Gå til innhold
Hundesonen.no

Operasjon i morgen


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Jaja, da er det ikke mange timer igjen før junior ligger på operasjonsbordet for patella-operasjon, og å få orden på sitt røkede korsbånd.

Nå har vi gått den siste turen, han fikk smertestillende&betennelsesdempende i frokosten i dag tidlig, så nå er det bare å vente på at klokken skal bli 0600 i morgen, så vi kan dra og få dette overstått.

På denne tiden i morgen kan jeg hente han hjem igjen.

Krysser fingra for at alt går bra. Godt han ikke vet hva som venter om noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror jeg hadde vært streng. Å bite folk er IKKE greit uansett hvor frustrert man er, i min bok. Jeg kan forstå redsel for at ting skal gjøre vondt osv, og at ting gjør vondt. Men hunden må stole p

Fikk bare lyst til å si at du er kjempeflink Klematis - høres ut som han får den beste pleien han kan få hos deg

Nå har ikke jeg sett epikrisen til hunden, men han burde bruker beinet mer nå, for å aktivisere musklene så de ikke blir atrofiert. Gå saaakte med bånd så han føler seg trygg til å sette det ned når

Guest Klematis

Da var operasjon nummer 4 på 1 år og 5 mnd. overstått. Må si det er en tapper liten hund jeg har. Han er fortsatt ved godt mot.

Han begynte å skjelve i det sekund vi var innenfor døra på dyreklinikken, han skjønte jo hvor han var, stakkar.

Da han skulle få beroligende, klatret han opp på meg, sto på to bein og klamret seg fast alt han kunne.

Ortopeden var meget fornøyd med operasjonen. Korsbåndet var røket tvers av, og han kunne se på menisken at det nok hadde skjedd for en god stund siden. Han har laget en god grop slik at det nå er gode utsikter for at patellaen vil holde seg der den skal.

Mini fikk mye skryt for å være en veldig snill og koselig pasient å ha.

Han har nå smerteplaster på labben, han skal få ekstra smertestillende sprøyte i nakken av meg i kveld, og selvfølgelig andre medisiner i tiden fremover. Jeg skal kjøle ned beinet tre ganger pr. dag.

Vi skal tilbake fredag for laserbehandling, da skal smerteplasteret fjernes, og vi skal få øvelser vi skal gjøre hjemme.

Herligheten kostet den nette sum av 16.000,-

Heldigvis er han forsikret i Agria, så jeg slapp unna med 3100,-

Da har han fått med ekstra næringsrik mat, ispose, og sprøyte med smertestillende i prisen, så jeg syns absolutt at jeg kom godt ut av dette.

Laserbehandling dekkes ikke av forsikring, men det kostet ikke mer enn rundt 380,- pr. behandling, så det skal vi ha.

Han har en del smerter, og fryser en del, så nå ligger han rett ut, pakket inn i ullteppe. Ikke mye kontakt å få, men det går seg nok til.

Jeg må si meg veldig fornøyd med Drammen dyreklinikk.

Her har vi et bilde av den lille pasienten min:

bGdNeGUz.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg synes det har gått ganske bra i kveld. Han satte ikke spesielt pris på sprøyta i nakken, men han orket ikke protestere stort. Han går ikke på beinet enda, men han har fått vært på do flere ganger, og fått gjort det han skulle. Han har ligget rett ut i hele kveld, og det var som forventet, men han er ikke fullt så fjern som jeg regnet med. Eller så er han operert så mange ganger nå at det begynner å bli en vane. Han har faktisk fått i seg litt kylling også, noe annet enn det kom ikke på tale. Men, det var helt ok i kveld sa de på dyreklinikken. Skal oppdatere når vi har vært der på fredag igjen, det blir interessant med laserbehandling og øvelser. Fant også ut en annen ting da han lå og sov søtt på operasjonsbordet. Da benyttet jeg sjansen til å se på tennene som ingen får se ellers. Joda, der var det en tann som dytter på en annen tann. Han er underbitt, og hvis jeg ville gjøre noe med det måtte vi sette i gang en stor prosess med bøyler i munnen,og det ville være en stor sak å gjøre noe med. Så hvis det ikke var viktig for meg estetisk sett så anbefalte han å la være for hunden sin skyld siden han nok ikke har plager av det. De tok litt tannstein bare. Han spurte vel fordi han kanskje trodde jeg ville stille han ut. He he nei, det toget har nok gått for flere operasjoner siden. Ikke er det viktig heller, bare junior har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Har vært på klinikken igjen, han har fått laserbehandling, og fysioterapi. Vi har fått øvelser å gjøre x3 pr dag hjemme. Han er veldig utilpass, og redd for beinet sitt, så smerteplasteret sitter på en dag ekstra. Han spiser av fingrene mine, da får han i seg medisinene også. Så får jeg vente til kragen er av, før jeg insisterer på at han skal spise av matskåla. Vann får han vis sprøyte i munnen. Han går ikke på beinet foreløpig. Det tar tre kvarter hver morgen før han har fått medisiner, sittet med ispose, spist og fått i seg vann, så ting tar tid akkurat nå. Stingene skal vi ta 25.10, er det behov for laserbehandling før den tid, så skal vi ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på klinikken igjen, han har fått laserbehandling, og fysioterapi. Vi har fått øvelser å gjøre x3 pr dag hjemme. Han er veldig utilpass, og redd for beinet sitt, så smerteplasteret sitter på en dag ekstra. Han spiser av fingrene mine, da får han i seg medisinene også. Så får jeg vente til kragen er av, før jeg insisterer på at han skal spise av matskåla. Vann får han vis sprøyte i munnen. Han går ikke på beinet foreløpig. Det tar tre kvarter hver morgen før han har fått medisiner, sittet med ispose, spist og fått i seg vann, så ting tar tid akkurat nå. Stingene skal vi ta 25.10, er det behov for laserbehandling før den tid, så skal vi ringe.

