Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattetråden


laikamor
 Share

Recommended Posts

Man trenger øving til å kunne løse matteoppgaver, så mitt tips er å løse mange oppgaver i mange forskjellige temaer. Det hjelper masse og er undervurdert. Matte er et fag man trenger forståelse, men også trenger å øve masse praktisk :)

Når det gjelder resten av problemet, kan jeg dele noen av mine notater som jeg har brukt:

bilde 1.JPG

bilde 2.JPG

bilde 3.JPG

bilde 4.JPG

Håper noe av dette er nyttig :) Hvis du fortsatt ikke forstår alt, så si ifra, så kan jeg kopiere noe ifra lærebøkene mine om det hjelper noe :)

Et annet tips er også er å lage en liste over derivasjonsregler med eksempler hvordan man skal løse dem, slik at du har å bruke ved slike oppgaver :)

Takk :) Oppgaven er levert, så er det bare å vente i spenning på resultatet. Jeg synes den var enklere å løse denne gangen, så det er vel tegn på at øving hjelper :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det som kan være lurt når du begynner å jobbe med en oppgave er å lese hele oppgaven, og så ser du på første deloppgave mens du spør deg selv: "hva er de ute etter her?". Du bør også da ha en regelbok

Takk Oppgaven er levert, så er det bare å vente i spenning på resultatet. Jeg synes den var enklere å løse denne gangen, så det er vel tegn på at øving hjelper

Posted Images

Guest Kåre Lise

Spent på om vi får eksamen med Geogebra i R-matten nå. Fra 2015 blir det innført, frem til da er det opp til skolen når de vil innføre det. Selvfølgelig skal vi vise utregninger og sånt men med Geogebra vil alt av tegning bli digitalt sånn jeg forstår det.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg fikk bruke Geogebra på eksamen i R2 nå i vår :)

Kult, vi får velge nå i denne overgangsfasen. Altså det er jo greit å bruke som hjelpemiddel men å levere inn oppgaver istedetfor å tegne osv.. :D

Men nå plages jeg med en ting, kunne justere x,y-aksene ved å klikke og dra i de. Tror jeg kan ha tuklet til noe innstiling som umuligjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, vi får velge nå i denne overgangsfasen. Altså det er jo greit å bruke som hjelpemiddel men å levere inn oppgaver istedetfor å tegne osv.. :D

Men nå plages jeg med en ting, kunne justere x,y-aksene ved å klikke og dra i de. Tror jeg kan ha tuklet til noe innstiling som umuligjør det?

Det har jeg aldri vært borti. Jeg antar du vet at du må først trykke på den knappen helt til høyre og så treffe akkurat på linjene når du trykker. Får du til å dra vinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det har jeg aldri vært borti. Jeg antar du vet at du må først trykke på den knappen helt til høyre og så treffe akkurat på linjene når du trykker. Får du til å dra vinduet?

Hvem knapp helt til høyre? Får til å dra vinduet, Zoome og flytte grafer og alt bortsett fra å dra i x,y ja.. Må skrive det inn manuelt hvis jeg ikke skal ha de 1:1 så de er liksom ikke låst 1:1 eller.. annoying.. :(

Red: "Shift" fikk det til nå.. Har da ikke vært sånn før eller, mon tro om det er med ny versjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette er dagens perfekte tråd hvis noen sitter der med en kalkis som gidder å taste inn og gi meg et svar :) Det er en andregradsligning hvor a=1, b= - 1,8*10^-5, c= 3,6*10^-6

På forhånd stor takk :)

Bruker du komplekse tall? For løsningen av denne ligningen blir med komplekse tall

x: 9,0*10^-6+1,9*10^-3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står litt fast på noe derivasjon her som plager meg..

f(x)=ln√x

f(x)=ln√(x-1)

Fasit har jeg trenger utregningene..

okay, jeg gir det et forsøk

1)

f(x)=ln(sqrt(x))

f'(x)=

Vi bruker kjerneregelen

F(g(x))=F(u) => f'(x) =F'(u) * u'

u= sqrt(x)

u'=1/(2sqrt(x))

(ln u)'=1/u

f'(x)= 1/sqrt(x) * 1/(2*sqrt(x))

kan nok forkortes mer, men det får du gjøre selv :P

2)

f(x)=ln(sqrt(x-1))

Her må vi bruke kjernereglen TO ganger

u= sqrt(v)

u'=1/(2sqrt(v))*v'

v=x-1

v'=1

u'=1/(2sqrt(v))*1

u'=1/(2sqrt(x-1))

(ln u)'=1/u

f'(x)= 1/sqrt(x-1) * 1/(2sqrt(x-1))

Nå la jeg ikke sjela i dette, beklager om det blir feil :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlevering på torsdag, siste innlevering!

