Gå til innhold
Hundesonen.no

Bajas i ringen


Thea
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært på et par valpeshow med valpis (5 mnd). Han er ikke redd, og syns alt er kult helt til vi skal inn i ringen. Da går det ned en klaff i hjernen, tror jeg, og absolutt alt annet enn meg er spennende. Han som nesten aldri drar og som er kjempeflink med kontakt legger seg på lina og skal bort til... hva som helst. Folk og hunder utenfor ringen, andre deltakere i ringen... Det blir byks og galopp og sette seg ned og klø seg og bite i lina og stresse og pese og tulle. Når dommeren kommer bort detter halen ned, han prøver å komme seg unna og jeg må holde ham fast. Vi har trent på å trave fint med lina vi skal ha på, vi har trent på at andre skal ta på ham (og trent på at fremmede folk er bra, for de har ofte godbiter) og vi har trent med andre hunder. Men er det noe å gjøre i selve situasjonen? Jeg har prøvd å prate rolig med ham og bare fortsette. Men jeg vet ikke om jeg burde: 1: Gå på og ignorere alt det rare han gjør, 2: Fokusere på at det skal være morsomt og bare være litt morsom selv og ikke bry meg om det blir byks og galopp eller 3: fortsette som jeg gjør, bare prate mildt til ham og rose med en gang han går noenlunde. Det viktigste må være at han ikke får en dårlig opplevelse, hvert fall.

Et annet problem er at han neste gang skal konkurrere mot en han er vant til å leke med. Er det best om de ikke får se hverandre i det hele tatt før vi skal inn i ringen? De hauser opp hverandre og jeg tror ikke de blir "ferdige" med å hilse. Men om de oppdager hverandre inne i ringen kan jo kanskje det slå begge veier også. Jeg tenkte å prøve å holde så stor avstand som mulig.

En annen ting er godbiter. Sist hadde jeg med porsjonspakke med leverpostei, men fikk beskjed av dommeren om å finne noe mindre klissete. Så da lurte jeg på om smårettskinke eller ost kanskje er bedre? Eller om noen har noen andre gode tips? Han er veldig glad i vafler også, så kanskje det kunne være noe, hvis ikke det blir klissete. Jeg syns det er rart dommeren fokuserer på det når det er valper... Det er jo ikke mye tenner å se på uansett, om det er litt kliss i tennene kan da ikke være så nøye. Fullt tannsett har de jo ikke i den alderen. Når tennene er så viktig håper jeg ikke vi får trekk for det, for han er i en skikkelig tannutskiftningsfase akkurat nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et råd til det å konkurrere mot en han kjenner. Det kan du jo gjøre til en fordel- og møte eieren til denne andre hunden noen ganger og kun trene ringtrening sammen og øve på hvem som skal løpe først og sist av dere.

jeg bruker godbiter hunden liker- oppskjåret pølse er bra her! ellers sånne godbiter som er hovedsaklig kjøtt fra natures menu (de har dem på dyrego og buddy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeshow tels ikke noe sted så vidt jeg vet. Jeg har fått kritikker og slikt, men det har ikke blitt registrert slik det har på vanlige ustillinger!

Nei, men det hadde vært gøy å ikke komme nesten sist hver gang fordi han går som en kanin-frosk :P Og å ha noenlunde kontroll samtidig som man gjør det til en morsom opplevelse for valpen. :) Han får bra kritikk bortsett fra det med presentasjonen og at det er vanskelig å bedømme ham pga oppførsel.

bare et råd til det å konkurrere mot en han kjenner. Det kan du jo gjøre til en fordel- og møte eieren til denne andre hunden noen ganger og kun trene ringtrening sammen og øve på hvem som skal løpe først og sist av dere.

jeg bruker godbiter hunden liker- oppskjåret pølse er bra her! ellers sånne godbiter som er hovedsaklig kjøtt fra natures menu (de har dem på dyrego og buddy)

Ja, det var lurt :) Det har ikke blitt noe av å trene sammen, for jeg har tenkt at det ikke ville hjelpe noe særlig siden det er hele situasjonen han reagerer på, med alt som er nytt, men det ville jo sikkert hjelpe på akkurat det med at han er interessert i den hunden :)

Han liker smårettskinke godt, så da blir det nok det... Salatkylling som han liker enda bedre blir vel for klissete igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det hadde vært gøy å ikke komme nesten sist hver gang fordi han går som en kanin-frosk :P Og å ha noenlunde kontroll samtidig som man gjør det til en morsom opplevelse for valpen. :) Han får bra kritikk bortsett fra det med presentasjonen og at det er vanskelig å bedømme ham pga oppførsel.

