Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterkurs med Belger?


Mud

Recommended Posts

Ser Hund i sentrum har gjeterkurs og jeg har da altså en gjeterhund...Det hadde vært litt festlig å lære..Eller er det bare dumt?Altså:han gjeter jo på en helt annen måte en de små søte border colliesene.Tas det hensyn til sånt mon tro?Hva med de stakkars sauene som plutselig får en stor (klypende)Groenendael helt innpå seg i stedet for en liten Border collie laaangt unna?

Dårlig idè?

Noen som vet ellere tror noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det jeg og, og tenkte på Lassie, men fant ut det neppe kom til å funke.. :D Tenker vel egnetlig at Loke har en litt større sjans for å noe ut av det, han har vel litt større gjeterinstinkt..Spørsmlet er jo om instruktørene har noen erfaring med kroppsgjetere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Svar fra Hundisentrum:

Instruktøren på gjeterhundkurset tar mer enn gjerne inn belgere på

gjeterhundkurset. Selv om hunden har en annen måte å gjete på enn Kelpie og

Border Collie, så er det allikevel interessant med din rase på et slikt

kurs.

Hi Hi!Så hvis det ikke koster skjorta (Og man må erstatte sau) skal Lokeliten gjete bæ-bæ i mars :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra Hundisentrum:

Instruktøren på gjeterhundkurset tar mer enn gjerne inn belgere på  

gjeterhundkurset. Selv om hunden har en annen måte å gjete på enn Kelpie og  

Border Collie, så er det allikevel interessant med din rase på et slikt  

kurs.

Hi Hi!Så hvis det ikke koster skjorta (Og man må erstatte sau) skal Lokeliten gjete bæ-bæ i mars :D

Så artig... Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... var det inte Loke som åt får? Spännande. Vi funderade att vara med på den kursen, men det första datumet de sa fungerade inte för oss. Nu skulle de kanske ändra datum, så vi får se. Förhoppningen är att vi ska skaffa egna får under våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... var det inte Loke som åt får? Spännande. Vi funderade att vara med på den kursen, men det första datumet de sa fungerade inte för oss. Nu skulle de kanske ändra datum, så vi får se. Förhoppningen är att vi ska skaffa egna får under våren.

nei..jeg tror ikke han spiser de.Han er bare veldig opptatt av de...

Og for bonden spiller det ingen trille om han gjeter eller jager er han løs på sauejordet -han henter nok hagla uansett.Men jeg har et ørlite håp om å få det under kontroll.

kanskje vi sees? :D

kanskje jeg kjøper egne sauer til Loke etterhvert jeg og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje vi sees? :D  

kanskje jeg kjøper egne sauer til Loke etterhvert jeg og?

Om du är säker på att han inte äter upp våra får så får ni gärna komma och träna lite på våra får senare i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt meg der jeg også, men så traff den første datoen sammen med en viktig eksamen på skolen :D

Så jeg er lykkelig over at dem skal bytte dato og håper det kommer på en bra helg :D *krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de bytte helg :-o ?og jeg som var så fornøyd med at det var frihelgen min...Uffda...

Muligens, jeg fikk denne mailen:

Hei igjen Jeanette.

Det ser ut som om datoen kan bli forskjøvet. Ønsker du at vi skal ta kontakt med deg når vi vet helt sikkert hvilken dato kurset holdes? Så kan du ta stilling til evt. påmelding da dersom datoen skulle passe bedre?

Vennlig hilsen

Linn Guldvik

Hund i Sentrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...håper de ikke bytter til en helg jeg sliter da...

Det hadde vært så morro å lære mer om gjeting og kanskje få sett Loke gjete noe annet enn katter og barn..

