Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten blandingshund. Tur og trening.


Nemz
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en blanding av griffon og malteser. Han er nå snart 5 måneder.

Jeg har stor tomt og vi leker mye i hagen. Han løper mye fritt i hagen og der kaster vi ball, trener litt kontakt etc. Hagen kommer vi til og bruke mye. Vi leker også mye inne og trener forskjellige ting inne, Jeg er hjemmeværende så han får jevnt med lek etc dagen lang.

Det jeg lurer på går på ren tur til voksne hunder av denne/disse rasene. Hvor mye ren turgåing er nok? Jeg kjøpte jo en liten rase som ikke skulle trenge så mye mosjon nettopp fordi jeg ikke kan gå lange turer. Hadde golden før og han fikk minimum 3 timer tur om dagen.

Jeg har tenkt at som voksen får min lille blandingshund 2 turer daglig. Disse på ca 30 minutter. Er dette nok? Jeg har hørt med andre hundeeiere i familien og de har ett veldig annerledes syn på hund og tur enn meg. De mener han ikke bør ha tur daglig engang. Men det mente de ikke med golden min heller. Å han hadde flydd på veggen uten sine daglige turer i skog og mark.

Jeg øver nå også på det å gå løs i skogen. Liker godt og kjøre til skogen så vi kan gå der. Da blir det jo mye lek og løping der også.

Noen som har noen formeninger om dette med tur til små raser? Vil jo ikke gi min lille gutt for lite mosjon i form av tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva du her beskriver høres det ut for meg at hunden i seg sjøl får altfor lite aktivitet. Lek i hagen er ikke det samme som den mentale stimulien hunden vil få ved å faktisk få være ute og ta inn og oppleve verden, eller den fysiske treninga han får ved å røre seg litt målretta. Sjøl om begge rasene han er blanding av er små selskapshunder, så er de fortsatt hunder. :) Flott at dere er i skogen!

Anbefaler deg å lese gjennom denne tråden, her er akkurat samme problematikk tatt opp.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som valp går vi også ute "på tur" det er i hans tempo. Så ute og sosialisere seg etc er vi ute og gjør 1 times tid om dagen. Pluss lek. Pluss løpe fritt og trene inkalling etc. Er det for lite for en snart 5 måneders hund , SandyEyeCandy? Hva syntes du da man skal gjøre mer av? Vil ikke at han skal ha for lite aktivitet.

Takk for svar Raksha! Da håper jeg 2x30 blir bra da han er voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en blanding av griffon og malteser. Han er nå snart 5 måneder.

Jeg har stor tomt og vi leker mye i hagen. Han løper mye fritt i hagen og der kaster vi ball, trener litt kontakt etc. Hagen kommer vi til og bruke mye. Vi leker også mye inne og trener forskjellige ting inne, Jeg er hjemmeværende så han får jevnt med lek etc dagen lang.

Det jeg lurer på går på ren tur til voksne hunder av denne/disse rasene. Hvor mye ren turgåing er nok? Jeg kjøpte jo en liten rase som ikke skulle trenge så mye mosjon nettopp fordi jeg ikke kan gå lange turer. Hadde golden før og han fikk minimum 3 timer tur om dagen.

Jeg har tenkt at som voksen får min lille blandingshund 2 turer daglig. Disse på ca 30 minutter. Er dette nok? Jeg har hørt med andre hundeeiere i familien og de har ett veldig annerledes syn på hund og tur enn meg. De mener han ikke bør ha tur daglig engang. Men det mente de ikke med golden min heller. Å han hadde flydd på veggen uten sine daglige turer i skog og mark.

Jeg øver nå også på det å gå løs i skogen. Liker godt og kjøre til skogen så vi kan gå der. Da blir det jo mye lek og løping der også.

Noen som har noen formeninger om dette med tur til små raser? Vil jo ikke gi min lille gutt for lite mosjon i form av tur.

For meg personlig er 2x30 min et minimum av hva hunder bør få sånn gjevnt over, men så lenge du i tillegg leker med den og aktiviserer litt i hagen og er flink til og variere og den kanskje får løpe litt løs og leke med andre hunder så høres det fint ut. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en times tur om dagen er greit jeg (men vil si det er absolutt minimum og), så lenge det ikke bare er rusling i bånd på fortauet, men at hunden faktisk får løpt fritt i skogen/andre steder, vært med på joggetur osv. Noe maksimum vil jeg ikke si at det er, små hunder kan være med på mye aktivitet de og. Synes det er synd at folk (som familien din) har den holdningen at hunder ikke trenger tur hver dag... det er klart, noen dager blir det kanskje veldig lite, av forskjellige grunner, og jeg dropper tur en sjeldent gang jeg og, men å ha det som en livstil, at hunden sjeldent går tur, det er bare trist.