Ja, det var lurt :) Det har ikke blitt noe av å trene sammen, for jeg har tenkt at det ikke ville hjelpe noe særlig siden det er hele situasjonen han reagerer på, med alt som er nytt, men det ville jo sikkert hjelpe på akkurat det med at han er interessert i den hunden :)

Han liker smårettskinke godt, så da blir det nok det... Salatkylling som han liker enda bedre blir vel for klissete igjen.

vet ikke hvor i landet du bor, men veldig mange steder har de ringtreninger som er nokså like utstillingssituasjonen- med mange hunder, og fremmede som fungerer som "dommer" (sjekker tenner, kjenner her og der osv). Det kan jo være en ide å delta på noe sånt :)

Vi var på valpeshow, der de eneste som deltok av rasen var vår og kullsøster av vår. Disse har møttes jevnlig og lekt sammen, så vi møttes før utstillinga for å trene ringtrening for å unngå fult kaos og valper som bare hadde øyne for å herje sammen i ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du nervøs når du skal inn i ringen? Det kan like godt være deg hunden reagerer på som at det er situasjonen han reagerer på :)

Angående godbiter bruker eg tørket fuglekrås til belønning i ringen, og kun der. Tørt nok til å kunne ha i lommene, fristende nok til at hunden gidder å jobbe for det. Mener merket er flamingo, kjøpes i dyrebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvor i landet du bor, men veldig mange steder har de ringtreninger som er nokså like utstillingssituasjonen- med mange hunder, og fremmede som fungerer som "dommer" (sjekker tenner, kjenner her og der osv). Det kan jo være en ide å delta på noe sånt :)

Vi var på valpeshow, der de eneste som deltok av rasen var vår og kullsøster av vår. Disse har møttes jevnlig og lekt sammen, så vi møttes før utstillinga for å trene ringtrening for å unngå fult kaos og valper som bare hadde øyne for å herje sammen i ringen :)

Takk for tips, det er nok lurt :)

Hehe, ja, det burde vi kanskje gjort, men det er litt seint nå... Får håpe det går bra å holde dem fra hverandre denne gangen, da. :)

Blir du nervøs når du skal inn i ringen? Det kan like godt være deg hunden reagerer på som at det er situasjonen han reagerer på :)

Angående godbiter bruker eg tørket fuglekrås til belønning i ringen, og kun der. Tørt nok til å kunne ha i lommene, fristende nok til at hunden gidder å jobbe for det. Mener merket er flamingo, kjøpes i dyrebutikker.

Ja, nervene mine hjelper nok ikke, akkurat... Jeg vet han går bedre når jeg er mindre nervøs, men det er ikke så lett å bare be seg selv slutte å være nervøs :hmm: Det blir en selvforsterkende greie. Han ser på alt det spennende, jeg blir mer nervøs, smitter ham og så videre. Får satse på det blir bedre med øvelse :) Denne gangen skal samboeren handle, som ikke er fullt så nervøs ;)

Okei, hvor store biter er det? Han mister konsentrasjonen helt hvis det er noe han ikke kan svelge fort. Men etter kommentaren fra dommeren er jeg redd for å velge feil type godbiter igjen, siden det tydeligvis ikke er bra med noe som blir sittende i tennene eller som blir klissete i munnen på ham. Sist måtte jeg overfore ham ekstremt for å ha noe slags kontakt, for han var alle andre steder enn i den ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nervene mine hjelper nok ikke, akkurat... Jeg vet han går bedre når jeg er mindre nervøs, men det er ikke så lett å bare be seg selv slutte å være nervøs :hmm: Det blir en selvforsterkende greie. Han ser på alt det spennende, jeg blir mer nervøs, smitter ham og så videre. Får satse på det blir bedre med øvelse :) Denne gangen skal samboeren handle, som ikke er fullt så nervøs ;)

