Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertler kjerringråd!


Ane
 Share

Recommended Posts

Med neste hund kommer jeg også til å vente, så den kan gjøre det selv, Chicka gjør det også selv og det er lenge siden jeg følte jeg måtte tømme nå.

Grunnen til at jeg begynt var fordi Dyrlegen der jeg jobbet bare viste meg hvordan jeg gjorde det, også bare fortsatte jeg når hun begynte å ake.

Neste gang skal jeg gjøre som deg, vente det ut, men dersom den ikke får det til, så må jeg hjelpe til, syntes det ikke ser noe behagelig ut og gå å klø i rompa liksom... ;)

Og noen ganger får hundene infeksjoner fordi de ikke får tømt kjertlene. Som min nå, som endte med feber og pustler og hoven hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toya har tømt kjertlene en gang og da fikk jeg tips av dyrlegen om å bytte for eller prøve kli.

Jeg har siden tilsatt kli i maten. Hun veier litt under 20kg og fikk en spiseskje. Og siden har de aldri blitt tømt. Så for oss har det fungert.
Nå får hun det ikke lengre siden hun ikke har problemer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toya har tømt kjertlene en gang og da fikk jeg tips av dyrlegen om å bytte for eller prøve kli.

Jeg har siden tilsatt kli i maten. Hun veier litt under 20kg og fikk en spiseskje. Og siden har de aldri blitt tømt. Så for oss har det fungert.

Nå får hun det ikke lengre siden hun ikke har problemer.

Nora har fått litt kli i maten i det siste, så da skal keg forsette med det og håper det fungerer :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt pragmatisk rundt dette: En viss type fôr gir hardere avføring, og idet hunden da virkelig må ta, i vil analkjertlene automatisk tømmes. En annen type fôr gir løsere avføring uten press på kjertlene, og det er lettere for at disse fylles opp. Hva som gjør at de blir betente har neppe noe med innholdet i fôret å gjøre per se, men effekten det har på vei ut (riktignok for noen hunder). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen ganger får hundene infeksjoner fordi de ikke får tømt kjertlene. Som min nå, som endte med feber og pustler og hoven hale.

Ja, stakkars Sara :(

Derfor jeg sa at dersom jeg ser at den ikke fikk tømt selv, så vil jeg hjelpe til.

Å ha betennelse bak der må gjøre jæ** vondt :( fikk hun antibiotika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt pragmatisk rundt dette: En viss type fôr gir hardere avføring, og idet hunden da virkelig må ta, i vil analkjertlene automatisk tømmes. En annen type fôr gir løsere avføring uten press på kjertlene, og det er lettere for at disse fylles opp. Hva som gjør at de blir betente har neppe noe med innholdet i fôret å gjøre per se, men effekten det har på vei ut (riktignok for noen hunder). :P

På Blaze er det omvendt: hard avføring gir fulle analkjertler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Klart man skal hjelpe til om det ikke ordner seg selv, men de tåler ett par dager med rompeaking før man må gå inn å ordne opp. Is i magen er en fin ting, og selvsagt skal det ikke gå så langt at det blir betent. Men man må ikke kaste seg over rompa til hunden med en gang den aker eller "klør" seg i rompa, som regel så fikser det seg selv om man venter en dag eller to, ved økt ubehag skal man selvsagt trå til å assistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

På Blaze er det omvendt: hard avføring gir fulle analkjertler :)

Jeg har samme erfaring faktisk, det er når hundene er harde i magen at akingen og rompekløingen tiltar i styrke hos meg. Best med normal bæsj faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrelegen vi var hos sa en gang at Nora sine kjertler lå litt langt inne, så det var kanskje en grunn til at hun ikke fikk tømt dem. Men jeg vet ikke helt, for jeg tømmer de jo utenifra, og da er de ikke så langt inne vel? Kjenner de godt når de er noe i. Akkurat som små innvendige baller.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...