Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal hun ikke få bein? Schäferhund, som blir ett år snart.


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Det har vært mye problemer med hunden siste to måneder, infeksjon i enten skjede eller livmor, kom seg fort med antibiotika. Å få henne til å starte å spise og drikke skikkelig var kav. Nå har hun fått geit en stund.

Men, dyrlegen sa:

Ikke la henne få bein, straks hun har gnagd av kjøttet, ta det fra henne, bein kan sette seg fast i tarmsystemet. Han kjente en beinklump, (dette var ei uke etter vi begynte gi henne geit).

Det har gått bra.

Ho er fremdeles ikke i form, får ikke vekten opp, drikker lite, vil ikke ha tørrfor, vi er i gang med trening, men blir tynn, og regulerer ned hvor mye aktivitet, for å balansere.

Har aldri hørt overhodet, før, at schäfere ikke skal få bein?

Og har alltid gitt det til de andre, store okselår. Aldri problem. Hva jeg har hørt, ikke gi kylling eller fiskebein.

På mandag skal vi på ny kontroll, jeg vil ha en rekke prøver av parasitter etc, selv om hun har alle vaksiner. For noe feiler henne. Jeg registrerer at noe er vondt i munnen eller halsen. Og dette er nytt. Så en får bare finne ut.

Vil nødig hun kommer med bein som har satt seg fast. Stemmer det at schäfere ikke skal få bein? Eller, at noen schäfere ikke skal ha det? Dyrlegen understreket det hardt: IKKE gi henne anledning å gnage bein.

For meg ser det ut som hun tåler bein godt, og hun tar mye av det, kanskje hun mangler kalk, hva vet jeg. En del splinter blir liggende. Jeg har sett bittesmå biter i avføring.

Som jeg har tenkt: Selvsagt kan det skje uhell. Med alt. Men generelt, skal hunder få gnage bein, så lenge en ser de ikke sluker de.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan få bein, også kylling og fisk. Det skal være ubehandlet, ikke saltet (kjøttet på beinet, altså) Beina skal ikke være vektbærende.

Ribbein er snadder, også kylling og fisk. Grunnen til at det splintrer er nok fordi beina er vektbærende, mao f.eks okselår. Her burde du droppe å la henne spise beinet, men gjerne kjøttet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at hunder ikke skal ha bein, men de skal ikke ha de store vektbærende beina som feks okseknoker som er så populære. Bare gi beina du :)

Hvor mye kjøtt får hun, siden hun ikke går opp i vekt? Jeg ville latt henne spise så mye hun bare orker, og droppa å tilby tørrfôr en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektbærende? :icon_redface: Ok Forbein og lår.

Ryggrad, er det ok?

Ryggrad er helt fint, men ikke gi hele på en gang, da det blir mye bein. Hunder skal bare ha 10% ben, resten kjøtt og innmat.

Vektbærende ben er for-og bakben ja, de holder jo vekta på dyret oppe. Geiteben er nok OK, de er jo ikke så store, men følg med og ta vekk benet når hun har spist knokene på enden, det har næring mens det lange benet i mellom er farligere for tennene og er veldig tungtfordøyelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at hunder ikke skal ha bein, men de skal ikke ha de store vektbærende beina som feks okseknoker som er så populære. Bare gi beina du :)

Hvor mye kjøtt får hun, siden hun ikke går opp i vekt? Jeg ville latt henne spise så mye hun bare orker, og droppa å tilby tørrfôr en stund.

Ja, hun spiser så mye hun vil. Og en boks diettfór pr dag, fra dyrlegen. Litt RoyalCanin Schäfer tørrfor også. Men tror ikke det er bra, drikker ikke nok vann. Et par dl går bra. Der får hun olje på.

Hun har kjøtt, og tilgang til det dagen lang, unntatt når hun sover. Koser seg i timer. Våtfor fra boks, der er det antakelig for mye fiber. Men våtfor basert på mest kjøtt, finns ikke.

Fett-avskjær kan jeg få fra slakteren. Der sier oppdretter, nei. Oppdretter er opptatt av at hun bare må få mat, én gang daglig, ellers produseres for mye magesyre, det kan ødelegge magen. Tøff melding å få. Men det har jeg bare sett bort fra, det passer henne ikke. Andre schäferen, fikk tørrfor RC hver kveld, taklet det fint, og hadde okselår, griseører, aldri problem med det heller.

Griseører er bra for å få opp vekta?

Så mye hun vil der óg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter er opptatt av at hun bare må få mat, én gang daglig, ellers produseres for mye magesyre, det kan ødelegge magen. Tøff melding å få.

Min erfaring (og her har jeg mange med meg) er det stikk motsatte: Om en bare gir mat en gang om dagen får magen for lite å jobbe med, og hundene kan fort begynne å kaste opp gult slim/magesyre fordi de går for lenge på tom mage. Jeg sprer maten utover dagen. :)
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke gi vektbærende bein?

For det første fordi de er så harde at hunder ofte knekker/brister tenna på de. For det andre er de så tungt fordøyelige at de kan ligge lenge i mage og tarm og til slutt samles til en sementpropp.

Ja, hun spiser så mye hun vil. Og en boks diettfór pr dag, fra dyrlegen. Litt RoyalCanin Schäfer tørrfor også. Men tror ikke det er bra, drikker ikke nok vann. Et par dl går bra. Der får hun olje på.

Hun har kjøtt, og tilgang til det dagen lang, unntatt når hun sover. Koser seg i timer. Våtfor fra boks, der er det antakelig for mye fiber. Men våtfor basert på mest kjøtt, finns ikke.

Fett-avskjær kan jeg få fra slakteren. Der sier oppdretter, nei. Oppdretter er opptatt av at hun bare må få mat, én gang daglig, ellers produseres for mye magesyre, det kan ødelegge magen. Tøff melding å få. Men det har jeg bare sett bort fra, det passer henne ikke. Andre schäferen, fikk tørrfor RC hver kveld, taklet det fint, og hadde okselår, griseører, aldri problem med det heller.

Griseører er bra for å få opp vekta?

Så mye hun vil der óg?

Fett må hun jo ha, det er jo det som gir energi til å jobbe... Og det er ikke sant at det produseres for mye magesyre om hunder spiser mer enn en gang for dagen, noen må ha hyppige måltider (3-4 om dagen) andre vil bare ha en gang om dagen. Magesyre i seg selv kan ikke ødeleggemagen, magen må ha en skade (bakterie/sykdom) som gjør veggen svekket for at magesyren skal kunne ødelegge noe.

Du må gjerne la henne spise griseører, men det er mest proteiner, ikke fett, og da er kjøttkjøtt bedre ;) Men du sier hun har tilgang på kjøtt hele tiden, er det hele stykker med geit, eller er det ben med litt kjøtt på? For det er selve kjøttet (og gjerne fettavskjær) hun trenger mest av.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt og innmat ja, lever er billig, men det også der sier oppdretter nei. Blir oppgitt av mange råd jeg får, her vi bor, som er fremmed tenking. Litt lever, er vel ok (hjerte, nyrer, er ikke å få fått på). 100 gram lever til dagen?

Takk for svar alle her!

Så får vi ta det poco á poco (litt etter litt) og finne ut hva som passer.

Har aldri hatt en hund før, med så stort behov for fysisk akitivtet. 2 timer daglig er minimum. Hun er fra ddr-linjer 50% faren 100% ddr-linjer. Moren, belgisk-spansk-tyske bruks linjer, og utstillingslinjer i henne også. Så det er "ny type" hund, for oss. Mentalitet og kapasitet. Gir alt på innkalling eks, tempo, uten like under all løping.

Musklene fikk lide, under syk-perioden. Må kanskje være tålmodig, til musklene er på nivå der de var. Problemet med å spørre her, er eks, jeg er redd for ledd (hopping, er veldig forsiktig inntil musklaturen er bedre). Nei det bryr de seg ikke om...

"Hun har gode ledd" (=ikke disponert for leddproblem genetisk). Jeg er der, at alle store hunder kan få problemer med ledd, rygg, hofter, kneledd, passer en ikke på. Og uansett hvor lite disponert de er, kan ting plutselig oppstå med raser som har det som problem.

(Unnskyld hvis jeg virker amper, men det er sant). "Det viktigste for oss, er en frisk hund, fysisk og mentalt". :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første fordi de er så harde at hunder ofte knekker/brister tenna på de. For det andre er de så tungt fordøyelige at de kan ligge lenge i mage og tarm og til slutt samles til en sementpropp.

Fett må hun jo ha, det er jo det som gir energi til å jobbe... Og det er ikke sant at det produseres for mye magesyre om hunder spiser mer enn en gang for dagen, noen må ha hyppige måltider (3-4 om dagen) andre vil bare ha en gang om dagen. Magesyre i seg selv kan ikke ødeleggemagen, magen må ha en skade (bakterie/sykdom) som gjør veggen svekket for at magesyren skal kunne ødelegge noe.

Du må gjerne la henne spise griseører, men det er mest proteiner, ikke fett, og da er kjøttkjøtt bedre ;) Men du sier hun har tilgang på kjøtt hele tiden, er det hele stykker med geit, eller er det ben med litt kjøtt på? For det er selve kjøttet (og gjerne fettavskjær) hun trenger mest av.

Vi kjøpte ei heil geit ja, hos slakteren, de kuttet den, vi har litt i fryseren hjemme, resten i fryser hos slakter på hjørnet, hun får hel geit. Men all verdens kjøtt er det ikke på de. Geit er like billig som tørrforet.

Nå blir det mest kjøtt en stund, skal fjerne store bein, gir litt innmat kjøpt separat, og skaffer noen fettslintrer av okse.

