Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Vi har en Brio happy duo, helt enkel, ikke noe fancyshmancy, og ikke en av de dyreste. Har med både sitte og liggedel. Har gummihjul med luft, og er veldig behagelig å trille. Den er ikke nett og liten, men ikke av de største heller (noen vil jo ha litt stor bag for eksempel, hvis de får vinterbarn og skal ha mye plass til pose og dyner osv, men vi hadde både sommerbaby og liten baby så den var helt passe for oss)... Den har til og med tålt skogsturer med bestefar, og han går der no barnevogn have sat its Wheels before...

Red; Vi prøvde oss også på en trille med sånne snurrehjul foran. Den funket ikke på asfalt en gang... så jeg tror ikke jeg hadde turt å kjøpe med det. Mulig det er bedre når de kan låses...

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker emmaljunga vognen min, som er helt fantastisk samme hvilken underlag og kommer oss frem samme søren hvor :ahappy: Men nå har vi gått mye i skogen og sånt også. Men den er kjempesvær :P

Vi har landa på den. Er mer i terreng enn på kjøpesentre så da får vi bære der. Hvordan vi skal få den inn i bilen fortrenger jeg enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Puttiva kjøp den du vil ha, så kjøper du en ekstra brukt om den ikke passer alle formålene. Vi endte opp med to, kjøpte begge brukt da, og begge passer utmerket til sitt bruk. Men skulle jeg bare valgt en, så hadde jeg landet på briovogna. Den er som *marianne* sier, ikke fancysmancy, helt enkel og grei, triller godt og ikke minst, god å trille på på alle underlag. Men den tar stor plass i bilen (riktignok mindre enn simo og emmaljunga (mener jeg), men for oss blir det veldig trangt med digert hundebur + briovogna. Det går, men myye enklere med abcvogna som knapt tar noe plass.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enig i den ja...

Vi er på dag 6 av de første 10 i en soveplan vi har lagt ved hjelp av boka. Skriver mer i neste uke når vi har gjennomført, men det virker lovende hittil. Isåfall mer søvn uten strengere idioteegler som å sette på klokke og ikke gå inn før den ringer, wtf? Til en baby som gråter...

Har forresten Emmaljunga citycross, kjempefornøyd. Den er en traktor som kommer seg frem overalt samtidig som den er lett og ikke for stor. Og den har måttet tåle mye, i sommer løp jeg over digre steiner med den for det var det eneste som fikk J til å sove.. (Den har altså god støtdemping og!) Eneste, selene i sportsdelen begynner å bli for trange allerede... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ser ut til å virke @Marie!

Vi har også emmaljunga city cross og er kjempefornøyd! Den veier lite og lett å trille. Helt enig i at selene i sportsdelen er trange. Med skinn og dunpose meg unge med flere lag klør er de alt for trange. Vi bruker bare den til beina, men jeg synes de sitter alt for stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer barnevognfrustrasjon:

Hvor mye har det å si om sittedelen kan settes begge veier? Hva foretrekker dere, at ungen ser på dere, eller på verden?

Definitivt meg. Det er for meg faktisk VELDIG viktig, spesielt de første mnd de begynner å sitte i den, at babyen ser min reaksjon på verdenen, og opplever den "sammen med meg". Da får de fortsatt kikket ut, men møter den ikke alene og jeg er glad å kunne se på babyens ansiktsuttrykk, hva den blir usikker på, lese kroppspråket ved forskjellige behov osv.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt seler man kan. Feste i overkroppen. Men ser for meg at hun blir hengende i armene for hun sklir jo nedover når hun sitter. Kanskje jeg skal dra innom babyshop, de pleier å være veldig hjelpsomme. Evt skrive Mail til emmaljunga.

Jeg er forresten helt enig med Marie at å ha barnet mot meg er veldig viktig for oss! Da kan jeg se henne og hva hun driver med!

Gratulerer med Johanne sin første tann!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer barnevognfrustrasjon:

Hvor mye har det å si om sittedelen kan settes begge veier? Hva foretrekker dere, at ungen ser på dere, eller på verden?

Ungen skal se på meg. Det vil si, jeg har ikke småbarn lenger. Men den fellesopplevelsen er jeg glad jeg ikke gikk glipp av. Hadde en Simotrille og den ble lite brukt, faren min hatet å gå tur med den fordi han ikke kunne SE barna hele tiden. Det er også anbefalt fra forståsegpåere å la barnet sitte ansikt-til-ansikt, det har visst noe med trygghet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt meg. Det er for meg faktisk VELDIG viktig, spesielt de første mnd de begynner å sitte i den, at babyen ser min reaksjon på verdenen, og opplever den "sammen med meg". Da får de fortsatt kikket ut, men møter den ikke alene og jeg er glad å kunne se på babyens ansiktsuttrykk, hva den blir usikker på, lese kroppspråket ved forskjellige behov osv.

Akkurat det er det forsket på og funnet svært viktig. Jeg fikk bare ikke til å formulere det i sist svar :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...