Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertler kjerringråd!


Ane
 Share

Recommended Posts

Nora har jo en del problemer med analkjertler som ikke vil tømmes. Jeg tømmer hver gang hun begynner å "panikk"sleike seg bak, og det er vel ca. 1-4 ganger iløpet av 2 uker. Jeg tømmer uten ifra, så det er jo mulig jeg ikke får tønt de helt, siden det er så ofte. Har fått tømt hos vet. før, men nå siste året tømt selv.

Skal begynne å fore på VogH nå, fordi det sies at det kan hjelpe. Har og prøvd å bruke havrekli i maten i det siste, som jeg mener noen tipset om.

Finnes det andre ting man kan gi som kan hjelpe? Jeg tror ikke jeg har lyst til å operere, da jeg er redd for komplikasjoner i ettertid, men jeg vet egentlig ikke nok om det.

Kan veterinærene gjøre noe utenom operasjon? Gidder ikke gå til de bare for å tømme. Det er dyrt det!

Hjelp til lille venn søkes! Av og til stresser hun skikkelig med det. Sleiker seg bak kjempe mye og aker på stedet, så "faller" hun(slenger seg ned) langflat på gulvet og peser fordi hun blir så sliten, og sleiker igjen og peser og trøtt- sleiker Igjen og igjen. Så da må jeg bare stoppe henne enten med å be henne ligge eller finne noe som hun blir forstyrret av. Ser jo ikke godt ut!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Sølve slet med analkjertlene gikk vi til behandling hos en dyrehomeopat, behandlingen var Silicea d30 piller. Det fungerte faktisk veldig bra. Sølve var veldig plaget med tilstoppede analkjertler og fikk lett hevelse og begynnende betennelse, men i løpet av kuren ble han bra og har *bank i bordet* ikke vært plaget på samme måte siden. Nå husker ikke jeg doseringen og så vidt jeg vet er homeopati tilpasset pasienten så jeg ville tatt kontakt med en dyrehomeopat eller akupunktør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Sølve slet med analkjertlene gikk vi til behandling hos en dyrehomeopat, behandlingen var Silicea d30 piller. Det fungerte faktisk veldig bra. Sølve var veldig plaget med tilstoppede analkjertler og fikk lett hevelse og begynnende betennelse, men i løpet av kuren ble han bra og har *bank i bordet* ikke vært plaget på samme måte siden. Nå husker ikke jeg doseringen og så vidt jeg vet er homeopati tilpasset pasienten så jeg ville tatt kontakt med en dyrehomeopat eller akupunktør. :)

Nora har aldri hatt betennelse, såvidt jeg vet.

Hva er homeopat egentlig? Om dette er noe som kan fungere prøver jeg gjerne, men økonomien dør veldig om det ikke skulle fungere.. Hmm. Sende en mail til en kanskje! Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har aldri hatt betennelse, såvidt jeg vet.

Hva er homeopat egentlig? Om dette er noe som kan fungere prøver jeg gjerne, men økonomien dør veldig om det ikke skulle fungere.. Hmm. Sende en mail til en kanskje! Takk for tips :)

Fritt fra Tjomlids blogg:

Mange blander homeopati med naturmedisin, som i vid betydning er behandling av sykdommer ved hjelp av urter og medisinplanter.

Homeopatisk medisin derimot er melkesukkertabletter som er gjennomtrukket av utgangsstoffer fra planter, dyr eller mineraler, og er kraftig fortynnet og potensert. Det vil si at de er ristet på en spesiell måte mellom hvert ledd i fortynningsprosessen, så kraftig at det ved de høye fortynninger ikke er noe stoff igjen i dem.

Homeopatisk medisin er rett og slett bare sukkerpiller uten noe innhold. Hvis vann skal ha så fantastisk hukommelse, synes jeg dette posteret er veldig passende:

i-92a672cd86da55e00adcceb730bdb501-Homeo

Les mer her: http://rationalwiki.org/wiki/Evidence_for_homeopathy

Da bikkja mi sleit med analkjertlene byttet jeg for, foret til faste tider og hadde en hverdag gjennomsyret av rutine, fred, ro og avslapping.