Legger ut oppgaven her, om noen vil se på den. Ikke ferdig enda, men legger ut mine svar på de jeg er ferdig med. Om noen ser noen åpenbare feil så si gjerne fra! Godt å ha sonenhjelp! ;)

1a) Bestem grenseverdiene
i) limx-->1 (5x-2) Her har jeg fått 3. Er det så enkelt som å sette inn x=1?

ii) limx-->uendelig (6x^3 - x^2) / (3x - 3x^3) Her har jeg fått -2.

bi) { =integral sier vi ;)
{(3x-5)^3 dx Jeg har fått 6*3/4x^4 - 30x^3 - 7*1/2x^2 - 125x + c Veldig usikker her på om jeg er heelt på vidda?

ii) {(x-1/(x^2))dx Har fått 1/2x^2 + 1/x. Er det så enkelt?

c) 20{xe^-2x dx

Mitt svar = 0,288, som også stemmer med kalkulatoren!

Oppgave 2a) Summer rekkene (Oppgaven skal løses på grunnlag av formler for geometrisk rekke)

i) 5 + 10/3 + 20/9 + ..
Mitt svar: 15

ii) K + K(1+r) + K(1+r)^2 +...+ K(1+r)^14

Mitt svar: K* ( ((1+r)^15 - 1) / r)

b) En mann vil spare opp en kapital for å støtte sin sønn under studiene. Mannen vil sette et fast beløp i banken årlig, første gang i dag, siste gang når sønnen fyller 25 år. Sønnen er 11år i dag. Anta at det faste sparebeløpet er på 5000kr, og rentefoten er 6% p.a. Hvor mye har han spart opp til sønnens 25årsdag?
Mitt svar = 123362,64kr

Så langt er jeg kommet, men legger ut resten av oppgavene også. Sliter med c-en her.

c) Anta i spm. b) at sønnen avtaler med faren at han skal få utbetalt studiestøtten fra faren fordelt på 4 like store beløp, på hans 22., 23., 24. og 25.års-dag. Hvor stort blir dette årlige beløpet?

d) Finn et uttrykk for farens årlige sparebeløp K dersom vi antar at den årlige utbetalingen til sønnen skal være lik A, og at renten p.a settes lik r.

3) Gitt funksjonen f(x) = 1/3 * (x^3 - 6x^2 + 9x - 2)

a) Bestem alle nullpunkter til f(x)
b) Bestem og klassifiser de stasjonære punktene til f(x). Benytt drøfting av f'(x) når du klassifiserer.

c) Bestem eventuelle vendepunkter og for hvilke verdier av x funksjonen er konkav eller konveks.
d) Beregn arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Denne aner jeg ikke hvordan skal løses, aldri vært borti slik oppgave før.

4) Vi har gitt produktfunksjonen: z=f(K,L) = 12K^(1/6) * L^(1/3)

a) Bestem de partielle deriverte av 1. og 2. orden for f(K,L)
b) Bestem maksimum for z=f(K,L) under bibetingelsen 2K+L=12. Benytt Lagranges metode.

c) Bestem likningen K=g(L) for den nivåkurven til z= f(K,L) som svarer til z = a. Sett prøve på svaret.

5) Bestem og klassifiser de stasjonære punktene til følgende funksjoner

a) f(x,y) = x^2 + xy + y^2 - x - y
b) g(x,y) = ex^2 + (y-1)^2 -1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlevering på torsdag, siste innlevering!