Fikk bare lyst til å si at du er kjempeflink Klematis - høres ut som han får den beste pleien han kan få hos deg :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Tusen takk, jeg prøver å gjøre hva jeg kan for han. Han er ikke alltid så lett å hjelpe, for han er redd og fortvilet, reagerer med sinne, og glefser og biter mye nå. Heldigvis gjør han ingen skade, det er bare ubehagelig. Han forstår jo ikke hva som skjer stakkar, og er ikke vant til å være så mye i ro, så da er det ikke alltid så lett å holde humøret oppe. Det blir nok bedre med tiden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ikke lett å få gjort de øvelsene fant jeg ut, han biter meg hele tiden. Først blir han kjempesint, så virker det som om han bare i ren frustrasjon må bite meg i hånda mange ganger etter hverandre. Jeg prater mye med han med mild stemme selv om han biter, ikke vet jeg om det hjelper, men. Jeg skjønner han godt, hadde blitt frustrert selv jeg. Han får bare bite, så får vi ta pauser. Det tar den tiden det tar, hvis han trenger å bruke meg som en slags punchingball for å få ut fortvilelsen, så skal han få lov til det. Jeg får heller bli streng hvis han fortsetter å bite som en uvane når vi har kommet oss gjennom dette. Akkurat nå tror jeg forståelse er smartere enn å være streng med han. Han trenger den omsorgen han kan få. Fra i kveld av har jeg en uke ferie som jeg tok ut nettopp for å få vært mer sammen med han, så jeg håper at han føler seg bedre i løpet av uka, satser på masse kos, og forhåpentligvis får vi kjølt ned beinet, og gjort de øvelsene vi skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Huff, dette blir visst ikke lett. Han er så sint store deler av dagen nå, at det nesten er umulig å ta i han. Han sitter stort sett med ørene rett bakover og kikker morskt rundt seg, og glefser bare jeg peker på han. Han er rett og slett livredd for at noen skal nærme seg beinet, han er pottesur, og synes ikke dette er noe gøy i det hele tatt. Jeg har begynt å ha på meg hansker før jeg skal løfte han nå, så får han bite i dem. I dag skal smerteplasteret av, jeg gav han litt ekstra Metacam, ikke mye, men litt. Det eneste som er greit er den isposen, men han skal ikke ha noe av at noen tar på han, eller prøver å kose, nei. Og han som vanligvis er den største kosegrisen. Virker ikke som den laserbehandlingen hjalp på smertene. Håper det går bra at jeg venter litt med de øvelsene, til han slapper mer av. Synes veldig synd på han nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde vært streng. Å bite folk er IKKE greit uansett hvor frustrert man er, i min bok. Jeg kan forstå redsel for at ting skal gjøre vondt osv, og at ting gjør vondt. Men hunden må stole på at du vet best, og du må fortelle ham at du vet best. Hvis han skal få bestemme at han IKKE føler for å bli tatt på eller gjøre de øvelsene, så ender du med en hund som biter hver gang han ikke føler for noe. Om det er at han ikke føler for at et barn klapper ham eller om det er at han ikke føler for å bli dyttet vekk fra fanget til noen.

Såklart, han MÅ ikke bli sånn. Men nå har jeg vært borti mange hunder etter korsbåndoperasjon, og INGEN har uttrykt sånne meninger som din, ei heller har noen fått lov til det. Det er IKKE så vondt når de får smerteplaster og metacam. Jeg vil heller tro det er redselen for at det skal gjøre vondt.