Okei, hvor store biter er det? Han mister konsentrasjonen helt hvis det er noe han ikke kan svelge fort. Men etter kommentaren fra dommeren er jeg redd for å velge feil type godbiter igjen, siden det tydeligvis ikke er bra med noe som blir sittende i tennene eller som blir klissete i munnen på ham. Sist måtte jeg overfore ham ekstremt for å ha noe slags kontakt, for han var alle andre steder enn i den ringen.

Øvelse og mengdetrening hjelper ja :) Det tok en del utstillinger før eg fikk roet nervene. Forresten kan det hjelpe om du tygger tyggis.

Bitene er ganske store i posen, eg deler de opp i småbiter med kniv. De henger ikke i tennene, og slukes fort. Er dessverre tom nå, eller så skulle eg ha tatt bilder til deg. Det er ikke alle dommere som er like strenge. Av alle de dommerne eg har stilt for, så er det kun en som har kommentert godbitene. Han ville helst at det ikke skulle brukes i det hele tatt. Den gangen var eg i ringen med en 4 mnd gammel valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, det er nok lurt :)

Hehe, ja, det burde vi kanskje gjort, men det er litt seint nå... Får håpe det går bra å holde dem fra hverandre denne gangen, da. :)

Ja, nervene mine hjelper nok ikke, akkurat... Jeg vet han går bedre når jeg er mindre nervøs, men det er ikke så lett å bare be seg selv slutte å være nervøs :hmm: Det blir en selvforsterkende greie. Han ser på alt det spennende, jeg blir mer nervøs, smitter ham og så videre. Får satse på det blir bedre med øvelse :) Denne gangen skal samboeren handle, som ikke er fullt så nervøs ;)

Okei, hvor store biter er det? Han mister konsentrasjonen helt hvis det er noe han ikke kan svelge fort. Men etter kommentaren fra dommeren er jeg redd for å velge feil type godbiter igjen, siden det tydeligvis ikke er bra med noe som blir sittende i tennene eller som blir klissete i munnen på ham. Sist måtte jeg overfore ham ekstremt for å ha noe slags kontakt, for han var alle andre steder enn i den ringen.

Har vært på 3 valpeshow, og har alltid hatt med meg tørket blodpølse (tørr nok til å ikke grise sånn i lomma, men myke inni). Altså hun hadde nok noe mella tenna ja, men fikk aldri noen kommentar på det.. Hos meg er det tørket blodpølse, fiskekaker, karbonader og pølser som funker :) det er ingenting som hun sluker, hun tygger hver bit ganske godt..

Hva er fuglekrås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse og mengdetrening hjelper ja :) Det tok en del utstillinger før eg fikk roet nervene. Forresten kan det hjelpe om du tygger tyggis.

Bitene er ganske store i posen, eg deler de opp i småbiter med kniv. De henger ikke i tennene, og slukes fort. Er dessverre tom nå, eller så skulle eg ha tatt bilder til deg. Det er ikke alle dommere som er like strenge. Av alle de dommerne eg har stilt for, så er det kun en som har kommentert godbitene. Han ville helst at det ikke skulle brukes i det hele tatt. Den gangen var eg i ringen med en 4 mnd gammel valp.

Tyggis skal prøves! :) Teit å være nervøs, det er jo bare valpeshow. Men likevel :P

Herregud. Det er sånne ting som gjør at jeg ikke vet helt hvor seriøst man skal ta det. Jeg tenkte liksom at valpeshow høres koselig ut, bra miljøtrening og sånt. Og så henger folk seg opp i at man ikke skal gi en 4 mnd gammel valp godbit... Det blir plutselig litt for seriøst for meg. De er jo små, og jeg vil fokusere på å gi ham bra opplevelser :) Det skal jo være gøy.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...