Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvekt hos hund - når kan mistenke at det skyldes sykdom?


Petra
 Share

Recommended Posts

Mindre mat og mer mosjon er jo det evige mantraet når det gjelder overvekt, både hos mennesker og dyr. Men det finnes jo en del andre bakenforliggende årsaker som kan påvirke vekta også, så når kan man begynne å lure på om det er noe annet eller mer enn bare mengden mat og mosjon som påvirker?

Jeg har per i dag tre hunder, en stor og to små. Alle tre hundene får akkurat de samme turene, temmelig lik mengde trening forøvrig (agility) og er i temmelig lik mengde aktivitet ellers (altså ikke sånn at to stk burner rundt i hagen dagen lang mens den tredje sløver på sofaen).

De to små er av samme rase og kjønn, relativt jevnaldrende, like høye, og i slekt om enn ikke veldig nært.

Den store og den ene lille er slanke, den lille på grensa til tynn i mine øyne. Den andre lille, derimot, er direkte feit. Den får mye mindre mat, og magrere mat, enn den andre lille, uten at det hjelper. Jeg kan nesten ikke skru ned matmengden enda mer, for noen næringsstoffer må den nesten få i seg. Mat er jo ikke bare energi... De siste månedene har alle hundene fått mer mosjon enn før, uten at vekta til den feite har endret seg ett gram. Den tynne lille har derimot gått litt ned i vekt.

Så de to små burde altså vært genetisk relativt like, mosjonsmengde er lik og den feite får adskillig færre kalorier men er allikevel feit. Kan det da være andre ting som spiller inn her enn bare energi inn vs energi ut? Stoffskifteproblematikk for eksempel? Den viser forøvrig ingen andre tegn til sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd både tørrfôr og vom og hundemat, uten at det har endret på noe.

Men da er det kanskje ikke så dumt å ta det opp med dyrlegen, da? I det minste for å utelukke ting.

Takk for hjelpen :)

Det spørs litt hvor lange perioder du har gjort det også. For å vite om förskifte har en effekt så må det gå 3-4 mnd somoftst.

Men hadde nok tatt det opp med dyrelegen ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å bare rett og slett få tatt en blodprøve hos dyrlegen.

Vår forrige hund hadde omtrent ikke eksisterende stoffskifte, dessverre gikk vi hos et dyrlege senter som var totalt ubruklige de tok rett og slett ikke meg alvorlig når jeg sa at vi har prøvd alt bikkja blir bare tjukkere og tjukkere (vi går masse tur)bikkja orker tilslutt ikke lange turer lengre hun ser ut som et soffabord på tur men det er fortsatt ikke noe forståelse å få...

Vi bytter dyrlege og den nye dyrlegen tok en blodprøve og den viste altså at bikkja omtrent ikke hadde stoffskifte dessverre var det ikke noe å gjøre med det fordi det hadde gått så langt at medisinering ikke ville hjelpe. Det skulle vært gjort i et tidligere skjede...

Tragisk men jeg lærte at man kan ikke stole blindt på dyrleger og jeg har lært at store dyrlegesenter skal man holde seg unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også, hvis det ikke er stoffskifteproblematikk (utelukk det og andre sykdommer først, med en blodprøve), prøve Metabolic Diet fra Hill's. Det funket supert på katten min som ikke har gått ned i vekt uansett slankefor og liten mengde osv osv. Og her på jobben har jeg sett flere hunder som har gått ned i vekt på det. Du må til et veterinærkontor som fører Hill's for å få tak i det da det er et spesialfor for overvektige hunder, og man skal inn på vektkontroller osv for å kontrollere mengde mat de får, hvor fort de går ned i vekt osv. Det foret gjør ikke bare at de går ned i vekt, men det endrer genuttrykket hos dyret, slik at de får mindre gener for å lagre fett, og mer gener for å omdanne fett til energi. Verdt å prøve hvis det ikke er stoffskiftet!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en BC som var som en jojo ift vekta i mange år, hun var særlig problematisk rundt løpetid. Da hun fikk mat tre ganger om dagen, ble vekta stabil og hun holdt seg slank. Så fort vi prøvde med ett måltid om dagen, este hun ut igjen. Det er ikke alltid det er type for som er avgjørende for metabolismen, det kan være noe med fordelingen av maten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min aussieterrier har lavt stoffskifte. Mistenkte egentlig hjertet da han fikk hosteanfall som førte til epileptiske anfall, men da de sjekket for hjertet var det fint. Blodprøven derimot viste megalavt stoffskifte. Eneste av de vanlige symptomene var at han hadde gått opp 2 kg på 4 mnd, og jeg trodde det var på grunn av godbiter og klikkertrening.. :) Viste seg også at han roet seg kraftig ned (atferd) etter at medisinene begynte å kicke inn. Så våre symptomer var vektøkning og lunefult humør, ingenting med pels eller slapphet. Har etter vi begynte på behandling foret med diettfor fra Specific og han får mat like ofte som jeg gjør. I tillegg har aktivitetsmengden økt siden det har vært sommer. For en mnd siden viste endelig vekta 8 kg igjen!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også, hvis det ikke er stoffskifteproblematikk (utelukk det og andre sykdommer først, med en blodprøve), prøve Metabolic Diet fra Hill's. Det funket supert på katten min som ikke har gått ned i vekt uansett slankefor og liten mengde osv osv. Og her på jobben har jeg sett flere hunder som har gått ned i vekt på det. Du må til et veterinærkontor som fører Hill's for å få tak i det da det er et spesialfor for overvektige hunder, og man skal inn på vektkontroller osv for å kontrollere mengde mat de får, hvor fort de går ned i vekt osv. Det foret gjør ikke bare at de går ned i vekt, men det endrer genuttrykket hos dyret, slik at de får mindre gener for å lagre fett, og mer gener for å omdanne fett til energi. Verdt å prøve hvis det ikke er stoffskiftet! :)

