Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker å få hund


Sven Erik Simonsen
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt en stund på å få hund og nå har jeg funnet ut at jeg vil ha en hund. Det som er greia er det at jeg ikke er så kjent med raser og er litt usikker på hva jeg har lyst på. Men har tenkt litt og funnet ut av noen krav hunden må ha.

Jeg er ute etter en hund som ikke er så altfor stor kanskje litt mindre enn det labradorer er. Vil helst at hunden ikke har så lang pels og er glad i kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Uhm, jo? Man må gre, sørge for at pelsen ikke floker seg, bade, osv. Ikke minst ha tid til å "skrelle den", ofte nok. Det i seg selv er mye arbeid. Dersom det man venter til "det ser ut som det tr

Sven Erik: Det er stor forskjell på hunder både i personlighet, aktivitetsnivå, hvordan de er med andre hunder, hvordan de takler kulde, om de holder seg i nerheten om du slipper de løs, om de er lett

både king charles og cavalier king charles passer nok veldig godt til dine ønkser. Men vær obs på endel helseproblemer på rasene.

He he, det er veldig mange korthårete hunder som er litt mindre enn labradoren.
Hva er tiltenkt bruk? Vil du at den skal være førerorientert? (Bry seg veldig om deg / holde seg i nærheten av deg på tur) eller er det OK med litt mer jaktinnstinkt? Pelsstell? Aktivitetsbehov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er enklere for oss å komme med forslag hvis du forteller litt mer om hva du er ute etter, hva den skal brukes til og hvor mye tid du har tenkt til å bruke på fysisk og mental trening hver dag :)

Hvor mye vil du gi hunden fysisk og mentalt hver dag?

Voktinstinkt?

Jaktinstinkt?

Hvordan vil en normal hverdag være for dere?

Er det viktig at den kan gå sammen med "alle" hunder?

Hvor mye pelsstell er greit? Typ, flere ganger i uka, en-to ganger i uka, månedlig, eller bare børsting i røyteperiodene?

Er det viktig at den skal gå mye løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tur og aktivisering kan du tilby hunden hver dag? :) Skal du ha en hund til timesvis med skogsturer med kløv-veske hver dag og lange fjellturer i helgene, eller tenker du mer en hund som kan løpe løs på tur i skogen noen dager i uken (når det ikke er båndtvang), og ellers er fornøyd med litt kortere turer?

Vil du ha en hund som er lett å trene agility og lydighet med, eller en hund som er mer opptatt av å gå langt og trekke, for eksempel? En med mye jaktinstinkter, eller lite? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ute etter konkurransetrening som agility og lignende. Hunden skal heller ikke brukes til jakt. Har ikke tid til å gå tur i mange timer hver dag, så en hund som trenger mye aktivitet er ikke aktuelt. Hunder som trenger mye pels stell er jeg heller ikke ute etter.

Men hva er du ute etter da? Se på spørsmålene til Khela, og tenk gjennom hvorfor du vil ha hund og hva den bør passe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er du ute etter da? Se på spørsmålene til Khela, og tenk gjennom hvorfor du vil ha hund og hva den bør passe til.

Har skrevet litt om det i lenger oppe i tråden, men i utgangspunktet er jeg ikke ute etter mye pels stell. Hadde vært greit viss hunden ikke var aggressiv mot andre hunder. Jeg skal ikke bruke den til jakt eller noe sånt. Etter som jeg fortsatt går på skole vil hverdagen være litt forskjellig fra dag til dag, men har tenkt å bruke mye tid på hunden når jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du lyst på hund? Hovedårsaken?

En time er jo et minimum for mange (de fleste) raser, og helst mer, i alle fall et par ganger i uka (helg f.eks.).

Hovedårsaken til at jeg har lyst på hund, er fordi jeg har vært omgitt av hunder hele livet. Har vært mye på besøk hos mine besteforeldre opp i gjennom årene som har hund. Vil at hunden skal være som en ekstra venn for meg som jeg kan bruke tid sammen med og ha det gøy sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lancashire heeler synes jeg er en fin hund.

Det er en bruksrase som krever en del hjernetrim og fysisk mosjon for å være fornøyde.

Jeg tenker først og fremst små raser til deg. Hvis du bare skal ha en hund for selskap og tur. Gjerne raser som har vært avlet som selskapsraser. Kanskje en liten/mellomstor puddel? En bichon frise/havanaise/malteser, eller noe annet slikt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bruksrase som krever en del hjernetrim og fysisk mosjon for å være fornøyde.

Jeg tenker først og fremst små raser til deg. Hvis du bare skal ha en hund for selskap og tur. Gjerne raser som har vært avlet som selskapsraser. Kanskje en liten/mellomstor puddel? En bichon frise/havanaise/malteser, eller noe annet slikt? :)

Det er jo raser som krever en god del pelsstell, noe han har sagt at han ikke ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta katten med en klype humor ;) Men det er litt vanskelig å skjønne hva du ser etter mtp. at hunder krever jo en del aktivitet.

Lancastershire heeler er jo en brukshund, krever både endel fysisk og mental stimuli.

Katter er jo fine dyr det og, som krever litt mindre :) Forstår dog ønsket om en hund, det er veldig koselig altså. Men jeg er usikker på om du helt er inneforstått med hva en hund behøver?

Det er en bruksrase som krever en del hjernetrim og fysisk mosjon for å være fornøyde.

Jeg tenker først og fremst små raser til deg. Hvis du bare skal ha en hund for selskap og tur. Gjerne raser som har vært avlet som selskapsraser. Kanskje en liten/mellomstor puddel? En bichon frise/havanaise/malteser, eller noe annet slikt? :)

Men han var jo ikke interessert i pelsstell, hvilket det er på de du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...