Gå til innhold
Hundesonen.no

Operasjon i morgen


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Nå går det bedre. Jeg var streng 1 gang, han fikk bestemt beskjed om og slutte å bite, så holdt jeg han til jeg fikk gjort det jeg måtte. Han har ikke bitt etter det. Han trår litt på beinet også faktisk, og jeg la på ispose, gjorde øvelsene og masserte ryggrad og bekken helt uten protester. Han satt helt rolig. Så det er nok noe i det at han er bekymret mer enn at han har voldsomt vondt. Kunne få mer smertestillende hvis han fortsetter å oppføre seg merkelig, men dyreklinikken tror også at han er litt dramatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror jeg hadde vært streng. Å bite folk er IKKE greit uansett hvor frustrert man er, i min bok. Jeg kan forstå redsel for at ting skal gjøre vondt osv, og at ting gjør vondt. Men hunden må stole p

Fikk bare lyst til å si at du er kjempeflink Klematis - høres ut som han får den beste pleien han kan få hos deg

Nå har ikke jeg sett epikrisen til hunden, men han burde bruker beinet mer nå, for å aktivisere musklene så de ikke blir atrofiert. Gå saaakte med bånd så han føler seg trygg til å sette det ned når

Nå går det bedre. Jeg var streng 1 gang, han fikk bestemt beskjed om og slutte å bite, så holdt jeg han til jeg fikk gjort det jeg måtte. Han har ikke bitt etter det. Han trår litt på beinet også faktisk, og jeg la på ispose, gjorde øvelsene og masserte ryggrad og bekken helt uten protester. Han satt helt rolig. Så det er nok noe i det at han er bekymret mer enn at han har voldsomt vondt. Kunne få mer smertestillende hvis han fortsetter å oppføre seg merkelig, men dyreklinikken tror også at han er litt dramatisk.

Flink hundeeier!! :D *klikk og godbit* :lol: Du er kjempeflink og dette kommer til å gå supert. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Nå har vi fjerna smerteplasteret. Hjelpe meg som han hylte og skrek. Vi fikk det til slutt av, men jeg skjønner at dyreklinikken ofte gjør det, for det satt jammen bom fast. Det lugget sikkert mye. Nå er det i hvertfall av. Satser på at han er litt mer medgjørlig nå som han har funnet ut at det ikke gjør vondt å gjøre øvelser. Så får matmor fortsette å være litt streng hvis han prøver seg. Det er jo ikke han som bestemmer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Nå har vi gjort øvelser en gang til, og han sitter som et tent lys. Han sovna nesten når jeg masserte han på ryggen nå. Har vært ute å gått litt i kort bånd også, og det begynner å gå opp for han at han kan gå på beinet. Det er bra, da slapper han mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi gjort øvelser en gang til, og han sitter som et tent lys. Han sovna nesten når jeg masserte han på ryggen nå. Har vært ute å gått litt i kort bånd også, og det begynner å gå opp for han at han kan gå på beinet. Det er bra, da slapper han mer av.

Så bra! :) Du tror ikke at disse positive forandringene skyldes at det faktisk er mindre smerter hos hunden? Godt uansett at du har fått brutt av utviklingen av diverse "unoter", for det er ikke noe en ønsker å dra med seg videre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Vet ikke hva det skyldes, mrn smertene vil jo avta etterhvert, og nå har han også erfart at å bevege og bruke beinet ikke er så skummelt likevel. Kan jo være en kombinasjon av flere ting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Her går det virkelig framover. Lurer på om han ble veldig kvalm av smerteplasteret, eller om smertene har avtatt mye nå. Han er i hvertfall blid som ei sol, og går på beinet mye nå. Øvelsene går som en lek, og det er helt slutt på biting og aggressiv oppførsel. Fikk plutselig den blide hunden min tilbake, veldig godt å se. Er spent på hvordan såret ser ut, men jeg må smøre meg med tålmodighet frem til de skal fjerne stinga den 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Gode nyheter. Har tatt stinga i dag. Såret gror helt perfekt, og Ortopeden kjente på beinet, og mener alt bare er velstand på innsiden også. Beinet har heller omtrent ingen hevelse. Han har fått siste laserbehandling i dag, og mye pels er allerede grodd frem igjen på beinet. Nå skal vi trappe ned på Metacam til annenhver dag i en uke, så prøver vi helt uten, og ser hvordan han reagerer på det. Øvelsene fortsetter vi med, i tillegg til sitt-stå-øvelser, og nå kan vi øke turene med fem min. pr uke. Junior selv er veldig fornøyd, veldig blid, glad,og veldig aktiv, så jeg prøver å begrense aktiviteten så godt jeg kan. Han går mye på beinet, og gir ikke uttrykk for at noe er vondt. Neste kontroll er om 3-4uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at han har blitt så bra :)

Hvordan øvelser er det du gjør?

