Tabris Skrevet 18. Oktober 2013 Rapporter Share Skrevet 18. Oktober 2013 Denne påstås, av videoen selv i hvert fall, og ha noen av de mest ultimate bevegelser en hund kan ha. (Dette er ikke an anti-bananrygg tråd, da jeg selv synes denne schäferen var veldig pen). Jeg lurer bare på om det er noe i påstanden - hva synes dere? http://www.youtube.com/watch?v=hPJPE9oNN7A Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shlush Skrevet 18. Oktober 2013 Rapporter Share Skrevet 18. Oktober 2013 Jeg vil si at det kan stemme for noen raser og bruksområder, men slettes ikke alle raser vil dette være riktig etter min mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilie Skrevet 18. Oktober 2013 Rapporter Share Skrevet 18. Oktober 2013 Dette er en film fra 80-tallet, så ting har muligens endret seg, men JEG synes denne hunden har gode bevegelser. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Malamuten Skrevet 18. Oktober 2013 Rapporter Share Skrevet 18. Oktober 2013 Det er det desidert beste jeg har sett av schæfer trav hvertfall. Han løfter ikke fremføttene overdrevent høyt, ser ikke ut som han springer i oppoverbakke, han ser fast og fin ut, det synes jeg er sjeldent og se i dag, strekker fint ut og ser relativt uanstrengt ut. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SusanneL Skrevet 18. Oktober 2013 Rapporter Share Skrevet 18. Oktober 2013 For en schäfer - helt sikkert, Men det er jo ikke optimalt bevegelsesmønster for andre raser... For meg, som også har en arbeidende gjeterhund som utgangspunkt, så ville jeg ikke likt å se en som må bruke uforholdsmessig mye energi på å løfte bakbena så høyt opp at knærne nærmest treffer brystkassen (pga de forholdsmessig høye hasene). Det er vel ingen andre gjeterhunder som er så ekstremt vinklet bak som schäferen - noen har faktisk relativt moderate vinkler både fram og bak (f.eks. belgerne). Likevel har en konstruksjon som gjør dem kapable til å gjøre et like enegikrevende arbeid som schäferen var konstruert til å gjøre (og da var de heller ikke så ekstreme). Så tja - showmessig = Yes! Effektivt - ja jøss - det går sikkert unna! Energibesparende - tja, kanskje ikke? Susanne 8 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 29. Desember 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 For en schäfer - helt sikkert, Men det er jo ikke optimalt bevegelsesmønster for andre raser... For meg, som også har en arbeidende gjeterhund som utgangspunkt, så ville jeg ikke likt å se en som må bruke uforholdsmessig mye energi på å løfte bakbena så høyt opp at knærne nærmest treffer brystkassen (pga de forholdsmessig høye hasene). Det er vel ingen andre gjeterhunder som er så ekstremt vinklet bak som schäferen - noen har faktisk relativt moderate vinkler både fram og bak (f.eks. belgerne). Likevel har en konstruksjon som gjør dem kapable til å gjøre et like enegikrevende arbeid som schäferen var konstruert til å gjøre (og da var de heller ikke så ekstreme). Så tja - showmessig = Yes! Effektivt - ja jøss - det går sikkert unna! Energibesparende - tja, kanskje ikke? Susanne Nå svarer jeg på dette temmelig sent, da, så den tar jeg på min kappe. Men jeg lurer på hva som er forskjell på "effektivt" og "energibesparende"? Du sier at bevegelsene til denne hunden nok er effektive, men at de kanskje ikke er energibesparende. Hvordan kan de være det ene uten å være det andre? Misforstå meg rett, jeg er den første på barrikadene for ekstremt-vinklede bananrygg-schäfere og deres bevegelser, men denne hunden synes jeg var både svært vakker og hadde svært gode bevegelser? Hvis vi kun ser på eksteriør, så ville jeg glatt hatt en schäfer som dette, og skulle ønske at utstillings-schäfere av i dag så ut som dette! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Jeg kan ikke dette, men jeg stusser på at han krysser bak/frem på "innsiden" på den ene siden, og på "utsiden" på den andre siden. Konsekvent. Blir ikke det skjevt i lengden? Fiin schæfer 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilie Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Nå svarer jeg på dette temmelig sent, da, så den tar jeg på min kappe. Men jeg lurer på hva som er forskjell på "effektivt" og "energibesparende"? Du sier at bevegelsene til denne hunden nok er effektive, men at de kanskje ikke er energibesparende. Hvordan kan de være det ene uten å være det andre? Misforstå meg rett, jeg er den første på barrikadene for ekstremt-vinklede bananrygg-schäfere og deres bevegelser, men denne hunden synes jeg var både svært vakker og hadde svært gode bevegelser? Hvis vi kun ser på eksteriør, så ville jeg glatt hatt en schäfer som dette, og skulle ønske at utstillings-schäfere av i dag så ut som dette!Schæferen skal ha et effektivt trav. Gode framsteg og godt fraspark. Det gir ofte et svært hurtig trav, hvor de fleste andre hunder automatisk vil slå over i galopp (nettopp for å spare kroppen for energi, da det er galopp som er den mest energibesparende gangarten i så høy hastighet). For de fleste showschæfere ligger et slikt trav mer naturlig og de kan holde det gående lenger før de begynner å galoppere. Det er likevel stort sett noe som må trenes en del på, helst fra hunden er liten. Så altså, travet er hurtig/har effektiv fremdrift, men ikke energibesparende. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yurij Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Den er jo skjev! Setter høyre bak mellom frembeina Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heidihj Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Jeg syns denne schæferen hadde et fint trav jeg. I forhold til energisparing er det også endel hundekjørere som mener at lavere kryss hos sine huskyen er å foretrekke, nettopp fordi de har mer effektive bevegelser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AussieAllTheWay Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Men kalles ikke dette "overreaching" eller hva det kalles/skrives? bakbena og frambena skal vel på de alle fleste raser skal vel ikke overlappe så mye ? Men en vakker hund er det absolutt. Fine, fine "gamle" Schæferen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirm Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Jeg synes også Dingo har flotte bevegelser for rasen. Men som det står i videoen, så er han den for rasen, og ikke for arten hund. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilie Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Den er jo skjev! Setter høyre bak mellom frembeina Som Nirm sier, det er beste bevegelser for rasen, ikke for alle verdens hunder forfatteren nok har ment. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yurij Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Som Nirm sier, det er beste bevegelser for rasen, ikke for alle verdens hunder forfatteren nok har ment. Joda,men venstre bak setter den utenpå venstre frem. Noen som har video bakfra? Men,de blir vel kanskje sånn alle? Med en handler hengende etter i fronten på samme siden hele tiden blir vel venstresvinghundene skjeve kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elisabeth00 Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Jeg syns ikke dette ser spesielt uanstrengt ut, men det har nok med å gjøre hva slags raser jeg er vant til. Stusser også på at den er skjev i bevegelsesmønsteret. Fin schäfer da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rocket Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Her er klipp fra orginalfilmen(?) med tyske kommentarer. http://www.youtube.com/watch?v=GeT7TNdNhXw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 29. Desember 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Henger meg enda opp i dette med energibesparende, jeg. Trav er vel mye mer energibesparende enn galopp? En hund vil jo kunne trave mye lenger enn den kan galoppere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilie Skrevet 29. Desember 2013 Rapporter Share Skrevet 29. Desember 2013 Henger meg enda opp i dette med energibesparende, jeg. Trav er vel mye mer energibesparende enn galopp? En hund vil jo kunne trave mye lenger enn den kan galoppere. Det kommer helt an på hastigheten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts