Gå til innhold
Hundesonen.no

LC og "doping"


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror jeg trenger en BoT Bodysuit.

Det er kjeramiske stoffer vevd inn i tekstilet som reflekterer kroppens egen varme og dermed øker blodsirkulasjonen og økt blodsirkulasjon har igjen en god del positive effekter på muskler og ledd.

Back on Track er lovlig både på hest og hund,i Norge og i Sverige. Dette står om hund : http://www.skk.se/utstallning/regler/doping/generell-dispens/utrustning/

Om noen lurer på om det har noen effekt, så merker i hvertfall jeg veldig godt når jeg bruker leggbeskytterne jeg har. Jeg er plattfot og sliter med beinhinnebetennelse, men om jeg får vondt bruker jeg BoT og merker stor forskjell, ingenting annet hjelper (enn behandling hos naprapt og selvfølgelig korrigering for plattfotheten). Behandlingen hos naprapat har også som mål å øke blodsirkulasjonen, så derfor hjelper det hos meg. Kjenner også godt om jeg har på for lenge om det er en stund siden jeg har brukt det, da får jeg vondt, så jeg må ta det gradvis.

Jeg er veldig glad i leggbeskytteren min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen lurer på om det har noen effekt, så merker i hvertfall jeg veldig godt når jeg bruker leggbeskytterne jeg har. Jeg er plattfot og sliter med beinhinnebetennelse, men om jeg får vondt bruker jeg BoT og merker stor forskjell, ingenting annet hjelper (enn behandling hos naprapt og selvfølgelig korrigering for plattfotheten). Behandlingen hos naprapat har også som mål å øke blodsirkulasjonen, så derfor hjelper det hos meg. Kjenner også godt om jeg har på for lenge om det er en stund siden jeg har brukt det, da får jeg vondt, så jeg må ta det gradvis.

Jeg er veldig glad i leggbeskytteren min :D

Jeg tror jeg trenger en BoT Bodysuit.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back on Track er lovlig både på hest og hund,i Norge og i Sverige. Dette står om hund : http://www.skk.se/utstallning/regler/doping/generell-dispens/utrustning/

Hverken BoT eller magnetprodukter er tillatt brukt på travhest 96 timer før løp, samme doping bestemmelser som akupunktur, aloe vera, linimenter og kosttilskudd. At man ikke kan kontrollere det er ikke likestilt med tillatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken BoT eller magnetprodukter er tillatt brukt på travhest 96 timer før løp, samme doping bestemmelser som akupunktur, aloe vera, linimenter og kosttilskudd. At man ikke kan kontrollere det er ikke likestilt med tillatt.

Det gjelder vel magneter (feks) eller ? Er det spesifisert i regelverket? Jeg sitter med galopplista her og finner det ikke der ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel magneter (feks) eller ? Er det spesifisert i regelverket? Jeg sitter med galopplista her og finner det ikke der ihvertfall...

BoT er ikke spesifisert i lista, men jeg ringte DNT i fjor og spurte og da gikk det under generell doping bestemmelser om behov for behandling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.travsport.no/PageFiles/7662/Forbuds_og_Karenstidliste%202011%20pdf.pdf Står ikke noe om den form for "behandling" her. Gjelder vel samme som SKK da,at det er lov på friske dyr.

Nei, de viser til dopingreglementets § 2 punkt c)

Det er ikke presisert BoT i reglementet, akkurat som animal Biosa ikke er presisert som doping, men ved direkte forespørsel fikk jeg beskjed at begge deler er å anse som doping og har 96 timers karenstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige står det vel spesfisert om jeg ikke husker feil. Dekkenet øker blodsirkulasjonen i musklene, ergo har de mer oksygen i seg enn en hund uten BOT dekkenet. Det har også en lindrende og smertestillende effekt, så i teorien kan man stille en hund man vet er skadet men som ikke vil vise skaden, og ved ev blodprøve har den ikke NSAID i blodet..

Så du mener at dekkenet vil skjule bruken av NSAIDs? På hvilke måte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BoT er ikke på dopingliste for hund pr i dag, men det er riktig at det sto der i Sverige for x ant år siden. Jeg husker ikke helt når. Den gangen var jeg arrangør av LC og tok derfor kontakt med SKK for å få litt mere info. Det ble en lang og veldig lite konstruktiv samtale, den pågikk over et par mnd pr e-post, hvor jeg ikke fikk mere info enn den som sto på BoT sine egne sider, og at SKK anså dette som doping. Jeg spm stilte hvordan man kunne kontrollere bruken av BoT, men det fikk jeg ikke noe svar på annet enn "nebbete" kommentarer uten hold i. En stund senere ble BoT fjernet fra dopinglisten og konklusjonen jeg fikk var at det var ikke doping å bruke det på friske dyr, bare på syke. Og det er jeg jo ikke uenig i, ref hva tulip skriver over, noe jeg også hadde brukt som et argument.

