Gå til innhold
Hundesonen.no

Skiveutglidning i nakken?


Recommended Posts

Ser ut som om Martin, hannhunden vår, kan ha skiveutglidning i nedre ned av nakken (innenfor skuldrene). Blir nok MR eller CT snarest mulig, forhåpentligvis neste uke. Har masse kompetanse rundt meg her på jobb. Men, lurte på om noen har erfaring med dette, vært borti det før?

Med tanke på både hva de gjør med det, fare for tilbakefall, aktivitetsmengde etter operasjon f.eks, og andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om Martin, hannhunden vår, kan ha skiveutglidning i nedre ned av nakken (innenfor skuldrene). Blir nok MR eller CT snarest mulig, forhåpentligvis neste uke. Har masse kompetanse rundt meg her på jobb. Men, lurte på om noen har erfaring med dette, vært borti det før?

Med tanke på både hva de gjør med det, fare for tilbakefall, aktivitetsmengde etter operasjon f.eks, og andre ting?

På mennesker så har iallefall operasjon liten virkning og man anbefaler helst og la kroppen fikse seg selv og i mellomtiden ha fokus på lett styrketrening og det og bruke kroppen riktig og ikke avlaste slik at man pådrar seg andre vondter. Og det vanligste problemet ved prolaps er faktisk ikke prolapsen i seg selv, men at man går og avlaster og pådrar seg andre muskelplager som sitter i lenge etter at prolapsen selv er vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo mest sannsynlig ikke en prolaps, men en skiveutglidning? Det er vel to forskjellige ting? Ellet har jeg misforstått? Vi får jo uansett vite mer når vi har fått tatt CT/MR.

Tenker at lett styrketrening kan bli greit nok å få til. Å bruke kroppen riktig og ikke avlaste er vel verre å få en hund til å skjønne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om to som har blitt avlivet etter å ha fått påvist "Diskbrokk"(på godt svensk..?). Begge kunne brått bite rundt seg i smerte. Det var den som var nærmest som fikk gjennomgå, da hunden selv selvfølgelig ikke ante hvor smertene kom fra. I fare for at noen skulle bli skadet fikk de slippe.

Unngå halsbånd i alle fall, men det vet du sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bruker kun sele nå, rolige turer, skiller ham og valpen så de ikke skal herje, holder ham mest mulig rolig/unngår brå bevegelser osv..

Han har hylt ut i smerte, men ikke vist aggresjon mot noen, annet enn når han knurret mot valpen når hun plaget ham. (Han pleier å overse.)

edit: og bruker dekken når han er med sambo på jobb så han ikke skal spenne seg unødig om han blir litt kald (først trodde vi jo at det var bare stram muskulatur og kanskje en låsning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene min har ryggmargskompresjon/prolaps og skal opereres på onsdag. Har vel ikke så mye annet enn å si at NVH ikke akkurat har imponert, Thomas Sissener på ODK er i en klasse for seg selv..

Kan jeg spørre hvordan de ikke har imponert? (Jobber der selv. Og vet de alltid gjerne vil ha konstruktiv kritikk!! Men jeg går ikke videre med det, om ikke du evt godkjenner det altså.)

Iallefall bra at du har funnet noen som du trives med og som funker for deg og din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvordan de ikke har imponert? (Jobber der selv. Og vet de alltid gjerne vil ha konstruktiv kritikk! Men jeg går ikke videre med det, om ikke du evt godkjenner det altså.)

Iallefall bra at du har funnet noen som du trives med og som funker for deg og din hund.

Vet du gjør det ;)

Var der først i mai, da hadde hanfeilaktig fått diagnosen wobbler fra Jeløya. Ba spesefikt om å få en veterinær som kunne noe om dette, fikk en som ikke visste hva wobbler var...

Var der igjen i forrige uke. Fikk time hos kirurg denne gang. Han kunne konstatere (utifra nye røntgenbilder og en tidligere MR fra Jeløya) at dette var en kompresjon. Enden på visa der, var at han fikk uker eller måneder igjen å leve, det eneste som var å gjøre, var å gi smertestillende.

Nå begynner jeg å få såpass med erfaring med veterinærer rundt om, så når det kommer til tilfeller som det her, ber jeg alltid om en second opinion hos noen andre med tilsvarende kunnskap (i dette tilfelletba jeg faktisk om kvadruppel opinion).