Bare nysgjerrig siden jeg er hundefysioterapaut selv og gøy å høre hva du har fått beskjed om å gjøre.

Var det han som ble operert hos Drammen dyreklinikk?

Der er de super flinke, pasientene derfra er alltid tatt godt bare på og eierene er godt informert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Han er operert av Einar Rudi ved Drammen dyreklinikk. Øvelsene vi gjør, er å massere et punkt i lysken,en liten pølse som er litt stram. Jeg masserer ryggraden og bekkenet, p.g.a feilstilling når han har hinka rundt på tre bein, det synes han at kiler litt virker det som,og i går fikk vi også øvelser som går ut på at han skal sitte-stå-sitte-stå. Så skal han gå tur ti minutter 3-4 ganger pr. dag i stramt bånd. I går ble han veldig trøtt av laserbehandlingen, og sov mye. I dag vil han helst leke hele tiden. Som de sa i Drammen, så føler han seg bra nå, og tror han er frisk, så da er det opp til meg å begrense aktiviteten, så han ikke belaster beinet mer enn det som er bra akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Så blid som han er nå, har jeg ikke sett han på lenge. Så fort jeg slo opp øynene i dag løp han ut av senga si, og var borte hos meg, og vasket meg i hele ansiktet. Halen går som en propell, ørene står rett opp,og han oppfører seg nesten litt som en vill og gal valp igjen. Jeg prøver å holde han igjen så godt det lar seg gjøre. Han har ikke fått smertestillende i dag, men det ser ikke ut til å ha noe å si på humøret. Han er kjempeflink når vi gjør øvelser, og blir overlykkelig når vi er ute på disse korte turene. Tydelig at han er fornøyd med tilværelsen nå. Før operasjonen virket det ikke som om han hadde smerter, men hvis det er slik han oppfører seg når han ikke har vondt, så har jeg fått en helt ny hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs!!! Obs!!! Han må IKKE oppføre seg som en vill valp, selv om det er gøy å se han så glad.

Det skal bare en liten vridning til eller at han sklir, så kan det bli ødelagt :(

Dersom han fortsetter å løpe sånn ut av sengen så må han i bur eller kanskje bindes i kobbel, så han ikke får løpt av gårde ;)

Det er veldig deilig å se at de blir så bra, men det er akkurat i dette tidsrommet at flest operasjoner går opp og hunden må operere igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ja,vet om det, og dyreklinikken er også klar over det, så tiltak for å holde han så rolig som mulig er satt i gang i heimen:) Når vi er hjemme hos oss selv ligger han i min seng, og stua er avgrenset så han ikke får løpt rundt som en villmann. Hvis han blir for vill, må han ligge ved siden av meg i sofaen. Han får ikke svinse rundt i hele huset, jeg må se hva han driver med. Når jeg ikke er hjemme, er han på soverommet mitt. Nå som vi ikke er hjemme hos oss selv, har vi litt større utfordringer, men holder han på avgrensede områder, er nødt til det. Det blir mye sofa og sitte på fanget-kos nå, men da er han i hvertfall rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Tusen takk:) Prøver så godt vi kan, både jeg og den lille pasienten. Krysser fingrene for at det blir bra til slutt, selv om denne perioden ikke er noe morsom for han. Det er visst nornalt at han hinker litt på beinet når vi går tur en stund enda sa de i Drammen. Jeg glemte selvfølgelig å spørre hvor lenge det er nornalt, men det får jeg vel svar på ved neste kontroll om en måneds tid. Jeg fikk tak i en tube med laksepate, og det gjør at disse sitt og stå-øvelsene mye enklere, så får han en evighetsball med laks på, som han må stå å spise. Han synes det er litt skummelt å sitte bamse, jeg synes også det ser litt skummelt ut for beinet, men det er visst bare bra at han sitter på det,og med laks foran nesa, gjør han hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett epikrisen til hunden, men han burde bruker beinet mer nå, for å aktivisere musklene så de ikke blir atrofiert.

Gå saaakte med bånd så han føler seg trygg til å sette det ned når han går, da oppdager han etter hvert at det ikke er noe å være redd for ved å sette det ned.

