Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør bruk av mobil på skolen forbys?


xxx12345
 Share

  

49 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      32
    • Nei
      17


Recommended Posts

Det er et poeng at mobilene idag brukes til veldig mye både nyttig og unyttig. Man får buss/togbilletter på mobilen, kalakulator, oversetter, klokke, kalender for å skrive ned lekser osv. Ja, når jeg tenker meg om forstår jeg problemet med å ikke ha med mobil på ungdomskole også, selv om jeg skulle ønske det kunne vært et forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre, men jeg tenker at man kan gi ungdommen tillit til at de bruker mobilen rett - helt til de bryter den tilliten. Hvis de klarer å holde seg til nyttig bruk (kalender, oversetter, kalkulator osv), så kan de få lov å ha mobilen hele skoledagen. Også i timene. Men blir den misbrukt til spill, meldinger, Facebook osv så blir den tatt fra dem og låst inn i et skap til skoledagens slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de trenger ikke mobil i skoletiden, ikke på barne og ungdomsskolen i hvert fall. Må de ringe noen, eller andre må ha tak i dem, kan man ringe til skolen. Egentlig trengs det ikke på VGS heller, men høgskole og universitet blir noe annet, da folk er voksne der og gjerne må være tilgjengelig av ulike årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det mest naturlige vil være ett totalforbud mot bruk. Hva de har liggende i sekken sin er jo umulig for lærerne å følge med på. det er også umulig å tillate litt bruk som f.eks kalender og kalkulator da det bare vil føre til misbruk.

Ett totalforbud mot bruk vil bare lære de mobilvett. Slå den av, slå av alt av ringelyder eller i beste fall sette den i flymodus har de bare godt av. Ja, for "wow" det er faktisk ikke sånn at det bare er på fly det er hensiktsmessig bruke flymodus. Sunt folkevett er ett uttrykk som er i ferd med å gå i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se et eneste argument for å ha mobil på skolen jeg! Ikke bare gjelder alle de argumentene som er nevnt hittil i tråden, men du har jo også et økende problem med internettmobbing, bilder som blir tatt av elever i garderoben og spredt rundt - og så videre. Vi har klart oss i SÅ mange år uten mobil på skolen, det er ikke noe problem i det hele tatt å forby det etter min mening. Dersom noen av elevene har særskilte behov kunne man jo hatt en ordning med at det var tillatt for denne eleven i den perioden det var nødvendig, men sånn generelt har ikke mobil noe å gjøre på en barneskole/ungdomsskole.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en spesiell livssituasjon som gjør at skolen er et sted du ofte trenger krisehjelp og en livslinje? Jeg kan ikke huske jeg noen sinne trengte å ringe fra skolen med unntak fra når jeg var syk, og da fikk jeg låne telefon på lærerrommet.

Jeg dissosierer, og skolen er en litt spesiell situasjon ift. det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dissosierer, og skolen er en litt spesiell situasjon ift. det :)

Men da er jo du nettopp i en særegen spesiell situasjon slettes ikke alle er i, ikke sant? Vi kan jo ikke diskutere en sak på bakgrunn av alle unntak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo du nettopp i en særegen spesiell situasjon slettes ikke alle er i, ikke sant? Vi kan jo ikke diskutere en sak på bakgrunn av alle unntak :P

Nei, jeg er enig i den. Likevel mener jeg at den er grei å ha, det kan være flere grunner til at en ikke kan/vil låne en tlf.

Det er vel heller ikke normalt å bli mobbet digitalt? Og ikke alle blir så forstyrret av å ha en mobil tilgjengelig, at de ikke klarer følge undervisningen? Om læreren syns det er for ille med mobilbruk i timen syns jeg vedkommende kan forlange at mobilene ikke brukes i timene, det har jeg ikke et problem med. Forbud mot å ha den med i det hele tatt blir litt overilt. Det har litt med tillit å gjøre, om mobilen ikke misbrukes, kan den vel fint bli brukt som ordbok og kalkulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man går på universitet og høyskole, så burde man få lov til å styre hva man gjør og ikke gjør selv i skoletiden, så lenge man ikke er til forstyrrelse for andre. Strikke er det jo ingen som forby, så er det noe verre enn å spille Candy Crush?

Småskolen burde telefoner ikke vært mulig å bruke i timer. Og i hvert fall ikke ha med i garderober etc pga hva de kan bli brukt til der.

Hadde jeg hatt barn, så hadde de vært utstyrt med mobiltelefoner. Jeg antar jo at de kan arve noen av mine mindre heldige egenskaper, som å være 8 år og gå på tur alene i 5 timer med bikkja. I tillegg veit jeg hvordan skoleveien og skoledagene kan være, og jeg vil at mine barn skal kunne få tak i meg dersom de trengs. Lærere er ikke til å stole på bestandig, jeg tviler på at den biten har forandret seg så kjempemye, og at de fortsatt kommer i forskjellige utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte nei, fordi jeg er for at folk kan ta ansvar for seg selv. Jeg tror ikke vi hjelper noen med og styre alt for dem, for et sjokk de da må få når de blir voksne og får bestemme selv. Dessuten så vet jeg ikke hvor mye mindre forstyrrende det blir uten, så vidt jeg husker så hadde vi da virkelig ikke noe problem hverken med underholdning (utover det læreren sa og gjorde) eller og forstyrre andre i timen før mobilens inntog heller. Det sagt så tror jeg neppe det hadde vært noen krise med et mobilforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg tenker ja i grunnskolen. Det er forstyrrende for en selv og for andre og meget irriterende for lærer. Angrer bittert på at jeg var en av dem og gjorde læreren min pisst off. PC også synes jeg burde forbys i grunnskolen av samme grunn. Og her var jeg også en av "de" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg hysterisk gammel som ikke hadde nevneverdig mobil (mobil med kamera og internett) før førsteklasse vgs...

Er det det som er nemneverdig mobil? Kva skal eg seie då, som ikkje fekk meg nemneverdig mobil før i februar i år? Og den er vel heller ikkje min, strengt talt, men jobben sin... :|

Og til tråden: Eg har i min enkle lille verden gått ut frå at det alltid har vore forbudt å bruke mobiltelefon på skulen, i det aller minste på barne- og ungdomsskulen. Kan ikkje forstå kvifor det ikkje skulle vere slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 10 år får ha med mobil på skolen, men den må ligge avslått ( eller lydløs) i sekken til dagen er over. Jeg synes det er greit han kan ringe og gi beskjed hvis han ikke går hjem etter skolen, og at jeg kan få tak i ham hvis han går til kompiser. Er jo nesten ingen som har fasttelefon hjemme lengre. Tror ikke det er noe stort problem på vår skole at noen gjør slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...