Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Men svarene gjelder en baby på to uker, da har det ikke noe å si hvilken "side man liksom tilhører" men en side - babyens. Hvorfor skal alenetid bli prioritert foran babyen? Og hvis man har vært mye med andre så babyen har flere hovedpersoner, så blir det igjen noe annet enn det vi diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Respekt burde gå begge veier, Raksha. Jeg reagerte også på "nei, man drar ikke fra en 14 dager gammel baby, da skal man bonde med barnet sitt", og det er til tross for at jeg hadde et rimelig høyt ressursforsvar på begge mine babyer - jeg var ikke spesielt flink til å overlate de til noen andre, inkludert pappaen (og jeg syns vel fortsatt at det er meg som er det beste alternativet :P ).

Eldstemann var en sånn unge som sovna på ethvert fang han ble lagt på, han drakk like gjerne av flaske som av pupp, han hadde det ikke vært et problem å dra fra en kveld. Datterbarnet var veldig avhengig av meg, hun ville ikke ha flaske og hun sov ikke hvor som helst, hun burde jeg helst ikke dra fra fortsatt :P Så at man kan sitte bastant og mer eller mindre dømme folk for at de tar andre valg enn seg sjøl.. Som sagt, respekt burde gå begge veier.

Selvsagt. Jeg har vist respekt og forståelse for dilemmaet til krutsi (oppriktig, ikke sånn at jeg skriver en ting og sitter og mumler om hvorlig mødre den og den er som gjør sånn og sånn er). Jeg reagerer jo på det som treffer meg, for å høre at jeg er hysterisk, at jeg må slippe barnet, at jeg må ditt og datt, får jeg tidsnok høre fra bestemødre, naboer, forståsegpåere og alle andre. Jeg trenger ikke lese det her inne også, jeg trodde det var mer "forståelse" for sånt her.

Det er det nok også, ting blir formulert feil, men det er dritkjipt å lese likevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha Gå og sov litt, da blir verden en litt bedre plass. :)

Guriland her er det NM i å tilegne andre andre meninger.

Jeg var den ene som uttrykte meg noe bastant til Krutsi, jeg kan ikke se at hun tok det såi ille opp, hun takket til og med for svaret. Andre derimot tok det ikke like greit. Når man spør på et åpent forum må man forvente å få svar. Jeg er ingen pedagog, når jeg mener ting så sier jeg det jeg mener og regner med at motparten greier ta til seg informasjon relevant til sitt liv uten at jeg trenger pakke det inn i lyserosa glanspapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men svarene gjelder en baby på to uker, da har det ikke noe å si hvilken "side man liksom tilhører" men en side - babyens. Hvorfor skal alenetid bli prioritert foran babyen? Og hvis man har vært mye med andre så babyen har flere hovedpersoner, så blir det igjen noe annet enn det vi diskuterer.

Igjen, man har forskjellige behov. Da blir det vel det samme som at når pappaen til babyen er på jobb/handler e.l så kan ingen følge med på babyen mens man sover? For man MÅ være med babyen 24/7 selv om man kan få hjelp fra andre? Jeg dro ofte innom broren min og svigerinnen min da nevøen min var nyfødt, fordi babyen ikke ville sove. Type null søvn. Moren var totalt utslitt, og broren min måtte jobbe. Da passet jeg nevøen min mens moren fikk sove et par timer. Tror ikke han er helt traumatisert av det, altså.

Selvsagt. Jeg har vist respekt og forståelse for dilemmaet til krutsi (oppriktig, ikke sånn at jeg skriver en ting og sitter og mumler om hvorlig mødre den og den er som gjør sånn og sånn er). Jeg reagerer jo på det som treffer meg, for å høre at jeg er hysterisk, at jeg må slippe barnet, at jeg må ditt og datt, får jeg tidsnok høre fra bestemødre, naboer, forståsegpåere og alle andre. Jeg trenger ikke lese det her inne også, jeg trodde det var mer "forståelse" for sånt her.

Det er det nok også, ting blir formulert feil, men det er dritkjipt å lese likevel.

Men altså, det er et forum. Til blir formulert feil, og det blir tolket feil. Da kan man jo ikke skrive noe som helst her inne, fordi enkeltpersoner kan ta til seg noe av det på feil måte?

@raksha Gå og sov litt, da blir verden en litt bedre plass. :)

Guriland her er det NM i å tilegne andre andre meninger.

Jeg var den ene som uttrykte meg noe bastant til Krutsi, jeg kan ikke se at hun tok det såi ille opp, hun takket til og med for svaret. Andre derimot tok det ikke like greit. Når man spør på et åpent forum må man forvente å få svar. Jeg er ingen pedagog, når jeg mener ting så sier jeg det jeg mener og regner med at motparten greier ta til seg informasjon relevant til sitt liv uten at jeg trenger pakke det inn i lyserosa glanspapir.

