Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattetråden


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jepp, jeg er ikke helt familiær med de begrepene men (1,f(1)) og (3,f(3)) blir jo da topp og bunnpunkter.

Ved regning som Hapsen så er fortegnslinje helt gull for å vise det, faktorisering har du gjort.

X 1 3

X-1 - - - - - -0-----------------------

X-3 - - - - - - - - - - - - - 0--------------

f'(x) -------0- - - - - - 0----------------

f(x) er positiv når 1<x<3 negativ når x<1 og x>3

for c) gjør du det samme med f'' Da er f''(x)=0 når x=2. vendepunktet (2,f(2))

De oppgavene har jeg klart, ja ;) Men ellers takk. Da skal jeg se om jeg klarer å faktorisere f(x). Sliter en del med faktorisering merker jeg.

Og takk for all hjelp jeg får!

Noen som har noen tips til oppgave 2c? Og 5b?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det som kan være lurt når du begynner å jobbe med en oppgave er å lese hele oppgaven, og så ser du på første deloppgave mens du spør deg selv: "hva er de ute etter her?". Du bør også da ha en regelbok

Takk Oppgaven er levert, så er det bare å vente i spenning på resultatet. Jeg synes den var enklere å løse denne gangen, så det er vel tegn på at øving hjelper

Posted Images

Hei og hopp! Noen her inne som driver med differensiallikninger?

Jeg har fått fullstendig hjerneteppe, har bare en førsteordens diff-likn, men husker søren ikkje kosn eg løser det når jeg ikke har noe x!

oppgaven er

dy/dx=e^(-2y)

"bestem den funksjonen f som tilfredstiller differensiallikninga og som er slik at f'(2)=5"

vanligvis ville jeg jo delt x på den ene siden og y på den andre og deretter tatt integral, men siden jeg ikke har noe x i funksjonen er jeg helt lost :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppgavene har jeg klart, ja ;) Men ellers takk. Da skal jeg se om jeg klarer å faktorisere f(x). Sliter en del med faktorisering merker jeg.

Faktorisering er faktisk ganske enkelt!

Du tar alle nullpunktene og setter de på samme side av likhetstegnet som x

feks om du har nullpunktene x=1 => x-1

og x=3 => x-3

også setter du sammen alle de (x-1)(x-3) så har du faktorisert uttrykket. Sjekk med å gange opp parantesene igjen at du har gjort rett :) Har du tredjegradsfunkjson kan du bruke noe som heter polynomdivisjon (jeg ELSKER polynomdivisjon, har lyst å gifte meg med det :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg roter med endel mellomregning, skal ha eksakt svar i a, fasit er greit men hvordan?  Help?

 

((a/2)*r2)*((r6-r2)/4))

 

r=rot 

Sitt på tlf, så gidd ikke å trykke :P

Men løs opp evt paranteser, gjør om rot til potenser (er det ikke det det heter? Opphøyd i ihvertfall..) så er det bare gange sammen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er endel av en oppgave hvor jeg finne svaret uttrykt ved a ja. parantesene lagde jeg for å klare skrive det noe fornuftig..

gjøre om til potenser er greit, opphøyd i 0,5 men derfra?

svaret er a/4(r3-1) flott og fint det.. :P

braindead.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel av en oppgave hvor jeg finne svaret uttrykt ved a ja. parantesene lagde jeg for å klare skrive det noe fornuftig..

gjøre om til potenser er greit, opphøyd i 0,5 men derfra?

braindead.. :(

Ok, jeg prøvde først å regne det ut for hånd og deretter tok jeg det inn i et matteprogram. Eksakt svar blir ((sqr(3)-1)/4)*a , men dette gjør ingen mening. er du sikker på at regnestykket ditt er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ok, jeg prøvde først å regne det ut for hånd og deretter tok jeg det inn i et matteprogram. Eksakt svar blir ((sqr(3)-1)/4)*a , men dette gjør ingen mening. er du sikker på at regnestykket ditt er korrekt?

ja det er jo svaret det. bare skrevet på en annen måte. Jeg får ikke noe fornuftig i geogebra, uansett er det noe jeg gjør med mellomregning jeg må finne ut av før jeg blir sprø... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sweet, jeg var sånn tålelig nær ved å få det til med logaritmer. lna^x=xlna osv.. Noe usikker på det da, hva sier roomie?

Logaritmer er nesten bare regler.. Lær deg dem, og du har kommet langt..

Men husker jeg riktig, så er ikke eks ditt riktig..

Lg 2a = 2 lg a er vel reglen.. Du kan ikke flytte potensen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Logaritmer er nesten bare regler.. Lær deg dem, og du har kommet langt..

Men husker jeg riktig, så er ikke eks ditt riktig..

Lg 2a = 2 lg a er vel reglen.. Du kan ikke flytte potensen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Logaritmer er bare så R1.. :P Med regelen lna^x = xlna fikk jeg til det ovenfor, det jeg lurte på var mer "lovligheten" av å løse det som en likning? For det er jo en forutsetning, å kunne sette inn / slette Lg/ln på hver side av =. :) Men nå var jo egentlig Hapzen's egen løsning greiere i dette tilfellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Løs likningen: tan^2(x)=1

Hvordan ta tak i denne potensen av tan? Trenger ikke hele suppa, bare det første.

Red: Nevermind, abc-formelen osv.. :D

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

f(x)=2 sqr(sinx)

Derivert:

f'(x)=cosx/sqr(sinx)

dafuq, How come?

Red: f(x)=tan^2(x) sliter jeg også med å derivere, ser ut som jeg har gått glipp av noe med røtter og potenser her? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

f(x)=2 sqr(sinx)

Derivert:

f'(x)=cosx/sqr(sinx)

dafuq, How come?

Red: f(x)=tan^2(x) sliter jeg også med å derivere, ser ut som jeg har gått glipp av noe med røtter og potenser her? :hmm:

Bruker kjerneregelen på den første ihvertfall. u = sin(x), u'(x) = cos(x)

F(x) = 2 sqr(u)

F'(x) = 2 *1/(2sqr(u)) * u'(x) = cos(x)/sqr sin(x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red: f(x)=tan^2(x) sliter jeg også med å derivere, ser ut som jeg har gått glipp av noe med røtter og potenser her? :hmm:

Kjerneregelen her og (om engels: chain rule)

tan^2(x) er det samme som (tan(x))^2

Da får vi en kjerne som er

u^2 der u= tan(x)

Du deriverer først u^2

Den er enkel: (u^2)' = 2u

Kjerneregelen kjenner du forhåpentligvis til. Da skal du gange inn den deriverte av u' og ellers bare putte inn igjen u i uttrykket

u= tan(x)

u' = (i formelsamlingen kan du velge mellom to alternativer her) 1/cos^2(x) eller 1+tan^2(x)

Deretter putter du inn dette i uttrykket som er

2u * u'

2(tan(x)) * 1/cos^2(x) eller 1+tan^2(x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må gjøres om til et rent sinus uttrykk og deretter løses som trigonometrisk ligning. Oppskrift på å gjøre det om finner du nok i boken din (dette er en prosess du må lære deg da det er pensum å kunne stegene.

Du finner en forkortet forklaring på s 49 i gyldendals formelsamling (lyseblå) "omskriving til sinusfunksjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...