Laser funker ikke over lang tid. Det funker til å øke blodgjennomstrømming og dempe smerte og inflammasjon. (Har selv brukt laseren vi har på jobben på senebetennelse i armen, helt supert!!) Men det varer bare så og så lenge. Edit: altså, det hjelper jo på helingsprosessen, det går fortere, og det blir mindre smertefullt enn det ellers ville vært. Men det fjerner jo ikke all smerte. :)

Hadde dette vært min hund, så hadde han fått grei beskjed om at å bite IKKE er ok. Han kan godt få si ifra at han er redd for ting og redd for at det skal gjøre vondt. Men DU bestemmer. DU skal fortelle ham at det ikke er noe å være redd for, og at det ikke er så vondt at han dør. Når du forstår deg på og synes synd på så sender du jo ut MASSE vibber om at "dette er dritskummelt, du har helt rett, forsvar deg selv!"

Ta deg sammen og se at dette er en hund, selv om han veier omtrent ingenting. Hvis du hadde en rottweiler, hadde sånn oppførsel og å "bite seg ferdig" for å få ut frustrasjon vært en ok oppførsel da..?

Behandle ham som den hunden han er, vær så snill. Ikke som en bitteliten baby som trenger trøst og kos og "stakkars liten"-vibber.

Unnskyld om jeg høres veldig streng ut, men, du diller for mye. Rett og slett.

(Onkel har en chihuahua som var så "skeptisk til fremmede", satt på armen og knurra og bjeffa på alle som kom bort. Jeg stakk hånda oppi trynet hans og koste ham på halsen til han slutta å "bite" på meg, det var ingen ordentlige bitt. Da holdt han brått kjeft gitt. Og så løfta jeg ham over til meg. Det var det visst ingen fremmede som hadde fått lov til av hunden før, å ha ham på armen altså. Han hadde heller aldri sluttet å bjeffe på noen så fort før. Vi ble bestekompiser i løpet av ett og et halvt døgn, den tiden han var hos meg..) :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nowi her, ikke la han styre showet. Ta på han munnbind (du kan bruke en skolisse, slå en løkke rundt snuten og knytt endene bak ørene hans) slik at han ikke biter, hold han vennlig men bestemt på plass med en hånd og is/masser/gjør øvelser med den andre.

Husk også at han må stå på benet med jevne mellomrom for å holde blodsirkulasjonen i musklene igang, selv om han ikke skal gå tur ennå kan dere fint trene/leke sitt, stå, dekk osv på et ikkeglatt underlag. Dette får han også til å fokusere på noe annet enn seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tulip har mange gode tips her. Det er VIKTIG at han bruker og beveger beinet (vil han ikke selv må du bevege det for ham, med "syklebevegelser"(passive range of motion http://m.youtube.com/watch?v=uXvTuCZKXMY&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DuXvTuCZKXMY ) og massasje), både som Tulip sier for blodgjennomstrømmingen sin del, og så han ikke mister muskelmasse, og blir stiv og vond i muskulaturen. Da vil det bare bli verre og verre å få ham til å bruke beinet.

Edit: altså, bruk de øvelsene du har fått fra veterinær først og fremst! Ikke gjør noe du ikke har fått beskjed om å gjøre, liksom. La bare ved videoen i tilfelle du HAR fått beskjed om de øvelsene (det er øvelser som pleier å gis til opptreningspasienter på jobben), i tilfelle du hadde fått dem alt, sånn at du har noe å jobbe etter. :ahappy: lettere å huske akkurat hva man skal gjøre når man har det foran seg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette blir visst ikke lett. Han er så sint store deler av dagen nå, at det nesten er umulig å ta i han. Han sitter stort sett med ørene rett bakover og kikker morskt rundt seg, og glefser bare jeg peker på han. Han er rett og slett livredd for at noen skal nærme seg beinet, han er pottesur, og synes ikke dette er noe gøy i det hele tatt. Jeg har begynt å ha på meg hansker før jeg skal løfte han nå, så får han bite i dem. I dag skal smerteplasteret av, jeg gav han litt ekstra Metacam, ikke mye, men litt. Det eneste som er greit er den isposen, men han skal ikke ha noe av at noen tar på han, eller prøver å kose, nei. Og han som vanligvis er den største kosegrisen. Virker ikke som den laserbehandlingen hjalp på smertene. Håper det går bra at jeg venter litt med de øvelsene, til han slapper mer av. Synes veldig synd på han nå.

Jeg regner med du har pratet med veterinær for å prøve ut andre smertestillende? Hvis du er veldig flink med å passe på hvordan hunden belaster seg, så er det ingenting i veien for å se om du kan smertelindre bedre i en kortere periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...