Hun spurte fordi hun er nybakt mor. Å få såpass mange bastante svar er ikke alltid like greit da. Jeg satte i hvert fall mer pris på svar som "jeg gjorde det på den måten", i stedenfor "EN TO UKER GAMMEL BABY SKAL ALDRI VÆRE UTEN FORELDRENE SINE UANSETT GRUNN!!!!" (overdrevet, men dere skjønner). Jeg reagerte faktisk, selv om jeg er en av de som ikke har vært borte fra barnet mitt mer en tre netter ila de to årene, sett bortifra sykehusoppholdet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Jeg har vist respekt og forståelse for dilemmaet til krutsi (oppriktig, ikke sånn at jeg skriver en ting og sitter og mumler om hvorlig mødre den og den er som gjør sånn og sånn er). Jeg reagerer jo på det som treffer meg, for å høre at jeg er hysterisk, at jeg må slippe barnet, at jeg må ditt og datt, får jeg tidsnok høre fra bestemødre, naboer, forståsegpåere og alle andre. Jeg trenger ikke lese det her inne også, jeg trodde det var mer "forståelse" for sånt her.

Det er det nok også, ting blir formulert feil, men det er dritkjipt å lese likevel.

Jeg kan ikke huske å ha lest noe om noen som mener noe om dine valg, så jeg er litt usikker på hvorfor det skal treffe deg, for å være helt ærlig. Her var det snakk om hvorvidt krutsi skulle reise bort og spise middag hos et vennepar en kveld, ikke hvordan du burde gjøre det med Ida :)

---

Og ja, jeg syns det er både hysterisk og nedlatende av andre å si at det kan hun ikke. Hva som er riktig for deg og ditt barn, er ikke nødvendigvis riktig for andre mødre og deres barn. Sånn helt generelt. Det er direkte ufint å si at man står på barnets side, da insinuerer man mer eller mindre at det gjør ikke foreldrene, og hadde noen sagt noe sånt til meg så hadde jeg blitt rasende, samme fader hvor mye offentlig forum vi er på. Det er snakk om en ***** middag som varer i kanskje 3 timer, der babyen er hos barnevakt, hun blir ikke lagt igjen alene hjemme uten tilsyn. Det er ikke omsorgssvikt, folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, det er et forum. Til blir formulert feil, og det blir tolket feil. Da kan man jo ikke skrive noe som helst her inne, fordi enkeltpersoner kan ta til seg noe av det på feil måte?

Men jeg har ikke lov å reagere på ting som blir skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske å ha lest noe om noen som mener noe om dine valg, så jeg er litt usikker på hvorfor det skal treffe deg, for å være helt ærlig. Her var det snakk om hvorvidt krutsi skulle reise bort og spise middag hos et vennepar en kveld, ikke hvordan du burde gjøre det med Ida :)

---

Og ja, jeg syns det er både hysterisk og nedlatende av andre å si at det kan hun ikke. Hva som er riktig for deg og ditt barn, er ikke nødvendigvis riktig for andre mødre og deres barn. Sånn helt generelt. Det er direkte ufint å si at man står på barnets side, da insinuerer man mer eller mindre at det gjør ikke foreldrene, og hadde noen sagt noe sånt til meg så hadde jeg blitt rasende, samme fader hvor mye offentlig forum vi er på. Det er snakk om en ***** middag som varer i kanskje 3 timer, der babyen er hos barnevakt, hun blir ikke lagt igjen alene hjemme uten tilsyn. Det er ikke omsorgssvikt, folkens.

AMEN!

Men jeg har ikke lov å reagere på ting som blir skrevet?

Joda, men skjønner ikke hvorfor du skal ha deg frabedt å bli kalt hysterisk/hormonell, når ingen har sagt det om deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som er direkte ufin hvis noen lurte, godt jeg vanligvis ikke sier alt jeg tenker høyt da.
Hvorfor ta sjansen på at babyen får stressreaksjoner for en ***** middag da? Den kan sove hele tiden og ikke merke noe, eller bli redd. Det vet man ikke på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som er direkte ufin hvis noen lurte, godt jeg vanligvis ikke sier alt jeg tenker høyt da.

Hvorfor ta sjansen på at babyen får stressreaksjoner for en ***** middag da? Den kan sove hele tiden og ikke merke noe, eller bli redd. Det vet man ikke på forhånd.

