si nå ifra, din dust!"

I dag var første dagen akitaen sa ifra, da kom han bort til meg og klynket så søtt <3 *smelt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dem så ofte ute at dem sjeldent må si ifra. Men hvis Tuva må på do når vi ligger i senga ligger hun å rister, så da er det bare å stå opp :P Vigdis sier ifra ved å stå å stirre på verandadøra, eller være bajas foran utgangsdøra eller verandadøra. Tuva kan finne på å lage gremlingslyder foran verandadøra, men det er helst når pus sitter å erter ute :P Trym sier ikke ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga denne tråden lot jeg meg lure av Aiko da vi var på jobb i går! :D

Den slue sniken stønna, la seg demonstrativt på strategiske plasser, lage små, ynkelige pipelyder, stirra mot døra osv, inntil jeg så på klokka og bestemte meg for å avslutte arbeidsdagen fordi den stakkars, tapre hunden jo holdt å å drite på seg. Sikkert pga alt fårikålkjøttet hun fikk til middag i går, tenkte jeg, selvsagt.

Det viste seg at hun bare ville leke litt i løvet og finne noen mennesker å kose med, den vesle kråka. :lol:

null_zpsf41307cc.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarte jeg aldri i den andre tråden, men jeg bor veldig anderledes nå enn jeg gjorde for to år siden. Da hadde jeg inngjerdet tun, og slapp ut hunder titt og ofte bare fordi. Nå må jeg være med dem ut, og med en kropp som krangler, liten baby og Bonde som jobber, så er jeg faktisk avhengig av at de holder seg endel og sier fra om ting begynner å bli krise. For det går gjerne endel timer mellom hver lufting. Har heller ikke hund som må ut annenhver time i perioder lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest igjen og igjen på det som Siri skrev for 2år siden og skjønner ikke hva som var så ille i det hun skrev.

Hun skrev at hun var såpass mye ute med hundene (Babs levde vel da?) at de ikke trengte å mase om å gå på do, er da ikke hoverende å skrive?

I det denne tråden er det fler av oss som har skrevet det samme uten å fått noen "klage" på det.

Vet ikke hvorfor man blir så irritert på at hun skriver akkurat dette, er det sånn at hunden ikke er ute ofte nok og man kanskje har litt dårlig samvittighet for det?

Da får man jobbe med det, komme seg ut litt oftere med boffen ;)

Syntes ikke Siri skal få "kjeft' fordi hun er en flink hundeeier og passer på at behovene til hunden sin blir dekket og at han ikke trenger å mase om å gå ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest igjen og igjen på det som Siri skrev for 2år siden og skjønner ikke hva som var så ille i det hun skrev.

Hun skrev at hun var såpass mye ute med hundene (Babs levde vel da?) at de ikke trengte å mase om å gå på do, er da ikke hoverende å skrive?

I det denne tråden er det fler av oss som har skrevet det samme uten å fått noen "klage" på det.

Vet ikke hvorfor man blir så irritert på at hun skriver akkurat dette, er det sånn at hunden ikke er ute ofte nok og man kanskje har litt dårlig samvittighet for det? Da får man jobbe med det, komme seg ut litt oftere med boffen ;)

Syntes ikke Siri skal få "kjeft' fordi hun er en flink hundeeier og passer på at behovene til hunden sin blir dekket og at han ikke trenger å mase om å gå ut ;)

Jeg tåler å få litt tyn jeg altså - jeg pusser bare glorien i skjul så ikke alle andre må se det :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han her kan holde seg lenge nåååå men slipper jeg haan ut så får han løøøøøøøøøøøøøøøpe minimum tre runder rundt huset og det benytter han seg av . Tidligere så sleit jeg med å finne signalene for om han skulel ut, han gikk ikke men løp hee tiden og ddet var ikke noe tegn jek klarte å tyde, men tror dem var der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlefar går i gangen (er gjerne innom kjøkkenet og slamrer med matskåla, mat etter tur, så det har blitt en del bomturer, for å si det sånn...). Skrulla stiller seg opp på stuegulvet og later som hun klør seg bak øret med bakbeinet, tramper hardt i gulvet og danser litt. Valpis hyler, skriker og skraper på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aristokraten forventer at jeg skal skjønne at han må på do, uten at han gir noe som helst tegn. Skulle bare mangle, altså.

Men nei. Han gir ikke fra seg et tegn i det hele tatt. Heldigvis er han superflink, og gjør aldri fra seg inne - selv om han far har glemt tiden litt, og det har gått en time lenger enn det det burde gjøre innimellom. Om morgenen, hvis jeg ikke har våknet av gnålet hans, så ligger han og nistirrer meg inn i øynene. Om jeg da responderer med et blikk som ikke tilsier "Windows starter, vennligst vent", så begynner han og småbite. Og når det skjer er det på tide med en liten tur ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlefar går i gangen (er gjerne innom kjøkkenet og slamrer med matskåla, mat etter tur, så det har blitt en del bomturer, for å si det sånn...). Skrulla stiller seg opp på stuegulvet og later som hun klør seg bak øret med bakbeinet, tramper hardt i gulvet og danser litt. Valpis hyler, skriker og skraper på døra.

:lol: gamle hunder altså :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: gamle hunder altså :wub:

Omg...ikke si det til meg idag...Chicka har hatt skikkelig dagen sin når det kommer til "gammel dame med meninger" idag, og klokken er bare 11.

Bare rister på hodet og går videre når hun får et av kickene sine, er ikke så mye annet å gjøre.

Chicka har forresten begynt å sove på kjøkkenet (åpen kjøkken løsning, så hun får med seg hva som skjer i stuen også), må få med seg alt som skjer på det magiske rommet, kanskje det faller noe ned på nesen hennes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...