EDIT: Og hun ble bra, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har aldri hatt betennelse, såvidt jeg vet.

Hva er homeopat egentlig? Om dette er noe som kan fungere prøver jeg gjerne, men økonomien dør veldig om det ikke skulle fungere.. Hmm. Sende en mail til en kanskje! Takk for tips :)

Sølve hadde heller ikke betennelse som måtte behandler med antibiotika, men mer varme hovne analkjertler. Jeg fant min homeopat på nærmeste holistiske dyreklinikk. Så ring rundt å hør. :)

Jeg ser Kanger henviser til Tjomlid, jeg kan bare henvise til min egen erfaring. Sølve ble bra i løpet av kuren. Og nei jeg byttet ikke fôr, foringsrutiner eller stresset vilt rundt. Sølve er uansett en generelt veldig laidback hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølve hadde heller ikke betennelse som måtte behandler med antibiotika, men mer varme hovne analkjertler.

Sånn helt generelt: varme og hevelse er tegn på en pågående og aktiv betennelse, sånn bare at det er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt generelt: varme og hevelse er tegn på en pågående og aktiv betennelse, sånn bare at det er nevnt.

Det er godt mulig. Veterinærene vi var hos som behandlet Sølve mente han hadde begynnende betennelse, de tømte analkjertlene og vasket med en mild såpe. Antibiotika var aldri nødvendig.

Dette er uansett mange år siden, etter kuren med Silicia har Sølve heldigvis ikke hatt slike problemer med analkjertlene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte dette med min vetrinær i dag fordi Sara nå har en kraftig infeksjon pga analkjertlene. Ingen studier viser noen effekt av kost - verken ene eller andre typen - så sannsynligvis spiller det liten rolla hva man forer med ift akkurat denne problemstillingen. Sara får nå antibiotika i 10 dager for å få bukt med betennelsen. Blir det et kronisk problem opereres hun, da det så langt er eneste "sikre" løsning på det.
Hun hadde da også utslett pga bakteriene, rundt ytre kjønnsorganer og fremover på bakerste del av buken. Og hun hadde tydelig veldig vondt stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte dette med min vetrinær i dag fordi Sara nå har en kraftig infeksjon pga analkjertlene. Ingen studier viser noen effekt av kost - verken ene eller andre typen - så sannsynligvis spiller det liten rolla hva man forer med ift akkurat denne problemstillingen. Sara får nå antibiotika i 10 dager for å få bukt med betennelsen. Blir det et kronisk problem opereres hun, da det så langt er eneste "sikre" løsning på det.

Hun hadde da også utslett pga bakteriene, rundt ytre kjønnsorganer og fremover på bakerste del av buken. Og hun hadde tydelig veldig vondt stakkars.

Hmm. Ok. Er usikker på om jeg får operasjonen på forsikringen. Noen som vet om Agria dekker det? Nora ble forsikret når hun var 7 mnd om det har noe å si. Usikker på hvor lang tid etter den ble starta før vi fikk kommentar på det hos vet. Nå er vi hos noen andre, men vil de sende hennes sykehistorie dit, slik at forsikringsselskapet ser at det kanskje ar vært før forsikringa begynte å virke?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg hadde ei tispe med allergi som også sleit veldig med analkjertlene da hun gikk på tørrfor. Jeg byttet til Vom og Hundemat av andre grunner og hun klarte å tømme analkjertlene selv. Analkjertlene hennes tror jeg fylte seg pga allergi og at jeg fikk bort det hun reagerte på ved å byte for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ok. Er usikker på om jeg får operasjonen på forsikringen. Noen som vet om Agria dekker det? Nora ble forsikret når hun var 7 mnd om det har noe å si. Usikker på hvor lang tid etter den ble starta før vi fikk kommentar på det hos vet. Nå er vi hos noen andre, men vil de sende hennes sykehistorie dit, slik at forsikringsselskapet ser at det kanskje ar vært før forsikringa begynte å virke?