Men dersom babyen blir redd så har man vel med seg telefon og kan dra fra middagen? Jeg har alltid, og sier fortsatt alltid at de som passer datteren min skal si i fra med en gang dersom det er noe slik at jeg kan hente henne igjen. Krutsi og mannen kjenner uansett barnet sitt best, til tross for at hun kun er 2 uker når den middagen er. Derfor syns jeg det blir veldig feil å påstå at man aldri kan ha barnevakt til sitt to uker gamle barn.

Lurer på hvordan det skal gå med E jeg da, hun som var igjennom så mye de to første ukene av livet sitt. For 2 uker gamle babyer (og yngre) skjønner ikke forskjell på at den er livstruende syk og at foreldrene evt skal i middag. Synes man skal passe litt på hva man sier til nybakte mødre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! Man traumatiserer vel ikke en baby fordi andre får passe på den noen timer den første mnd??

Hvorfor er det så svarthvitt, skal man enten ducktape baby til ryggen og aldri la andre enn pappa holde den, eller bare gi den bort til andre uten å bry seg? :lol: .

Edit: Blir man omgjort til en ren tjenestestasjon for baby når man har fått den? Syns det som soelvd og Lill skriver om noen timer for seg selv (uten baby) høres godt ut jeg, da.. være noe annet enn kun mamma (være bare seg selv og ikke ta hensyn en time eller to). Vet at det ikke var det som var i eksempelet med middag, men likevel.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke, Marie, at Krutsi kjenner sitt barn bedre enn alle andre, akkurat som at du kjenner din datter bedre enn alle andre?

Krutsi spurte hva vi syntes og jeg svarte på det. Det er ikke engang sikkert at hun skal gå på den middagen. Nå har hun iallefall fått mange svar ( :lol: ) og gjør helt sikkert det hun føler er riktig.

Men jeg vil tro personligheten til babyen spiller mindre rolle på et så tidlig stadie.

@Martine det er ikke sikkert det er merkbart at en så liten baby får en stressreaksjon.

Og sykdom er selvfølgelig noe helt annet, vi snakker om noe som egentlig ikke er så viktig og som lett kan velges bort.

Jeg prøvde å finne ut om det er forsket noe på dette, men fant i første omgang bare dette:

http://mammanett.no/baby/foreldres_fravaer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sort hvitt i det hele tatt, men det blir gjort til det. Og når det blir dratt ut og brukt ord som omsorgssvikt, at man som nybakt mor har mistet hjernen sin og all evne til å tenke selv, at om man reagerer personlig rett fra levra så er man hormonell. :icon_confused:

Det her har jo gått over alle støvleskaft.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krutsi spurte hva vi syntes og jeg svarte på det. Det er ikke engang sikkert at hun skal gå på den middagen. Nå har hun iallefall fått mange svar ( :lol: ) og gjør helt sikkert det hun føler er riktig.

Men jeg vil tro personligheten til babyen spiller mindre rolle på et så tidlig stadie.

@Martine det er ikke sikkert det er merkbart at en så liten baby får en stressreaksjon.

Og sykdom er selvfølgelig noe helt annet, vi snakker om noe som egentlig ikke er så viktig og som lett kan velges bort.

Jeg prøvde å finne ut om det er forsket noe på dette, men fant i første omgang bare dette:

http://mammanett.no/baby/foreldres_fravaer

Litt irrelevant kilde, når forskningen er basert på at mor er borte en og to uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krutsi spurte hva vi syntes og jeg svarte på det. Det er ikke engang sikkert at hun skal gå på den middagen. Nå har hun iallefall fått mange svar ( :lol: ) og gjør helt sikkert det hun føler er riktig.

Men jeg vil tro personligheten til babyen spiller mindre rolle på et så tidlig stadie.

@Martine det er ikke sikkert det er merkbart at en så liten baby får en stressreaksjon.

Og sykdom er selvfølgelig noe helt annet, vi snakker om noe som egentlig ikke er så viktig og som lett kan velges bort.

Jeg prøvde å finne ut om det er forsket noe på dette, men fant i første omgang bare dette:

http://mammanett.no/baby/foreldres_fravaer

Babyen kan jo bli stresset i situasjoner med foreldrene sine også. Jeg tenker at stress er stress, uansett grunn når de er så små.

@ElZorro: Tror nok at @Krutsi klarer å tenke selv selv om hun er nybakt mamma, men det er fortsatt greit å ikke være såpass bastant i meningene sine, og uttrykke egne meninger på generelt grunnlag. Selv om noen mener at det er uaktuelt å dra fra ungen sin så mye som 2 timer, så gjelder ikke det alle. Jeg husker selv at det var vanskelig å vite hva som var greit og ikke når jeg var nybakt mamma. Med tanke på å ta med E ut på vinteren i all slags vær +++. Som nybakt mamma har man ofte mange spørsmål, og man tar gjerne til seg det de som har eldre barn sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt irrelevant kilde, når forskningen er basert på at mor er borte en og to uker...