Samtlige av de andre veterinærene syntes det var en merkelig å gi denne hunden så kort tid igjen å leve, det er vel mest det jeg stusser på ved behandlingen vi fikk hos NVH denne gang (samt den ubrukelige veterinæren vi fikk i mai, hadde denne kompresjonen vært oppdaget tidligere ville prognosen ved operasjon vært bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, det vet du jo, det er deg ja! :ahappy: På tlf ser jeg jo ikke hvilke raser noen har eller noe. -.-

Men så rart! Jeg har liksom inntrykk av at de fleste blir henvist til riktig person og til den veterinæren som kan mest om emnet. I tillegg rart at det ble diagnostisert sånn? De opererer jo mange kompresjoner/prolapser på NVH, det er jo derfor jeg er såpass "avslappet" på Martin nå, da jeg vet at det som kan bli gjort, blir gjort der.

Det som irriterer meg mest med bikkja nå er at samboern sier at dersom han har skiveutglidning(det er jo ikke en fastsatt diagnose ennå), og vi må legge restriksjoner på bikkja (f.eks. at han ikke får løpe løs med de andre hundene våre, men at han kan gå løs mens de går i bånd, og at de løper løse mens han er i bånd, noe han vil trives ok med siden han løper mest alene uansett, eller at han ikke får være med på LC, noe han elsker, men ikke er avhengig av, har hatt en konk i år, osv), pga risk for tilbakefall ved heftig lek, brå/rykkende bevegelser som ved LC og ved jaktlek med andre, så mener han at hunden har det bedre som død hvis han ikke kan leve uten restriksjoner. -.- Må virkelig si at jeg revurderer mitt forhold med mannen STERKT nå. Kunne sett greia hvis det var snakk om å KUN gå i bånd og KUN holdes rolig resten av livet. Men.. Å ikke få herje med de andre, i alle fall ikke ofte? Sært sært, spesielt siden bikkja nettopp nylig i det hele tatt begynte å leke med unghunden... Aldri vært en leken type.

Er sånn at jeg nesten tror han tenker "fy **** for et pes det blir, gidder ikke styre med sånt.." *frustrert* Han er jo glad i bikkja veit jeg. Men å synes at bikkja ikke får et godt liv hvis han blir hindret fra å herje-leke med andre hunder, når han likevel stort sett løper for seg selv og tisser på ting?

Menmen. Man skal vel ikke ta sorgene på forskudd, vi har enda ikke tatt noen CT eller MR, og vi har ikke fått en endelig diagnose, eller noe. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amy basenji fikk jo en nakkeskade av mystisk art etter å ha blitt bumpet av flatten. Hun hadde det der med plutselige smertehyl, men i tillegg var det også nevrologiske symptomer - hun gikk rart med forbeina, haddelett for å tippe forover på nesa når hun spiste eller bæsjet.. Vi endte opp hos Torill Malmer i Asker, der fikk hun en obskur diagnose som freaket meg litt ut (noe med nyren i hodet - akupunktur sjargong tror jeg). Så fikk hun akupunktur og mystiske små homøopatiske piller - og det gjorde underverk! Hun ble helt bra og var helt bra i nesten 4 år - da kom det tilbake, men da var kroppen hennes så sliten allikevel at det var bare siste dråpen - hun fikk slippe. Jeg vet ikke om det var en skiveutglidning eller hva det var, men jeg ville virkelig prøvd Torill Malmer altså (enda jeg er så straight og skolemedisinsk som en påle).. kanskje han har hjernen i et bakbein eller noe.. (klarer visst ikke la være å tulle om det der..!)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så rart! Jeg har liksom inntrykk av at de fleste blir henvist til riktig person og til den veterinæren som kan mest om emnet. I tillegg rart at det ble diagnostisert sånn? De opererer jo mange kompresjoner/prolapser på NVH, det er jo derfor jeg er såpass "avslappet" på Martin nå, da jeg vet at det som kan bli gjort, blir gjort der.

Nope, NVH kunne ikke operere bikkja mi. Men nå er det gjort, og det går over all forventing!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, NVH kunne ikke operere bikkja mi. Men nå er det gjort, og det går over all forventing! :D

Så bra at dere fikk en løsning på det da, og at det går bra! :ahappy:

Jeg ville sendt en tilbakemelding om det til NVH hvis jeg var deg. Jeg vet de alltid blir glade for konstruktiv tilbakemelding, og ledelsen vil VELDIG gjerne ta tak i sånne ting, det vet jeg. Alle vil jo gjerne forbedre seg på alle punkter. :ahappy:

Martin har vært på CT, og der fant de ingenting der og da iallefall. Veterinæren hans skal jo også se på bildene men regner ikke med hun finner noe mer enn radiologene. :P Og det er jo forsåvidt kjempebra, om det IKKE er en skiveutglidning. :ahappy: Men da vet vi jo fortsatt ikke HVA det er.. Muligens MR neste, får se hva som konkluderes med til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdte på å brekke meg når jeg leste skiveutglidning... Den faenskapen der altså, aldri igjen!

Jeg har altså ingen fornuftige innspill, annet enn at det er forferdelig vondt for oss mennesker, sikkert like fælt for de firbeinte. Lykke til videre, håper dere finner ut hva som er galt og alt blir bra igjen! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere fikk en løsning på det da, og at det går bra! :ahappy:

Jeg ville sendt en tilbakemelding om det til NVH hvis jeg var deg. Jeg vet de alltid blir glade for konstruktiv tilbakemelding, og ledelsen vil VELDIG gjerne ta tak i sånne ting, det vet jeg. Alle vil jo gjerne forbedre seg på alle punkter. :ahappy:

Martin har vært på CT, og der fant de ingenting der og da iallefall. Veterinæren hans skal jo også se på bildene men regner ikke med hun finner noe mer enn radiologene. :P Og det er jo forsåvidt kjempebra, om det IKKE er en skiveutglidning. :ahappy: Men da vet vi jo fortsatt ikke HVA det er.. Muligens MR neste, får se hva som konkluderes med til uka.

De har fått tilbakemelding på noe av det uten at jeg fikk nevneverdig respons, så jeg tror ikke jeg orker en runde til. nå skal jeg kjefte på Jeløya for feildiagnose :P

Krysser fingra for at det ikke feiler Martin noen ting som helst, og at han er klar til vårprøven! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Mumle Mu! Krysser fingra vi og. :ahappy:

Rak: Ja, jeg håper vi får til MR, så vi om ikke annet får utelukket en del ting og kan slappe av mer mtp nerveskader/smerter. Det spørs bare om Agria dekker det, vi har ikke penger til å legge ut 11 000 nå fra egen lomme.. Men må vi, så får vi vel skrapt det sammen på et vis. :P Håper på noe som er lett å behandle ja..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Mumle Mu! Krysser fingra vi og. :ahappy:

Rak: Ja, jeg håper vi får til MR, så vi om ikke annet får utelukket en del ting og kan slappe av mer mtp nerveskader/smerter. Det spørs bare om Agria dekker det, vi har ikke penger til å legge ut 11 000 nå fra egen lomme.. Men må vi, så får vi vel skrapt det sammen på et vis. :P Håper på noe som er lett å behandle ja..!

Ja fornuftig. Agria dekker nok ikke hele, desverre. Mener de har satt opp begrensing på sum de dekker. Cavalieren min hadde jo sånne "hyle plutselig til" greier pga nakken sin. Der var det jo syringomyelia, og det viser ikke på ct. Ikke at Martin har sm altså - men kan jo i det minste være greit å utelukke syrinxer ol. i ryggmargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fornuftig. Agria dekker nok ikke hele, desverre. Mener de har satt opp begrensing på sum de dekker. Cavalieren min hadde jo sånne "hyle plutselig til" greier pga nakken sin. Der var det jo syringomyelia, og det viser ikke på ct. Ikke at Martin har sm altså - men kan jo i det minste være greit å utelukke syrinxer ol. i ryggmargen.

Agria dekket MR og CT på bikkja mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agria dekket MR og CT på bikkja mi :)

Hele summen? Nå nylig? mener det står i vilkårene både på gjensidige og agria at de kun dekker opp til et visst beløp (3000 trooor jeg). Har de endret det igjen så blir jeg veldig glad!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VELDIG bra :) MR og CT er styggdyrt (nå gjenstår det bare for selskapene og øke forsikringsbeløpet, så blir det bra! :P).

Ja vet! Tatt mr av to hunder - heldigvis før de begynte med maksgrenser - og fytti... Det har ikke blitt billigere siden 2007 og 2008 tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...