Nå burde det jo være en selvfølge at man ikke starter med syke hunder, men dessverre har jeg sett det bli gjort, både ved bruk av BoT og faktisk også NSAIDs. Dessverre var det ikke stikkprøvekontroll den dagen til tross for at det ble meldt fra om at denne hunden var innenfor karenstiden for bruk av Rimadyl.

Jeg har brukt, og bruker, BoT på mine hunder, både for rehab og for velvære. På hunder som har vært syke har jeg sett en bedring ved bruk over tid. På hunder som har vært friske, ikke annet enn velvære og "varmere" muskler som har forebygget fx muskelstrekk. De friske løp hverken fortere eller vant mer ved bruk av BoT, men som et supplement til oppvarming/nedgåing syntes jeg det funket bedre enn vanlige dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som et lite apropo til doping. NKK har til enhver tid vært svært unnvikende hva gjelder doping. I lydighet, agility og bruks har det vært hunder som har startet selv om de har stått på NSAIDs i en årrekke.. Og dette har vært helt allment kjent, men ingen har tatt tak i det, man har kun unngått å konfrontere situasjonen. Det har tilogmed vært slik at enkelte som har kvalifisert seg til store mesterskap har valgt å bli hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være nysgjerrigper, hvorfor bruker dere BoT-dekken til hundene deres?

Jeg bruker det som et dekken som fungerer bedre for min hund å holde varmen før og etter hard aktivitet, og for at hun ikke skal bli kald imellom løpene.. Jeg har ikke tro på at det forbedrer hunden min eller er helt fantastisk, men hun holder seg veldig varm med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siden flere bruker dette på seg selv med god erfaring, jeg har fått litt trøbbel med stiv nakke. Er det noe jeg kan vurdere, ev hva og hvor kjøpes det?

Jeg vet ikke om det vil hjelpe på stiv nakke, men du kan sjekke ut priser og produkter på feks Skoies, de bruker å være flinke til å kunne ta inn produkter om de ikke har inne akkurat det du skal ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være nysgjerrigper, hvorfor bruker dere BoT-dekken til hundene deres?

Bruker det ved oppvarming/nedskritting og generellt rett og slett forebyggende. Det (skal hvertfall) fremme både leging etter skader, holde muskulatur fin og myk og hjelpe på restitusjon av såre muskler så selv om jeg ikke har en hund med kjente skader så synes jeg det er fint og bruke lindrende og forebyggende. Jeg har ingen bevis på at det gjør nytte for seg, men til 5-600 kr så synes jeg det er verdt forsøket på en hund som blir brukt passe hardt, og virker det ikke som lovt, ja så har jeg jo fortsatt et dekken, så bomkjøp er det jo ikke uansett.

Har litt trua dog, så veldig god effekt på gampen sine ben og vurderer og kjøpe til meg selv, bare synd det er så himla dyrt.

Siden flere bruker dette på seg selv med god erfaring, jeg har fått litt trøbbel med stiv nakke. Er det noe jeg kan vurdere, ev hva og hvor kjøpes det?

Det kan du absolutt. Vurderer div produkter til meg selv. Har ikke prøvd selv, men har venner som sverger til det. Fungerer best når man er ute og rører på seg, feks på tur med hunden (for da produserer kroppen mer varme). Mange hesteutstyrsbutikker har ellers så er det vell backontrack.no eller noe slikt som er deres ofisielle butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det ved oppvarming/nedskritting og generellt rett og slett forebyggende. Det (skal hvertfall) fremme både leging etter skader, holde muskulatur fin og myk og hjelpe på restitusjon av såre muskler så selv om jeg ikke har en hund med kjente skader så synes jeg det er fint og bruke lindrende og forebyggende. Jeg har ingen bevis på at det gjør nytte for seg, men til 5-600 kr så synes jeg det er verdt forsøket på en hund som blir brukt passe hardt, og virker det ikke som lovt, ja så har jeg jo fortsatt et dekken, så bomkjøp er det jo ikke uansett.

Har litt trua dog, så veldig god effekt på gampen sine ben og vurderer og kjøpe til meg selv, bare synd det er så himla dyrt.

Det er vel akkurat den type reklame BoT har gjort også? Jeg veit at BoT blir anbefalt til en som meg også, som er revmatiker, det skal være så fint og flott og dempe betennelser og fremme heling og holde meg myk og forholdsvis frisk. Hvilket er fint, men det samme gjør prednisolon og smertestillende, ikke sant? Så hvorfor er vi så fremmed for at BoT - gitt at den har denne effekten de skryter av - kan gå som doping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...