Er så gøy å høre om øvelsene dere gjør osv, rett fra læreboka, vet at Drammen har hatt mye kontakt med hun jeg jobbet sammen med på Aquadog, og delt erfaringer med dem, selv har jeg også pratet litt med dem på tlf :)

Du har sikkert fått vite det, men poenget med sitt/stå øvelsen er at han skal sitte helt rett, du må ikke la han sitte skjeft, da avbryter du heller og begynner på'n igjen :)

Dere høres veldig flinke ut, og må si at han høres ut som en skikkelig tøffing når man tenker på alt han har vært igjennom, og du er flink som stiller så opp for han :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg ble litt bekymret i går, for jeg synes at han begynte å halte/hoppe over et skritt mer når vi går tur. Så, som den bekymrede hundeeier som føler seg litt hysterisk og litt hjelpeløs, ringte jeg dyreklinikken igjen, ja, det er vel tredje gang siden operasjonen at jeg må ringe for å spørre om noe. Håper ikke de synes jeg er plagsom, jeg må bare vite at jeg gjør ting riktig, slik at hunden min har det best mulig. De virket ikke veldig bekymret, vi skulle se det an, ta det med ro med turene i går og i dag, og hvis han halter fortsatt imorgen, skal vi ta en ekstra kontroll da. Gav han Metacam i går, selv om det egentlig er annehver dag nå. Husker ortopeden sa at jeg nok kan merke at beinet virker bedre når han får smertestillende, så da undrer jeg jo litt over om grunnen til at han halter mer er fordi vi tapper ned på sm.stillende nå. Han hopper over et skritt i dag også, og jeg skjønner ikke at vi skal gå ti minutter tre ganger om dagen når han hopper over et skritt, for de sa jeg måtte avbryte turen om han begynte å halte, for da er det tegn på at vi har gått for langt. Kanskje vi går for fort, ja? Nå begynner han å hoppe over et skritt etter kanske et minutt eller to, så er det litt opp og ned hvor mye han gjør det når vi går videre. Jeg gikk hjem igjen etter et lite stykke i dag, vil jo ikke overbelaste beinet. Det som bekymrer meg mest er jo selvfølgelig om noe har hoppet ut. Prøvde å. kjenne på begge knærne hans, og det kjennes likt ut for meg, men jeg har jo null kompetanse på området. Det går mye bedre å sitte bamse nå, han mister ikke balansen på det nyopererte beinet lenger. Skal passe på at han sitter rett:) Forsatt litt stresset når jeg masserer ryggrad, bekken og i lysken, men han godtar det. Slikker seg veldig rundt munnen da, og gransker nøye hva jeg driver med. Ja, jeg synes han er veldig tøff og flink, det hender han prøver seg med å glefse litt etter meg enda, men jeg er bare litt streng i stemmen, og ser strengt på han,og viser at her er det faktisk matmor som bestemmer, så gir han seg med en gang, så får jeg en nuss isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok hende at dere har gått litt for fort frem med gåturene, eller hatt for høyt "tempo".

Og det er som du sier at de merker at de er på mindre smertestillende.

Når var det han ble operert igjen?

Du må ikke føle at du maser på dem når du ringer.

Vi pleier å si, heller en telefon for mye, enn en for lite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Han ble operert 15 oktober. Det er jo mulig at det er urealistisk av meg å forvente at all halting skal være borte så fort han begynner å gå på beinet, når det ikke er lenger siden operasjonen, og stinga ble tatt på fredag...De første tre dagene gikk han jo ikke på beinet i det hele tatt...

Prøvde å gå en veldig kort tur opp og ned til postkassa nå, og da fant jeg ut at hvis jeg går veldig, veldig sakte, såvidt det går framover,og holder båndet rett over selen hans, såpass stramt at han er nødt til å trå bakover på beinet, da hopper han ikke over et skritt så lett.

Det blir jo å gå som et gammelt ektepar som er dårlige til beins, men hvis det fungerer, så får vi gå sånn, da.

Men, hvis jeg holder båndet bare litt løsere, da kan han velge selv om han vil trå på beinet, eller hoppe over et skritt, og da hopper han over et skritt ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dere gå som et gammelt ektepar en stund ( elsker beskrivelsen din), har nok gått for fort for han i det tempoet dere har hatt ;)

Nå er det ikke så lenge siden han ble operert, så han kommer nok til å tråkke mer og mer ned på det, og da kan du justere opp tempo litt, men ikke trav ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Folk ser litt rart på oss når vi går tur nå, jeg med stramt bånd, som nistirrer på beinet hans, mens vi går med bittesmå museskritt. Litt av et par. Droppet turen til Drammen for ekstra kontroll i dag da, bare vi går sakte nok, så halter han lite. Han er fortsatt i et fantastisk humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...