Gå til innhold
Hundesonen.no

Stakkars valp, larver i huden, video.


Renate A
 Share

Recommended Posts

Fikk denne videoen på mail igår fra en hundevenn og syntes den var såpass ille at jeg ville vise dere den, stakkars lille valpen :(

Heldigvis florerer det ikke med dette i Norge.

OBS!!! OBS!!! OBS!!!!

EKKEL VIDEO!!!! IKKE NOE FOR SARTE SJELER!!!

(da er dere advart ;) )

http://m.youtube.com/watch?v=yt_erMDrzcw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangoworms står det, måtte snoke litt på nettet! Er vist fordi man ikke er nøye nok ja, mennesker som bor der de finnes må vist stryke og vaske klær slik at eggene dør hvis ikke risikere man å få de i huden, de merkes nemlig ikke før de har klekket og begynner å røre på seg! Hipp hurra og fritt for å ikke dra til Afrika med det første!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt som fluelarver i Norge. Om dyret går rundt med et åpent sår over lengre tid, om sommeren kan fluer legge egg inni sårene og de vokser til larver. Larvene spiser regelrett dyret opp innen ifra... Sykt ekkelt...

Dessverre skjer det i Norge også, har sett det flere ganger på både hunder, kaniner og katter, eierløse dyr som har gått ute over lengre tid, og omsider har blitt levert inn på dyreklinikken der jeg jobber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, har vært borti sau med fluelarver før, der var det jo da åpne sår etter hundejag, men så ikke ut på dogoen ihvertfall som om det hadde vært noen åpne sår, så mer ut som om fluer har lagt egg her og der som så har borra seg i huden, eller om fluene åpner huden selv(biter) for så å legge egg..? :P ekkelt uansett!! *grøsse* Ett sted til jeg aldri skal til, iallefall ikke med dyr! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt som fluelarver i Norge. Om dyret går rundt med et åpent sår over lengre tid, om sommeren kan fluer legge egg inni sårene og de vokser til larver. Larvene spiser regelrett dyret opp innen ifra... Sykt ekkelt...

Dessverre skjer det i Norge også, har sett det flere ganger på både hunder, kaniner og katter, eierløse dyr som har gått ute over lengre tid, og omsider har blitt levert inn på dyreklinikken der jeg jobber..

Men de fluelarvene pleier ikke å bli så store som de på videoen, og er vel mest konsentrert til der de har sår/skade.

Ekkelt er det uansett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt som fluelarver i Norge. Om dyret går rundt med et åpent sår over lengre tid, om sommeren kan fluer legge egg inni sårene og de vokser til larver. Larvene spiser regelrett dyret opp innen ifra... Sykt ekkelt...

Dessverre skjer det i Norge også, har sett det flere ganger på både hunder, kaniner og katter, eierløse dyr som har gått ute over lengre tid, og omsider har blitt levert inn på dyreklinikken der jeg jobber..

Fluelarver eter da ikke friskt kjøtt, men dødt kjøtt? Det er jo derfor de brukes til sårrens der ingenting annet har fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluelarver eter da ikke friskt kjøtt, men dødt kjøtt? Det er jo derfor de brukes til sårrens der ingenting annet har fungert.

Joda, men hvis det kommet bakterier til så mer kjøtt dør, så spiser de opp hele dyret.. Eller om det ikke er annen mat spiser de kanskje ferskt kjøtt også?

Iallefall måtte vi skyte lammet som var fluelarvespist over hele ryggen og bakparten, og sauebukken døde på innmarksbeite fordi vi ikke så larvene innenfor ulla på halsen, hadde tilsyn hver dag og så til at de var oppegående og hadde rent vann.. Ble oppdaget samme dag han var død, så helt fin ut dagen før, tydelig noen dager gammelt sår på halsen, med masse masse fluelarver innover i halsen..

Jeg regner med at når fluelarver ble/blir brukt til sårrens er/var det under kontrollerte former?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis det kommet bakterier til så mer kjøtt dør, så spiser de opp hele dyret.. Eller om det ikke er annen mat spiser de kanskje ferskt kjøtt også?

Iallefall måtte vi skyte lammet som var fluelarvespist over hele ryggen og bakparten, og sauebukken døde på innmarksbeite fordi vi ikke så larvene innenfor ulla på halsen, hadde tilsyn hver dag og så til at de var oppegående og hadde rent vann.. Ble oppdaget samme dag han var død, så helt fin ut dagen før, tydelig noen dager gammelt sår på halsen, med masse masse fluelarver innover i halsen..

Jeg regner med at når fluelarver ble/blir brukt til sårrens er/var det under kontrollerte former?

