Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterkurs med Belger?


Mud

Recommended Posts

Det jeg fikk høre av min oppdretter når jeg lurte på dette med å prøve litt gjeting, var at det ikke var så smart å begynne å gjete hvis du ikke hadde muligheten til å gjete gjevnlig. Men nå har jo jeg BC og gjetingen der kan jo slå en smule anderledes ut enn på belger o.l

Taz: på Bjerkreim utenfor Egersund vet jeg de har gjeterkurs, men iom at det er i regi av Norsk sau og geitalslag vet jeg ikke om de har åpent for andre raser enn kelpie og BC. Du kan allikevl høre med de, det er ikke mer enn halvtime/tre kvarter fra stavanger.

Hvorfor ikke?Gjeterinstinktet er jo like sterkt uansett vel?Det syntes jeg hørtes rart ut? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?Gjeterinstinktet er jo like sterkt uansett vel?Det syntes jeg hørtes rart ut? :D

Gjeterinnstinktet er ikke like sterkt på belgere som på BC. Dette kan jo variere fra individer, men BC begynner veldig raskt å gjete sykler, folk som jogger, andre hunder osv.. De har en stor trang til å samle flokken. :P

Det jeg fikk høre av min oppdretter når jeg lurte på dette med å prøve litt gjeting, var at det ikke var så smart å begynne å gjete hvis du ikke hadde muligheten til å gjete gjevnlig. Men nå har jo jeg BC og gjetingen der kan jo slå en smule anderledes ut enn på belger o.l

Taz: på Bjerkreim utenfor Egersund vet jeg de har gjeterkurs, men iom at det er i regi av Norsk sau og geitalslag vet jeg ikke om de har åpent for andre raser enn kelpie og BC. Du kan allikevl høre med de, det er ikke mer enn halvtime/tre kvarter fra stavanger.

Nå vet ikke jeg om de trener sånn enda, men det var norsk sau og geitelag som laget den grusomme filmen om hvordan man trener gjeterhunder. Det med å løfte dem opp i nakkeskinnet, se den inn i øynene og riste den mens du sier nei når den gjør feil.

Jeg vil å på Gjeterkurs med Cody..

Hvor dette er egentligt?

Men har hørt at det ikke er bra å gjøre det så lenge enn ikke skal drive med gjeting? Eller tuller jeg nå?

*Lete etter Gjeterhundkurs i Stavanger området*

Du må si fra hvis du finner et bra for jeg har også kjempe lyst å begynne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeterinnstinktet er ikke like sterkt på belgere som på BC.

Ja,det vet jeg jo.Men jeg mente om de bruker den eller ikke?Jeg kan ikke se for meg at det skal komme noe negativt ved å gjete med en hund?Jeg tenker slik at instinktene er jo der uansett,men man kan lære seg å kontrollere de ved å trene det en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det min oppdretter sa var at siden Puma ikke viser noen tendenser til å gjete hverken sykler, biler, barn eller andre dyr (kun litt skygger/lys), ville det kanskje ikke være så smart å "vekke" gjeterinnstinktet hans hvis jeg ikke hadde muligheten til å gjete med han gjevnlig. Han sa han ikke visste hvordan dette ville slå ut, men at det var muligheter for at det kunne gjøre at han mer og mer ville begynne å gjete andre ting. Dette har jeg også hørt fra andre gjeterfolk, men ingen sier at det er sånn- de bare mener det er en realtivt stor sjanse for at det kan bli sånn.

Når det gjelder den videoen, vel, det er "beryktet" både i gjeter- og jaktmiljøet at endel av den eldre garde er altfor tøffe med hundene sine, men dette er en trend som er iferd med å snu. Dessuten vil det jo aldri forander seg hvis ikke nye folk kommer med andre, velfungerende metoder og viser frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan reaksjonen hadde vært om jeg hadde meldt på Aiwa på et slikt kurs jeg, de er jo opprinnelig brukt som gjeterhunder samojeder også.

det hadde tatt seg ut å fått den første samojeden på Askøy som gjeter sau he he he. samboer har jo en som han jobber med som titt o ofte spør om vi blir med på sauesanking i fjellet, trene opp Aiwa så kunne vi slengt oss på en helg med ordentlig fjelltur hadde vært gøyt det då.

Sauen hadde vell ikke reagert så mye på at det var hund før hun hadde bjeffa(er jo helt hvit hun også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet han ikke er sauerein... :?

Har ikke vært på sauereinhetskurs med han og det hadde vært veldig dumt å gjøre før et gjeterkurs i hvertfall :wink:

nei, jeg mener at man sjekker hunden om den er trygg med sau. Tror det er kravet for de fleste gjeterkurs. At hunden er grei med sau. Bare å kikke i avisa så ser man om det er folk som tester, så er det bare å melde på. Jeg ville vært litt redd for å dra på kurs hvis hunden ikke var testet eller var vandt med sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det vet jeg jo.Men jeg mente om de bruker den eller ikke?Jeg kan ikke se for meg at det skal komme noe negativt ved å gjete med en hund?Jeg tenker slik at instinktene er jo der uansett,men man kan lære seg å kontrollere de ved å trene det en gang i blandt.

Det er ikke noe negativt med det :( Tror det kan bli spennende for deg og hunden :( Men som sagt, jeg ville vært sikker på om hunden var grei med sau før jeg reiste dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?Gjeterinstinktet er jo like sterkt uansett vel?Det syntes jeg hørtes rart ut? :(

du bringer det mer frem ved å begynne å gjete. Så det er sant som Aya sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg mener at man sjekker hunden om den er trygg med sau. Tror det er kravet for de fleste gjeterkurs. At hunden er grei med sau. Bare å kikke i avisa så ser man om det er folk som tester, så er det bare å melde på. Jeg ville vært litt redd for å dra på kurs hvis hunden ikke var testet eller var vandt med sau.

Nå har jeg sett på et par slike tester og det er ikke noe jeg tar med en kommende gjeter på.Hunden strømmes hvis den viser intresse for sauen,dvs går eller løper etter den.En gjeterhund skal da ha intresse for sauen liksom?Jeg tror jeg kan si med 99.9% sikkerhet at lokeliten ikke kommer til å drepe sau.Jeg tror nok ikke han kommer til å klype særlig hardt en gang hvishan klyer.Jeg har sett han med såpass mange andre husdyr at jeg kjenner han sånn sett nå.Han er veldig intressert i å løpe etter og leke/gjete dem derimot.Jeg antar uansett at hundene ikke blir slippt løse i innhegningen i første omgang.Det er veldig få hunder som dreper sau ved å bite dem.De blir jagd ihjel.:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke å bruke strøm, men teste hvordan hunden reagerer sammen med sauen. Det er veldig mange hunder som helt uventet går på sauen. Derfor ville jeg først sjekket ut det før jeg meldte meg på et gjeterkurs. For sauens skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke å bruke strøm, men teste hvordan hunden reagerer sammen med sauen. Det er veldig mange hunder som helt uventet går på sauen. Derfor ville jeg først sjekket ut det før jeg meldte meg på et gjeterkurs. For sauens skyld

Man kollar nog sådant på vallhundskurs också, innan man ohämmat släpper hunden på fåren, så det behöver du nog inte oroa dig för.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...