Ingen vetrinær sender noe som helst uten at du har gitt tilgang til det. Agria dekker det såvidt jeg vet, så sant de ikke har reservert seg mot det, så les kontrakten du har med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei tispe med allergi som også sleit veldig med analkjertlene da hun gikk på tørrfor. Jeg byttet til Vom og Hundemat av andre grunner og hun klarte å tømme analkjertlene selv. Analkjertlene hennes tror jeg fylte seg pga allergi og at jeg fikk bort det hun reagerte på ved å byte for

Jeg forer på vom og råfor. Og Sara fikk likevel problem med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke fasiten for alle at en blir bra av å bytte for desverre, hadde vært enkelt da

Nei, det er det jeg nevner over her, at studer ikke har vist noen effekt av kosthold. Så type for påvirker neppe selve tilstanden. En del slike tilstander bedres også spontant for mange, og da er det lett å tolke det dithen, hvis man har skiftet for i samme periode, at det var foret som gjorde utslaget. Noen få hunder får kroniske problemer, og da er kirurgi en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det jeg nevner over her, at studer ikke har vist noen effekt av kosthold. Så type for påvirker neppe selve tilstanden. En del slike tilstander bedres også spontant for mange, og da er det lett å tolke det dithen, hvis man har skiftet for i samme periode, at det var foret som gjorde utslaget. Noen få hunder får kroniske problemer, og da er kirurgi en løsning.

Hvilke studier er det snakk om?

Hadde vært interessant å sett hvilke typer mat de faktisk har testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke studier er det snakk om?

Hadde vært interessant å sett hvilke typer mat de faktisk har testet.

Har ikke referansene- jeg gjentar vetrinæren min fra dagens samtale med henne. Og det gjaldt tørrfor versus råfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% sikker på at agria dekker det.

Ane - det enkleste er å ringe Agria, jeg gjorde det før korsbåndsoperasjonen. Måten ting er skrevet på i Agrias reglement er vanskelig å forstå, de har kort ventetid på tlf og svarer gledelig :) God kundeservice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke referansene- jeg gjentar vetrinæren min fra dagens samtale med henne. Og det gjaldt tørrfor versus råfor.

Dyrleger sier også veldig mye forskjellig om dette, så ville ikke sett på det som 100% riktig, noen kan kanskje mene det helt motsatte ;)

Chicka har også litt allergi, som Lijenta sin, og når hun får problemer med analkjertlene sine, så fôrer jeg 100% på v&h en liten stund, dette er noe jeg har fått beskjed om av to dyrleger, som viser at det sies mye forskjellig og man får prøve ut og se hva som fungerer for akkurat en hunden man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ta å ringe dem. Men når "bør" man operere de bort? Når er det "gale nok" til det? Jeg vil ikke operere om det ikke er "nødvendig" mtp. at de kan lekke avføring i ettertid om operasjonen ikke er "vellykket". Det tror jeg ikke vi vil ha i hus :(

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har hatt hund i godt over 20 år, og jeg har eid en del hunder - jeg har pr. dags dato aldri noensinne behøvd å tømme analkjertler manuelt. Ett par av hundene har hatt "selvtømming" - men har aldri måttet manuelt tømme.

Jeg var hos vetten en gang med en hund som akte seg veldig på rompa og "panikk-klødde" i røva - han var da ganske ung, og vetten kjente på han og sa at analkjertlene var ganske fulle men han ville ikke tømme dem fordi det da var større sannsynlighet for at man måtte fortsette å tømme de manuelt. Så lenge det ikke var betennelse så skulle man ikke tukle med analkjertler. Det var ikke noe problem at de var fulle så lenge de ikke var betente.

Jeg har forholdt meg til dette i hele mitt "hundeliv", og tidvis har jeg hatt hunder som har hatt "akerompe og akutt slikkemani i baken" - men aldri styra noe mer med det og det har gått over etter en dag eller to helt av seg selv.

Nå synes jeg flere og flere snakker om at de konstant tømmer analkjertlene manuelt og flere og flere opererer pga. kroniske problemer - og dermed heller jeg til å tro at vetten jeg brukte den gangen faktisk hadde noe for seg når han sa at man ikke skulle tulle med dette med mindre det ble betennelse og man faktisk MÅTTE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i godt over 20 år, og jeg har eid en del hunder - jeg har pr. dags dato aldri noensinne behøvd å tømme analkjertler manuelt. Ett par av hundene har hatt "selvtømming" - men har aldri måttet manuelt tømme.