Så Hill's sier at fôret endrer hundens gener??? Genmanipulering er forbudt i Norge svjv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endrer genuttrykket? Får mindre gener for å lagre fett? Vi får avle videre på disse Hills hundene tror jeg, så blir vi kvitt problemet først som sist. Hihi.

Gikk hunden på en ren rå diett da den fikk vom og hundemat forresten? Eller fikk den tørrfôr evt mye godbiter under trening og slikt?

Sammensetningen av det man spiser kan være vel så viktig som kaloriinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blant annet tomat, gulrot og en del andre naturlige ingredienser som er vist å endre fettcellene fra lagringsmodus til forbruksmodus mener jeg å huske. Det endrer ikke genene, men genuttrykket. Altså hvilke gener som kommer mest fram. Slik at en hund som har vært fet, og har mye fettceller som er "programmert" for lagring av fett, blir endret til celler som sender fettet videre til forbrenning, eller noe deromkring. (Jeg er bittelitt rusten på det just now, skal oppdatere meg selv senere i dag, har papirene på dette) Det funket iallefall gull på katta, som har gått over på vanlig lightfor igjen nå etter å ha gått på metabolic litt over et halvt år. Han gikk først på Hill's r/d, så på eukanuba, skjedde ingenting uansett hvor lite jeg ga ham. Så på metabolic i et halvt år der han har gått ned halvannen kilo, nå har han gått på vanlig light i to mnd og ikke gått opp noe... Og jeg har via jobben sett flere hunder det har funket gull på.

Litt av forskjellen ifht dokumentasjon på dette foret og et vanlig slankefor fra Hill's er at dette foret har det vært kjørt blindtester på i USA. Eiere har fått med foret hjem fra veterinær uten merking på hva det er og uten beskjed om at det er et spesielt slankefor som sådan. De har fått beskjed om mengde og om å ikke gi godbiter/ekstra mat, som man gjør med vanlige slankefor, der ting ikke alltid blir fulgt like godt opp. Og man så en like stor reduksjon i vekt på hund, litt mindre på katt, som i de kliniske testene der alt er kontrollert.

Nå skal det sies at jeg sjelden anbefaler for fra spesielle produsenter, annet enn v&h, da jeg mener at det viktigste er å finne et for som funker for seg og sin hund, ikke hvem som lager det eller hva det heter. Men Metabolic er verdt å prøve dersom det ikke er klinisk underliggende årsaker til overvekt. Jeg har sett det funke så bra på dyr som ikke har endret vekt et gram, annet enn kanskje oppover, på vanlige slankefor. Derfor sier jeg at det er verdt å prøve. Ikke sikkert det funker på akkurat din hund, men det er en sjanse verdt å ta etter min mening.

edit: endret litt på feil formulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nowisclee - mener du at om man gir litt gulrot så vil det "øke forbrenningen"?

Jeg sliter skikkelig med Noah om dagen, han er feit som en julegris - og han får ikke mye mat, ei heller veldig lite mosjon. Jeg har ikke lyst til å prøve lightfor, men jeg kan godt rive gulrøtter i maten hans som tilleggsforing og vomfyll - og det er jo strålende om det har vektreduserende effekt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blant annet gulrot, tomat (rester etter ketchupproduksjon blant annet), linfrø og noe andre ingredienser som skal være bra for vektreduksjon, ja. Jeg kan ikke forklare hvordan alt fungerer, men jeg vet at dette foret fungerer på flere individer, også ved å motvirke den "vanlige" vektøkningen når man går over til det vanlige foret. Personlig erfaring har jeg bare med en katt, men der har det funket supert, og jeg har fulgt tett flere både hunder og katter via jobben som det har funket supert for. Jeg har også sett en hund som ikke har gått ned et gram og som de ikke finner noen kliniske årsaker til at skal være overvektig. Men i mange tilfeller funker det supert.

http://www.hillspet.com/metabolic-pet-food.html

Edit: og, som mange skriver i kommentarfeltet/rewieven på linken, de får en "normalmengde" for, og dette er også et for de kan gå på hele livet når man øker opp til vedlikeholdsdose og ikke lenger er på vektreduksjonsdose.

Men igjen. Få utelukket kliniske årsaker før man kaster seg over enda et slankefor. Har de lavt stoffskifte så vil nok ikke dette heller hjelpe, da er det bedre å få ordentlig behandling for det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...