For meg er en ok hverdag slik: 1-2 timer "langtur", og 3x15-30 min lufteturer. Noen av disse blir sykkelturer, da ikke rusleturer i bånd holder, aktiviteten må varieres. (Jeg har ikke hage, så da må jeg gå tur når han skal gjøre fra seg. Men når jeg har hage blir det som regel bare med en eller to turer om dagen.) Hadde jeg hatt en liten hund hadde jeg ikke gått mindre tur av den grunn, synes ikke man skal fokusere så mye på størrelsen egentlig, alle hunder trenger aktivitet og mosjon. Og en fasit er det heller ikke på dette, man må se an sin egen hund, hva den trives med mentalt, og hva kroppen trives med. Har den "ingen" muskler får den for lite mosjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ja alle hunder fortjener tur hver dag :) Å annen fysisk aktivitet og hjernetrim etc. Det er en stor skam og ikke gå tur daglig. Da får jeg satse på at 1 t 2 ganger daglig er nok for min lille gutt. Da vet jeg i det minste at 30 m blir for lite 2 ganger daglig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger ikke nødvendigvis gå 1 t to ganger daglig hver dag. Det er ikke antall minutter i seg selv som er viktig, og du vil jo etterhvert lære din gutt å kjenne og se når han er fornøyd. En god kombinasjon av mental stimulering og fysisk mosjon er viktig for enhver hund, og det vil være helt naturlig at lengden på dette varierer fra dag til dag etter som hvordan hverdagene er. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som Tabris sier, du må ikke tenke for mye på minuttene, det er innholdet i turen som teller :) F.eks hvis hunden min trekker meg på sykkel i 30 minutter, så kan man jo si at jeg måtte ha ruslet 3 timer langs fortauet med ham for å gi ham tilsvarende mosjon (eller noe sånt, men du skjønner hva jeg mener håper jeg :P ). Å gå tur igjennom byen gir f.eks mer hjernetrim en å gå i et boligfelt hvor man går hver dag, med de samme luktene, og hvor det ikke skjer stort. Å gå en time i skogen der hunden løper løs gir mer enn en times fortaustur i bånd. Som sagt, det er ingen fasit på det, se an hunden din, og hva som skal til for at han blir fornøyd, og tenk mer på innholdet :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 2x30 er ett minimum. Hva vil da være passe for slike typen valper? 2x1t?

Tusen takk for svar. Ja alle hunder fortjener tur hver dag :) Å annen fysisk aktivitet og hjernetrim etc. Det er en stor skam og ikke gå tur daglig. Da får jeg satse på at 1 t 2 ganger daglig er nok for min lille gutt. Da vet jeg i det minste at 30 m blir for lite 2 ganger daglig :)

Altså, det er veldig vanskelig og komme med en fasit. Rent tidsmessig så har jo hunder like mange timer i døgnet som oss, de sover litt mer, men har kanskje generellt litt mindre og finne på på egen hånd også enn vi mennesker, så tidsmessig så er det rett og slett for at de fortjener og få minimum en time ut av huset om dagen, for og se nye ting og få litt stimuli, uavhengig av hvor langt man går, eller i hvilket tempo. Så har man jo aspektet med hvor stort behov har hunden for fysisk trim for og få ut energi. At man er en time på tur sier jo egentlig lite om hvor langt man går eller hvor mye trim hunden får, noen går kanskje 3 km i rolig tempo i bånd, noe som vil være lite energikrevende, mens andre kanskje sykler 12 km på den tiden, jogger eller har en hund som løper villmann i skogen under hele turen. Men hvor mye fysisk aktivitet hunden din trenger finner du nok ut på egen hånd, de fleste hunder, store som små klarer og liker lange turer, selv om de ikke nødvendigvis MÅ ha det :)

Variert tror jeg er cluet her, jeg kan sykle 10 km på ca 3 kvarter med min, og det er jo en bra treningsøkt, men ikke noe jeg ville gjort hver dag, en ting er at det blir kjedelig og ensformig, det andre er jo at det blir kort tid ute (med mindre jeg gjør noe i tillegg selvfølgelig) selv om hunden antagelig har fått utløp for sitt fysiske behov, men en gang i blant holder det i massevis. Kaste ball er jo også trening, og fint på en lat/vond dag eller som en liten del av et variert liv, men ikke hver dag.

Om du bruker den timen pr dag godt, varierer mellom type aktiviserin og aktiviserer litt ellers så tror jeg det kan bli et riktig fint liv, om du derimot blir og gi hunden 1 time fordelt på to økter rusling i bånd så blir det veldig lite.

Edit, og alle dager trenger ikke være like, vi er stort sett mye ute, men en dag i blant, om formen er dårlig eller kanskje bare fordi været er skikkelig heslig så har vi dager hvor det blir bare tre små lufteturer i nabolaget. Og noen dager er hovedturen på en time og ikke så veldig "hard", mens andre dager er den på 3 timer med full fart. Det går litt på helhet også :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke minutter er et bra mål for mosjon. For mine hunder tilsvarer for eksempel 30 min. ca 5 km, hvor de trekker hele veien. Det er ikke masse mosjon, men helt OK som vedlikeholdsturer. De MÅ ikke ha denne turen to ganger daglig, for å si det sånn. Derimot, om jeg skulle gå i 30 min med dem, så kommer vi knapt av flekken, og det er hverken trim eller aktivisering for hundene.

Poenget er at det ikke er tiden turen tar som er vesentlig, men hva den består av ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det ikke er tiden turen tar som er vesentlig, men hva den består av ;-)

Veldig enig, her kommer det veldig ann på hunden. Forøvrig har jeg stor suksess med å legge spor (godbiter, leverpostei, blod) i skogen og på plenen, og det gir litt fysisk stimuli i form av at vi går til sporstart og så går sporet i terrenget, men best av alt psykisk stimuli. Det tar fort mer enn 30 min., selv om vi ikke går lange biten når vi bruker huet underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...