Legger ut oppgaven her, om noen vil se på den. Ikke ferdig enda, men legger ut mine svar på de jeg er ferdig med. Om noen ser noen åpenbare feil så si gjerne fra! Godt å ha sonenhjelp! ;)

1a) Bestem grenseverdiene

i) limx-->1 (5x-2) Her har jeg fått 3. Er det så enkelt som å sette inn x=1? Ser rett ut

ii) limx-->uendelig (6x^3 - x^2) / (3x - 3x^3) Her har jeg fått -2. Ser rett ut, husk at x kan ikke være -1 eller 1 pga da blir nevner null.

bi) { =integral sier vi ;)

{(3x-5)^3 dx Jeg har fått 6*3/4x^4 - 30x^3 - 7*1/2x^2 - 125x + c Veldig usikker her på om jeg er heelt på vidda?

Her må du behandle (3x-5) som en kjerne u. Først regner du med u= 3x-5, deretter ganger du med 1/u'

1/(3+1) u ^(3+1)

1/4u^4

u= 3x-5

u'=3

(1/4*1/3)u^4

1/12(3x-5)^4 + C er svaret

Fint at jeg har derivasjon, integral og grenseverier på årets pensumliste :)

skal se på de andre oppgavene nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ii) {(x-1/(x^2))dx Har fått 1/2x^2 + 1/x. Er det så enkelt? Har dere hatt delintegrasjon?

3) Gitt funksjonen f(x) = 1/3 * (x^3 - 6x^2 + 9x - 2)

a) Bestem alle nullpunkter til f(x) nullpunkter er f'(x)=0 Du skal finne følgende: 0,27 og 2 og 3,73

b) Bestem og klassifiser de stasjonære punktene til f(x). Benytt drøfting av f'(x) når du klassifiserer. Fortegnslinje er gull her

c) Bestem eventuelle vendepunkter og for hvilke verdier av x funksjonen er konkav eller konveks. f''(x)

d) Beregn arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Denne aner jeg ikke hvordan skal løses, aldri vært borti slik oppgave før.

Ingegraaaaal ;) Du har nullpunktene, der grafen krysser x-aksen. Du har fortegnslinje som viser når grafen er positiv (over x aksen) sett integral med a og b verdier som tilsvarer dette området (tegn grafen i geogebra for å være sikker) Jeg ser at funksjonen krysser x-aksen ved to anledninger, dvs du har både et areal under og et over x-aksen. Jeg tok det i geogebra og det over skal være 0,75. (så her har du fasiten, nå må du bare finne rett vei) Usikker på om du må ha begge arealene, siden det under x-aksen også blir avgrenset av både graf og x-akse. Da må du isåfall huske at man har - foran et integral som er under x-aksen. Svaret her blir også 0,75 og til sammen blir dette Arealet 1,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tusen takk :) Er på oppgave 3a nå (ikke ferdig med oppgave 2), men jeg får nullpunktene: x=1 og x=3. Helt galt det da?

Ja, eksakt så er det

x= sqrt3 + 2

x= 2

x= -sqrt3 + 2

om det hjelper på utregninga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg får f'(x) = x^2 -4x + 3

Faktorisert blir det (x-1)(x-3) og nullpunktene jeg får er 1 og 3. Hvor gjør jeg feil? Får samme svar på den deriverte på geogebra.

aha ja men det stemmer jo da bare misforstår vi hverandre,

3) Gitt funksjonen f(x) = 1/3 * (x^3 - 6x^2 + 9x - 2)

a) Bestem alle nullpunkter til f(x) nullpunkter er f'(x)=0 Du skal finne følgende: 0,27 og 2 og 3,73

Jeg snakker om f ikke den deriverte f' vet ikke hvordan den snek seg inn. :o

1 og 3 er topp og bunnpunkt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tenker visst ikke helt klart selv... Men da er svaret jeg har fått på a oppgaven egentlig b oppgaven?

Jepp, jeg er ikke helt familiær med de begrepene men (1,f(1)) og (3,f(3)) blir jo da topp og bunnpunkter.

Ved regning som Hapsen så er fortegnslinje helt gull for å vise det, faktorisering har du gjort.

X 1 3

X-1 - - - - - -0-----------------------

X-3 - - - - - - - - - - - - - 0--------------

f'(x) -------0- - - - - - 0----------------

f(x) er positiv når 1<x<3 negativ når x<1 og x>3

for c) gjør du det samme med f'' Da er f''(x)=0 når x=2. vendepunktet (2,f(2))

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...