Som sagt så var det det jeg fant på to sekunder, men det står og at man kan være borte 1 - 2 timer med en baby på en måned.

Finn gjerne forskning som viser at det er helt i orden så skal jeg ikke si noe mer jeg.

@IW de trenger deg veldig mye de første tre månedene (tenk valpekasse med nyfødte...) Igjen, jeg snakker utifra at begge (eller alle) personene babyen har knyttet seg til forsvinner på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så var det det jeg fant på to sekunder, men det står og at man kan være borte 1 - 2 timer med en baby på en måned.

Finn gjerne forskning som viser at det er helt i orden så skal jeg ikke si noe mer jeg.

@IW de trenger deg veldig mye de første tre månedene (tenk valpekasse med nyfødte...) Igjen, jeg snakker utifra at begge (eller alle) personene babyen har knyttet seg til forsvinner på en gang.

Men det er jo ikke snakk om å levere babyen til en totalt fremmed person.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at foreldrene kjenner barnet sitt best, selvom det bare er to uker, og at man sikkert i forkant klarer å gjøre seg opp en mening om ungen ser ut til å kunne slappe av selvom mamma og pappa er utenfor rommet. Er det en superneedy baby som trenger å ligge klistret inntil mamman sin for å ikke få panikk, så regner jeg ikke med Krutsi kommer til å ville reise vekk. Men dersom ungen ser ut til å kunne sove fint, slappe av, spise maten sin fra flasken osv, så vil et par-tre timer uten mamma og pappa mest sannsynlig gå helt strålende. Ungen vil jo være i trygge hender hos noen andre som kan si ifra dersom ting skulle skjære seg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Martine Selvfølgelig er alle forskjellige. Og jeg sier jo også at jeg uttrykte meg vel bastant. Og jeg sier også at jeg på ingen måte er en pedagog og at jeg har en tendens til å uttrykke meg slik. Men jeg kan ikke se at mottakeren tok det ille opp i det hele tatt? Så hvorfor tenner da hele baby og barnetråden og flere til på alle pluggene og kaller meg inndirekte hysterisk? Hvorfor ble denne tråden så innmari utrivelig plutselig?

EOD for min egen del, dette her ble virkelig virkelig blåst ut av proposjoner.

Edit: Hva om en mod deler dette til egen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke snakk om å levere babyen til en totalt fremmed person.

Jeg syntes diskusjonen må gå videre som generell, men utgangspunktet er vel en 2 uker gammel baby som skal bli passet av noen den ikke har rukket å bli tett knyttet til enda. Hvis ikke er jeg med i diskusjonen på feil premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Martine Selvfølgelig er alle forskjellige. Og jeg sier jo også at jeg uttrykte meg vel bastant. Og jeg sier også at jeg på ingen måte er en pedagog og at jeg har en tendens til å uttrykke meg slik. Men jeg kan ikke se at mottakeren tok det ille opp i det hele tatt? Så hvorfor tenner da hele baby og barnetråden og flere til på alle pluggene og kaller meg inndirekte hysterisk? Hvorfor ble denne tråden så innmari utrivelig plutselig?

EOD for min egen del, dette her ble virkelig virkelig blåst ut av proposjoner.

Edit: Hva om en mod deler dette til egen tråd?

Fordi de som sier det er greit å ha barnevakt når babyen er 2 uker indirekte blir kalt uansvarlige, hensynsløse og egoistiske.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de som sier det er greit å ha barnevakt når babyen er 2 uker indirekte blir kalt uansvarlige, hensynsløse og egoistiske.

Nei, det er det dere selv (for å dele oss opp i to lag, som det så fint ble gjort tidligere her) som har gjort. Jeg og @ida som startet dette rabalderet her med å være så innmari grusomt bastante vi har ikke sagt noe som helst i den retningen.

Nå, EOD for min egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det dere selv (for å dele oss opp i to lag, som det så fint ble gjort tidligere her) som har gjort. Jeg og @ida som startet dette rabalderet her med å være så innmari grusomt bastante vi har ikke sagt noe som helst i den retningen.

Nå, EOD for min egen del.

Dere sier jo at 2 uker gamle babyer ikke en gang skal ha barnevakt så foreldrene kan handle pga tilknytningen. Hva mener dere da at foreldrene til de som har barnevakt såpass små er da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...