Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har brått funnet ut at jeg ønsker meg tørketrommel, men da jeg sjekket litt pris innså jeg at de lå på 7-10.000 finnes det noe til en litt mer passende pris? Hva må jeg tenke på når jeg kjøper tørketrommel? Hva er viktig?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Skrevet

Du må ihvertfall vurdere om du skal ha avtrekkstrommel (rør ut i friluft) eller kondenstrommel (egen vanntank som tømmes etter hver gang). Jeg hadde avtrekkstrommel før, men opplevde at det ble veldig kaldt på vaskerommet pga. det røret som gikk rett ut i vinterlufta. Kald luft kom inn i røret, og selve røret var jo bare en spiral trukket med tynn plastikk. Jeg byttet til kondenstrommel og murte igjen hullet i veggen. Mye varmere, men litt mer jobb med tømming av tanken. Tanken er en egen skuff som du bare drar ut og heller i vasken.

Tenk også på at du vil ha plass til en hel vask i trommelen. Vi har ekstra stor vaskemaskin, og kjøpte derfor ekstra stor trommel for å ikke måtte tromle i to omganger. For er den for full, blir det ikke ordentlig tørt. Sjekk hvor mange kilo tøy vaskemaskinen er beregnet for!

Det finnes også tromler med egne programmer for ull og slikt. Jeg tromler aldri tøy som ikke egentlig tåler tromling, så for min del bruker jeg aldri de programmene. Dunprogram er greit å ha da, hvis man har dundyner.

:)

Skrevet

Nå er det jo godt forklart over her hva du burde se etter så jeg kan jo si hva jeg har..Kondens tørketrommelen min tar 7 kg på enkelte program og 3 kg på andre..Jeg betalte 3000 kr for min helt ny..Jeg har forskjellige program på min bla skaptørt,ull,dun osv

Skrevet

På kondenstrommel kan du også få med pumpe. Da har du en slange som du har ned i et avløp og så pumpes vannet direkte ut og du slipper å tømme tanken. Det har jeg, ganske greit å slippe å huske på tanken. I tillegg, dersom den står oppå vaskemaskinen er det ganske høyt opp til der du skal ta ut tanken.

Skrevet

Jeg har en Electrolux som er ganske stor. Jeg tømmer vanntanken etter hver gang jeg bruker den og det er ikke noe stress. Jeg ba om en som tålte bikkjetepper, sølete turklær og filleryer. Både vaskemaskin og tørketrommel tar åtte kilo. Håndklene blir aldeles tørre og myke og jeg er veldig fornøyd. Mannen i butikken spurte hvor mange vi var da jeg la ut om hvor mye plass og kraft (?) jeg trengte. Nei, for det meste er det bare meg, svarte jeg :lol: Nå kjøpte jeg både vaskemaskin og tørketrommel på èn gang og de kostet nok litt mer enn du hadde tenkt deg. Til gjengjeld har jeg plass til en masse og forhåpentligvis holder begge greiene i mange år :)

Skrevet

På kondenstrommel kan du også få med pumpe. Da har du en slange som du har ned i et avløp og så pumpes vannet direkte ut og du slipper å tømme tanken. Det har jeg, ganske greit å slippe å huske på tanken. I tillegg, dersom den står oppå vaskemaskinen er det ganske høyt opp til der du skal ta ut tanken.

På min tørketrommel er den tanken i bunn, så når den står oppå vaskemasking er den i perfekt høyde for meg på 165cm.

Men klart man må jo tømme den for hver gang, men ikke så vanskelig å huske når maskina sier ifra når tanken er full.

Vi har Whirlpool, betalte vel 2000kr for den, da var den pent brukt og det var gjort en servicesjekk på den.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
    • Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...