Gå til innhold
Hundesonen.no

49 stemmer

1. 1.

• Ja
      32
    • Nei
      17

Recommended Posts

Skrevet

Det er et poeng at mobilene idag brukes til veldig mye både nyttig og unyttig. Man får buss/togbilletter på mobilen, kalakulator, oversetter, klokke, kalender for å skrive ned lekser osv. Ja, når jeg tenker meg om forstår jeg problemet med å ikke ha med mobil på ungdomskole også, selv om jeg skulle ønske det kunne vært et forbud.

Skrevet

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre, men jeg tenker at man kan gi ungdommen tillit til at de bruker mobilen rett - helt til de bryter den tilliten. Hvis de klarer å holde seg til nyttig bruk (kalender, oversetter, kalkulator osv), så kan de få lov å ha mobilen hele skoledagen. Også i timene. Men blir den misbrukt til spill, meldinger, Facebook osv så blir den tatt fra dem og låst inn i et skap til skoledagens slutt.

Skrevet

Nei de trenger ikke mobil i skoletiden, ikke på barne og ungdomsskolen i hvert fall. Må de ringe noen, eller andre må ha tak i dem, kan man ringe til skolen. Egentlig trengs det ikke på VGS heller, men høgskole og universitet blir noe annet, da folk er voksne der og gjerne må være tilgjengelig av ulike årsaker.

Guest Kåre Lise
Skrevet

Det mest naturlige vil være ett totalforbud mot bruk. Hva de har liggende i sekken sin er jo umulig for lærerne å følge med på. det er også umulig å tillate litt bruk som f.eks kalender og kalkulator da det bare vil føre til misbruk.

Ett totalforbud mot bruk vil bare lære de mobilvett. Slå den av, slå av alt av ringelyder eller i beste fall sette den i flymodus har de bare godt av. Ja, for "wow" det er faktisk ikke sånn at det bare er på fly det er hensiktsmessig bruke flymodus. Sunt folkevett er ett uttrykk som er i ferd med å gå i glemmeboka.

Skrevet

Hvis foreldre kan bestemme når de skal ta ferie og sånt, bør de vel også kunne bestemme om ungene får bruke mobil på skolen :aww:

Skrevet

Klart unga trenger mobilen på skolen. Hva annet skal de gjøre når læreren babler i vei om krig og fred og sånn da? Mye mer fornuftig å sms'e kompiser, spille eller surfe.

• Like 1
Skrevet

Jeg kan ikke se et eneste argument for å ha mobil på skolen jeg! Ikke bare gjelder alle de argumentene som er nevnt hittil i tråden, men du har jo også et økende problem med internettmobbing, bilder som blir tatt av elever i garderoben og spredt rundt - og så videre. Vi har klart oss i SÅ mange år uten mobil på skolen, det er ikke noe problem i det hele tatt å forby det etter min mening. Dersom noen av elevene har særskilte behov kunne man jo hatt en ordning med at det var tillatt for denne eleven i den perioden det var nødvendig, men sånn generelt har ikke mobil noe å gjøre på en barneskole/ungdomsskole.

• Like 1
Skrevet

Har du en spesiell livssituasjon som gjør at skolen er et sted du ofte trenger krisehjelp og en livslinje? Jeg kan ikke huske jeg noen sinne trengte å ringe fra skolen med unntak fra når jeg var syk, og da fikk jeg låne telefon på lærerrommet.

Jeg dissosierer, og skolen er en litt spesiell situasjon ift. det :)

Skrevet

Jeg dissosierer, og skolen er en litt spesiell situasjon ift. det :)

Men da er jo du nettopp i en særegen spesiell situasjon slettes ikke alle er i, ikke sant? Vi kan jo ikke diskutere en sak på bakgrunn av alle unntak :P

Skrevet

Men da er jo du nettopp i en særegen spesiell situasjon slettes ikke alle er i, ikke sant? Vi kan jo ikke diskutere en sak på bakgrunn av alle unntak :P

Nei, jeg er enig i den. Likevel mener jeg at den er grei å ha, det kan være flere grunner til at en ikke kan/vil låne en tlf.