Og Loke deler gjerne bilen med ei lita terv frøken :wink:

At jakt styrer gjeting var det jeg innbildte meg og (og Vipsen vil jeg tro),det er derfor jeg ikke helt skjønte det med sauerein?En sauerein gjeterhund må da gjøre en elendig jobb :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En saurein hund, som har blitt ren med strøm, er ofte redd for sauen og skyr den som pesten. Så jeg tror ikke helt at en hund som har gått "saue avvening" er den rette til å gå ett gjeterhund kurs og bli tent igjen, om den da vil ha noe med sauene å gjøre :?

Det som ER viktig under gjeting er jo at dem ikke biter og holder! At dem greier å gå inn å "nyppe" uten å sitte fast i skinken eller lage store sår.

Jeg så en video fra en Working kelpie Kennel, der var det ønskelig at hunden gikk etter nesen på dyret eller nederst på bakbena. (Hvorfor? Det håper jeg å lære på kurs, siden jeg er ganske ny i det gamet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En saurein hund, som har blitt ren med strøm, er ofte redd for sauen og skyr den som pesten. Så jeg tror ikke helt at en hund som har gått "saue avvening" er den rette til å gå ett gjeterhund kurs og bli tent igjen, om den da vil ha noe med sauene å gjøre :?  

Det som ER viktig under gjeting er jo at dem ikke biter og holder! At dem greier å gå inn å "nyppe" uten å sitte fast i skinken eller lage store sår.

Jeg så en video fra en Working kelpie Kennel, der var det ønskelig at hunden gikk etter nesen på dyret eller nederst på bakbena. (Hvorfor? Det håper jeg å lære på kurs, siden jeg er ganske ny i det gamet)

Det er den atferden jeg er "sikker"på at Loke vil ha på kurset.Når han gjeter pusekattene legger han seg på siden av dem og "presser" de i en retning.Stae som pusekatter er så hender det de nekter(ganske ofte egentlig)da napper han til dem i siden (og får seg en på trynet stort sett -men lærer han?Nope..)

Han jagde katter som en tulling når han kom,ble nesten litt nervøs jeg, men hver gang han tok dem igjenn så gjetet han i stedet for å bite..

Jeg føler meg egentlig ganske trygg på at han ikke biter bæ-bæen...napper ja,bite nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil å på Gjeterkurs med Cody..

Hvor dette er egentligt?

Men har hørt at det ikke er bra å gjøre det så lenge enn ikke skal drive med gjeting? Eller tuller jeg nå?

*Lete etter Gjeterhundkurs i Stavanger området*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil å på Gjeterkurs med Cody..

Hvor dette er egentligt?

Men har hørt at det ikke er bra å gjøre det så lenge enn ikke skal drive med gjeting? Eller tuller jeg nå?

*Lete etter Gjeterhundkurs i Stavanger området*

Det er i Trøgstad...et lite stykke? :D

Gjeter ikke de likt som belgerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i Trøgstad...et lite stykke? :D

Gjeter ikke de likt som belgerene?

Det jeg fikk høre av min oppdretter når jeg lurte på dette med å prøve litt gjeting, var at det ikke var så smart å begynne å gjete hvis du ikke hadde muligheten til å gjete gjevnlig. Men nå har jo jeg BC og gjetingen der kan jo slå en smule anderledes ut enn på belger o.l

Taz: på Bjerkreim utenfor Egersund vet jeg de har gjeterkurs, men iom at det er i regi av Norsk sau og geitalslag vet jeg ikke om de har åpent for andre raser enn kelpie og BC. Du kan allikevl høre med de, det er ikke mer enn halvtime/tre kvarter fra stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en video fra en Working kelpie Kennel, der var det ønskelig at hunden gikk etter nesen på dyret eller nederst på bakbena. (Hvorfor? Det håper jeg å lære på kurs, siden jeg er ganske ny i det gamet)

Napping er for å flytte eller stoppe dyret. Det er ikke lov bite (ingen ulldotter i munnen eller blod)! Napping er ikke ønskelig i konkuranser, men blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Se på en BC som gjeter sykler, da ser du at den går i forhjulet (om den rekker frem) for å stoppe syklen. '

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...