Ja det går nekrose i huden om dyret ikke får behandling og da blir det spiselig for disse ekle larvene. Vi har fått inn dyr som man ser huden beveger seg på, og leter man finner man en liten åpning/sår som alt har startet i. Under huden blir det hulrom hvor haugevis av larvene koser seg og spiser godt. De kan bli opptil 2cm lange, men det varierer ved art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis det kommet bakterier til så mer kjøtt dør, så spiser de opp hele dyret.. Eller om det ikke er annen mat spiser de kanskje ferskt kjøtt også?

Iallefall måtte vi skyte lammet som var fluelarvespist over hele ryggen og bakparten, og sauebukken døde på innmarksbeite fordi vi ikke så larvene innenfor ulla på halsen, hadde tilsyn hver dag og så til at de var oppegående og hadde rent vann.. Ble oppdaget samme dag han var død, så helt fin ut dagen før, tydelig noen dager gammelt sår på halsen, med masse masse fluelarver innover i halsen..

Jeg regner med at når fluelarver ble/blir brukt til sårrens er/var det under kontrollerte former?

Såklart, så lenge kjøttet dør eter larvene det, men nei, de eter IKKE friskt vev.

Vel, de to dyra du snakker om var så skadet at de måtte avlives, og hadde forhåpentligvis blitt det uavhengig av larver eller ei!

Ja, jo, under kontrollerte former i den forstand at de "limes" inn i såret og byttes ut etterhvert som de blir mette. Om de ikke fjernes når såret er rensket dør de av sult, og kan selvsagt skape en ny betennelse når de råtner. Men det er ikke slik at man overvåker de 24/7, om almenntilstanden ellers er god er pasienten hjemme/gjør sine vanlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, så lenge kjøttet dør eter larvene det, men nei, de eter IKKE friskt vev.

Vel, de to dyra du snakker om var så skadet at de måtte avlives, og hadde forhåpentligvis blitt det uavhengig av larver eller ei!

Ja, jo, under kontrollerte former i den forstand at de "limes" inn i såret og byttes ut etterhvert som de blir mette. Om de ikke fjernes når såret er rensket dør de av sult, og kan selvsagt skape en ny betennelse når de råtner. Men det er ikke slik at man overvåker de 24/7, om almenntilstanden ellers er god er pasienten hjemme/gjør sine vanlige ting.

Nei, hadde vi sett/oppdaget skadene med en gang kunne vi nok reddet dyra.

Men selvsagt, da har det jo ikke bare med fluelarvene å gjøre, men med sårene og tiden som går, at det blir nekroser slik at larvene spiser seg innover? Jækla kjipt å ha sånne halvtamme dyr du ikke får ta på som har så mye ull at du ikke ser sår/skader før de er så ille at man ikke kan redde dem.. :/

Edit: spesielt bukken var det små punkteringer i huden, men fluelarver innover under huden, og betente/infiserte sår.

Likevel, disse på videoen, mango flies, og blow flies legger jo tydeligvis egg i bakken, gjerne ved dyreavføring, eggene klekker og penetrerer både skadet og uskadet hud, i følge det som sto på Wikipedia. Men de spiser ikke så mye i forhold til det jeg forsto, de bare vokser der? Mener jeg så en video/dokumentar om en fyr som fikk sånn fluelarve i hånda og lot den vokse seg ferdig der. *grøsse*

Ekkelt er det uansett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg glemmer aldri den gangen det kom en jakthund hjem til gården vår, helt utmagret og FULL av mark i pels og hud. Bare vi tok på hunden datt det klaser med orm ut. Hunden hadde kommet seg bort i jakta for lenge siden, men fikk veterinærbehandling, ble frisk og kom hjem igjen til overlykklige eiere!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde vi sett/oppdaget skadene med en gang kunne vi nok reddet dyra.

Men selvsagt, da har det jo ikke bare med fluelarvene å gjøre, men med sårene og tiden som går, at det blir nekroser slik at larvene spiser seg innover? Jækla kjipt å ha sånne halvtamme dyr du ikke får ta på som har så mye ull at du ikke ser sår/skader før de er så ille at man ikke kan redde dem.. :/

Edit: spesielt bukken var det små punkteringer i huden, men fluelarver innover under huden, og betente/infiserte sår.

Ekkelt er det uansett!!

Skadene hadde jo vært ennå mer alvorlige om ikke larvene hadde spist opp det døde vevet? Så om dere hadde funnet de med akkurat samme skaden, UTEN larver, håper jeg de ville blitt avlivet. Larvene forverrer aldri skaden så lenge de ikke dør pga mangel på dødt vev.

Jeg syntes også det var ekkelt før, helt til jeg så de i bruk og lærte hvor rene de er. Igler er jo også gjenopptatt som medisin, de er omtrent uovertrufne når det gjelder å redde påsydde kroppsdeler. De syns jeg er litt ekle for de vokser så innmari fort, du virkelig ser at de suger i seg blod *urk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...