Det er vel heller ikke normalt å bli mobbet digitalt? Og ikke alle blir så forstyrret av å ha en mobil tilgjengelig, at de ikke klarer følge undervisningen? Om læreren syns det er for ille med mobilbruk i timen syns jeg vedkommende kan forlange at mobilene ikke brukes i timene, det har jeg ikke et problem med. Forbud mot å ha den med i det hele tatt blir litt overilt. Det har litt med tillit å gjøre, om mobilen ikke misbrukes, kan den vel fint bli brukt som ordbok og kalkulator?

Skrevet

Så lenge man går på universitet og høyskole, så burde man få lov til å styre hva man gjør og ikke gjør selv i skoletiden, så lenge man ikke er til forstyrrelse for andre. Strikke er det jo ingen som forby, så er det noe verre enn å spille Candy Crush?

Småskolen burde telefoner ikke vært mulig å bruke i timer. Og i hvert fall ikke ha med i garderober etc pga hva de kan bli brukt til der.

Hadde jeg hatt barn, så hadde de vært utstyrt med mobiltelefoner. Jeg antar jo at de kan arve noen av mine mindre heldige egenskaper, som å være 8 år og gå på tur alene i 5 timer med bikkja. I tillegg veit jeg hvordan skoleveien og skoledagene kan være, og jeg vil at mine barn skal kunne få tak i meg dersom de trengs. Lærere er ikke til å stole på bestandig, jeg tviler på at den biten har forandret seg så kjempemye, og at de fortsatt kommer i forskjellige utgaver.

Skrevet

Jeg stemte nei, fordi jeg er for at folk kan ta ansvar for seg selv. Jeg tror ikke vi hjelper noen med og styre alt for dem, for et sjokk de da må få når de blir voksne og får bestemme selv. Dessuten så vet jeg ikke hvor mye mindre forstyrrende det blir uten, så vidt jeg husker så hadde vi da virkelig ikke noe problem hverken med underholdning (utover det læreren sa og gjorde) eller og forstyrre andre i timen før mobilens inntog heller. Det sagt så tror jeg neppe det hadde vært noen krise med et mobilforbud.

Guest Michellus
Skrevet

Jeg tenker ja i grunnskolen. Det er forstyrrende for en selv og for andre og meget irriterende for lærer. Angrer bittert på at jeg var en av dem og gjorde læreren min pisst off. PC også synes jeg burde forbys i grunnskolen av samme grunn. Og her var jeg også en av "de" :P

Skrevet

Jeg føler meg hysterisk gammel som ikke hadde nevneverdig mobil (mobil med kamera og internett) før førsteklasse vgs...

Er det det som er nemneverdig mobil? Kva skal eg seie då, som ikkje fekk meg nemneverdig mobil før i februar i år? Og den er vel heller ikkje min, strengt talt, men jobben sin... :|

Og til tråden: Eg har i min enkle lille verden gått ut frå at det alltid har vore forbudt å bruke mobiltelefon på skulen, i det aller minste på barne- og ungdomsskulen. Kan ikkje forstå kvifor det ikkje skulle vere slik?

Skrevet

Ja til forbud på grunnskolen.

Og jeg har fortsatt ikke mobil med internett, og kameraet er så dårlig så det går ikke ann å bruke :P

Skrevet

Min sønn på 10 år får ha med mobil på skolen, men den må ligge avslått ( eller lydløs) i sekken til dagen er over. Jeg synes det er greit han kan ringe og gi beskjed hvis han ikke går hjem etter skolen, og at jeg kan få tak i ham hvis han går til kompiser. Er jo nesten ingen som har fasttelefon hjemme lengre. Tror ikke det er noe stort problem på vår skole at noen gjør slik.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
    • Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...