Helt nervøs foran dyrlegebesøk mandag. Betongklump i magen? *brrrrr* Ho virker frisk, bortsett fra lite lysten på vann. Men hadde løs mage i morges. Håper det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du fikk tak i en hel geit :) Om du synes de er litt magre, ville jeg tatt vekk bena så fort knokene er gnagd av, samme med ryggraden når kjøttet er borte. Lever kan du gi, men det skal lite til. Om geita veier 50 kilo, skal hun ha maks 5 kilo lever. Lever kan nemlig gi A/D vitaminforgiftning om man gir for mye. Bedre å gi litt for lite enn litt for mye ;) Fett kan du gi så mye hun vil spise, begynn med litt og litt for å slippe diare, men sånn ellers er det ikke farlig.

Men du sier hun ikke er i form, og samtidig at hun krever masse mosjon. Blir hun fortere sliten enn før, eller vil hun ikke like mye som før? Og har du målt opp hvor mye hun faktisk drikker pr dag, siden hun er dehydrert så ofte? Kan det være at hun har sukkersyke el?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt regime med ei flaske 1,5 l. Kontroll at hun får i seg den. Hvis vann blir stående lenge, kastes, måles dl og fyller flasken tilsvarende. Og har regimet fortsatt. Det skjer hun bare tar 10 dl, men så lenge hun spiser kjøtt og tisser nok, må det være ok.

Ute av form, er at hun henger mye med hodet, mye underkastelsessignaler, masete, det er mest forandringen. Uttrykket på henne. Og stress, hjemme.

Kondisen er dårligere, grunnet manglende mosjon. Så fortere sliten, ja. 30 minutt går bra. Men blir tynnere, når aktiviteten nå er oppe i løs på turer, 30 minutt morgen og kveld.

Men nå skal vi se, med litt omlegging av kostholdet :)

Å trenge mye fysisk aktivitet og inntrykk er generelt, typen. Fra hun var liten. Nå virker hun direkte sløv, uinteressert, ikke hvis en ikke kjenner henne. Men i forhold til før. Det er "noe".

Det er mest væremåten. Uttrykket. Og stresstegn, hun peser en del.

Hun reagerte veldig, på rabiesvaksinene, fikk to, vi trenger rabiesresistens sertifikat. Det er vanskelig å vurdere generell tilstand nå, av to grunner:

Utvikling, nettopp hatt 1. løpetid.

Sykdom, har vært ute av faste rutiner lenge, og såvidt kommet igang med lengre turer morgen og kveld.

Så har jeg lurt, kan hun ha falsk drektighet?

Alt dette får dyrlegen ta sjekk på. Var avtalt sist, inn i faste rutiner, se, hvordan hun kommer seg i humør. Han får ta sjekk på hormoner også, hvis det ikke er parasitter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun reagerte veldig, på rabiesvaksinene, fikk to, vi trenger rabiesresistens sertifikat. Det er vanskelig å vurdere generell tilstand nå, av to grunner:

Utvikling, nettopp hatt 1. løpetid.

Sykdom, har vært ute av faste rutiner lenge, og såvidt kommet igang med lengre turer morgen og kveld.

Så har jeg lurt, kan hun ha falsk drektighet?

Alt dette får dyrlegen ta sjekk på. Var avtalt sist, inn i faste rutiner, se, hvordan hun kommer seg i humør. Han får ta sjekk på hormoner også, hvis det ikke er parasitter.

:)

Synes det høres veldig typisk ut for innbilt svangerskap, det der... Hvor lenge siden er det hun hadde løpetid?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 1-1,5 liter vann om dagen er jo mer enn nok, er det blodprøver som sier at hun er dehydrert?

Aha, så hun virker roligere og slappere enn før? Det kan være innbildt, det kan også være et modningstegn, samt smerter. Du sier jo selv at det virker som hun har vondt i munnen, så det er jo greitt å få sjekket opp. Men den hypre valpetilstanden blir borte med tiden, det er normalt ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første fordi de er så harde at hunder ofte knekker/brister tenna på de. For det andre er de så tungt fordøyelige at de kan ligge lenge i mage og tarm og til slutt samles til en sementpropp.

OT: Onkel skjøt hjort i natt, hvilke av delene er de beste å gi hund? Ribbein og?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre her da om sånne oksebein er i orden å gi? Hadde veldig lyst å kjøpe okseknoke også til han siden de hadde veldig mye kjøtt, men jeg kan jo bare ta det fra han når han har gnagd av kjøttet eller skal vi holde oss skinn flate unna det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:no:

8 uker siden.

Akkurat perfekt for innbilt svangerskap det. Enkelte hunder blir jo nedstemt av det. Har du sjekket om pattene er hovne? Kommer det melk dersom du klemmer på dem? Mine tisper har alltid fått litt melk i pattene sånn ca 8-9 uker etter løpetid - det er liksom ingen fare.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka kan ikke spise bein, hun knuser dem ikke skikkelig og sluker store biter.

Bitene blir liggende i magen i opptil en uke, også kaster hun det opp.

Kanskje det var dette dyrlegen mente? At hun ikke knuser det skikkelig og det blir liggende i magen?

Jeg har prøvd alle mulige bein, men med samme utfall, oppkast, så jeg har gitt opp, hun får heller bein av hud som hun gnager på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...