Jeg var hos vetten en gang med en hund som akte seg veldig på rompa og "panikk-klødde" i røva - han var da ganske ung, og vetten kjente på han og sa at analkjertlene var ganske fulle men han ville ikke tømme dem fordi det da var større sannsynlighet for at man måtte fortsette å tømme de manuelt. Så lenge det ikke var betennelse så skulle man ikke tukle med analkjertler. Det var ikke noe problem at de var fulle så lenge de ikke var betente.

Jeg har forholdt meg til dette i hele mitt "hundeliv", og tidvis har jeg hatt hunder som har hatt "akerompe og akutt slikkemani i baken" - men aldri styra noe mer med det og det har gått over etter en dag eller to helt av seg selv.

Nå synes jeg flere og flere snakker om at de konstant tømmer analkjertlene manuelt og flere og flere opererer pga. kroniske problemer - og dermed heller jeg til å tro at vetten jeg brukte den gangen faktisk hadde noe for seg når han sa at man ikke skulle tulle med dette med mindre det ble betennelse og man faktisk MÅTTE.

Ja, har hørt dette etter at vi fikk tømt hos vet. 2-4 ganger. Så nå er det vel gjerne for sent for oss å ikke gjøre det. Eller? Jeg har tømt nå i godt over et år. Noen ganger flere ganger i uka, andre ganger kan det gå en mnd. før hun begynner å kave med det. Jeg får helt vondt i meg når hun setter i gang. Og av og til begynner det å lekke ut og vi kjenner den ekle lukta inne, og da må jeg bare tømme de. Vet ikke helt hva godt jeg kan gjøre...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nei, det er det jeg nevner over her, at studer ikke har vist noen effekt av kosthold. Så type for påvirker neppe selve tilstanden. En del slike tilstander bedres også spontant for mange, og da er det lett å tolke det dithen, hvis man har skiftet for i samme periode, at det var foret som gjorde utslaget. Noen få hunder får kroniske problemer, og da er kirurgi en løsning.

Ja er nok derfor det kalles kjerringråd, noen ganger funker kjerringråd og andre ganger ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i godt over 20 år, og jeg har eid en del hunder - jeg har pr. dags dato aldri noensinne behøvd å tømme analkjertler manuelt. Ett par av hundene har hatt "selvtømming" - men har aldri måttet manuelt tømme.

Jeg var hos vetten en gang med en hund som akte seg veldig på rompa og "panikk-klødde" i røva - han var da ganske ung, og vetten kjente på han og sa at analkjertlene var ganske fulle men han ville ikke tømme dem fordi det da var større sannsynlighet for at man måtte fortsette å tømme de manuelt. Så lenge det ikke var betennelse så skulle man ikke tukle med analkjertler. Det var ikke noe problem at de var fulle så lenge de ikke var betente.

Jeg har forholdt meg til dette i hele mitt "hundeliv", og tidvis har jeg hatt hunder som har hatt "akerompe og akutt slikkemani i baken" - men aldri styra noe mer med det og det har gått over etter en dag eller to helt av seg selv.

Nå synes jeg flere og flere snakker om at de konstant tømmer analkjertlene manuelt og flere og flere opererer pga. kroniske problemer - og dermed heller jeg til å tro at vetten jeg brukte den gangen faktisk hadde noe for seg når han sa at man ikke skulle tulle med dette med mindre det ble betennelse og man faktisk MÅTTE.

Med neste hund kommer jeg også til å vente, så den kan gjøre det selv, Chicka gjør det også selv og det er lenge siden jeg følte jeg måtte tømme nå.

Grunnen til at jeg begynt var fordi Dyrlegen der jeg jobbet bare viste meg hvordan jeg gjorde det, også bare fortsatte jeg når hun begynte å ake.

Neste gang skal jeg gjøre som deg, vente det ut, men dersom den ikke får det til, så må jeg hjelpe til, syntes det ikke ser noe behagelig ut og gå å klø i rompa liksom... ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...